Hop til indhold

Blanding mellem kraftig og spinkel hund - risikabelt?


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen :)

 

Jeg har spekuleret en del på om blandingen mellem to hunde, der er meget forskelligt bygget, kan medføre sundhedsmæssige skavanker? F.eks. en blanding af border collie og sank bernhard, som jo er meget forskelligt bygget. Kan ikke lade være med at spekulere på, om det kan give bygningsmæssige problemer for afkommet?

 

Håber på svar og tak på forhånd :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Det kan der sagtens være. Man behøver bare at forestille sig en tung krop med de spinkle border-ben.....

 

Eller en hund, der temperamentsmæssigt ligner en border, men har led og tyngde som en Sct. bernhard....... :cry:

 

Mange, mange blandinger er ikke bare ret uharmoniske af udseende som voksne, -de er også i fare for at få problemer med organer og ben, som slet ikke passer til hunden.

 

Blandinger Kan være utrolig flotte og harmoniske, men det kræver overvejelser inden parringen... 2196_20030601_Tur_med_Ricko_Tarzan_Freja_og_Zenta_2a_1.jpg

 

Billedet er af --fra højre til venstre: Eurasier-far, grå. Mor, blanding af schæfer, collie, labrador, -sort. Tævehvalp, grå. Og hanhvalp, sort.

 

Alle fire hvalpe er blevet meget smukke og harmoniske. Mor og far er ret ensartede.

Ellers kan det sagtens gå galt.. ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Birgitta.

 

Tak for svaret :) Det er mest fordi jeg har lavet et link på min hjemmeside, hvor jeg skriver omkring hvad jeg ville råde folk til, som overvejer at anskaffe sig en hund. Og omkring blandinger, så vidste jeg jo allerede at der kunne være temperamentsproblemer, men var i tvivl om hvorvidt knoglerne kan "finde på" at vokse uharmonisk sammen.

Men du har altså hørt om eksempler kan jeg forstå?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Birgitta.

 

Tak for svaret :) Det er mest fordi jeg har lavet et link på min hjemmeside, hvor jeg skriver omkring hvad jeg ville råde folk til, som overvejer at anskaffe sig en hund. Og omkring blandinger, så vidste jeg jo allerede at der kunne være temperamentsproblemer, men var i tvivl om hvorvidt knoglerne kan "finde på" at vokse uharmonisk sammen.

Men du har altså hørt om eksempler kan jeg forstå?

 

Den mest almindelige fejl er at benene er for spinkle til kroppen. Noget, man ser hos en del labrador-blandinger.

 

2196_980507_Tulle_fa_1.jpg

 

---Labradoren er jo oftest en dejlig hund med kraftige ben. Bliver den parret med en collie eller en schæfer, så kan resultatet blive som hos Tulle herover.

Tulle blev trods alt ret gammel, -over 10, men de sidste mange år trippede hun adstadigt af sted på sine tynde ben og blev tungere af mangel på lyst til at røre sig. Jeg er ikke i tvivl om, at hun havde en del smerter i benene. Hun havde også sarte poter, der let fik rifter, -selv om hun gik så forsigtigt..

Hendes menneskemor var ulykkelig, da hun døde, -især fordi Tulle skulle have været sidste hund. Som folkepensionist er det svært at få råd til at holde hund. Og helt umuligt at betale mange tusinde for en ny hund.

 

Afløseren blev:

2196_20021119__Perle_1b_1.jpg

 

Også en labradorblanding. Og SÅ sød.

---I dag, hvor hun er ca. 5 år er der ingen tvivl om, at hun først og fremmest er en border collie. Lidt kraftigere. Og lidt mindre. Men med samme aktivitetsniveau. Hun burde aldrig være endt som "pensionist-hund".. Når de to går tur sammen foregår det ved, at Perle finder en pind og smider den lidt foran mor. Og så styrter hun rundt som en forvirret snurretop til mor når hen til pinden og sparker til den... Så styrter Perle hen og griber pinden og anbringer den 10-15 m foran mor... osv.

 

Jamen Perle er da en dejlig hund og de er helt sikkert glade for hinanden... men Perle får slet ikke udnyttet sine evner... --Det er gået godt... Men det kunne være gået gruelig galt...

Tiden vil vise, om den lidt tunge labrador-krop vil kunne tåle de vilde bevægelser, som border-sindet byder på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set mange dejlige blandingshunde ; men også set nogle der har været forfærdentlige.!

For mange år siden stod jeg overfor en sort schæfer med gravhunde ben . Det var simpelthen så forkert at se og meget synd for hunden . Ejeren fortalte mig nemlig , at mange mennesker kunne stille sig op og pege grinende på hunden.

Jeg selv har haft en blandingshund og hun var faldet godt ud som black labrador og var en dejlig pige .

M.v.h.

Amber

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Jeg har set en labrador/gravhunde-blanding - alt var fuldstændig labrador-agtigt, bortset fra benene!!! De havde godt nok meget at bære på, de små ben...

 

Jeg har også set et corgi/berner kryds - det ligner en corgi, som dog er meeeeget kraftig.

 

Man kunne godt forestille sig at begge blandinger ville få ryg- eller benproblemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set en labrador/gravhunde-blanding - alt var fuldstændig labrador-agtigt, bortset fra benene!!! De havde godt nok meget at bære på, de små ben...

 

Jeg har også set et corgi/berner kryds - det ligner en corgi, som dog er meeeeget kraftig.

 

Man kunne godt forestille sig at begge blandinger ville få ryg- eller benproblemer.

 

Åh, stakkels hunde :( Kan lige se dem for mig, ikke kønt...

Men nu ved jeg da, at der er hold bag i min teori.

Tak for svarene alle sammen :D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

JHeg tror ikke saa meget det er om den er kraftig eller tynd. Det er mere højde og længde af hunden tror jeg.

 

Altsaa jeg tro nu nok du kunne parre en american bulldog med en labrador. Eller en Grand med en mastiff.

 

Men altsaa det er ikke nogen fact, bare et gæt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Gæst Tinna
Den mest almindelige fejl er at benene er for spinkle til kroppen. Noget, man ser hos en del labrador-blandinger.

 

 

 

---Labradoren er jo oftest en dejlig hund med kraftige ben. Bliver den parret med en collie eller en schæfer, så kan resultatet blive som hos Tulle herover.

Tulle blev trods alt ret gammel, -over 10, men de sidste mange år trippede hun adstadigt af sted på sine tynde ben og blev tungere af mangel på lyst til at røre sig. Jeg er ikke i tvivl om, at hun havde en del smerter i benene. quote]

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SNØFT

jeg har en border/lab blanding.

hun er 2 år og fik i går konstatert LEDDEGIGT,

men kan ik forstå,

hvis det er pga.blandingen.

for hun er da tynd-vejer 22 kg,

går lange ture hver dag og til træning+ træner herhjemme også

får kun det bedste mad OLIVERS MAXX ENERGY.

hun er ikke fed

ikke mager.

 

 

 

hun skal til røgten mandag og så finder dyrlægen ud af hvor slem skaden er og om der skal sættes ?? ind. osv.

 

Ang.mht Tulle

må man spørge

hvor gammel var Tulle da det startet???

 

hvordan startet det???

hvordan SÅ det ud??

GÅ gangen??

 

venlig hilsen Tinna

den fortvivlet Diva Mor.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Selvfølgelig er der nogle racer som ikke kan blive til en ordenlig blanding

Det er et problem hvis det er en meget lille hund med en kæmpe.

Min egen hund er selv sådan en blanding, af basset hound og labrador, han er lang med korte ben men fordi der er basset hound i ham er han meget robust og kan tåle vægten fordi han har fået stærke små ben.

Så det er ikke umuligt:)

Og selv om det er en robust hun kan den stadig have fejl selv racer kan..

Redigeret af Micio
havde glemt hvad jeg mere skulle skrive men kom i tanker om det bagefter
Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, spændende tråd!

 

Tænker også det må have nogle konsekvenser i forhold til de store forskelle, der kan være racer i mellem generelt i konstruktionen - altså udover benstammer. Eksempelvis i hoften, hvor der er stor forskel på hvordan lårbenet ligger forankret i hofteskålen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...