Hop til indhold

Hvordan jager en Cairn Terrier?


MissMilladk
 Share

Recommended Posts

I går "nedlagde" Elvis sit første bytte - en stakkels solsort, der havde forvildet sig ind i drivhuset :???: Den fløj mod ruden, da Elvis og jeg kom derind og forstyrrede den, og ville lige sunde sig efter mødet med ruden, og jeg nåede ikke hen til den for at bære den ud - Elvis kom først ...

 

Han løb afsted med den, og da det endelig lykkedes mig at komme tæt på ham (for ikke tale om, at han ville komme hen til mig, jeg ville vel bare tage hans fine nye legetøj :drille:) kunne jeg hurtigt se på vinklen af dens nakke/hoved, at solsorten var død.

 

Jeg undrede mig dog lidt over hvordan, han egentlig havde dræbt den, men en veninde fortæller så i dag, at hun mener Cairn oprindeligt ruskede deres bytte til døde. Det lyder egentlig rigtigt, for der var ikke noget at se på den stakkels fugl, så jeg tror ikke, den er ikke bidt ihjel. Men jeg har prøvet at chekke det på nettet, og alle steder står der bare at Cairn'er oprindeligt jagede f.eks. rotter, mus, ræve, oddere, men intet ord om hvordan.

 

Derudover undrer jeg mig så over, hvad et dyr reelt dør af, hvis det bliver rusket til døde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg har prøvet at chekke det på nettet, og alle steder står der bare at Cairn'er oprindeligt jagede f.eks. rotter, mus, ræve, oddere, men intet ord om hvordan.

 

Der er mange hunde som sådan hopper med samlede forben ned på ryggen af musen/rotten, på den måde knækker de ryggen/nakken på dyret som dør med det samme - hurtigt og forhåbentligt rimelig smertefrit. Ved ikke om cairn gør det, men så Buddha øve sig i det på diverse farlige blade.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Jørgen A
Jeg er også af den overbevisning at terriers generelt rusker deres bytte til døde. Byttet knækker nakken ved sådan en behandling og dør af det.

Når vores 2 Fox terrrer får fat i en mus, bider de musen ihjel. Er der tale om f.eks. duer, bliver de rusket, hvorved duen brækker halsen. Det kan lyde barsk, men processen er kortvarig. Det sker i øvrigt meget sjældent, at de tager en due, da duen som regel er for hurtig, og når det sker, er det fordi duen allerede er syg eller på anden måde skadet.

Mon ikke en Cairn Terrier benytter samme fremgangsmåde, det vil jeg næsten tro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...