Hop til indhold

Gode råd til min hvalp !?


Hewlett
 Share

Recommended Posts

Hej alle :)

 

Så blev det vores tur til at få os en dejlig lille blandings tævehvalp :)

Hun er nu lidt over 9 uger gammel.

 

Vi har læst rigtig meget omkring træning af at være alene hjemme, da vi desværre starter job allerede på mandag (14/12).

 

Vi har så købt et børnegitter og sat op så hun har halvdelen af køkkenet at være på - og idag tænkte vi at vi lige ville prøve at lukke gitteret og så stadig sidde ude i køkkenet så hun kunne se os og følge med i det vi nu lavede.

 

NØJ hvor hun piver :( hun er slet ikke til at trøste, og poterne flyver ud igennem tremmerne i et forsøg på at komme ud til os.

Går vi ind i et andet rum piver hun stadig - og det virker ikke som om hun "falder til ro". Da der så var en lille pause i hendes kald, gik vi stille og roligt ud og åbnede lågen igen. Hun virkede helt mut som om hun tænkte hvordan vi dog kunne gøre dette mod hende.

 

Vi forsøgte så at lade være med at lukke gitteret og så forlade hende i et par minutter (vi gik helt ud af lejligheden), hvilket hun intet sagde til - da vi kom tilbage kunne vi da se at hun lige havde været i krig med et hjørne af gulvtæppet ude i entréen, men ellers lå hun stille og roligt og tyggede på sit ben.

 

Vi har mange steder læst at folk anbefaler disse børnegitre, netop fordi hvalpen så kan se at vi altså ikke har forladt den.

Men kan det være at hun slet ikke kan klare følelsen af at være "spærret inde" ?

Det skal måske lige siges at hun er fra køkkenopdræt, hvor de var i en kravlegård - så hun er jo vant til at have gitter om sig - godt nok med sine 2 andre søskende.

 

Vi har nu flyttet hendes seng ud i køkkenet samt et tæppe hun er meget glad for (det lugter af hende selv), og hun har ikk noget imod at ligge der, men ligeså snart man lukker gitteret bliver hun virkelig ulykkelig.

 

Vi har endnu ikke prøvet at lukke døre i lejligheden, og ser egentlig helst at denne børnegitter-løsning kan fungere.

 

Nogle der har nogle gode råd ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde har nemmest ved at være alene i de rum de befinder sig mest i sammen med jer... Dvs ofte er det stuen eller køkken-alrum.

 

Hvis det er muligt for jer at have hende i stuen når hun er alene tror jeg I kan komme længere med træningen. I bliver nødt til at træne intensivt når hun allerede skal være længe alene hjemme fra d.14.12.

 

Du skriver I har flyttet hendes seng ud i køkkenet - sover hun i soveværelset hos jer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og tusind tak :)

 

Ja, hun sov inde hos os fra hun kom herhjem - hun er blevet meget glad for sit lammeskind, og da vi flyttede det ud i den del af køkkenet hvor børnetremmerne stod, gik hun helt selv hen og lagde sig.

Men ligeså snart vi slukkede og lukke kom hun listende ind til os, og lagde sig på gulvet ved siden af vores seng - altså der hvor lammeskindet plejede at ligge.

 

Men som sagt er hun helt ligeglad med alt og alle incl. sit lammeskind -hun piver ligeså snart tremmerne bliver lukket.

 

Ellers sover hun meget under køkkenbord/stolene i den anden del af køkkenet. Tror hun kan lide trygheden ved at have noget "beskyttende" over sig !?

 

Så vi har snakket om muligheden med at sætte tremmegitteret op således at hun har hele køkkenet. Hvis bordet og stolene giver hende tryghed, kan det jo være det ville hjælpe ?

 

Prøvede forresten at lukke døren til det rum hun befandt sig i, og ventede et par sekunder. Hun sagde intet til det.

 

Vi har som sådan intet imod at hun sover sammen med os, og man læser jo både at det er en god idé at lade hunden sove i et andet rum pga. nemmere indlæring af alene-hjemme-træning, og andre steder læser man så at hvalpen skal sove tæt ved en det første stykke tid pga. afsavn.

 

Det er lidt en jungle at finde rundt i hvad der er rigtigt og forkert :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og tusind tak :)

 

Ja, hun sov inde hos os fra hun kom herhjem - hun er blevet meget glad for sit lammeskind, og da vi flyttede det ud i den del af køkkenet hvor børnetremmerne stod, gik hun helt selv hen og lagde sig.

Men ligeså snart vi slukkede og lukke kom hun listende ind til os, og lagde sig på gulvet ved siden af vores seng - altså der hvor lammeskindet plejede at ligge.

 

Men som sagt er hun helt ligeglad med alt og alle incl. sit lammeskind -hun piver ligeså snart tremmerne bliver lukket.

 

Ellers sover hun meget under køkkenbord/stolene i den anden del af køkkenet. Tror hun kan lide trygheden ved at have noget "beskyttende" over sig !?

 

Så vi har snakket om muligheden med at sætte tremmegitteret op således at hun har hele køkkenet. Hvis bordet og stolene giver hende tryghed, kan det jo være det ville hjælpe ?

 

Prøvede forresten at lukke døren til det rum hun befandt sig i, og ventede et par sekunder. Hun sagde intet til det.

 

Vi har som sådan intet imod at hun sover sammen med os, og man læser jo både at det er en god idé at lade hunden sove i et andet rum pga. nemmere indlæring af alene-hjemme-træning, og andre steder læser man så at hvalpen skal sove tæt ved en det første stykke tid pga. afsavn.

 

Det er lidt en jungle at finde rundt i hvad der er rigtigt og forkert :P

 

Generelt er jeg (og størstedelen herinde) tilhængere af at have hunden i soveværelset. Ikke nødvendigvis i sengen, men i samme rum. Dette skyldes at alene-hjemme tiden øges betydeligt hvis hvalpen er alene om natten samt når man er på arbejde/skole etc. Vores hunde er flokdyr, og da vi er deres flok er det naturligt for dem at sove sammen med os.

 

Du skriver at I har prøvet at lukke døren når hun er i et andet rum, hvor hun ikke sagde noget til det. Det er den vej I skal.

 

Mine hunde er alene i køkken og stue (det er et rum). Dog startede jeg med at have Oscar til at være alene oppe på første salen, og det gik som sådan også fint. Efter Svea kom til besluttede jeg mig for at de skulle være alene i køkken/stue, da det er her vi tilbringer de fleste timer sammen. Oscar som havde været stabil i at være alene i knap to år blev meget mere rolig omkring det at være alene. I stuen havde han nemlig mulighed for at kigge ud af vinduet osv som han jo gør normalt når vi er hjemme. Svea lærte det også hurtigt, men det skyldes sandsynligvis at Oscar var så rolig omkring at vi gik fra dem.

 

Vi har et børnegitter der adskiller stuen fra gangen med trappen op til førstesalen. Det er mest pga byggerod osv at det er der.

 

Hvis jeg var jer, ville jeg prøve at træne uden børnegitteret og se om det ændrer noget at hun får lov til at være hvor hun gerne vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men som sagt er hun helt ligeglad med alt og alle incl. sit lammeskind -hun piver ligeså snart tremmerne bliver lukket.

 

Jeg har også børnegitter imellem køkken og bryggers - mest så Bassil kan ligge til tørre (skulle hilse at sige at en Berner bliver meget våd når den bliver våd!) når han har været i vandet eller ude i silende regn..

 

Han kan - helt af sig selv - dalre ud i bryggerset og sove i flere timer.... meeeeen... hvis jeg lukker den skide låge, så sidder han klods op af den og er meget meget sølle :confused:

 

Han KAN bare IKKE lide at den låge er lukket, basta! :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, og eftersom at vi snart skal starte hverdag igen vil vi da selvfølgelig helst vælge den løsning der gør hende hurtigst tryg.

 

Prøvede idag flere gang at lukke døren til køkkenet (altså ikke børnegitteret), og så gå ind i et andet rum/gå ud til hoveddøren og åbne samt smække.

 

Da jeg kom ud til hende igen lå hun ganske roligt under køkkenbordet og så ud til at hun var ved at lægge sig til at sove.

 

Det ser ud til vi bare må "hundesikre" resten af køkkenet også, og så ellers bare træne den lukkede køkkendør med hende flere gange om dagen.

 

Nogen der kan fortælle mig om man kan se forskel på om det er angst eller tryghed der gør hende passiv ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...