Hop til indhold

Hunden på vagt.


Gæst Saaby
 Share

Recommended Posts

Gæst Saaby

Jeg har en americanbulldog/amstaff blanding. Han er en fredlig hund for det meste, dog er han meget mistænksom med nogle mennesker. Jeg ved ikke hvad det er der "trigger" det, men nogle mennesker nægter han at gå tæt på når de vil hilse. Han ender med at stille sig op en meter eller 2 fra og gø. Hvis de går hen mod ham går han baglens og gør igen. Det er sådan lidt mærkeligt, da han ikke rigtig har været udsat for noget voldeligt med fremmede.

 

Han har kun en gang haft en mand der tog fat i ham. Hans hund og min skulle lige prøve kræfter. Der skete ikke noget, men manden's reaktion var vild overdreven. Råbte og skreg somom jorden var ved at gå under.

 

HAn har været oppe og toppes med et par hunde gennem sine 2 år på bagen. Dog har det altid været de andre hunde der kommer til ham. Hvis der er en chance for at vi møder andre har jeg ham altid i 8 meters line.

 

Nå, men nok om det. Ville egentlig vide om der er nogen der har erfaring med om han ville beskytte mig eller min kæreste hvis der skulle ske noget. Jeg ville netop have en hund af hans størrelse fordi at jeg boede i albertslund på det tidspunkt, og min kæreste skulle gå med ham alene nogle gange. Ville gerne have en hund der kunne sige fra hvis hun ikke kunne.

 

Men man ved jo ikke om han i realiteten ville gøre noget hvis en slog mig, eller hende, eller værre. Min personlige hunde træner mener at han ville reagere og højest sansynlig bide hvis han kunne mærke at jeg/hun blev bange.

 

Nogen der har noget viden inde for dette? Er det sket for dig? Hvordan reagerede din hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Du skal hjælpe ham i den situation, han er ytryg og du skal sørge for at sådan et menneske ikke går tættere på ham, hans grænser overskrides!

 

Hvorfor skulle de ''prøve kræfter''?

 

hvad kan det være at den anden hundeejer reagere kraftigt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om din hund er utrygi situationen og derfor gøre og bakker væk. Det er vigtigt at du træder ind i lederrollen, så han ikke har behov for at blive bekymret for sådanne situationer.

 

:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør jeg skam ogsaa, altsaa griber ind. Det er mest fulde mennesker han er påpasselig overfor, og der stiller jeg mig bare imellem.

 

Men her for et stykke tid siden kom min kærestes onkel ind i lejligheded uden at ringe på, og laban (min hund) ville simpelthen ikke accepterer at han var der de første 10 mins.

 

Naar vi faar gæster ligger han sig ALTID mellem gæsten og mig, eller kæresten og gæsten. Ikke saadan agresssivt. HAn vil gerne kæles af gæsten, men han skal ligge imellem.

 

Ham manden der gik helt i kage var en lidt ældre dranker i en park i kbh. Min og hans hund saa ikke lige eye to eye. Min egen hund kan godt vaere en smule balastende i det sammenhæng dog. Han er meget dominerende naar det kommer til hanhunde. Der skal ikke meget til for at han går til angreb, eller noget der ligner. Jeg arbejder på problemet, men tror ikke rigtig det er til at løse. Jeg undgaar bare hanhunde.

 

Men altsaa jeg sad i parken og røg en smøg da den her mand kommer gaaende med sin hund løs. Han gaar direkte mod mig, selvom der er 300 meters plads i parken eller noget. Jeg hiver min hund til mig, og hans mindre hund begynder at knurrer af laban, og gaa saadan langsomt hen imod os. laban staar helt fremme i skoende og kigger bare, indtil den kommer tær paa. Saa springer han paa den. Men jeg havde han jo i strakt line, saa der skete ikke noget.

 

Men altsaa, jesus crist. Saa gaa dog lige en meter udenom, eller faa snor paa din hund.

 

Men spørgsmålet er om hvad laban ville gøre i en anden situation. I den der holdte han helt mund, og bare sad og kiggede mens ham drankeren var MEGET agressiv. Han stod helt oppe i hovedet paa mig og pegede som en gal. Jeg rejste mig ogsaa op efter et par minutter og blev sur fordi han bare kke ville gå og slappe af med at råbe og skrige. Han truede enda med at stikke mig og min hund ihjel hvis han saa mig i parken igen. Men Laban gjorde ikke rigtig noget.

 

Spørgsmaalet er, ville han gøre noget HVIS saa frem han hoppede paa mig eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Han BURDE ikke gøre noget... Og du bør heller ikke håbe på det. Vores familiehunde burde ikke føle trang til at beskytte os. Det er ALT for farligt!!! Især med den race, du har valgt.

 

DU skal beskytte din hund imod at komme i en situation, hvor han føler at han er "nødt til" at bide. Uanset om HAN har "ret" eller ej.

 

Om ikke andet, så må han have mundkurv på. Eller du må undgå steder, hvor I kan møde løse hunde. Selv om DIN hund er i snor! DU skal beskytte HAM. Ikke omvendt!

 

Det skal også være DIG der bestemmer, om han må ligge mellem dig og gæsten. Hvis du føler, at han gør det for at skabe afstand mellem dig og din gæst, så bed ham om at flytte sig. Altså din hund, -ikke gæsten.

 

Du har valgt en raceblanding, det kan gå helt galt med. Som regel er de slet ikke aggressive overfor mennesker. Men det er i allerhøjeste grad noget med prægning i hans allerførste måneder. Og der er sikkert en snert af arv osse...

 

Du skal IKKE tvinge ham til at hilse på mennesker, han ikke kan lide. Du skal beskytte ham og give ham mulighed for at fjerne sig.

 

2 år er den kritiske alder. Og en 8 meter snor giver dig ikke meget kontrol hvis noget går galt.

 

Den eneste "forebyggende effekt" han bør have mod overfald er at andre mennesker er bange for ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han BURDE ikke gøre noget... Og du bør heller ikke håbe på det. Vores familiehunde burde ikke føle trang til at beskytte os. Det er ALT for farligt!!! Især med den race, du har valgt.

 

DU skal beskytte din hund imod at komme i en situation, hvor han føler at han er "nødt til" at bide. Uanset om HAN har "ret" eller ej.

 

Om ikke andet, så må han have mundkurv på. Eller du må undgå steder, hvor I kan møde løse hunde. Selv om DIN hund er i snor! DU skal beskytte HAM. Ikke omvendt!

 

Det skal også være DIG der bestemmer, om han må ligge mellem dig og gæsten. Hvis du føler, at han gør det for at skabe afstand mellem dig og din gæst, så bed ham om at flytte sig. Altså din hund, -ikke gæsten.

 

Du har valgt en raceblanding, det kan gå helt galt med. Som regel er de slet ikke aggressive overfor mennesker. Men det er i allerhøjeste grad noget med prægning i hans allerførste måneder. Og der er sikkert en snert af arv osse...

 

Du skal IKKE tvinge ham til at hilse på mennesker, han ikke kan lide. Du skal beskytte ham og give ham mulighed for at fjerne sig.

 

2 år er den kritiske alder. Og en 8 meter snor giver dig ikke meget kontrol hvis noget går galt.

 

Den eneste "forebyggende effekt" han bør have mod overfald er at andre mennesker er bange for ham.

 

Jeg gaar skam ikke med 8 meter snor midt paa gaden. Det er naar der er plads til det.

 

Jeg behøver ikke beskytte han fra nogle hunde, han opsøger hunde, han er bestemt ikke bange for dem. Men man kan ikke styrer folk uden snor paa deres hunde. Det er bare en af de ting man skulle have bøder for. Altsaa hvis man ikke har styr paa den.

 

Jeg maa indrømme at hvis min kæreste blir angrebet af et menneske på gaden haaber jeg sku at han skam bider ham i bollerne. Det kan godt være det er farligt hvis han bider et menneske. Men hvis det mennesker overfaldet mig, eller angriber mig, saa er det sku lige saa farligt, hvis ikke farligere. Jeg vil NETOP haabe at han beskytter flokken, ligesom jeg beskytter flokken. Fordi en hund er medlem af en flok og ikke er leder betyder det jo langt fra at den hund ikke har en funktion i flokken. Som freksempel vagthund, eller aporterer efter legetøj eller whatever. En hund der er nederst i flokken i naturen kan sagtens vaere den bedste næse der er i flokken. Derfor har den hund et vigtigt job.

 

Jeg tvinger ham bestemt ikke til at møde mennesker. Det er mennesker der gaar hen til hunden. Nogle gange opsøger han mennesker fordi han er nysgærig. Men han er bare generalt en forsigtig hund naar det gaelder mennesker.

 

Da han var lille gik jeg sammen med andre hunde HVER dag. I 3-4 maaneder.jeg skulle desværre flytte, og dermed kunne jeg ikke se saa mange hunde mere. Men ellers mødte jeg flere forskelvige hunde ejere hver dag paa "marken"

 

Jeg vil bestemt ikke gå med mundkurv på fordi andre ikke kan styrer sine hunde. Jeg kan sagtens styrer min egen hund, og har ham altid i snor. Han har ikke bidt nogle hunde hvor det til nærmelsesvis var min skyld. Andre mennesker må styrer deres hunde. Jeg skal ikke berøve min hund's frihed for andre's idioti.

 

han er overhoved ikke aggressiv mod mennesker. Men han er en "beskytter" og det har jeg det ok med. Han føler at hans funktion er at lige se folk an naar de kommer ind i hans floks "hule" og det er fint nok. Jeg kan sagtens bede ham om at holde mund, og saa er det det. For det meste kigger han på mig naar vi møder nye mennesker, eller han hører nye lyde for at se hvordan jeg reagerer.

 

Men det store spørgmål er ikke min opdragning. han er vokset op til at blive en fin hund =) Desværre har han udviklet en meget bestemt mening om andre han hunde. Men det er en ganske normal ting med de slags hunde, og det blir bedere og bedere som tiden gaar. Men det tar jeg forbehold for.

 

Spørgmålet er om nogle ved noget om hunde der "beskytter" sin ejer? Eller hvad chancen er for at en hund ville.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...