Hop til indhold

Overgangen fra hvalpefoder til voksenfoder


Gæst Bettemus83
 Share

Recommended Posts

Gæst Bettemus83

Da vi fik vores Charlie, fik vi en vejledning fra opdrætteren hvordan og hvornår man gradvist skulle gå fra hvalpefoder til voksenfoder.

Det foder de brugte er også det vi bruger(Specific)

 

Opdrætteren mener at vi gradvist skal begynde at give ham voksenfoder blandet med hvalpefoderet, nu hvor han er ca 5 1/2 måneder(han bliver snart 6 måneder). Når han så når de 7 måneder skal han så have fuld voksenfoder.

 

Men vores dyrlæge mener dog at det er alt for tidligt at gå over på voksenfoder, og det skal først ske når han er ordentlig udvokset!

 

Vi har så valgt at følge dyrlægens anvisninger om at følge foderproducentens vejledning, for hvor meget han skal have, når han når en hvis vægt osv.

 

Men de seneste to uger er han begyndt at spise sin egen afføring, og nogle gange andre hundes afføring!:confused:

 

Nu er vi så kommet lidt i tvivl om vi måske alligevel skulle have fulgt opdrætterens vejledning - de kender jo alligevel racens behov osv.!

 

Hvad synes I - tror I der er en sammenhæng med hans lækre vane med at spise sit afføring og skal vi til at give ham voksenfoder nu, som opdrætteren råder os til?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke selv været i en situation hvor hunden kaster sig over sådanne specialiteter, og har derfor aldrig rigtigt sat mig ind i, hvad det kan skyldes.

 

I forhold til skift til voksenfoder kan jeg dog fortælle, at jeg først skiftede min yngste over da hun var 18 måneder gammel, da jeg syntes hun trængte til lidt mere fylde, og ville have godt af at få lidt mere af det hele det ekstra stykke tid - sammenholdt med vurdering fra dyrlæge, der skal tage HD billeder af hende, og anbefalede det skete når hun var 18 måneder (i stedet for så snart man kan i en alder af et år).

Link til indlæg
Del på andre sites

I forhold til skift til voksenfoder kan jeg dog fortælle, at jeg først skiftede min yngste over da hun var 18 måneder gammel, da jeg syntes hun trængte til lidt mere fylde, og ville have godt af at få lidt mere af det hele det ekstra stykke tid - sammenholdt med vurdering fra dyrlæge, der skal tage HD billeder af hende, og anbefalede det skete når hun var 18 måneder (i stedet for så snart man kan i en alder af et år).

 

Men kommer det ikke an på størrelsen af hunden? Er der ikke forskel på små og store racer, i forhold til hvornår de er udvoksede?

Vi fik også anbefalet at give Motor hvalpefoder indtil 18 måneder, men han er så også en del større end trådstarters..

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhh jeg ville nok skifte foder hvis jeg var dig..

 

Ingredienser:

Korn • Vegetabilsk proteinekstrakt • Olie og fedtstoffer • Fisk og fiskeprodukter • Hydrolyseret svineprotein • Mineraler • Mælk og mælkeprodukter • Sukker • Æg og ægprodukter • Plantago psyllium husk

 

 

 

Der er sukker i din hvalps foder.

For ikke at snakke om, at størstedelen er korn..... næstmest er et udtræk af kød. Det lyder ikke vanvittig sundt :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst k9lover
Uhh jeg ville nok skifte foder hvis jeg var dig..

 

Ingredienser:

Korn • Vegetabilsk proteinekstrakt • Olie og fedtstoffer • Fisk og fiskeprodukter • Hydrolyseret svineprotein • Mineraler • Mælk og mælkeprodukter • Sukker • Æg og ægprodukter • Plantago psyllium husk

 

 

 

Der er sukker i din hvalps foder.

For ikke at snakke om, at størstedelen er korn..... næstmest er et udtræk af kød. Det lyder ikke vanvittig sundt :???:

 

Jeg mangler en enig knap her:5up::5up::5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejer at skifte min aussies fra hvalpe til voksen foder i 1 års alderen og det tror jeg altså også at jeg ville gøre med en Corgi (som jeg mener det er du har?), eller i hvert fald tideligst i 10 mdrs alderen...

 

Og ja, som Buddha er inde på, så ville jeg helt sikkert også overveje kraftigt at skifte fodermærke. Foder bør består af mest kød, ikke korn og biprodukter.

 

Selv kan jeg anbefale; Oliver's www.olivers.dk

Acana

Fromm Gold

 

Hvad angår spisning af afføring, tror jeg ikke det har noget med hvalp kontra voksen foder at gøre, hvis det har noget med fodret at gøre, så er det kvaliteten og hvis du skifter til voksen foder inden for samme mærke bliver kvaliteten næppe bedre. Som sagt, hvis det var mig, så ville jeg altså se at finde et andet fodermærke :???:

 

Afføringsspisning kan også sagtens bare være en dårlig vane.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst k9lover
Det bruger man ofte Tak-knappen til :blink: Og så kan du jo også give karma til de indlæg du syntes er rigtig gode :-D

 

Denne gang havde jeg husket karma - men glemmer det nu tit og ofte:stupid::stupid::stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bettemus83
Uhh jeg ville nok skifte foder hvis jeg var dig..

 

Ingredienser:

Korn • Vegetabilsk proteinekstrakt • Olie og fedtstoffer • Fisk og fiskeprodukter • Hydrolyseret svineprotein • Mineraler • Mælk og mælkeprodukter • Sukker • Æg og ægprodukter • Plantago psyllium husk

 

 

 

Der er sukker i din hvalps foder.

For ikke at snakke om, at størstedelen er korn..... næstmest er et udtræk af kød. Det lyder ikke vanvittig sundt :???:

 

Tak for at gøre mig opmærksom på indholdet! Jeg er forbavset over at både opdrætter og dyrlæge anbefalede dette mærke!:vedikke:

Men jeg tager det lige med kæresten, for vil nok stærkt overveje at skifte til et andet mærke!:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bettemus83
Jeg plejer at skifte min aussies fra hvalpe til voksen foder i 1 års alderen og det tror jeg altså også at jeg ville gøre med en Corgi (som jeg mener det er du har?), eller i hvert fald tideligst i 10 mdrs alderen...

 

Og ja, som Buddha er inde på, så ville jeg helt sikkert også overveje kraftigt at skifte fodermærke. Foder bør består af mest kød, ikke korn og biprodukter.

 

Selv kan jeg anbefale; Oliver's www.olivers.dk

Acana

Fromm Gold

 

 

 

Hvad angår spisning af afføring, tror jeg ikke det har noget med hvalp kontra voksen foder at gøre, hvis det har noget med fodret at gøre, så er det kvaliteten og hvis du skifter til voksen foder inden for samme mærke bliver kvaliteten næppe bedre. Som sagt, hvis det var mig, så ville jeg altså se at finde et andet fodermærke :???:

 

Afføringsspisning kan også sagtens bare være en dårlig vane.

 

Jo det er en corgi, så ja det lyder meget passende med skift til voksenfoder

 

Din anbefaling af mærker er taget til efterretning! Tak for tippene!:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for at gøre mig opmærksom på indholdet! Jeg er forbavset over at både opdrætter og dyrlæge anbefalede dette mærke!:vedikke:

Men jeg tager det lige med kæresten, for vil nok stærkt overveje at skifte til et andet mærke!:hmm:

 

Synes du skal spørge din dyrlæge, på en pæn måde, hvordan det kan være de sælger foder med sukker i. Men så alligevel ikke - de kommer nok med en teori om, at det skal hunden bruge som energi :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så et Victoria program med hund, som spiste sin egen afføring, for noget tid siden.

 

Her var der tale om så dårligt foder at hunden faktisk næsten intet fordøjede. Dvs. det duftede og smagte stadig af 'foder' efter gennemgangen i mavesystemet.

 

Derudover slugte hunden maden i løbet af nul-komma-fem. (15-20 sek! :shock:)

 

Løsningen var andet og bedre foder, som i starten blev givet 4-5 stykker af gangen (i skålen) indtil der var mere ro på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Jeg havde engang en ringtræner, med små hunde, som fortalte os, at hun skidtede til voksenfoder, allerede ved 4-5 måneders alderen. Fordi de ellers let blev for tykke. ( Rådet kom i forbindelse med, at vores 6 månedders hvalp havde lidt for meget på siddebenene :roll: ) Men vi flytter først vores Boston Terrier hvalpe over på voksenfoder når de er ca. 10 måneder og har aldrig oplevet, at det skulle give problemer for hunden.

 

En af BT´erne er lortespiser :badr: Jeg tror ikke, at det har noget som helst med foderet at gøre, for hun mangler sku ikke noget. Hun har gjort det lige fra hun som 12 uger gammel hvalp kom ind i huset ( hun er nu 1,5 år ) og selv om vi har stået med formanende nej´er og fjernet hende fra andres efterladenskaber, gør hun det stadigt, når hun ser sit snit til det. Jeg tror efterhånden bare, at hun kan lide det :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...