Hop til indhold

Tisser i kurv til natten..


Gæst Marianne Weirauch
 Share

Recommended Posts

Gæst Marianne Weirauch

NU må jeg spørge de kloge (læs: Jer!:-D), da jeg ikke kan finde svar andet steds!

 

Har en lille cavalier hvalp på 4½ mdr. Når vi skal i seng til natten, har hun en soveplads ved siden af mig (som er frivillig om hun vil ligge på, da der er åben ind til stuen med sofaer og andet liggetæppe). Seancen er den, at hun først graver løs på tæppet, for derefter at sætte sig og tisse på det!! :hmm:

En tand værre, bliver det så efterfølgende, da hun så ligger sig og slikker det af......!! :shock: Og så sover hun ellers resten af natten igennem....

 

WHATS to do????

 

Hun er selvfølgelig blevet luftet inden og hvis hun er i det vilde hjørne, forsøgt gearet ned. Der er ikke noget entydigt der peger på en forudgået årsag. Hvor jeg købte hende, løb de rundt i huset og udenfor -men ved jo ikke med sikkerhed hvordan forholdene var.

Link til indlæg
Del på andre sites

NU må jeg spørge de kloge (læs: Jer!:-D), da jeg ikke kan finde svar andet steds!

 

Har en lille cavalier hvalp på 4½ mdr. Når vi skal i seng til natten, har hun en soveplads ved siden af mig (som er frivillig om hun vil ligge på, da der er åben ind til stuen med sofaer og andet liggetæppe). Seancen er den, at hun først graver løs på tæppet, for derefter at sætte sig og tisse på det!! :hmm:

En tand værre, bliver det så efterfølgende, da hun så ligger sig og slikker det af......!! :shock: Og så sover hun ellers resten af natten igennem....

 

WHATS to do????

 

Hun er selvfølgelig blevet luftet inden og hvis hun er i det vilde hjørne, forsøgt gearet ned. Der er ikke noget entydigt der peger på en forudgået årsag. Hvor jeg købte hende, løb de rundt i huset og udenfor -men ved jo ikke med sikkerhed hvordan forholdene var.

 

Smilla har en 5-6 gange tisset på min dyne, når vi lige har skiftet sengetøj. Så laver hun en ''lynrede'' og sætter sig så ned og tisser.:rolleyes: Hun har kun gjort det, når hun var alene i soveværelset eller hvis kæresten lå ved siden af på sin halvdel at sengen.

Så jeg løser problemet ved ikke at lade hende komme ind i dynerne før jeg selv går i seng. Mimi (cavalier) herindefra har vist også været sengevæder et par gange. Det var i hvert fald hendes ejer, der gjorde mig opmærksom på, om Smillas tisseri ikke kun skete, når der var lagt rent sengetøj på og ganske rigtigt... Så måske er det noget med duften. At hundene synes det skal lugte lidt af dem i stedet.

 

Forresten er det en god idé at vaske tæpper i rodalon (som fjerner alt lugt). For ellers kan det også friste hunden til at tisse igen og igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om i måske også skal flytte kurven et par meter? Hvis nu gulvet også lugter lidt af tis? Hundes næser er virkelig gode, rodalon eller ej!

Jeg ville nok prøve at flytte dyne/tæppe/pude en aften, og se hvad der sker, om hun stadig tisser sengen varm :-D

 

Det med at hun slikker det op, det kan vores hvalp også finde på, det er som regel noget de gør for at ja, gøre rent. Hulen skal jo ikke være beskidt, og deres hundemor har gjort sådan, for at gøre rent efter dem som små.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Du har i en anden tråd beskrevet din hvalp som nærmest rædselsslagen for andre hunde.

 

Hun kan føle en generel utryghed og usikkerhed som bevirker, at hun for at føle tryghed sørger for at sovestedet lugter stærkt af hende selv.

 

Derfor ville jeg se om hun fortsatte med det aften efter aften hvis der ikke bliver gjort rent efter hende.

Det kan virke ulækkert, for os, men hvis årsagen er utryghed vil hun fortsætte med at tisse jo renere stedet bliver.

 

Eller lægge et uvasket stykke tøj af mit eget i kurven og se om det hjælper.

 

Hvis utryghed er årsagen, skal der arbejdes på en styrkelse af tillid og selvtillid dagligt.

 

I den forbindelse er det yderst vigtigt, at du overholder de "møderegler" LuckyLuna har beskrevet i den anden tråd, så din lille hund oplever at kunne kontrollere hvad der sker med hende = selvtillid i situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har i en anden tråd beskrevet din hvalp som nærmest rædselsslagen for andre hunde.

 

Hun kan føle en generel utryghed og usikkerhed som bevirker, at hun for at føle tryghed sørger for at sovestedet lugter stærkt af hende selv.

 

Derfor ville jeg se om hun fortsatte med det aften efter aften hvis der ikke bliver gjort rent efter hende.

Det kan virke ulækkert, for os, men hvis årsagen er utryghed vil hun fortsætte med at tisse jo renere stedet bliver.

 

Eller lægge et uvasket stykke tøj af mit eget i kurven og se om det hjælper.

 

Hvis utryghed er årsagen, skal der arbejdes på en styrkelse af tillid og selvtillid dagligt.

 

I den forbindelse er det yderst vigtigt, at du overholder de "møderegler" LuckyLuna har beskrevet i den anden tråd, så din lille hund oplever at kunne kontrollere hvad der sker med hende = selvtillid i situationen.

 

Er der et link til den tråd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marianne Weirauch

Tak for alle jeres svar -Jeg bliver dog helt trist over, hun skal være så utryg og bange..... :cry:

 

Nå, men hun drikker ikke inden hun skal sove, jeg har flyttet dynen gradvist væk fra det "oprindelige" liggested (2-3 meter væk), sprøjtet med rodalon, vasket dynen og gulvet, givet hende min morgenkåbe og en trøje jeg har gået med i 3 dage (:???:) osv osv. Syntes jeg har gjort alt hvad jeg burde... Så måske jeg bare skal se tiden an, og håbe på hun ender ud med at være sprængfyldt med selvtillid!

 

Har læst et sted, at hvalpe ikke afmærker territorier, da de endnu ikke har "lært" hvad det vil sige? For det troede jeg også først, det drejede sig om/tryghed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Så måske jeg bare skal se tiden an, og håbe på hun ender ud med at være sprængfyldt med selvtillid!

 

 

Det skal hun have hjælp til at blive :lol:

 

Har læst et sted, at hvalpe ikke afmærker territorier, da de endnu ikke har "lært" hvad det vil sige? For det troede jeg også først, det drejede sig om/tryghed.

 

Hvalpe mærker heller ikke territorium af. Men hunde, også voksne, kan ved utryghed have behov for at der lugter meget af dem selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hvalp var godt nok ikke angst da vi fik ham hjem, men han var ret nervøs ved nye ting og ville helst heller ikke for tæt på store hunde i starten.

 

Det er gået hurtigt fremad, men f.eks. for et par uger siden legede han med en hund og så kom der 2 andre til, de var alle voksne så legen blev lidt vildere, min mand Anders satte sig så på hug, og så kunne Motor sidde mellem benene og være tryg og kigge på hundene. Nogle gange listede han hen i mod dem, men hvis de så hoppede for tæt på, smuttede han bare tilbage til Anders, for så at snige sig lidt tættere på lidt efter.

Det tror jeg var super godt, for Motor kunne se at der ikke skete noget farligt, og han gik glad hjem.

 

Måske kan du finde en hundepark hvor i kan sidde på afstand, og giv hende de bedste godbidder hun kan forestille sig mens i sidder der - skiveskåret pølse, frikadelle, torskerogn, kogt kylling, total luksus mad, og det virker :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marianne Weirauch

Alle råd hilses velkomne :-) Har forsøgt at sidde på hug, men så kravler hun hele vejen op ad mig -op til halsen! Og hun må, siger de kloge, ikke sidde på mig, for det forstærker, at det er noget farligt.

Men god idé med hundeparken, der ligger en aflukket hundeskov i nærheden, jeg kan tage ud og belure på afstand (når de første meter sne er smeltet!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle råd hilses velkomne :-) Har forsøgt at sidde på hug, men så kravler hun hele vejen op ad mig -op til halsen! Og hun må, siger de kloge, ikke sidde på mig, for det forstærker, at det er noget farligt.

Men god idé med hundeparken, der ligger en aflukket hundeskov i nærheden, jeg kan tage ud og belure på afstand (når de første meter sne er smeltet!)

 

Nårh da, lille hund. Hvor langt er i fra en anden hund når hun begynder at reagere - altså før hun kravler op på dig, når hun viser de første tegn på utryghed?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...