Hop til indhold

Fremfarende hund


Gæst mhel78
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jeg er helt ny på dette forum, men håber meget, der er nogen, der kan hjælpe :-)

Jeg har en golden retriever hanhund på 18 mdr, som vi fik for ca. 3 mdr siden af en af mine mand kolleger, som havde fået piskesmæld og derfor ikke længere kunne holde til at gå med ham. Det kan jeg så godt forstå, for da vi fik ham, TRAK han helt vildt, men det er blevet meget bedre vha. klikkertræning og 'stå stille til snoren er slap'.

 

Vores problem er nu, at han farer frem og gør, hvis vi kommer indenfor en radius af ca. 10 m til en anden hund, som han ikke hurtigt får lov til at hilse på - får han lov har vi endnu ikke haft problemer, han vil bare gerne lege, men hvis han ikke må hilse puster han sig op, gør og kaster sig frem i snoren. Han er en stor hund, så han er ikke altid lige let at holde, og det jeg gerne vil lære ham er naturligvis at 'styre sig' og gå pænt, selvom vi kommer tæt på en anden hund.

Jeg har prøvet på at fange hans opmærksomhed med div. godbidder og legetøj, jeg har prøvet at gå lidt væk og sætte ham ned og vente mens den anden hund går forbi, og jeg har prøvet at skælde ud - alt sammen uden den store effekt. Som det er nu, går vi helst en anden vej, hvis vi ser en hund, vi ikke kender, men det er jo ikke spor optimalt...

 

Hvordan kan vi træne dette i det daglige? Tit skal man jo meget hurtigt tage en beslutning om hilse på/gå den anden vej/tage 'kampen', så vi får sommetider lidt dårlige oplevelser.

 

Håber på gode råd :-)

 

P.S. Vi starter til lydighedstræning sidst i februar, men synes, der er længe til, så ville gerne have lidt at arbejde med allerede nu :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvor lang tid I har holdt ved med de forskellige tilgange, for ofte skal der gå længere tid inden det virker. Især set i lyset af, at han har brugt størstedelen af sit liv på at opbygge nuværende vaner.

 

En gylden øvelse i mine øjne, er indlæring af ligegyldighed. Eller mere retteligt desensibelisering. Den virker både på overstadighed eller utryghed; hvis hunden er lidt for glad for kondiløbere eller syntes børn i flyverdragter er nogle uhyggelige sataner.

 

Du har været i gang med noget af det allerede; nemlig at være i en sådan afstand fra hunden, at din egen kan koncentrere sig om godbidder og dig - ikke om den anden hund. Og belønne den for at være i ro eller kunne koncentrere sig om de øvelser du beder den udføre. Og det er sådan jeg ville fortsætte.

 

Find den afstand til den anden hund, der gør han registrerer den er der, men hvor han kan koncentrere sig om hvad I har gang i. Lav et par lette øvelser og beløn. Fortsæt sådan det tid det kræver. Både i situationen men også på sigt. For hver gang kan man komme en lille smule tættere på. Men hvor store ryk du kan foretage dig fra gang til gang, er afhængig af hunden.

 

Hvis du går et sted hvor hundene kan løbe frit, er det også optimalt at få trænet lidt her. Bare når I ankommer. Kræv af hunden at den sidder stille og har fokus på dig, inden den bliver belønnet ved at få lov til at løbe hen og lege med de andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar og velkomst :-)

 

Det går fint med at få opmærksomheden, når vi bare er langt nok væk fra den anden hund og i en træningssituation (dvs. den anden hund bliver på samme sted), men hvad gør vi, når vi fx møder en hund på lufteturen, som jo oftest kommer imod os? Her kommer den anden hund jo hurtigt indenfor 'grænsen', hvis jeg ikke vælger at vende om/gå en anden vej. Nogen forslag?

 

Modtager meget gerne flere gode råd :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

min jubi gør også dette :stupid:virkelig træls og jeg bliver så gal

 

hun er dog ikke sød ved mødet med andre hunde medmindre det er hanner hun skaber sig og skaber sig og jeg ved hun har haft en del uheldige oplevelser det første år af hendes liv inden jeg fik hende

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Tak for svar og velkomst :-)

 

Det går fint med at få opmærksomheden, når vi bare er langt nok væk fra den anden hund og i en træningssituation (dvs. den anden hund bliver på samme sted), men hvad gør vi, når vi fx møder en hund på lufteturen, som jo oftest kommer imod os? Her kommer den anden hund jo hurtigt indenfor 'grænsen', hvis jeg ikke vælger at vende om/gå en anden vej. Nogen forslag?

 

Modtager meget gerne flere gode råd :-)

 

Ja - Vend om.

 

Hver evig eneste gang hans grænse bliver overskredet, og han får lov at vise den adfærd, vil den blive mere, og mere indlært.

 

Ved godt det kan virke fuldstændig tåbeligt, at vende om hele tiden, og det er pisse upraktisk, men du vil helt sikkert ikke få samme succes med træningen, hvis du ikke gør det.

 

Så lige så snart du ikke kan holde hans opmærksomhed, så er hans grænse nået, og den skal du helst aldrig nå (i praksis ofte umuligt, men noget du skal arbejde mod) - I stedet så vil træningen flytte hans grænser, så du til sidst kan gå lige forbi en anden hund.

 

Det allerbedste er at finde nogle tålmodige træningspartnere, der kan går lidt frem og tilbage med deres hund, mens du træner med ham.

Så vil du hurtigt kunne rykke tættere på.

 

Tror det er en god ide, hvis han ikke få lov at hilse, hvis han udviser den adfærd - Så belønner han jo sig selv for adfærden.

I hans hoved ser det sålædes ud:

"Jeg skaber mig tosset = Jeg får lov at hilse, jo mere tosset jeg skaber mig, jo hurtigere får jeg lov"

 

Det skulle helst se sådan ud:

"Jeg tager den med ro og venter = jeg får lov at hilse"

 

Men tålmodighed er nøgleordet - Det kan ikke lige fikses på 14 dage eller en måned, men det kan tage ret lang tid, alt efter hvor seriøst i træner det.

Men virker, det gør det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...