Hop til indhold

Gå pænt


Gæst Rasm
 Share

Recommended Posts

Hej derude :-)

 

Nu havde jeg held med at gå et rigtig godt råd i min forrige tråd, ang. hjemkald. Det er gået super! Det gik stærkere end jeg havde forventet. Så håber der er en eller måske to med et godt råd nu :x::-)

 

Back to topic.

Max er ikke så glad for at gå i snor, han har ikke noget imod at få den over hovedet. Men når han har dette, så sætter han sig bare på den flade, og er ikke så meget for at få fremad. Jeg lokker lidt med godbidder, og lys stemme som ved hjemkald. Når vi endelig får gået lidt roser jeg ham, men han kigger lidt ned i jorden imens vi går, og ikke og på mig som han helst skulle gøre.

 

Oveni det, så trækker han over i min venstre side. Hvordan får jeg også lært ham at han skal gå ved mit højre knæ, og ikke trække indover?

 

:vedikke:

 

Mvh.

Rasm :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal bruge ham som jagthund, og kaster geværet op til venstre skulder.

Og kan ikke gå med gevær, og hund i samme arm.

Han skal også bruges til prøver, så under træning, og prøver som sagt skal han gå hinter. Både med snor, og uden snor på.

 

Uden for "træning", (træning foregår jo stadig i lidt leg). Så går han jo med næsen dybt gravet i jorden :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Når han sætter sig på sin flade og ikke vil gå, og du derefter lokker og giver godbidder, så belønner du ham jo rent faktisk for at sidde...

 

Normalt når du giver godbidder, så gør du det jo for at fortælle ham at det han gør er rigtig, kan du se hvad jeg mener?

 

Så i stedet ville jeg vente på det øjeblik hvor han rejser sig af sig selv, skynde mig at rose og give godbid.

 

Hvad angår hvilken side han går på, jeg ville belønne hver gang han gik i den rigtige position, og ignorerer når han går forkert, så skulle han gerne finde ud af hvor det bedst kan betale sig at gå :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når han sætter sig på sin flade og ikke vil gå, og du derefter lokker og giver godbidder, så belønner du ham jo rent faktisk for at sidde...

 

Normalt når du giver godbidder, så gør du det jo for at fortælle ham at det han gør er rigtig, kan du se hvad jeg mener?

- Det er jo en helt øjenåbner at komme herinde på forum, og stille spørgsmål.

 

Meen, man kan jo komme til at føle sig en anelse dum. Det virker lidt "arrhh-selvfølgelig" når man lige høre det :-). Men havde ikke lige set det på den måde - takker :-)

 

Kræver naturligvis en madglad/sulten hund :slem:

Det er en labber, så det er ikke noget problem med manglende madlyst :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

- Det er jo en helt øjenåbner at komme herinde på forum, og stille spørgsmål.

 

Meen, man kan jo komme til at føle sig en anelse dum. Det virker lidt "arrhh-selvfølgelig" når man lige høre det :-). Men havde ikke lige set det på den måde - takker :-)

 

Tag det helt rolig, hvordan tror du at jeg lærte det selv samme :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tag det helt rolig, hvordan tror du at jeg lærte det selv samme :blink:

Man vil jo gøre det så godt som muligt fra start :-)

 

- Hjemkald er også blevet lidt af en succes må man sige! Der er ikke noget med dreje udenom.

:yeah: haha.

Link til indlæg
Del på andre sites

- Det er jo en helt øjenåbner at komme herinde på forum, og stille spørgsmål.

 

Meen, man kan jo komme til at føle sig en anelse dum. Det virker lidt "arrhh-selvfølgelig" når man lige høre det :-). Men havde ikke lige set det på den måde - takker :-)

 

 

Det er en labber, så det er ikke noget problem med manglende madlyst :-)

 

Bare vent.. om 3 måneder hænger du her (også) :mrgreen: dagligt... vi lærer og lærer.. :klap:

 

Jeg lavede det samme nummer med min - bare med at trække i snoren :damn:

 

Bassil trækker, Jeg stopper, han vender om og kigger på mig = Godbid

 

Problemet var bare at for ham var det 'hele' øvelsen jeg belønnede ham for.. Indtil nogen herinde skrev: Bryd situationen ned i bitte små dele.. analyser dem hver for sig.. og gør så det du vil lære hunden.. Kanon øjenåbner for mig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man vil jo gøre det så godt som muligt fra start :-)

 

- Hjemkald er også blevet lidt af en succes må man sige! Der er ikke noget med dreje udenom.

:yeah: haha.

 

Hvor fedt, tillykke med det :banan:

 

Og husk, der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar...

Og alle vi andre har skam stillet de samme spørgsmål eller andre hvor man efter svaret tænker, hvorfor tænkte jeg dog ikke på det :damn:

 

Jeg forsøgte i et halvt år at lære min hund ikke at hoppe op, og jeg gjorde præcist som der stod i bøgerne, jeg ignorerede ham, men han blev ved.

Jeg droppede først den måde at træne på, da der var en der sagde til mig, at hvis det endnu ikke har virket, så har du jo belønnet ham på en eller anden måde ellers ville han jo ikke blive ved...

På den måde fandt jeg ud af, at selvom du tror at du ikke forstærker adfærden, så er det præcist det du gør hvis hunden bliver ved :damn:

 

Og jeg brugte altså et HALVT ÅR på det her, i stedet for at spørge, for det var jo det der stod i bogen jeg skulle gøre :oops:

 

Så hellere spørge, end at spilde et halvt år på noget der ikke virker :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

En bog der for mig var vældig god, efter jeg egentlig syntes det havde kørt ganske fint med velopdragen og dygtig hund i ni år, var "Klikkertræning for din hund" af Morten Egtved og Cecilie Køste. Måske også spædet op af "Familiehunden"/"Hvalpen" af Lone Greva.

 

Mens sidstnævnte giver en god forståelse for indlæringspsykologien (og får sat ord og teori på det man ved meget af i forvejen), giver førstnævnte en god idé om hvordan hunden tænker i kæder - og hvordan man skal tænke opbygning af øvelser i kæder.

 

Nu ved jeg ikke hvor gammel din hund er, men alt efter alder, vil jeg måske være lidt påpasselig med, hvor store og høje krav man på nuværende tidspunkt sætter til lineføringen. Byg den op stille og roligt, og gå roligt fremad i den. Det er i princippet en lidt kedelig øvelse for de fleste hunde, så derfor skal tiden/længden øvelsen udføres i og over langsomt bygges op, så hunden ikke finder på noget andet at foretage sig (snuse), men i stedet følger dig opmærksomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

En bog der for mig var vældig god, efter jeg egentlig syntes det havde kørt ganske fint med velopdragen og dygtig hund i ni år, var "Klikkertræning for din hund" af Morten Egtved og Cecilie Køste. Måske også spædet op af "Familiehunden"/"Hvalpen" af Lone Greva.

 

Mens sidstnævnte giver en god forståelse for indlæringspsykologien (og får sat ord og teori på det man ved meget af i forvejen), giver førstnævnte en god idé om hvordan hunden tænker i kæder - og hvordan man skal tænke opbygning af øvelser i kæder.

 

Nu ved jeg ikke hvor gammel din hund er, men alt efter alder, vil jeg måske være lidt påpasselig med, hvor store og høje krav man på nuværende tidspunkt sætter til lineføringen. Byg den op stille og roligt, og gå roligt fremad i den. Det er i princippet en lidt kedelig øvelse for de fleste hunde, så derfor skal tiden/længden øvelsen udføres i og over langsomt bygges op, så hunden ikke finder på noget andet at foretage sig (snuse), men i stedet følger dig opmærksomt.

 

Eng, det er en rigtig god bog :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...

Max går rigtig, rigtig fint fri ved fod. og har rigtig god kontakt op til mig og det hele. Helt tæt op af mit ben, og hans forben ved mit ben. Halen køre som bare pokker, så engang imellem så rykker hans bagparti :lol:

 

Men - for der er jo altid et men ;-)

Her for et par dage siden begyndte han at gå længere ude, nok omkring 30cm plus hans snude var kun til min knæhase. Han er stadig glad, og følger mig når jeg drejer.

 

Hvordan får jeg ham tilbage i det "gamle" spor? Altså gå helt tæt op af mig, og gå med hans forben ved mit ben.

 

Jeg går på samme måde, og øver på samme måde som jeg hele tiden har gjort? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Max går rigtig, rigtig fint fri ved fod. og har rigtig god kontakt op til mig og det hele. Helt tæt op af mit ben, og hans forben ved mit ben. Halen køre som bare pokker, så engang imellem så rykker hans bagparti :lol:

 

Men - for der er jo altid et men ;-)

Her for et par dage siden begyndte han at gå længere ude, nok omkring 30cm plus hans snude var kun til min knæhase. Han er stadig glad, og følger mig når jeg drejer.

 

Hvordan får jeg ham tilbage i det "gamle" spor? Altså gå helt tæt op af mig, og gå med hans forben ved mit ben.

 

Jeg går på samme måde, og øver på samme måde som jeg hele tiden har gjort? :hmm:

altså han går til siden og ikke frem?

vil du have ham til at gå sådan konstant?

 

Hvis det er til siden er det vel fordi han gerne vil snuse til ting, som ejg synes alle hunde burde have lov til under en gåtur?

 

Snakker vi "gå pænt" eller plads?

Link til indlæg
Del på andre sites

altså han går til siden og ikke frem?

vil du have ham til at gå sådan konstant?

 

Hvis det er til siden er det vel fordi han gerne vil snuse til ting, som ejg synes alle hunde burde have lov til under en gåtur?

 

Snakker vi "gå pænt" eller plads?

 

"Fri ved fod" plejer at være det vi andre kalder "på plads" og bruges som regel i konkurrence lydighed :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Max går rigtig, rigtig fint fri ved fod. og har rigtig god kontakt op til mig og det hele. Helt tæt op af mit ben, og hans forben ved mit ben. Halen køre som bare pokker, så engang imellem så rykker hans bagparti :lol:

 

Men - for der er jo altid et men ;-)

Her for et par dage siden begyndte han at gå længere ude, nok omkring 30cm plus hans snude var kun til min knæhase. Han er stadig glad, og følger mig når jeg drejer.

 

Hvordan får jeg ham tilbage i det "gamle" spor? Altså gå helt tæt op af mig, og gå med hans forben ved mit ben.

 

Jeg går på samme måde, og øver på samme måde som jeg hele tiden har gjort? :hmm:

 

Hvis han har gjort det de sidste par dage, så kunne jeg forestille mig at du også har belønnet ham for at gå sådan?

 

Jeg ville nok gå tilbage til starten af indlæringen og lige træne som I gjorde til at starte med, bare lige for at få genopfrisket den rigtige position, og så ville jeg stoppe med at belønne for forkert position.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Kommer med et gæt:

 

Når du træner den her øvelse, belønner du så først når han sætter sig i det du stopper op? Og belønner du fra venstre hånd?

 

Syntes jeg tit ser hunden begynder at gå ud med bagparten, når den i et stykke tid er blevet belønnet "forkert". Det skyldes at den gør sit for at holde øje med en eventuel godbid og i princippet kun belønnes for den sidste del (at den sætter sig), og ikke for det at den går rigtigt.

 

Belønner man fra modsatte hånd end hvor hunden går, er der flere der vil få en tendens til at søge ind over foran førers ben, og hvis den først en gang er kommet i klemme under fødderne, vil den begynde at gå længere væk fra fører.

 

Så hvis det forholder sig som jeg gætter, ville jeg begynde at belønne fra samme side som hunden går (kræver lidt fingersnilde, for man kan ikke gå med godbid i hånden, men må skifte over når man deler ud), og så begynde at vise hunden, at det er det at den går ved siden af dig i korrekt position, der er det rigtige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han har gjort det de sidste par dage, så kunne jeg forestille mig at du også har belønnet ham for at gå sådan?

 

Jeg ville nok gå tilbage til starten af indlæringen og lige træne som I gjorde til at starte med, bare lige for at få genopfrisket den rigtige position, og så ville jeg stoppe med at belønne for forkert position.

Jeg synes bare jeg har gjort det samme hele tiden :hmm:

Men tror vi holder nogle dages pause, så ser jeg om vi begge falder tilbage i det gamle spor :-)

 

 

 

Kommer med et gæt:

 

Når du træner den her øvelse, belønner du så først når han sætter sig i det du stopper op? Og belønner du fra venstre hånd?

 

Syntes jeg tit ser hunden begynder at gå ud med bagparten, når den i et stykke tid er blevet belønnet "forkert". Det skyldes at den gør sit for at holde øje med en eventuel godbid og i princippet kun belønnes for den sidste del (at den sætter sig), og ikke for det at den går rigtigt.

 

Belønner man fra modsatte hånd end hvor hunden går, er der flere der vil få en tendens til at søge ind over foran førers ben, og hvis den først en gang er kommet i klemme under fødderne, vil den begynde at gå længere væk fra fører.

 

Så hvis det forholder sig som jeg gætter, ville jeg begynde at belønne fra samme side som hunden går (kræver lidt fingersnilde, for man kan ikke gå med godbid i hånden, men må skifte over når man deler ud), og så begynde at vise hunden, at det er det at den går ved siden af dig i korrekt position, der er det rigtige.

Belønner imens vi går, og i samme arm som side han går. Har hænderne oppe ved brystet, derfor den gode kontakt op til mig (han kigger stadig op, hvis jeg har hænderne bag ryggen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...