Hop til indhold

Lidt flere spørgsmål....


Manse
 Share

Recommended Posts

Hej,

som sagt så har jeg lige nogen flere spørgsmål:

Jeg er i tvivl om hvor meget han skal ha og spise? Jeg fik at vide på den kennel jeg købt ham at han bare skulle ha så meget han kunne spise i starten, men det er som om han er umættelig!!

 

Næste spørgsmål er omkring gå ture:

Er det bedst at bruge halsbånd eller den der sele?

Hva gør man når han er bange for fremmede, han gemmer sig bag mig når han ser der kommer nogen.

Jeg er begyndt at tage ned på gågaden, lige inden butikkerne lukker, så der er ikk så mange mennesker i håb om man lige så stille og rolig kan vænne sig til mennesker... Er det en forkert måde at gøre det på.

 

Håber I kan hjælpe :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang. fodring, så skulle Møffe (berner sennen på 8,5kg dengang) have ca. 450g dagligt, da han var 8uger.

 

Hvad er din for en race? Det ville hjælpe os til at svare bedre.

 

Men som udgangspunkt, siger man, at der skal være et let fedtlag. Hvalpen må helst aldrig blive overvægtig.

 

Du skal kunne mærke ribbenene ved et ganske let tryg, uden egentlig at kunne se dem.

 

Ang. sele eller halsbånd, så er selen absolut at foretrække. Den minimerer risikoen for skader, da den fordele trykket fra træk over et større areal + arealet er stærkere.

 

Et halsbånd skaber et ryk i nakken, når hunden trækker og dette kan resultere i nakkeskader.

 

Så med en hund, der endnu stadig trækker, selvom det bare er ganske sjældent, bør man bruge en sele til.

 

Hvis han går bag dig, når I møder fremmede, skal du lade ham blive der. Men prøv at gøre situationen positiv, hvis den fremmede vil hjælpe. Snak glad med vedkommende og giv denne nogle godbidder, som vedkommende kan kaste til din hvalp - og måske du endda kan få personen ned på hug, så denne er mindre farlig for hvalpen. Så tør din hvalp måske gå frem og snuse.

 

Men sørg for, at tage det i hvalpens tempo, så dens grænser ikke bliver overskredet - så bliver situationen nemlig bare forværret.

 

Det samme med gågaden - hvis hvalpen ikke bliver bange, er det fint nok. Men hvis den bliver bange for de personer, der går forbi - og som næppe har tid til at hilse? - så ville jeg synes, at det var uoptimalt for hvalpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene :-D

 

Manse er en blanding mellem en Mops og en Dansk Svensk Gårghund.

Han vejer 5,8 kg, han er lige blevet 3 måneder.

Jeg fik noget foder med fra kennelen hvor jeg købte ham, det hedder Vaks hvalp, fra Henne Pet Food.

 

Med hensyn til at han ikk så godt kan lige fremmede, så må jeg som i siger tage det i hans tempo :-D

 

Hvor langt må en hvalp gå? Synes jeg har hørt at de ikk må gå alt for lange ture.... Er det rigtig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Søgte lige på det foder du bruger, og der står sådan her:

 

Vaks Hvalp kan anvendes så snart hvalpene viser interesse for fast føde. Hvalpene fodres efter ædelyst indtil de når halvdelen af deres udboksende vægt. Derefter reduceres den daglige fodermængde med 25% for at undgå at hvalpene vokser hurtigere end skeletudviklingen kan følge med. Det anbefales at fodre hvalpe 2-3 gange dagligt

 

Jeg ville ikke lade min hvalp spise til den ikke gad mere.. han ville blive meget tyk :shock: Og det må hvalpe ikke blive.

Der står ingenting om fodermængde på posen?

Link til indlæg
Del på andre sites

du skal huske at sådan en angivelse kun er vejledende, dvs du skal se på din hvalp, bliver den tynd skal den have mere, bliver den tyk skal du sætte mængten ned, fodermængten er også meget afhængig af aktivitet.

Er hunden ormebehandlet? orm kan ofte være årsag til at hvalpe spiser mere end de burte, hvis ikke du har en dyrlæge ærklæring på at hvalpen har fået ormekur mindst 3 gange under opvækst ville jeg nok få afføringen undersøgt hos min dyrlæge.

Der ud over ville jeg nok se efter et andet foder, det du bruger nu har alt for meget korn efter min smag :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak skal du ha.

 

Ja han har fået ormekur behandlig, jeg fik også to piller med hjem fra kennelen som skulle være mod orm.

 

For meget korn? Hvorfor er det ikk så godt? Undskyld hvis jeg spørger dumt, vil bare det bedste for hunden.

 

Korn er desværre allergifremkaldende og derudover, så er hundens mave ikke skabt til at fordøje korn. Hunden er primært rovdyr, men spiser så også forskellig slags frugt.

 

Så et foderprodukt uden for meget eller intet korn er absolut at foretrække.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...