Hop til indhold

Hundemor med 25 hunde i Esbjerg...


Gæst n1nna
 Share

Recommended Posts

Ikke andet end det her:

 

Hanne Rusbjerg flyttede til Jernvedlund for knap to år siden med dengang 14 hunde. I efteråret ønskede hun at blive registreret som opdrætter, og i den forbindelse søgte hun dels politiet om tilladelse, dels henvendte hun sig på kommunen og oplyste, at hun havde 25 hunde og et opdræt på fem kuld hvalpe årligt.

 

Derved kom Natur & Vandmiljø ind i sagen, og hun er nu endt med et påbud

 

JV.dk - Nyheder fra Esbjerg - Bramming - Ribe og Fanø

 

Og på HG er der nogle, der har kendskab til hende: http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=369129

 

Pææænt mange hunde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MariePylaia

Loven er loven, og den skal offentlige instanser jo følge.

Men at hendes naboer står bag hende og alle hendes 25 hunde, siger meget i mine øjne! Hun må gøre det godt, og eller sympatisk omkring det på en eller anden måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels kvinde, det er jo hendes børn og det må være frustrende, men hun kan jo altid flytte på landet.

 

godt jeg bor langt ude på landet

(med kun 2 hunde) (uha jeg kan beholde mange hvalpe) ej så ville jeg jo slet ikke have tid til kysse og kramme og træne hver enkelt så meget.

 

25 hunde er da også vildt, så tager man lige en uge fri til børtsning og tandrensning :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:har ikke hørt om sagen om hundemor med 25 hunde i Esbjerg og jeg boer her. jeg anede heller ikke at man kun må havde 4 hunde i byen:stupid: men det er da synd at hun ikke må beholde dem nåer hun passer dem godt og der ikke er noget at komme efter . det er da hendes familie , hendes vovse børn. så jeg føler med den stakkels hundemor-ejer.:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gad godt besøge hende, for der bliver skrevet ret forskellige ting - det er svært at vide hvad der er rigtigt.

 

Nogle mener at hun redder hunde, andre skriver at hun avler både pekingesere og blandinger, og cirka har 5 kuld årligt. At der er indrettet fødestuer i 2 rum og permanent hvalpegård... Bl.a. skulle hun have avlet på en hunhund med ét øje. Ved ikke med den døve hund.

 

25 hunde + hvalpe synes jeg lyder af meget :hmm: Jeg håber da i hvert fald at hun får bare lidt hjælp, om ikke andet så til gåture og fodring :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes nu ikke det er mere synd end en person som bliver smidt ud af sin boligforening, fordi vedkommende vælger at anskaffe sig hund selvom om det ikke er tilladt.

Synes ikke hun lyder som specielt ansvarlig, for det første mener jeg ikke at man som enkeltperson kan give 25 hunde det de hver især har brug for, for det andet mener jeg det er ens eget ansvar at undersøge alt omkring regler og love, inden man vælger at starte opdræt.

At naboerne støtter damen er jo fint nok, men det ændre stadig ikke ved at hun enten har undladt at undersøge reglerne for hundehold i området, eller bevist har valgt at ignorere reglerne, og anskaffe sig hundene, uden at gøre sig tanker om hvad der skal blive af dem hvis det blev opdaget..

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er mange der nævner det med, at man som en person ikke kan give 15min kontakt pr hund pr dag.

 

Jeg er så bare lidt i tvivl - Er det for en hund virkelig nødvendigt med 15min personlig menneskelig kontakt hver dag, hvis man lever i en flok på 25 artsfæller og har gjort det altid? :hmm:

Jeg kender ikke "det rigtige" svar, har bare tænkt lidt over det.. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt lige dette:

 

Hvor mange hunde må man have?

 

:???:

 

Jeg havde ellers lovet mig selv at jeg ville holde mig væk fr denne debat.. har for nyligt haft en kæmpe diskution kørende på HG, hvor jeg både blev svinet til og kaldt for løgner..

Årsagen er at vi har 4 hunde på adressen og måske ville have en mere, det fik jeg klart oplyst på HG at denne måtte jeg ganske enkelt ikke da det så var erhverv.

Jeg kontaktet vores kommune som så oplyste mig at vi boede udenfor byzone og at da to af vores hunde var sterile kunne de ikke betegnes som erhverv, da vores hunde har været i vores eje flere år og alle er reg på adresse med både chip og forsikring så kunne jeg for deres skyld godt anskaffe mig både 2 og 3 mere uden at det ville gøre noget ... NÅR blot de ikke var til gene for vores naboer.

 

Tråden på HG udviklede sig meget negativt, med tilsvinelser så jeg slettede både den og min profil... jeg har jo HF :blink:

 

Men men... man kan få tilladelse til større hundehold også indenfor byzonen når blot man søger om det og ikke er til gene for andre mennesker og dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er mange der nævner det med, at man som en person ikke kan give 15min kontakt pr hund pr dag.

 

Jeg er så bare lidt i tvivl - Er det for en hund virkelig nødvendigt med 15min personlig menneskelig kontakt hver dag, hvis man lever i en flok på 25 artsfæller og har gjort det altid? :hmm:

Jeg kender ikke "det rigtige" svar, har bare tænkt lidt over det.. :mrgreen:

 

Nej det tror jeg ikke er nødvendigt for hunden, når den går med så mange andre hunde. Det er nok mere nødvendigt for os med "få" hunde, for vi vil gerne have den optimale kontakt til hunden - ala at man skal bruge ekstra alene tid med sin hvalp, for at den ikke knytter sig mere til ens voksne hund osv.

Men i sidste ende er det jo damen som fodrer dem, og det er og bliver noget hunde kan forholde sig til, så derfor får hun garanteret en hjertelig velkomst hver gang de ser hende = hun er vigtig og vellidt af hundene.

 

Gætter jeg i hvert fald på.

 

Udover det, synes altså det lyder vildt det med 15 min kontakt dagligt. Det er da ikke særlig meget? Forstår ikke helt hvor udregningen kommer fra, men har godt hørt det før.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Udover det, synes altså det lyder vildt det med 15 min kontakt dagligt. Det er da ikke særlig meget? Forstår ikke helt hvor udregningen kommer fra, men har godt hørt det før.

 

15 min lyder af ingenting... men hva er menneskelig kontakt ? Er det nok at de blot går rundt sammen med hende eller menes der pelspleje, gåtur, nussen og træning ?

Sidder her og prøver at sammenlægge den tid jeg bruger på hver enkel hund herhjemme... det er svært for meget foregår jo i fællesskab med dem alle 4.. gåture og hygge.. fodering osv ..

På hver enkelt bruger jeg nok ikke meget mere end mellem 15 til 30 min.. pelspleje og nussen.. hveranden dag trænes de enkeltvis i haven eller hvor jeg tager en af gangen og går i skoven el.l. men udover dette så er det altså "fælles-tid" .. og det er jo hele dagen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er mange der nævner det med, at man som en person ikke kan give 15min kontakt pr hund pr dag.

 

Jeg er så bare lidt i tvivl - Er det for en hund virkelig nødvendigt med 15min personlig menneskelig kontakt hver dag, hvis man lever i en flok på 25 artsfæller og har gjort det altid? :hmm:

Jeg kender ikke "det rigtige" svar, har bare tænkt lidt over det.. :mrgreen:

 

Mener bestemt ikke at 15 minutter er nok!

Selve behovet for menneskeligt selskab mener jeg ikke er det vigtigste, når de netop har artsfæller omkring sig, men sådan noget som at opdage sygdomme eller adfærds problemer inden de bliver alvorlige, pelspleje og mental stimulering har jeg svært ved at forestille mig en enkelt person vil kunne klare alene. Derudover mener jeg at hunde har brug for at komme ud og blive luftet, altså forstået som at jeg ikke mener det er nok at lukke dem ud på det samme indhegnede område hver dag, de skal da også ud og opleve noget...?

Ud over det, er der jo mange praktiske ting såsom fodring, rengøring osv. for mig at se er det umuligt at gøre alle disse ting tilfredsstillende uden hjælp...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan forestille mig at loven omkring de 15 minutter er lavet for de hunde som opholder sig i løbegårde etc og ikke går i huset omkring mennesker. Disse skal så ud af denne løbegård og have menneskelig kontakt i mindst 15 minutter om dagen?

Jeg er ikke tilhænger af at have så mange hunde, men hold op hvor er der altså mange opdrættere i DKK som alligevel har mange og også flere end 25 hunde.

 

Jeg kender en opdrætter af korthåret gravhund (tror de har opdrættet i 50 år mindst) som har ca. 20 voksne hunde plus hvalpe flere gange om året. Hundene går i stalden, i dertil indrettede hundegårde, og gårdspladsen er indrettet med udendørs løbegårde plus fritløbs areal. De kommer alle sammen ud på en gåtur hver dag i alt slags vejr...hun går med 2 af gangen og ca 2km pr tur (så ja hun får motion nok). De kommer på skift ind i huset en dag eller 2 af gangen tror jeg og ellers får de lov at løbe frit på gårdspladsen som også er indhegnet, ikke alle sammen på en gang da der er flere der ville æde hinanden. Hvalpene bliver født i huset og opholder sig også mest derinde, dog er de også ude blandt de andre hunde.

Hundene bliver trænet (dem der skal have en brugsprøve) på spor og grav og bliver ligeledes udstillet i temmelig stor stil.

Dyrlægen....han kommer ud til dem flere gange om året for at vaccinere og lave hvalpetjek osv.

 

Selvom jeg ikke er tilhænger af denne måde at holde hund på så må jeg jo alligevel indrømme at hundene er vel socialicerede og venlige (dog ikke altid lige over for hinanden, men er jo nok svært at have 20 hunde der alle kan sammen) og de lader til at have det udmærket både psykisk og fysisk.

Jeg ved ikke om jeg synes det er for list samvær de har med deres mennesker, de har jo hinanden hele tiden og går mindst 2 sammen.

Jeg synes dog godt jeg kan se forskellen fra dette eksempel og så til en "samler" som har 20-80 hunde i huset som går i deres egen afføring og ikke ser dagens lys.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan forestille mig at loven omkring de 15 minutter er lavet for de hunde som opholder sig i løbegårde etc og ikke går i huset omkring mennesker. Disse skal så ud af denne løbegård og have menneskelig kontakt i mindst 15 minutter om dagen?

Jeg er ikke tilhænger af at have så mange hunde, men hold op hvor er der altså mange opdrættere i DKK som alligevel har mange og også flere end 25 hunde.

 

Jeg kender en opdrætter af korthåret gravhund (tror de har opdrættet i 50 år mindst) som har ca. 20 voksne hunde plus hvalpe flere gange om året. Hundene går i stalden, i dertil indrettede hundegårde, og gårdspladsen er indrettet med udendørs løbegårde plus fritløbs areal. De kommer alle sammen ud på en gåtur hver dag i alt slags vejr...hun går med 2 af gangen og ca 2km pr tur (så ja hun får motion nok). De kommer på skift ind i huset en dag eller 2 af gangen tror jeg og ellers får de lov at løbe frit på gårdspladsen som også er indhegnet, ikke alle sammen på en gang da der er flere der ville æde hinanden. Hvalpene bliver født i huset og opholder sig også mest derinde, dog er de også ude blandt de andre hunde.

Hundene bliver trænet (dem der skal have en brugsprøve) på spor og grav og bliver ligeledes udstillet i temmelig stor stil.

Dyrlægen....han kommer ud til dem flere gange om året for at vaccinere og lave hvalpetjek osv.

 

Selvom jeg ikke er tilhænger af denne måde at holde hund på så må jeg jo alligevel indrømme at hundene er vel socialicerede og venlige (dog ikke altid lige over for hinanden, men er jo nok svært at have 20 hunde der alle kan sammen) og de lader til at have det udmærket både psykisk og fysisk.

Jeg ved ikke om jeg synes det er for list samvær de har med deres mennesker, de har jo hinanden hele tiden og går mindst 2 sammen.

Jeg synes dog godt jeg kan se forskellen fra dette eksempel og så til en "samler" som har 20-80 hunde i huset som går i deres egen afføring og ikke ser dagens lys.

 

Altså hvad loven siger, er jo ofte langt fra optimalt! Bare som eksempel er det jo stadig lovligt at holde burhøns.. Ville heller aldrig købe en hvalp fra sådan en "forretnings-opdrætter", jeg mener man på den måde kan kende dyrene godt nok til at udvælge dem, og vurdere hvordan de ville fungere som normal familiehund, altså ikke stalddyr/fødemaskine, når man har over 15 voksne dyr.. For at passe så mange hunde, går jeg ud fra at avleren ikke har noget arbejde, og dermed sikkert lever af sit opdræt. Hvilket jeg ser som meget problematisk, da det så pludselig ikke kun er racen og dyrene der tages hensyn til, men måske mere at de skal indbringe et vist beløb over en vis periode, for at dække udgifterne.

For mig er det den største forskel på at opdrætte landbrugsdyr og kæledyr, jeg vil altid vælge en erfaren hobby opdrætter, og har et lille antal dyr som alle og hele tiden bor inden for, frem for et sted med hundegårde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hvad loven siger, er jo ofte langt fra optimalt! Bare som eksempel er det jo stadig lovligt at holde burhøns.. Ville heller aldrig købe en hvalp fra sådan en "forretnings-opdrætter", jeg mener man på den måde kan kende dyrene godt nok til at udvælge dem, og vurdere hvordan de ville fungere som normal familiehund, altså ikke stalddyr/fødemaskine, når man har over 15 voksne dyr.. For at passe så mange hunde, går jeg ud fra at avleren ikke har noget arbejde, og dermed sikkert lever af sit opdræt. Hvilket jeg ser som meget problematisk, da det så pludselig ikke kun er racen og dyrene der tages hensyn til, men måske mere at de skal indbringe et vist beløb over en vis periode, for at dække udgifterne.

For mig er det den største forskel på at opdrætte landbrugsdyr og kæledyr, jeg vil altid vælge en erfaren hobby opdrætter, og har et lille antal dyr som alle og hele tiden bor inden for, frem for et sted med hundegårde..

 

Hun har ganske vist ikke arbejde, er fuldtids med hundene. Men manden er landmand, opdrætter kødkvæg (charolaiskøer, nogen store hvide nogen).

De gør det ganske bestemt ikke for pengenes skyld (tror næppe der er overskud) men interessen.

De har indtil flere champions gående og er repræsenterede på nærmest samtlige udstillinger og skuer...eller det var de i hvert fald, de er ved at være lidt gamle efterhånden.

Som sagt tror jeg hundene har det udmærket, men det er stadig ikke hvad jeg ville kalde optimalt hundehold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gad godt besøge hende, for der bliver skrevet ret forskellige ting - det er svært at vide hvad der er rigtigt.

 

Nogle mener at hun redder hunde, andre skriver at hun avler både pekingesere og blandinger, og cirka har 5 kuld årligt. At der er indrettet fødestuer i 2 rum og permanent hvalpegård... Bl.a. skulle hun have avlet på en hunhund med ét øje. Ved ikke med den døve hund.

 

25 hunde + hvalpe synes jeg lyder af meget :hmm: Jeg håber da i hvert fald at hun får bare lidt hjælp, om ikke andet så til gåture og fodring :mrgreen:

Det med rødt: 2 fødestuer lyder vildt hvis hun kun har 5 kuld om året..Hun har dem vel ikke samtidigt?

Permanent hvalpegård?? ja det kender jeg da mange som har også selvom de ikke får hvalpe mere end hver andet år..

MAn kan jo aldrig vide når det er i avisen man læser det..Men med 2 fødestuer må hun sq da lave mere end 5 kuld

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde ellers lovet mig selv at jeg ville holde mig væk fr denne debat.. har for nyligt haft en kæmpe diskution kørende på HG, hvor jeg både blev svinet til og kaldt for løgner..

Årsagen er at vi har 4 hunde på adressen og måske ville have en mere, det fik jeg klart oplyst på HG at denne måtte jeg ganske enkelt ikke da det så var erhverv.

Jeg kontaktet vores kommune som så oplyste mig at vi boede udenfor byzone og at da to af vores hunde var sterile kunne de ikke betegnes som erhverv, da vores hunde har været i vores eje flere år og alle er reg på adresse med både chip og forsikring så kunne jeg for deres skyld godt anskaffe mig både 2 og 3 mere uden at det ville gøre noget ... NÅR blot de ikke var til gene for vores naboer.

 

Tråden på HG udviklede sig meget negativt, med tilsvinelser så jeg slettede både den og min profil... jeg har jo HF :blink:

 

Men men... man kan få tilladelse til større hundehold også indenfor byzonen når blot man søger om det og ikke er til gene for andre mennesker og dyr.

Ikke med de nye regler der blev lavet..Så hedder det max 4 hunde medmindre du har mindst 100 meter til nærmeste nabo

Link til indlæg
Del på andre sites

Erhvervsmæssigt opdræt er, alt efter hvilken offentlig instans du spørger:

 

Politiet: mere end 4 hunde..Uanset om det allesammen er hanhunde, kastrater eller gamle hunde (5 så er du erhversmæssig opdræt, og skal have mere end 100 meter til nærmeste nabo)

 

DKK: 3 eller flere avlstæver og laver mere end 2 kuld om året..

 

Kommunen: Hvis politiet betegner dig som erhversmæssig opdræt (altså mere end 4 hunde) så skal du overholde myndighedernes krav om bortskaffelse af "affald", larm, antal meter til nærmeste nabo osv.

 

Told og Skat: Du er erhversmæssig opdrætter hvis du har en OMSÆTNING på mere end 50.000 om året.. Hvilket de fleste der laver hvalpe vel har??

 

Det ville jo være noget nemmere hvis de alle sammen definerede erhvervsmæssigt opdræt ens

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...