Hop til indhold

Hofter og brug af sele


Lykkeliv
 Share

Recommended Posts

Jeg anbefaler altid sele til mine kursister. I dag var der en golden ejer der spurgte, om det ikke ville være usundt for hendes hunds hofter at bruge en sådan :?

 

Så så man lige mig se fuldstændigt blank ud :shock:

 

Hun fortalte at opdrætteren havde frarådet hende at bruge selen, da man jo skal passe på hofterne, hvorfor hun troppede op første dag med et kvælerhalsbånd.

 

Hun fik lov til at være med i dag, men fik at vide at hun enten skulle have selen eller et fast halsbånd på til næste gang.

 

Jeg har aldrig hørt om det og slår det umiddelbart hen som en fordom.. Men jeg er alligevel interesseret i at høre om der er nogen der ligger inde med noget viden på området?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jeg godt nok også blank... Men jeg kunne da godt forstille mig at at det vil være temmelig hårdt for hundens krop hvis den trak som besat i en sele (eller hvad som helst andet) da den jo så lægger meget vægt på bagkroppen...

 

Men at det skulle være værre med en sele end med halsbånd har jeg godt nok svært ved at forstille mig..

 

Kan det tænkes Gudrun ved noget om det ellers prøv at ringe en hundekiropraktor:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Jeg må sige jeg studsede noget over det, da jeg læste det, og måtte lige læse en ekstra gang, for at være sikker på, at jeg havde læst rigtigt :lol:

 

Jeg kan ikke lige se, hvordan en sele lige skulle kunne skade hofterne, medmindre man har sat selen i den forkerte ende af hunden ha ha :wink:

eller det er fordi den så lægger meget kraft i bagkroppen som luckyluna skriver.

 

Men at man så vælger et kvælerhalsbånd i stedet, er mig uforstående, og flytter jo så bare problemet fra hofterne til nakken.

 

Hvis hendes hund trækker, vil jeg nu stadig sige, at der er større chance for skader med halsbånd hvadenten det er kvæler eller alm. end ved brug af sele.

 

Der er mange af dem som er imod brug af sele (bl.a fordi det er sværre at få kontakt med hunden) som vil sige, at det kan skade hunden med sele, eller at det ligefrem hæmmer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Når jeg ser et billede af en trækkende hund for mig, så er det fpor det meste med vægten på forkroppen, men det nadet kan dfa også forekomme.

 

Eller også mener opdrætteren, aty hjvis hunden får lov at trække med vægten på forkroppen, så bliver musklerne omkring hofterne ikke styrket? Det kunne være sådan en bagvendt logik?

 

Men det korte af det lange er jo, at uanset om hunden har sele eller halsbånd på, så bør den ikke trække. Og hvordan kan en sele så skade hofterne?

 

Nogle opdrættere har nogler sjove fordomme :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den Hof-opdrætter jeg kendte i sin tid, var overbevist om at en Hovawart havde man kun kontrol over, hvis den havde kvælerkæde på :roll: Vi fandt dog hurtigt ud af, at en træksele såmænd også kunne gøre det :P

 

De er tit lidt "farlige" de hvalpevejledninger som opdrætterne giver med, fordi de tit er fyldt med den slags nonsens. Det er desværre ikke dem alle sammen som har den der " man skal lære så længe man lever" :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...