Hop til indhold

The brevs søgning


Lonny
 Share

Recommended Posts

Så besluttede jeg at Luna søreme også skulle lære at søge efter the breve, når nu alle I andres hunde skal :blink:

 

Dette er vores første forsøg, og det går stort set bare ud på at få hende til at syntes at the brevet er spændende :-D

 

Men se lige min lille tøs til sidst i videoen, er hun ikke bare kær :hjerte:

 

the brev.wmv from Lonny on Motionbox

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil jeg dælme oss lære min Luna:-)

 

Så i starten klikker du "bare" der er vist interesse for te-brevet, ikk?

 

Jo, jeg har så valgt at hun skal røre ved det før jeg klikker, men det er fordi hun er vant til at træne "targit", normalt klikker man bare hunden kigger på det. Og som du kan se, så er alt tilladt for at få hende til at syntes at the brevet er interessant, fordi det syntes hun så absolut ikke det er til at starte med :blink:

 

Hvis du har lyst, så kan du jo også filme det, så kan du lægge videoen i denne tråd, og så kan vi arbejde sammen om øvelsen?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har desværre ikke de store muligheder for at filme. Her er ret trængt og mørkt i min bolig, så det er ikke så let:???:

 

Men jo, jeg ville også have at hun skulle røre ved brevet:-)

 

Du spørger bare hvis der noget jeg kan hjælpe med, og hvis du gerne vil se en video af noget bestemt i øvelsen, så spørg, så skal jeg se om vi kan lave en :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Må man godt rose? Jeg skal lige have styr på, hvad jeg må sige, så skal jeg prøve med Petrine

 

...ønsker mig en video, der hvor du begynder at sætte kommando på

 

Så må du altså lige væbne dig med tålmodighed, jeg sætter aldrig kommando på før øvelsen er fiks og færdig, og ser ud som jeg havde tænkt mig den skal se ud :lol:

 

Men du har nævnt dette med hvornår kommandoen skal på før, hvad er det du er tvivl om?

 

Som du kan høre, så roser jeg helt vildt. Du må ikke rose under øvelsen, da det tager fokus væk fra hvad det er der skal ske, men jeg roser hver gang jeg har klikket, idet at klikket jo alligvel indikerer at denne del af øvelsen er overstået og vi er klar til næste step.

 

Så ros er ok, og personligt syntes jeg at det skal til, men først når hunden har udført øvelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder i stuen og her roder, der er en kasse (op), en mussemåtte (rør), en pind (hent) og så senere måske endda et tebrev...hvordan skal Petrine vide at NU skal vi igang med noget? Og at det noget er ligepræcis pinden vi skal koncentrere os om? Jeg har ikke helt tålmodighed til at Petrine starter fra en ende af (hun bliver da også forvirret) - når du zig zagger, hvordan ved Luna at det er mellem benene og ikke plads?

 

..jeg er sådan lidt frustrations-arrig, kan ikke helt få fat i princippet :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder i stuen og her roder, der er en kasse (op), en mussemåtte (rør), en pind (hent) og så senere måske endda et tebrev...hvordan skal Petrine vide at NU skal vi igang med noget? Og at det noget er ligepræcis pinden vi skal koncentrere os om? Jeg har ikke helt tålmodighed til at Petrine starter fra en ende af (hun bliver da også forvirret) - når du zig zagger, hvordan ved Luna at det er mellem benene og ikke plads?

 

..jeg er sådan lidt frustrations-arrig, kan ikke helt få fat i princippet :oops:

 

Jeg er på vej i seng, og vil meget gerne komme med en uddybende forklaring i morgen, men indtil da kan du prøve at læse denne artikel

 

Stimuluskontrol vs. frivillig adfærd hos klikkerhunde

Link til indlæg
Del på andre sites

god video, men det er ikke første gang kan jeg regne ud? for du kilkker kun ved berøring og ikke når hun kun kigger :hmm:

 

Men tak for den, nu er alt lyser for min hjerte :genert: men jeg tror at grunden til jeg er statisk er at den vi gik til hunde træning var man nød til at være sådan fordi ellers mistede han fokus hurtigere end en ninja trækker sit sværd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder i stuen og her roder, der er en kasse (op), en mussemåtte (rør), en pind (hent) og så senere måske endda et tebrev...hvordan skal Petrine vide at NU skal vi igang med noget? Og at det noget er ligepræcis pinden vi skal koncentrere os om? Jeg har ikke helt tålmodighed til at Petrine starter fra en ende af (hun bliver da også forvirret) - når du zig zagger, hvordan ved Luna at det er mellem benene og ikke plads?

 

..jeg er sådan lidt frustrations-arrig, kan ikke helt få fat i princippet :oops:

 

Ok, så vil jeg prøve at forklare det, men det bliver ikke helt let, så spørg bare hvis det bliver alt for uforståeligt :oops:

 

Der bliver aldrig sat signal på Luna's øvelser før hun kan dem så de ser ud som jeg vil have dem til at se ud. Grunden til dette er, at hvis jeg nu begyndte at sige "plads" på dette stadie af vores træning, så ville signalet "plads" i Luna's hoved betyde at hun skal gøre som hun gør nu, men jeg er jo ikke interesseret i at lære hende at "plads" betyder, sæt dig ind ved min side 8 ud af 10 gange, og 3 tilfælde af de 8 gange der sidder du skævt :blink:

 

Måden hvorpå hun alligevel ved hvad hun skal, er måden hvorpå jeg står. Ved f.eks. plads, der startede vi jo med at hun skulle lave elefanten, da jeg så fjernede baljen, så forsatte jeg med at gå den samme størrelse cirkel som vi gjorde på baljen, på denne måde fortalte min måde at bevæge mig på, at det var den samme øvelse som med baljen, bare uden baljen.

Ved zig-zag genkender hun igen øvelsen udfra den måde jeg står på, hvis du lægger mærke til det, så er mine ben overdrevent langt fra hinanden, og jeg er meget tydelig i mine bevægelser.

Ved. f.eks. the brevs søgning, jamen her er det jo the brevet der fortæller hende hvad vi skal igang med.

 

Og i dit eksempel med de forskellige ting, der må du bare fjerne de ting I ikke skal bruge i træningen, du skal så og sige indrette miljøet (stuen) så hun ikke er i tvivl om hvad hun skal, og så du dermed lægger op til at hun får succes.

 

Selv "sit" lærte Luna uden signal, her var det bare at jeg stod ret op og ned, og kiggede på hende, og hun fandt hurtig ud af, at hvis jeg stod sådan, så var der stor sandsynlighed for at hun fik en godbid hvis hun satte sig.

 

Jeg håber, at ovenstående giver mening, ellers spørger du bare, også hvis jeg skal uddybe noget af det

Link til indlæg
Del på andre sites

god video, men det er ikke første gang kan jeg regne ud? for du kilkker kun ved berøring og ikke når hun kun kigger :hmm:

 

Men tak for den, nu er alt lyser for min hjerte :genert: men jeg tror at grunden til jeg er statisk er at den vi gik til hunde træning var man nød til at være sådan fordi ellers mistede han fokus hurtigere end en ninja trækker sit sværd.

 

Det er rent faktisk første gang...

 

Men fordi at Luna i andre situationer har lært "target", altså at berører en given genstand, så sprang jeg det over med at kigge på the brevet, fordi hun er vant til at de genstande vi træner med, dem skal hun berører med enten næsen eller foden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Så besluttede jeg at Luna søreme også skulle lære at søge efter the breve, når nu alle I andres hunde skal :blink:

 

Dette er vores første forsøg, og det går stort set bare ud på at få hende til at syntes at the brevet er spændende :-D

 

Men se lige min lille tøs til sidst i videoen, er hun ikke bare kær :hjerte:

 

the brev.wmv from Lonny on Motionbox

 

Fin video :-)

 

Jeg synes måske bare du går over åen efter vand og forlænger træningen ved at lave det til en targetøvelse.

 

Jeg går ud fra, og jeg kan tage fejl, at du gerne vil have den lille til at gennemsøge hele huset, eller dele af huset efter teen?

 

Derfor tænker jeg, at det er smartest at lære hende at SNUSE hørligt til teen og klikke for det, så du belønner det koncentrerede færtoptag fra starten. Så skal hun nemlig ikke gennem "dut", "dut" på afstand og derefter at søge for at komme i mål.

 

Hvis du vil klikke for brug af lugtesans i stedet for brug af øjne, kan du have tebrevet i en beholder f.eks. et engangsbæger hvor tebrevet ikke kan nås med en hundesnude, og klikke for at hun snuser hørligt til teen og derved også lærer ikke at røre ved tebrevet.

 

På denne måde får du dels næsen i gang fra starten (større dejlig træthed/mæthed) plus at du kan bruge samme tebrev meget længe hvis det opbevares i en tæt dåse/glas med låg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fin video :-)

 

Jeg synes måske bare du går over åen efter vand og forlænger træningen ved at lave det til en targetøvelse.

 

Jeg går ud fra, og jeg kan tage fejl, at du gerne vil have den lille til at gennemsøge hele huset, eller dele af huset efter teen?

 

Derfor tænker jeg, at det er smartest at lære hende at SNUSE hørligt til teen og klikke for det, så du belønner det koncentrerede færtoptag fra starten. Så skal hun nemlig ikke gennem "dut", "dut" på afstand og derefter at søge for at komme i mål.

 

Hvis du vil klikke for brug af lugtesans i stedet for brug af øjne, kan du have tebrevet i en beholder f.eks. et engangsbæger hvor tebrevet ikke kan nås med en hundesnude, og klikke for at hun snuser hørligt til teen og derved også lærer ikke at røre ved tebrevet.

 

På denne måde får du dels næsen i gang fra starten (større dejlig træthed/mæthed) plus at du kan bruge samme tebrev meget længe hvis det opbevares i en tæt dåse/glas med låg.

 

Selvfølgelig tager du ikke fejl, og din fremgangsmåde er da også meget smartere i forhold til det øvelsen skal ende med :5up:

 

Jeg må ærlig indrømme at jeg bare forsøgte mig frem, jeg aner (anede) ikke hvordan jeg egentlig skulle gribe det an :oops:

 

Men nu vil jeg købe en hel ny slags the, med en anden og frisk duft, og så vil vi da lige prøve igen :-D

 

Tak for den gode beskrivelse :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Fin video :-)

 

Jeg synes måske bare du går over åen efter vand og forlænger træningen ved at lave det til en targetøvelse.

 

Jeg går ud fra, og jeg kan tage fejl, at du gerne vil have den lille til at gennemsøge hele huset, eller dele af huset efter teen?

 

Derfor tænker jeg, at det er smartest at lære hende at SNUSE hørligt til teen og klikke for det, så du belønner det koncentrerede færtoptag fra starten. Så skal hun nemlig ikke gennem "dut", "dut" på afstand og derefter at søge for at komme i mål.

 

Hvis du vil klikke for brug af lugtesans i stedet for brug af øjne, kan du have tebrevet i en beholder f.eks. et engangsbæger hvor tebrevet ikke kan nås med en hundesnude, og klikke for at hun snuser hørligt til teen og derved også lærer ikke at røre ved tebrevet.

 

På denne måde får du dels næsen i gang fra starten (større dejlig træthed/mæthed) plus at du kan bruge samme tebrev meget længe hvis det opbevares i en tæt dåse/glas med låg.

 

den med at bruge en beholder til teen, kunne være ret så spændende.

Jeg har trænet the søgning med Caia et par gange, og vi er kommet så langt at jeg kan dække hende af inde i soveværelset, gå ind i stuen, og gemme brevet i reolen eller i et tæppe. Hun snuser sig frem, og man kan tydeligt se når hun er ved at have fundet det, for så køre snuden frem og tilbage omkring området hvor brevet er gemt.

Jeg har også valgt at give brevet et navn - så vi på længere sigt kan træne med flere forskellige breve, hvor hun skal finde frem til den jeg nu beder hende om.

 

Jeg klikker hende for at have fundet brevet, altså hun tager det ikke i munden, men hun sætter dog snuden på. Er det forkert?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Skal det være te? Sidder og fantaserer om at investere i trøfler eller måske bare ordinære svampe? Pengesedler?

 

Hehe - fortæl endelig hvis du begiver dig ud i at anvende disse ting:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal det være te? Sidder og fantaserer om at investere i trøfler eller måske bare ordinære svampe? Pengesedler?

 

Luna an allerede finde sin bamse hvis jeg gemmer den, og der findes jo både narkohunde og hunde der sporer falske pengesedler, så det er vist kun fantasien der sætter grænser :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Apropo penge har Motor faktisk fundet 200 kroner - også 2 poser med pot, men det blev jeg ikke nær så glad for som pengene :mrgreen:

 

 

Lonny, når du klikkertræner, hvordan får du så fjernet klikkeren når øvelsen er lært? Og hvad hvis i laver en almindelig øvelse som sæt dig eller lignende, hvornår fjerner du klikkeren og kan bruge et signal i stedet?

 

Hvis nu Luna har lært en øvelse og kan den indenfor rigtig fint, tager du så klikkeren med ud i haven f.eks.? Og dernæst til et andet sted hvor der er flere udefra kommende påvirkninger?

 

 

Overvejer klikkertræning derhjemme, men det virker lidt upraktisk at skulle have den med overalt :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Apropo penge har Motor faktisk fundet 200 kroner - også 2 poser med pot, men det blev jeg ikke nær så glad for som pengene :mrgreen:

 

 

Lonny, når du klikkertræner, hvordan får du så fjernet klikkeren når øvelsen er lært? Og hvad hvis i laver en almindelig øvelse som sæt dig eller lignende, hvornår fjerner du klikkeren og kan bruge et signal i stedet?

 

 

Jeg bruger klikkeren indtil øvelsen er indlært. Og jeg holder såmænd bare op med at bruge den, det gør jeg den dag jeg ikke længere behøver at fortælle hunden at nu gjorde den øvelsen korrekt, altså når hunden udemærket godt ved hvad øvelsen går ud på, og ikke er i tvivl om at det den gjorde var korrekt

 

Nu skriver du "fjerne klikkeren og bruge et signal i stedet", hvad mener du med det? En klikker er jo ikke et signal til øvelsen, men en markering af at øvelsen er korrekt udført. men måske misforstår jeg dig?

 

Hvis nu Luna har lært en øvelse og kan den indenfor rigtig fint, tager du så klikkeren med ud i haven f.eks.? Og dernæst til et andet sted hvor der er flere udefra kommende påvirkninger?

 

Overvejer klikkertræning derhjemme, men det virker lidt upraktisk at skulle have den med overalt :hmm:

 

Præcis :5up:

 

En klikker fylder mindre end en ligther, så den er altså ikke særlig svær lige at have i lommen. Og den er vel ikke mere upraktisk at have med end godbidderne :blink:

Og hvis du en dag har glemt den, så kan du jo nøjes med at sige dygtig, det vil bare som oftest ikke være lige så effektivt, men det kan bruges.

Men det er forbløffende hvor hurtigt man vænner sig til bare at have sådan en liggende i jakkelommen, jeg har købt 10 stks, sådan at jeg har en liggende i alle rum, i jakken og i bilen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...