Hop til indhold

hjælp til objektiv


Gryn
 Share

Recommended Posts

Nej det synes jeg ikke og vil langt hellere have kontrol over blænden, fremfor lukketiden, forstået på den måde at ved solskin, vil jeg hellere have en hurtigere lukketid, fremfor f.eks 1/500 og så blænde 16.

 

Ved AV, holder man blot øje med lukketiden ikke kommer under 1/500, bruger man TV, så skal man holde øje med blændetallet ikke blinker, så for mig er det mere eller mindre det samme.

 

Ved dårligt lys, vælger jeg af og til TV.

Jeg har prøvet nogle gange når jeg øver mig med action billeder feks. når de træner C. Jeg synes det er utrolig svært når lukketiden svinger.. så er den 1/80, så er den 1/600, så går den ned til 1/100 og det giver ØV billeder:damn::lol::lol:

Men på TV går det rigtig godt, jeg kan styre lukketiden rimelige hurtigt med hjulet lige ved udløseren

Link til indlæg
Del på andre sites

Sne er ikke altid lige nemt, kameraet´s lysmåler bliver snydt af den, så der skal tit overbelyses.

 

At hæve iso på f.eks blændepriotet hjælper ikke noget, så hæver kameraet blot lukketiden, efter lysmålingen

Ja. Men du kan jo "programere" Kameraet så det "ved" at sne er hvidt og ikke gråt eller blåt:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj
Ja. Men du kan jo "programere" Kameraet så det "ved" at sne er hvidt og ikke gråt eller blåt:blink:

 

Det er så hvidbalancen vi nu snakker, den kan nemt stilles, men kan også gøre efterfølgende i rawconveteren

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er så hvidbalancen vi nu snakker, den kan nemt stilles, men kan også gøre efterfølgende i rawconveteren

Ja.

 

Det kræver så at billederne er taget i RAW. Mit indtryk er at der ikke er ret mange der skyder i RAW, selvom man har langt flere redigerings muligheder med en RAW-fil end med JPEG

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj
Ja.

 

Det kræver så at billederne er taget i RAW. Mit indtryk er at der ikke er ret mange der skyder i RAW, selvom man har langt flere redigerings muligheder med en RAW-fil end med JPEG

 

Langt de fleste jeg kender skyder i raw.

 

Grunden til jeg skrev det med hvidbalancen var at fordi du stiller kameraet´s hvidbalance, så skal overbelyses, for at opnå rette eskponering i billedet, min egen erfaring er at det er mellem 1 og 1,5 der skal overbelyses, men kommer også an på hvilken lysmålings metode man bruger

Link til indlæg
Del på andre sites

Langt de fleste jeg kender skyder i raw.

 

Grunden til jeg skrev det med hvidbalancen var at fordi du stiller kameraet´s hvidbalance, så skal overbelyses, for at opnå rette eskponering i billedet, min egen erfaring er at det er mellem 1 og 1,5 der skal overbelyses, men kommer også an på hvilken lysmålings metode man bruger

Ja, ok. Min fejl. Der skulle have stået at, det er mit indtryk at der ikke er ret mange her inde fra der skyder i raw;) Langt de fleste jeg kender IRL skyder også i raw

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...