Lonny Skrevet Januar 28, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2010 Luna kan ikke skelne i mellem disse signaler, rent faktisk er jeg ikke sikker på at hun ved hvad nogen af dem egentlig betyder... Hun har altid sat sig når jeg sagde sit, men så begyndte vi at øve lidt dæk, og det har vi gjort de sidste 2 dage. I starten når jeg sagde dæk, så satte hun sig, og når hun så fandt ud af at det ikke var det det gik ud på, så lagde hun sig. Nu dækker hun så når jeg siger sit... Så tydeligvis har hun ikke den fjerneste idé om hvad hverken sit eller dæk betyder, hun tror vist dybest set bare at begge signaler betyder, nærm dig gulvet, og får du ikke belønning, så forsøg at nærme dig gulvet endnu mere... Hvad gør jeg får at få hende til at forstå hvad signalerne betyder, og få hende til at skelne i mellem dem? Begge øvelser er indøvet ved hjælp af klikkertræning, så det vil sige at der først er sat signal på når hun kunne øvelsen. Skulle jeg måske pille signalet af igen, og så kunne sige det hver gang hun frivilligt tilbyder adfærden, og så forsætte med det et stykke tid. Eller er der andre og bedre forslag? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Januar 28, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2010 Kort sagt har du ikke stimulus kontrol, og det er der vel kun træning der kan rette op på Jeg ville nok gøre 2 ting. Køre en session hvor du kun øver sit og betinger signalet forfra når hun tilbyder sit. Dækker hun er der ingen forstærkning. Heller ikke på kæden sit-dæk-sit, hvis hun skulle tilbyde det, fordi dæk ikke virkede. Og så gøre det samme med dæk. Og så ville jeg øve begge signaler på skift. Og så skal du huske at nu har adfærden et navn og med til stimulus kontrol hører at hun ikke skal udføre adfærden på andre signaler end det rigtige og heller ikke uden signal. Så skiftes til at bede hende sitte og dække og få hende i bevægelse mellem hver øvelse, så hun ikke bare laver en kæde der hedder sit-dæk ovs. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 28, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2010 Kort sagt har du ikke stimulus kontrol, og det er der vel kun træning der kan rette op på Jeg ville nok gøre 2 ting. Køre en session hvor du kun øver sit og betinger signalet forfra når hun tilbyder sit. Dækker hun er der ingen forstærkning. Heller ikke på kæden sit-dæk-sit, hvis hun skulle tilbyde det, fordi dæk ikke virkede. Og så gøre det samme med dæk. Og så ville jeg øve begge signaler på skift. Og så skal du huske at nu har adfærden et navn og med til stimulus kontrol hører at hun ikke skal udføre adfærden på andre signaler end det rigtige og heller ikke uden signal. Så skiftes til at bede hende sitte og dække og få hende i bevægelse mellem hver øvelse, så hun ikke bare laver en kæde der hedder sit-dæk ovs. Det lyder rigtig fornuftigt, så lige nu tror jeg at jeg fjerne signalet, og vender tilbage til den frivillige adfærd, og så begynder jeg at sige signalet lige før hun tilbyder øvelsen. Jeg tror at min fejl har været, at dæk slet ikke har været godt nok indlært før hun fik signal på, så derfor ved hun dybest set ikke hvad det betyder, og det har så betydet at fordi hun ind imellem har troet at det betød sit, så har det også ødelagt signalet sit... Så forfra med begge øvelser, og husk aldrig mere at sætte signal på for tidligt, det er bare ris til egen røv Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts