Hop til indhold

Ny herinde. (hjælp til samojed)


DaniellaJ
 Share

Recommended Posts

Hejsa jeg er ny herinde, og har endnu ikke hund. Men får en dejlig lille samojedhvalp her til sommer. og ville bare skrive og spørger folk herinde som har eller har haft samojed om hvordan dens væremåde er på, og om den evt kan gå løs i snor, eller om det er helt umuligt :o)

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :vinken:

 

Samojeder, De er bare SÅ dejlige :lun:

 

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål - der må en med bedre viden om dem til.

Men vi møder en hver morgen på morgenturen, den sætter sig altid straks ned når vi mødes, uden vi siger noget (den plejer at få en kiks, men kun hvis den sidder), så lære kan de :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Hej... og velkommen til:vinken:

 

Samojeden er en skøøøøøøøøn race:5up:... kunne i dag ikke selv forstille mig at have en anden race end den:lun:.

 

Nå men lidt om racen... (det er sikkert bare en omgang gentagelse, for i har sikkert læst meget om den i forvejen:5up:)... Samojeden er en meget selvstændig race. Den kan godt lide at være sig selv, MEN selvfølgelig holder den også af at være sammen med sin flok og familie. Den har sine egne meninger om tingene, og man kan ikke altid forvente af en samojed at den gør som man siger første gang HVER gang. Dermed sagt er de ikke stemplet som dårlige til f.eks. agility eller lydighed, men hvis den ikke har lyst, så er den svær at lære op til det. Den bestemmer med andre ord selv om den vil samarbejde. Derved har jeg erfaret at det godt kan betale sig at bygge et godt forhold op i hvalpetiden og bruge meget tid dér, da det vil give sig rigtig godt ud senere.

 

Mht. til snor... så er det de færeste som går 100% pænt i snor. Man skal forvente at den altid vil gå et par meter foran... men ja, den er jo bygget til at trække en vogn/slæde.:mrgreen: En samojed kan godt gå løs, men jeg vil anbefale jer ikke at gøre det på befærdede områder. En mark eller lign. er altid det bedste:5up:. MEN, på nogle af dem ligger jagtinstiktet meget tydeligt i dem, og igen skal man ikke forvente at de kommer hvis man kalder, hvis der liiiiige er blevet spottet en mus... eller en harre... eller en kat... ja faktisk alt.... Derfor endnu engang er det en god grund til at finde steder hvor der er langt til vej.

 

Samojeden er en super kærlig hund, og de kan med ALLE, demed sagt også børn.

 

Jeg vil anbefale jer, hvis ikke allerede har gjort det at hegne haven ind. En samojed kan nemlig gode lide at grave og ofte nogle udbryder konger:lol:... Men det er grihedstrangen som simpelthen er så stor. Hvis de lærer fra starten af at haven ikke er til at komme ud af, ja så begynder de ikke at søge efter huller. En samojed elsker også havearbejde, men ofte bliver der gravet andre steder end man liiige havet planlagt:mrgreen:... græsplænen og blomsterbedet er ofte et hit.:lol: Endvidere kan en samojed også godt lide at gå ind og ud af huset som det passer den.

 

En samojed kræver den samme mængde motion som alle andre mellemstore hunde. Dog eeeeelsker de at blive cyklet med, og hvis man kan tilbyde dem vogn/slæde kørsel i vinterhalvåret er det perfekt:5up:. (Men ikke noget krav.)

 

Mht. til pelspleje, så er der jo lidt. Mere ved hannerne end ved tæverne. Men, hvis man bruger ca. en 1 time på pelspleje én gang om ugen, så har man altid en flot samojed.:5up: De gar natur pels, så skidt og snavs går nemt af. Selv efter en tur i skoven er de flotte hvide igen, når pelsen har tørret.:5up:

 

Sidst men ikke mindst, så STORT tillykke med den lille kommende vat-tot, og så glæder jeg mig rigtig meget til at se billeder, når den tid kommer.:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej velkommen :-D

 

Spørg mig igen til sommer/efterår, så kan jeg bedre svare på om min samojed kan gå uden snor :mrgreen: Lige nu går det meget godt, men han er også kun 4 måneder....

 

Jeg synes at det kan betale sig at gå efter den madglade hvalp i kuldet - vores Motor er nok næsten ligeså madglad som en labrador, og dermed væsentligt nemmere at træne. Han sætter sig så hurtigt på numsen at han er ved at tippe bagover, hvis han opdager at vi er ved at skrælle en banan f.eks...

 

Skal i have en han eller en hun? Og hvad er det for en kennel? Der er lang tid til hva, men godt du fandt herind, så kan du bruge al ventetiden på at læse og snakke om hunde :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for nogle super gode svar :D .

 

Jamen jeg skal have en lille han. Skal ud til kennelen på onsdag og ligge dep. og se morhunden, da faren er en englænder bliver han desværre lidt svær at se, men fandt kennelen inde på dansk kennelklubs hjemmeside, da jeg ikke vil risikere at få en syg hund :o) .

 

Kennelen ligger i Solrød. Kennelen hedder Kennel White Samoyeds.

Og hun virker rigtig flink hende der har den, snakkede i telefon med hende i næsten en halv time i sidste uge.

 

Og så var der en ting til der slog mig.

Er samojeden sådan en savle race? Altså hvis de bliver ivrige osv?

For mine forældre der har en Hovawart fik afvide at deres race ikke var en savlehund, men det har vi da slået fast at det er den, hold da op nogle ellevetaller der kan hænge ud af mundvigen haha :o) . :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej de savler ikke :-D Har dog ikke prøvet at holde en nylavet oksesteg for næsen af Motor :hmm:

 

Hvem bliver forældrene til hvalpen?

 

Ja, tror aldrig jeg har talt med så venlige mennesker som samojed-ejere! Vi har talt i timevis med kenneler, selvom vi ikke engang skulle have hvalpe ved dem.. vildt sødt af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok :-D Det er nogle flotte forældre :lun: Kunne bare se at ham Asterix også skal parre Leika, så vidste ikke hvilken en af hunnerne der blev mor.

 

Så du bor i Jylland? Virker som om at der er væsentligt flere samojeder i jylland end der er på Sjælland, eller også kan jeg bare ikke rigtigt finde dem. Vi var ved Skive og hente vores hvalp. Skal i udstille, eller har i planer om nogle bestemte hundesporte, træning eller andet?

 

Hvis du keder dig kan du skovle dig igennem en meget lang tråd som hedder "Den hedder..." (ligger under hvalpe), der er billeder af vores Motor fra den dag vi hentede ham og fremad. Der er nok en hel del tekst også, det kan du bare scrolle henover :mrgreen: Så kan du riiiigtig få hvalpefeber!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er her på Sjælland :) . Ville nemlig helst ikke til Jylland da jeg synes der er meget langt og jeg lider af køresyge hehe.

 

Uhh, det vil jeg gøre her i weekenden, så jeg rigtig kan forelske mig i racen hehe. Ja det er nogle smukke forældre :) . Glæder mig også til at Liva her på onsdag :lun:.

 

Næh hvor hyggeligt! Så kan vi måske holde samojed-træf en dag, Buju (en bruger herinde) har også en samojed, på 2 1/2 år. Vi mødes jævnligt, Motor er vildt glad for ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mie med Laika

Hej og velkommen til :vinken:

 

Jeg kan så fortælle, at din kommende hvalp bliver bror til min samojede-pige :mrgreen: Det er også Liva, som er mor til hende :banan:

 

Vi købte Laika (min hund) for et års tid siden ved Kennel White Samoyeds, og jeg har kun positive ting at sige om dem :5up: De er meget hjælpsomme og interesserede hele vejen igennem.

 

Jeg vil ikke kommentere mere på racen for det synes jeg at Freya har gjort perfekt :5up:

 

Men du må endelig spørge hvis du vil høre mere om kennelen :-D

 

Og tillykke med den kommende hvalp :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Tak for nogle super gode svar :D .

 

Jamen jeg skal have en lille han. Skal ud til kennelen på onsdag og ligge dep. og se morhunden, da faren er en englænder bliver han desværre lidt svær at se, men fandt kennelen inde på dansk kennelklubs hjemmeside, da jeg ikke vil risikere at få en syg hund :o) .

 

Kennelen ligger i Solrød. Kennelen hedder Kennel White Samoyeds.

Og hun virker rigtig flink hende der har den, snakkede i telefon med hende i næsten en halv time i sidste uge.

 

Og så var der en ting til der slog mig.

Er samojeden sådan en savle race? Altså hvis de bliver ivrige osv?

For mine forældre der har en Hovawart fik afvide at deres race ikke var en savlehund, men det har vi da slået fast at det er den, hold da op nogle ellevetaller der kan hænge ud af mundvigen haha :o) . :blink:

 

Camilla er super skøn:5up:.

 

Mht. til Asterix så kan du saaaagtens tage ud og besøge ham... han er ikke englænder;-). Han er en dansk hund, men har både danske, amerikanske, canadiske og slovenske linier.:5up:... eller med andre ord, hans mor er dansk og hans far canadisk.:engel:

 

Jeg har set Asterix et par gange og han virker rigtig fin.... du kan se ham på hjemmesiden: www.dyssevang.dk og så kan du jo prøve at spørge om du må komme og se ham. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen hertil! Jeg er sikker på du nok skal blive super glad for HF, det er sådan en deeejlig side... :vinken::5up:

 

Mine forældre har en samojed på 1½ år. De bor på landet så gåturene foregår tit uden snor - og ser han et rådyr eller en hare eller 'et eller andet' så er det altså ikke altid han 'kan' høre når de kalder. :oops:

 

Et par gange har han været væk i 10 minutter, men han kommer altid tilbage. De træner det selvfølgelig, skal siges. ;-)

 

Ang. savl så savler han ikke - medmindre man sidder og spiser et eller andet lækkert, så kan der godt komme nogle 'savltråde', men det er også eneste tidspunkt.

 

Mht. det med at gå uden snor vil jeg da også lige nævne, at her hvor jeg bor pt. er der en der har en samojed, og den går altid uden snor og går perfekt lige ved siden af ejeren hele tiden. Så det kan lade sig gøre. :roll:

 

Held og lykke med tålmodigheden i ventetiden... det er en pine! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Camilla er super skøn:5up:.

 

Mht. til Asterix så kan du saaaagtens tage ud og besøge ham... han er ikke englænder;-). Han er en dansk hund, men har både danske, amerikanske, canadiske og slovenske linier.:5up:... eller med andre ord, hans mor er dansk og hans far canadisk.:engel:

 

Jeg har set Asterix et par gange og han virker rigtig fin.... du kan se ham på hjemmesiden: www.dyssevang.dk og så kan du jo prøve at spørge om du må komme og se ham. :5up:

 

Så må jeg havde misforstået hvad Camilla sagde til mig, hehe men godt du ved så meget :o) . Men ja han ser også rigtig fin ud :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til :vinken:

 

Jeg kan så fortælle, at din kommende hvalp bliver bror til min samojede-pige :mrgreen: Det er også Liva, som er mor til hende :banan:

 

Vi købte Laika (min hund) for et års tid siden ved Kennel White Samoyeds, og jeg har kun positive ting at sige om dem :5up: De er meget hjælpsomme og interesserede hele vejen igennem.

 

Jeg vil ikke kommentere mere på racen for det synes jeg at Freya har gjort perfekt :5up:

 

Men du må endelig spørge hvis du vil høre mere om kennelen :-D

 

Og tillykke med den kommende hvalp :klap:

 

- Ej hvor sjovt :') . jeres ser godt nok sød ud, uhh nu glæder jeg mig helt :) Og rart at vide at de hjælper en hele vejen igennem. Det er bare dejligt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det kunne da være rigtig hyggeligt :o) . Hvor henne bor i ?

Så kan alle de smukke hunde samles haha. :vuf:

 

Inde midt i Kbh, det gør Buju også. Kan se du bor i Måløv, jeg har ingen ide i verden om hvor det er henne :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måløv ligger lige bag Ballerup :) .

Der er ca 25 min ind til kbh c. Så det kan da godt arrangeres. Det kunne være super hyggeligt :):klap:

 

Super! Ej, så må du godt hente hunden nu :mrgreen: Skynd dig..

Link til indlæg
Del på andre sites

Super! Ej, så må du godt hente hunden nu :mrgreen: Skynd dig..

 

Hahah villere mere end gerne, men kuldet er desværre først "ud af redeklar" i Juni, så jeg venter pænt, og kigger på alle de fantastiske samojedbilleder herinde, og sidder og savler over dem. Haha, en ting som er facinerende ved den race, de er så fantastiske som små, og skide smukke som voksne, også ligner det at de smiler :mrgreen:.

 

Vil ha hund, nu nu nu nu! :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...