Hop til indhold

At passe en andens hund? (lidt langt og en masse tanker)


Gæst Bette
 Share

Recommended Posts

Manden er lige kommet fra hundetræning, og spørger om vi kan passe en sankt Bernhard, i uge 5 (ja der er længe til ved det godt, men dejlig god tid til at forberede sig ;) )

 

Hundene leger godt sammen og har ca samme alder, så den del har jeg absolut ingen bekymring med, det eneste jeg bliver liiiidt *host* med er i forhold til ro´en i huset, her er skam uro nok med 3 unger *gg* Når vores leger med mine forældres tonser de der ud af fra morgen til aften, stort set uden pause, altså det er jo positivt nok at de har det godt sammen, men ei det er til at få spat af, men det er kun en uge, og haven kan sagtens rumme dem *gg* hvis ikke gør vi da bare indhegningen større, no problemus.

 

Vores har haft besøg af andre hunde, inden for hegnet, og det er gået helt uden problemer, så jeg er ikke bange for territorium dominans fra vores hund af, slet ikke nu det har været helt fremmede hunde, han aldrig havde mødt før, og her er tale om en legekanerat han kender i forvejen.

 

Nu er pelspleje ikke noget vi har det vilde af, end sige stort set intet andet end vask de der få gange om året, der er behov for det, så der ligger en udfordring. Jeg har naturligvis tænkt mig at spørge hvad de plejer at gøre, men sys nu det er rat med hvad der er det optimale, og altså grunden til jeg tager det her ind. (det er et spørgsmål *s*)

 

Det er måske nyttigt at vide at den er knap et år, til pasnings tiden, samt at jeg pt ikke ved om det er en kort eller langhåret (men gætter på det sidste, ud fra hvad jeg kan huske jeg har set) Men jeg er ikke dummere end at en korthåret ikke kræver så meget som den lange :klap: *gg*

 

Er der andet jeg skal være opmærksom på, ud over at den er noget motions krævende, og pelsen. Jeg tænker mere rent praktisk, altså jeg har aldrig passet en andens hund før, så jeg er totalt på bar bund.

 

Vores er halvt amstaff, og umiddelbart tænker jeg at det er en ide, på forhånd at have forudset om de kan/skal sove i samme rum eller om de skal/bør skilles ad, men igen har jeg overhovedet ingen erfaring med 2 hunde sammen, og kender kun minimalt til sankt Bernhard som race, men min viden ud fra vores egen alene, burde sove sammen, ikke være noget problem. At skilde dem ad er muligt, men hvis det ikke er den ene i haven og den anden inde, er deres bevægelsesfrihed kraftigt indskrænket (fordi vi har køkken/all og et pænt lille hus) men på den anden side de skal jo heller ikke sjoske rundt om natten.

 

Hvordan i forhold til at flytte vores egen (kurven)? den tanke tænker jeg fordi han har plads under spisebordet, så der er lidt hule agtig der inde, uden der er lukket til = tryghed (og flugt muligheder) = et godt sted for en fremmed hund, men bør vi så ikke flytte vores nu? altså hvis de skifter meningen (de vil naturligvis gerne besøge os nogle gange inden, klart og fornuftigt :5up:) er det jo nemt nok at flytte vores egen tilbage på hans vante plads.

 

Og så skal jeg lige høre hvad i siger til ideen, om at jeg tager dem med ned på stranden, og slipper dem løs (når jeg føler mig rimelig sikker på jeg kan kalde dem til mig naturligvis) De kan ikke bare lige komme til huse, der er LANGT, og hvis jeg bevæger mig væk fra broen med hundene, burde andre mennesker og hundene være sikrede, på den tid af året er der ingen der kommer der (det er ikke en badevenlig strand) Eneste problem er at området er fredet, men vores tager ikke andre dyr (den jagter dem gerne, men gør dem ikke noget) og deres er der jo ikke jagthund i, i den forstand (ja det er en hund, ved det godt *gg*) så jeg gætter at det ikke bliver et problem... men måske jeg tager fejl af sankt Bernhard?

 

Endnu en nyttig oplysning, jeg går hjemme, og umiddelbart ser det ikke ud til der er andre planer i den uge, så de kommer ikke til at være alene hjemme på noget tidspunkt ud over den halve time jeg bruger på at hente og aflevere mine tøser i DP og BH men der kan jeg evt tage den ene med hvis de ikke kan finde ud af det (og skal jeg partu med ud at handle ell, sender jeg naboknægten her over, den times tid det tager, han er en meget moden 12-årig der er vand til hund, og som mindst hver 2 dag kommer og leger med vores)

 

Nå men helt kort, hvad skal jeg være opmærksom på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du har gjort dig rigtig mange fornuftige tanker om situationen.

Og du har jo tiden til at passe en ekstra hund i en uge.

Det, du ikke skriver om er dine børns alder?

 

Hundene er altså omkring et år, og det er næppe en alder, der vil indebære andet end sjov og ballade hundene imellem.

--Jeg går ud fra, at der er tale om to hanhunde?

 

--Dog ville jeg nok lade din hund blive under spisebordet, når nu den er vant til det. Hvis jeg skulle have en gæstehund boende, så ville jeg se bort fra en meget menneskelig trang til at "forkæle" gæsten. Jeg ville behandle hundene ens, men altid lade min egen ha' førsteret. Altså min hunds opholdssted er min hunds. Hvis gæstehunden har brug for et lige så godt opholdssted og de ikke kan dele, så ville jeg finde ud af at lave et til opholdssted.

I dit tilfælde ville et bord mere måske løse problemet.

Du skal også tænke på, at din egen hund skal have mulighed for at søge "helle" i sin kurv. Det er ikke kun gæstehunden, der skal have sådan en mulighed.

 

En anden ting, du skal være opmærksom på, er forsikring. Alle hunde skal jo være ansvarsforsikret. Men når en hund bliver passet af andre end ejerne, så dækker ejernes forsikring ikke altid. Det er noget, du skal snakke med ejerne om. De skal undersøge det med deres forsikringsselskab. --Forhåbentlig bliver der ikke brug for nogen forsikring i den uge. men hvis uheldet er ude, så er det rigtig galt, hvis hunden f.eks. render ud foran en bil.

 

--Af de andre ting, du nævner, så ville jeg aldrig lade et barn være alene med to hunde, hvoraf I slet ikke kender den ene. Drop det. Når du kun er hjemmefra i kort tid, så skulle hundene nok kunne være alene. Måske med den ene i haven. En langhåret sct. bernhard vil elske at ligge ude i haven.

 

Men start med at mødes med familie og hund. Og tag den derfra.

Og måske er det en ide at have forberedt to "helle"steder til hundene når familien første gang kommer på besøg. Hellestederne SKAL respekteres af både hunde og af børn! Også helt små børn. Og det vil være DIT ansvar at gennemføre det.

 

Jeg ville aldrig slippe en gæstehund løs. Når den oven i købet kan være løs i haven, så må den nøjes med DET. Også på grund af en usikker forsikringssituation.

Der er altid en risiko for at en gæstehund pludselig finder på at gå hjem. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager den fra toppen, mine er til den tid 2 5½ og kap 7. Vi har allerede en streng holdning til helle i kurven, og ungerne respektere det :5up:

 

Hundene er til den tid hhv ca 12 og 14 måneder, så ja den kommer til at stå på leg, vores er oven i kastreret, om deres er ved jeg ikke, menden mener ikke den er.

 

Vi lader bobser blive hvor han "bor"... men så kommer deres altså til at få en blottet plads, det eneste anet sted jeg kan se der kan være en hund i lidt hule omgivelser er hjørnet mellem sofaerne, men der kan en sankt Bernhard, nok ikke just værgen komme ned eller være *gg* foruden at flugt muligheden er ret begrænset. Et bord mere, det er her ikke plads til, og fødderne under stue bordet vil jeg gerne have plads til uden at sparke til en kurv.

Men jeg har i tankerne at flytte en kommode midlertidigt ind på knægtens værelse, det vil betyde at hundene så ligger om hjørne, altså tæt men samtidig har de fred for hinanden, men nu må vi se, det kan jo også være den er vand til noget andet end hvad jeg lige kan forestille mig.

 

Forsikring bliver skrevet bag ørene, og så får jeg lige undersøgt hvad/hvornår vores egen dækker, jeg tænker bla på indbo, måske den dækker på nogle ting? (ja forsikring er altså ikke min stærke side *gg*)

 

Mht have under kort fravær, så vil det uden tvivl være vores der kommer ud, han lider af alene hjemme problemer (og har alt tid gjort det, og jeg kan ikke få ham op på mere end en time via træning... hvilket jeg nu godt forstår, han er blevet svigtet en del gange i hans korte hundeliv (en længere historie) så jeg forventer faktisk ikke at han nogen sinde bliver rigtig god til det, men for os er det så heller ikke det store prop, i og for sig med at jeg triller tommelfinger *s*)

 

Som du kan se først i denne tekst, har jeg absolut ingen problemer med at fortælle ungerne at de skal holde sig fra hunden/ene, lige så har jeg ingen problemer med at være efter ungerne selv om at der er fremmede, det genere mig klap hat, endnu bedre er det at par´et er vand til teenager unger, da de underviser på en efterskole, så de er vist vand til lidt af hvert fra børn af *gg* Jeg holder på at mine unger IKKE må snakke med en hund (heller ikke hvalpe) før en voksen de kender godt, siger ok for det, det kommer også til at gælde med denne her, ikke fordi jeg tror hundene gør noget, men man skal aldrig sige aldrig, og måske det slet ikke er hunden, men en af mine unger der opfører dig dumt? af samme årsag er ungerne heller aldrig alene med hunden ude i haven (jo når den 12-årige er her, men han kan så også styre hunden)

 

Ok jeg nøjes med legepladsen nede i byen (den er indhegnet) min tanke var bare at strand og salt-marker (strandeng hedder det vel?) giver noget mere ben arbejde.

 

Tak for sparing ;) mere er velkommen.

 

Men jeg mangler stadig noget omkring pels pasning, altså jeg er klar over jeg nok ikke lige skal stå med en saks, men mere bør den børstes hver dag? Er der nogle børster at foretrække til en lang tyg pæls ol? Går der forøvrigt ikke et ton håndklæder til tøring efter et bad?

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Tak for sparing ;) mere er velkommen.

 

Men jeg mangler stadig noget omkring pels pasning, altså jeg er klar over jeg nok ikke lige skal stå med en saks, men mere bør den børstes hver dag? Er der nogle børster at foretrække til en lang tyg pæls ol? Går der forøvrigt ikke et ton håndklæder til tøring efter et bad?

 

Skal nok skrive mere i morgen, men det er TV-avis tid..

 

Pelsen: Jammen, du SKAL lige finde ud af om fyren har lang eller kort pels:roll:..

 

Se at få inviteret familien over en eftermiddag, -måske efter næste træning?

Så får du mere ide om, hvilke problemer der kunne tænkes at opstå.

Fyren har måske slet ikke "hulebehov" men kan have brug for at have sit eget tæppe med, bare.

Jeg har haft berner sennen. De har pels som sct. bernhards.

Mine bernere har aldrig brudt sig særlig meget om huler og heller ikke om kurve. Jeg tror det var for varmt for dem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Find ud af om den savler - og i bekræftende fald hvordan du har det med det!

 

Hvis de er samme køn KAN, jeg siger KAN, der efter nogle dage sammen komme nogle konflikter fordi de opdager samlivet er en "vedvarende" situation og så plejer hunde at skulle finde ud af hvem der gør hvad - bestemmer hvad.

 

Hvis det går som det ofte gør vil de "lege i bund" de første par dage og kan så også slappe af sammen, så du behøver ikke nødvendigvis have to hunde styrtende rundt.

Det har gæsten i øvrigt heller ikke godt af fysisk når den er den race.

Link til indlæg
Del på andre sites

:snusendehund:00020453.gif hej bette. jeg har passet andre hunde, sammen med min ejen , det er gået fint sammen. det eneste er at mins hunds hverdag skal der ikke laves om på og at de andre må tilpasse sig vores hverdag og det er gået fint. de har fået lov at sove i deres kurv i soveværelset, de kommer med ud at køre bil.de fåer lov til at være der hvor vi er . jeg har haft den i 14 dage. det eneste er jeg vil havde at vide er hvem jeg skulle henvende mig til hvis der skulle ske noget og der har aldrig været det mindste. den sidste jeg passede var en lille pudelhund på 4 år da hun davde været her i 9 dage, da hun så kom hjem til sin familie, syntes de at hun var så stille og gik lige som om hun ledte efter mogen, og de skal bare sige besse, så er hun ude ved døren og så kan det ikke gå hurtigt nok. de var nød til at købe en lille søster til hende så de kunne lege sammen. når jeg så har dem alle tre her så er der s----:hundifart::snusendehund:liv. dejligt. jeg har dem altid i deres hundeliner, jeg tør ikke slippe dem løs.sæt mu der skulle ske det værste , nej det vil jeg aldrig tilgive mig selv for. heller en snor formeget

:vuf::brandhane:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal nok skrive mere i morgen, men det er TV-avis tid..

 

Pelsen: Jammen, du SKAL lige finde ud af om fyren har lang eller kort pels:roll:..

 

Se at få inviteret familien over en eftermiddag, -måske efter næste træning?

Så får du mere ide om, hvilke problemer der kunne tænkes at opstå.

Fyren har måske slet ikke "hulebehov" men kan have brug for at have sit eget tæppe med, bare.

Jeg har haft berner sennen. De har pels som sct. bernhards.

Mine bernere har aldrig brudt sig særlig meget om huler og heller ikke om kurve. Jeg tror det var for varmt for dem..

 

Jeg går ud fra, at den er lang-pelset (til jeg ved andet)

 

Lige efter træning er nok ikke det bedste tidspunkt (eller også er det netop?) alle andre på holdet "klager" over at deres hunde ligger totalt døde resten af dagen, vores er den eneste som er helt klar, hvis tilbudet er der, nok er han træt, men, en tur i skoven ell senere i løbet af dagen genere ham bestemt ikke, men sys det vil være synd for den anden at være død træt, og samtidig skulle kløjs med en hyper ven *gg* men på den anden side vil det jo skabe noget naturligt ro hundene i mellem, og den der med at mødes på neutral grund og følges ind, vil være nemt overstået.

 

Ja tænk det tænkte jeg slet ikke på, at hule sikkert nemt bliver for varmt for den tygge pels :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Find ud af om den savler - og i bekræftende fald hvordan du har det med det!

 

Hvis de er samme køn KAN, jeg siger KAN, der efter nogle dage sammen komme nogle konflikter fordi de opdager samlivet er en "vedvarende" situation og så plejer hunde at skulle finde ud af hvem der gør hvad - bestemmer hvad.

 

Hvis det går som det ofte gør vil de "lege i bund" de første par dage og kan så også slappe af sammen, så du behøver ikke nødvendigvis have to hunde styrtende rundt.

Det har gæsten i øvrigt heller ikke godt af fysisk når den er den race.

 

Så længe den ikke savler så det står i et vandløb ud af mundvigene 24/7 så er jeg så men ligeglad, jeg er absolut ikke yffet.

 

De er 2 drenge, men gør det ikke en lille forskel at i det mindste vores er kastreret? Jeg har mine forældre som nød plan hvis det går helt galt, altså vores ryger i pasning der nede, er jeg rigtig heldig kan jeg få min søster til at tage ham (helst hende) Det med at finde heaki plads, kommer det ikke til dels igennem deres leg?

Link til indlæg
Del på andre sites

:snusendehund:00020453.gif hej bette. jeg har passet andre hunde, sammen med min ejen , det er gået fint sammen. det eneste er at mins hunds hverdag skal der ikke laves om på og at de andre må tilpasse sig vores hverdag og det er gået fint. de har fået lov at sove i deres kurv i soveværelset, de kommer med ud at køre bil.de fåer lov til at være der hvor vi er . jeg har haft den i 14 dage. det eneste er jeg vil havde at vide er hvem jeg skulle henvende mig til hvis der skulle ske noget og der har aldrig været det mindste. den sidste jeg passede var en lille pudelhund på 4 år da hun davde været her i 9 dage, da hun så kom hjem til sin familie, syntes de at hun var så stille og gik lige som om hun ledte efter mogen, og de skal bare sige besse, så er hun ude ved døren og så kan det ikke gå hurtigt nok. de var nød til at købe en lille søster til hende så de kunne lege sammen. når jeg så har dem alle tre her så er der s----:hundifart::snusendehund:liv. dejligt. jeg har dem altid i deres hundeliner, jeg tør ikke slippe dem løs.sæt mu der skulle ske det værste , nej det vil jeg aldrig tilgive mig selv for. heller en snor formeget

:vuf::brandhane:

 

Jeg havde nu ikke tænkt mig i den forstand at lave om på hverdagen, ud over at gøre mere ud af luftning, end jeg gør i forvejen, og så havde jeg tænkt mig at lave lidt hjemmebiksede hjerne aktiviteter, i stedet for søge mad ol rundt om i hus og have som vi gør meget, fordi jeg ikke vil kunne holde styr over hvem der spiser hvad eller hvor meget, så det vil jeg forsøge at bytte ud (og ja jeg er begyndt, så vores ikke kommer til at føle det er noget der sker bare fordi der er en gæst)

 

Ja klart der skal være en vi kan kontakte, her i landet (heller ikke det havde jeg tænkt på :oops:) ikke at de er så langt væk, telefonen bliver sikkert rødglødende *gg* Lige så skal der styr over hvilken dyrlæge de normalt bruger.

 

Men super også lige at høre hvordan det er, mit største problem er at jeg er dyre elsker, og smadder godt kunne tænke mig en hund mere (vi skal bare ikke lige nu, vi har rigeligt at bruge tiden på, en gang når ungerne er blevet teenagere og bobser er blevet gammel, eller ikke er mere, kan vi begynde at overveje en hund til) sæt jeg bliver forelsket i skidtet *gg* endnu værre forelsket i det at have 2 hunde, sæt det viser sig at være en god ide for Bobby :neutral: så vil jeg da først have svært ved at stå imod lysten til en bette tæppe tisser. Men den tid den sorg ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ud fra, at den er lang-pelset (til jeg ved andet)

 

Lige efter træning er nok ikke det bedste tidspunkt (eller også er det netop?) alle andre på holdet "klager" over at deres hunde ligger totalt døde resten af dagen, vores er den eneste som er helt klar, hvis tilbudet er der, nok er han træt, men, en tur i skoven ell senere i løbet af dagen genere ham bestemt ikke, men sys det vil være synd for den anden at være død træt, og samtidig skulle kløjs med en hyper ven *gg* men på den anden side vil det jo skabe noget naturligt ro hundene i mellem, og den der med at mødes på neutral grund og følges ind, vil være nemt overstået.

 

Ja tænk det tænkte jeg slet ikke på, at hule sikkert nemt bliver for varmt for den tygge pels :stupid:

 

Jeg synes NETOP det er godt efter træning.

Gæstehunden vil sandsynligvis vælge et sted at "ligge død" og din hund skal så respektere DET. Det er jo dig, der skal sørge for at lære ham det. Sig til gæstehundens familie at de skal tage hans tæppe med når de besøger jer.

 

En stor hund som en sct. bernhard på bare ét år SKAL have lov til at gå omkuld i fred og ro. Det må du lære din hund. F.eks. kan du aflede din hund med sjov leg eller (få nogen til at ?) gå en ekstra tur med ham, mens kammeraten tager sig en skraber.

Hvis den store hund skal bo hos jer en hel uge, så er det vigtigt, at din hund respekterer kammeratens stilletid. Ellers kan han få varige skader på sine led. Faktisk er DET måske det største problem du vil rende ind i. Det er jo to hunde med meget forskelligt aktivitets-niveau.

 

Jeg tror ikke, at der bliver konfliktsituationer mellem hundene, selv om det er to hanner. Gæstehunden er en race, der ikke modnes særlig tidligt.. Og jeg har endnu aldrig mødt en "kamphund" der har haft problemer med andre kønsfæller i så ung en alder. Og din hund er endda kastreret. HVIS din hund skulle få grimme problemer med andre hunde, så sker det næppe før om et års tid, -især fordi han jo er meget vant til at omgås andre hanhunde.

 

Men man KAN aldrig vide. Det er godt at have en "plan B", som f.eks. pasning hos dine forældre hvis noget går helt galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes NETOP det er godt efter træning.

Gæstehunden vil sandsynligvis vælge et sted at "ligge død" og din hund skal så respektere DET. Det er jo dig, der skal sørge for at lære ham det. Sig til gæstehundens familie at de skal tage hans tæppe med når de besøger jer.

 

En stor hund som en sct. bernhard på bare ét år SKAL have lov til at gå omkuld i fred og ro. Det må du lære din hund. F.eks. kan du aflede din hund med sjov leg eller (få nogen til at ?) gå en ekstra tur med ham, mens kammeraten tager sig en skraber.

Hvis den store hund skal bo hos jer en hel uge, så er det vigtigt, at din hund respekterer kammeratens stilletid. Ellers kan han få varige skader på sine led. Faktisk er DET måske det største problem du vil rende ind i. Det er jo to hunde med meget forskelligt aktivitets-niveau.

 

Jeg tror ikke, at der bliver konfliktsituationer mellem hundene, selv om det er to hanner. Gæstehunden er en race, der ikke modnes særlig tidligt.. Og jeg har endnu aldrig mødt en "kamphund" der har haft problemer med andre kønsfæller i så ung en alder. Og din hund er endda kastreret. HVIS din hund skulle få grimme problemer med andre hunde, så sker det næppe før om et års tid, -især fordi han jo er meget vant til at omgås andre hanhunde.

 

Men man KAN aldrig vide. Det er godt at have en "plan B", som f.eks. pasning hos dine forældre hvis noget går helt galt.

 

De gange vi har set ham, med en anden hund, hvor de har tonset der ud af i time vis, har han fint respekteret når den anden lige skulle trække luft, han "prikker" på den der lidt nysgerrige facon (svært at forklare) som om han spørger: "er du klar igen?" selve lege delen, tror jeg ikke bliver et problem, det respektere han fint (af hvad vi har set, en hel uge er altså noget andet end en enkelt dag) men vi kan rande ind i et problem i forhold til "privat liv" altså vores klistrer sig op af den anden hund, i mit hoved (om jeg så har ret må guderne vide) virker det som om vores er bange for at gå glip af noget, og hvem siger den anden gider bobser klisterpapir ? Men så har vi jo heldigvis haven, hvis han ikke gider respektere nej (ud fra devisen ikke for meget skæld ud og nej)

Nu har jeg fået snakket noget med gemalen, om hvad det er for en hund, altså ikke racen, men lige den hund, og der er vist ingen tvivl om at den er lidt forsigtig i det, ikke på den nervøse måde (det er ikke mit billed i hvert fald)

 

Noget andet er så at det ikke bliver til gæster efter næste træning, jeg smutter ud af døren så snart hund og gemal er hjemme igen, jeg har en julefrokost, jeg delvist står for, jeg vist hellere må deltage i. Men bort set fra det, så lyder det jo fornuftigt nok at tage en svær situation som start afprøvning, når nu ejer er til stede.

 

Jeg kom forøvrigt til at tænke på, det der med neutral grund, gør man det nogle gange (ved besøg) eller er 1. gang nok?

Link til indlæg
Del på andre sites

De gange vi har set ham, med en anden hund, hvor de har tonset der ud af i time vis, har han fint respekteret når den anden lige skulle trække luft, han "prikker" på den der lidt nysgerrige facon (svært at forklare) som om han spørger: "er du klar igen?" selve lege delen, tror jeg ikke bliver et problem, det respektere han fint (af hvad vi har set, en hel uge er altså noget andet end en enkelt dag) men vi kan rande ind i et problem i forhold til "privat liv" altså vores klistrer sig op af den anden hund, i mit hoved (om jeg så har ret må guderne vide) virker det som om vores er bange for at gå glip af noget, og hvem siger den anden gider bobser klisterpapir ? Men så har vi jo heldigvis haven, hvis han ikke gider respektere nej (ud fra devisen ikke for meget skæld ud og nej)

Nu har jeg fået snakket noget med gemalen, om hvad det er for en hund, altså ikke racen, men lige den hund, og der er vist ingen tvivl om at den er lidt forsigtig i det, ikke på den nervøse måde (det er ikke mit billed i hvert fald)

 

Noget andet er så at det ikke bliver til gæster efter næste træning, jeg smutter ud af døren så snart hund og gemal er hjemme igen, jeg har en julefrokost, jeg delvist står for, jeg vist hellere må deltage i. Men bort set fra det, så lyder det jo fornuftigt nok at tage en svær situation som start afprøvning, når nu ejer er til stede.

 

Jeg kom forøvrigt til at tænke på, det der med neutral grund, gør man det nogle gange (ved besøg) eller er 1. gang nok?

 

Det bekymrer mig noget, at du ikke mener at Bobby skal respektere hvis den anden hund lægger sig på sit tæppe for at hvile?

 

Når der er tale om to unghunde, så er du nødt til at være den, der sætter grænserne. Det er ikke gæstehunden, der skal sætte grænsen. Sådan er det jo også med dine børn? DU sætter grænsen for hvad de må og ikke må i forhold til jeres hund. På samme måde må du sætte grænsen for hvad Bobby må overfor gæstehunden. F.eks. er gæstehundens tæppe "helle" og Bobby må ikke opsøge gæstehunden når han lægger sig der.

Bobby skal ikke "prikke til" gæstehunden for at få ham i gang igen. Mange unghunde vil kunne "prikkes i gang" ret hurtigt efter de har søgt ro. Og alt for tidligt til at det er forsvarligt.

 

Måske mangler der at familien fortæller noget om hvor lang tid deres hund motioneres daglig? Hvis han er vant til f.eks. 2 timers motion daglig, så skal han jo faktisk have fred resten af tiden. --Og jeg tror faktisk at 2 timer er meget for en ung sankt bernhardshund.

Hvis du ikke kan tilbyde det, så skal du ikke passe ham.

 

Det er ikke småting en sankt bernhard kan få af sygdomme i knogler og led, hvis den får for meget motion inden den bliver 2 år. :shock: Og en uge er nok til at give varige skader.

 

Man skal også passe utrolig godt på en Sankt Bernhardshund under opvæksten – det første 1½ til 2 år – hvor den skal beskyttes mod overbelastning. Ikke for lange ture, ikke for mange trapper, ikke for megen leg med andre hunde - og så må den endelig ikke blive overvægtig.

 

Herfra:

Sankt Bernhard

 

--men der er masser af den slags advarsler om racen rundt omkring på nettet. Det skal altså tages alvorligt.

 

Neutral grund:

Hvis hundene kommer hjem til jer efter træning, så er det jo ideelt, fordi de så er startet på neutral grund.

Om det også er nødvendigt næste gang og næste gang igen, det er ikke sikkert. Hunde er jo forskellige. Dog gør I ikke noget galt ved at starte på neutral grund hver gang og derefter gå hjem til jer. Det er bare ikke sikkert, at det er nødvendigt.

 

--Det kunne være rigtig godt hvis I indførte en kop eftermiddagskaffe efter træningen hver eller hveranden gang indtil I skal passe ham.

Så får I også snakket om alle de ting, som kun samvær med hunden og hans ejere kan give jer svar på.

--Der er jo også sådan noget som kosten. Jeg antager, at han skal have sit eget foder med hjemmefra. Og der skal du også være den, der bestemmer over hundene. Det er IKKE ligemeget om han får sin egen mad eller Bobbys. DU skal sørge for at hundene ikke bytter mad.

 

---Og så er der liige..... Find ud af, hvad fyren hedder....:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...