FrkSmilla Skrevet Januar 19, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2010 Efter vi var kommet hjem fra vores tur og Smilla havde hvilet blev hun pludselig pyldret omkring bagpartiet. Kurrede rumpen og slikkede sig, peb lidt.... Kunne ikke finde noget på hende. Nu har jeg så lige opdaget en lille bule lige ved siden af haleroden. Tænkte om hun kunne være faldet på isen. (Hun legede lidt med en cocker). Synes bare ikke det er der hun 'sidder', hvis hun har sat sig på rumpen på isen. Er der andet jeg skal være opmærksom på. Det er ikke rødt. Der er som sagt bare en bule. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Januar 19, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2010 Åh nej.... har lige opdaget at der kommer blod ud af Smillas endetarm. (Mens hun ligger inde i sengen). Hvad kan det være? Tager selvfølgelig til dyrlægen i morgen. Hun har stadig den hårde bule ved siden af haleroden. Sætter mig til at google, måske ved nogen herinde noget? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret Januar 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2010 Sikke noget... Jeg ved ikke hvad det kan være. Men god bedring med hende :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Januar 19, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2010 Måske er det analikirtel betændelse. Hun har også kørt rumpe idag og bidt sig mod halen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Januar 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2010 Håber det 'bare' er det, god bedring! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Flix Besvaret Januar 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2010 Mine forældres cairn terrier fik også en bule ved siden af haleroden. Det viste sig at være en knude. Men han blødte ikke - var bare øm og ville ikke have at man rørte ham der. Lyder i hvert fald som et dyrlægebesøg ville være en god ide Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Januar 19, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2010 Håber det 'bare' er det, god bedring! Det tror jeg faktisk. Jeg idiot at jeg ikke havde tænkt over at det ''køren slæde'' var et symptom derpå. Jeg var nemlig ved at tænke på igår at jeg skulle have kontaktet dyrlægen for orm. Det passer i hvert fald lige på hende. Hvis ens hund eller kat af en eller anden grund ikke får tømt sine kirtler, så ophober der sig mere og mere sekret i kirtlerne, de bliver udspilede, og det betyder tilsyneladende, at dyrene så får vanskeligere ved at tømme dem. Så forsøger dyret at kure rundt på rumpen, og det er tegn på, at der er et eller andet, der generer i den bagerste afdeling. Hvis kirtlerne ikke tømmes på dette tidspunkt, enten ved at dyret selv får dem tømt, eller ved at ejeren eller dyrlægen hjælper til, så er der en risiko for, at der kommer betændelse i en eller begge af disse kirtler. Og så bliver vores hund eller kat for alvor til en patient. Den får feber og bliver meget hævet og øm omkring endetarmsåbningen. Måske kan man dårligt få lov til at løfte halen, fordi det gør nederdrægtig ondt. Så går turen til dyrlægen, som så renser og skyller kirtlerne, behandler med antibiotika og måske et middel, der dæmper ubehaget - og i løbet af få dage - er vores patient blevet rask igen. Det passer også med at ''der ved analsækbyld opstår en diffus hævelse over et større område, også rundt om selve analsækken''. Jeg håber virkelig også det bare er det. Det er virkelig svært at undersøge hende i det område. Hun vil ikke have man kigger og der er så meget pels... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bailey_f1 Besvaret Januar 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 20, 2010 Måske er det analikirtel betændelse. Hun har også kørt rumpe idag og bidt sig mod halen. :ae: for at det "bare" er det, men det lyder nu sandsynligt synes jeg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Januar 20, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 20, 2010 Det var en analkirtel infektion. Cavalierer har åbenbart større analkirtler end andre hunderacer og får lettere infektion i dem. Af de analkirtler dyrlægen havde fjernet var lang størstedelen cavalierer (hele 30% af alle racer). Han kunne ikke pressen indholdet ud, det var simpelthen blevet til en øm byld. Av av. Så nu har vi fået antibiotika og smertestillende med hjem og skal til kontrol igen på mandag. Stakkels Smilla pige, men godt det ikke var noget langt alvorligere. :ae: Han sagde også at betændte analkirtel tit gør at andre hunde vil oversnuse den hund der har det (hvorfor det kan være bedst at få analkirtlerne fjernet, så hunden fungerer bedre socialt). Måske er det derfor hanhundene sådan har 'overfaldet' Smilla.:hmm: Men nu ved vi ikke om det bliver et permanent problem for Smilla (forhåbentlig ikke). Tak for jeres bekymring. :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lusen Besvaret Januar 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 20, 2010 Det var en analkirtel infektion. Cavalierer har åbenbart større analkirtler end andre hunderacer og får lettere infektion i dem. Af de analkirtler dyrlægen havde fjernet var lang størstedelen cavalierer (hele 30% af alle racer). Han kunne ikke pressen indholdet ud, det var simpelthen blevet til en øm byld. Av av. Så nu har vi fået antibiotika og smertestillende med hjem og skal til kontrol igen på mandag. Stakkels Smilla pige, men godt det ikke var noget langt alvorligere. :ae: Han sagde også at betændte analkirtel tit gør at andre hunde vil oversnuse den hund der har det (hvorfor det kan være bedst at få analkirtlerne fjernet, så hunden fungerer bedre socialt). Måske er det derfor hanhundene sådan har 'overfaldet' Smilla.:hmm: Men nu ved vi ikke om det bliver et permanent problem for Smilla (forhåbentlig ikke). Tak for jeres bekymring. :ae: Dejligt at der er styr på det, min Suzi (½ cavalier) har fået sine fjernet efter at have haft infektion i den ene og derefter måtte vi rende til dyrlægen hver mdr.. det var synd for hende og ret trælst for os når hun kørte rumpen, pev og skulle afsted til Dr.Dyr igen og igen ,,, det koster jo hver gang. Så de blev fjernet og derefter har der intet været. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Januar 20, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 20, 2010 Dejligt at der er styr på det, min Suzi (½ cavalier) har fået sine fjernet efter at have haft infektion i den ene og derefter måtte vi rende til dyrlægen hver mdr.. det var synd for hende og ret trælst for os når hun kørte rumpen, pev og skulle afsted til Dr.Dyr igen og igen ,,, det koster jo hver gang.Så de blev fjernet og derefter har der intet været. Det lyder godt I ikke har oplevet bivirkninger. :5up: Synes også det er synd, hvis Smilla skal til at bøvle med sådan noget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts