Hop til indhold

AWWW..... Brækket hjørnetand ...


Gæst Lusen
 Share

Recommended Posts

ØV... Pomkin har for en time siden brækket en hjørnetand i overmunden.

PANIK PANIK... røg til telefonen og fik fat i dyrlægen (heldigvis have han netop vagten idag og hele weekenden).. Så på søndag skal hun indlægges og have roden opereret ud på mandag.

 

Hvem herinde kender til sådan en operation og hvordan vil hun have det bagefter... tænker her på om jeg skal tage særlige hensyn (mener ikke lige efter men på længere sigt)

Hun har fået Metacam for at tage evt smerter og er ved godt mod, men :cry: jeg har det dårligt.. meget dårligt.. for hun er jo en kortsnudet race og de har (efter sigende) tendens til problemer med luftvejene under nakose.. :megaked:

 

Skal jeg evt få undersøgt med en hundetandlæge så hun kan få en "kunstig" tand eller er det blot mig der er et pjok ??

 

Vil hun overhovedet komme til at mærke at den mangler ??

 

BE OM.. hvis I kender til nogle hunde der lever evt uden hjørnetand så skriv hvordan den trives og om der tages særlige hensyn til den.. så som foder, ben, godbidder osv osv

 

:cry::cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

En af kattene fra stalden tog en runde i baggangen og med 4 hunde i hælende strøg den ud igen... dog overså Pomkin en jernstolpe.

Først smilede vi af det men to min efter stod hun med det ene forben og strøg sig over snude og den ene mundvig...

 

PLING... og der lå tanden.. DAMN jeg fik det dårligt at jeg så hva det var :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Speedy fik fjerne sin ene hjørnetand i overmunden. Hun levede fint med det i 3-4 år.

Dyrlægen sagde det er værre i undermunden, her er hjørnetænderne med atil at hold tungen på plads.

 

God bedring til din Pomkin

 

TAAAAAAAAAAAAARK .. den besked lunede ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

En af kattene fra stalden tog en runde i baggangen og med 4 hunde i hælende strøg den ud igen... dog overså Pomkin en jernstolpe.

Først smilede vi af det men to min efter stod hun med det ene forben og strøg sig over snude og den ene mundvig...

 

PLING... og der lå tanden.. DAMN jeg fik det dårligt at jeg så hva det var :cry:

 

Åh, den lille stakkel :ae:

 

Kan hunde få hjernerystelse, jeg mener efter at have knaldet hovedet så kraftig ind i en jernstolpe, så er der jo en risiko, hvis de altså kan få hjernerystelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, den lille stakkel :ae:

 

Kan hunde få hjernerystelse, jeg mener efter at have knaldet hovedet så kraftig ind i en jernstolpe, så er der jo en risiko, hvis de altså kan få hjernerystelse?

 

det kan de, det har Speedy haft. Egentlig utroligt hvad hun har været igennem og så alligevel blive så gammel.

 

Undskyld, det var OT :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, den lille stakkel :ae:

 

Kan hunde få hjernerystelse, jeg mener efter at have knaldet hovedet så kraftig ind i en jernstolpe, så er der jo en risiko, hvis de altså kan få hjernerystelse?

 

Jeg tror ikke at hun ramte med andet end snudeskaftet for det gav et KNONK og da havde hun siden til.. det så ud somom hun netop var ved at undvige men ikke fik hele hovedet med... under alle omstændigheder så sidder jeg ved hende hele aften og natten med..

Hun er frisk nok og har IKKE på noget tidspunkt virket generet.. hendes mad er heller ikke kommet op, så jeg tror ikke der er fare i den retning.

men klart at jeg vil være opmærksom på hende ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke at hun ramte med andet end snudeskaftet for det gav et KNONK og da havde hun siden til.. det så ud somom hun netop var ved at undvige men ikke fik hele hovedet med... under alle omstændigheder så sidder jeg ved hende hele aften og natten med..

Hun er frisk nok og har IKKE på noget tidspunkt virket generet.. hendes mad er heller ikke kommet op, så jeg tror ikke der er fare i den retning.

men klart at jeg vil være opmærksom på hende ;-)

 

Det var godt at høre, så er det i det mindste kun tanden du skal bekymre dig om.

Link til indlæg
Del på andre sites

ØV... Pomkin har for en time siden brækket en hjørnetand i overmunden.

PANIK PANIK... røg til telefonen og fik fat i dyrlægen (heldigvis have han netop vagten idag og hele weekenden).. Så på søndag skal hun indlægges og have roden opereret ud på mandag.

 

Hvem herinde kender til sådan en operation og hvordan vil hun have det bagefter... tænker her på om jeg skal tage særlige hensyn (mener ikke lige efter men på længere sigt)

Hun har fået Metacam for at tage evt smerter og er ved godt mod, men :cry: jeg har det dårligt.. meget dårligt.. for hun er jo en kortsnudet race og de har (efter sigende) tendens til problemer med luftvejene under nakose.. :megaked:

 

Skal jeg evt få undersøgt med en hundetandlæge så hun kan få en "kunstig" tand eller er det blot mig der er et pjok ??

 

Vil hun overhovedet komme til at mærke at den mangler ??

 

BE OM.. hvis I kender til nogle hunde der lever evt uden hjørnetand så skriv hvordan den trives og om der tages særlige hensyn til den.. så som foder, ben, godbidder osv osv

 

:cry::cry:

 

Jeg har prøvet at have en hund der mistede begge hjørnetænder i overmunden!! :stupid:

 

Han havde ingen problemer med det og vi tog ingen specielle hensyn til ham efterfølgende.

 

Han kunne gnave ben og spise alt.

Det eneste tidspunkt vi så en forskel var når han legede med sit kæmpe tov i haven - han kunne ikke længere holde sin egen vægt i tænderne men gled ned :mrgreen:

Redigeret af stargirl1970
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet at have en hund der mistede begge hjørnetænder i overmunden!! :stupid:

 

Han havde ingen problemer med det og vi tog ingen specielle hensyn til ham efterfølgende.

 

Han kunne gnave ben og spise alt.

Det eneste tidspunkt vi så en forskel var når han legede med sit kæpe tov i haven - han kunne ikke længere holde sin egen vægt i tænderne men gled ned :mrgreen:

 

Tak.. det er nok bare mig der er grebet af panik og er hammer nervøs på egne og hendes vejne.

Det tyder jo på at hun ikke vil få nogen problemer fremover, det er heldigvis kun den ene side som mangler ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak.. det er nok bare mig der er grebet af panik og er hammer nervøs på egne og hendes vejne.

Det tyder jo på at hun ikke vil få nogen problemer fremover, det er heldigvis kun den ene side som mangler ;-)

 

Kan godt forstå at du bliver forskrækket :ae:men kan da fortælle at allerde få dage efter Ramses mistede sin anden hjørnetand var han i fuld vigør igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt forstå at du bliver forskrækket :ae:men kan da fortælle at allerde få dage efter Ramses mistede sin anden hjørnetand var han i fuld vigør igen.

 

Det giver uden tvivl mere ro at vide dette..

 

Fik han også opereret roden ud ?

 

Kan fortælle at hun er som hun plejer og der har ikke været tegn på noget siden tanden faldt ud.. (hun slikkede sig dog en del lige efter) men hun sover ved siden af mig lige nu og ruller om på ryggen som hun plejer med hovedet på sofapuden og alle fire lige i vejret... så jeg tror kun jeg skal være nervøs for tanden og ikke andet ... Pyyyha :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

ØV... Pomkin har for en time siden brækket en hjørnetand i overmunden.

PANIK PANIK... røg til telefonen og fik fat i dyrlægen (heldigvis have han netop vagten idag og hele weekenden).. Så på søndag skal hun indlægges og have roden opereret ud på mandag.

 

Hvem herinde kender til sådan en operation og hvordan vil hun have det bagefter... tænker her på om jeg skal tage særlige hensyn (mener ikke lige efter men på længere sigt)

Hun har fået Metacam for at tage evt smerter og er ved godt mod, men :cry: jeg har det dårligt.. meget dårligt.. for hun er jo en kortsnudet race og de har (efter sigende) tendens til problemer med luftvejene under nakose.. :megaked:

 

Skal jeg evt få undersøgt med en hundetandlæge så hun kan få en "kunstig" tand eller er det blot mig der er et pjok ??

 

Vil hun overhovedet komme til at mærke at den mangler ??

 

BE OM.. hvis I kender til nogle hunde der lever evt uden hjørnetand så skriv hvordan den trives og om der tages særlige hensyn til den.. så som foder, ben, godbidder osv osv

 

:cry::cry:

 

Nej hvor synd :ae:

God bedring Pomkin :vuf:

 

Jeg mener dog ikke, ligesom flere af de andre også siger, at hunde normalt vil få et problem med at mangle en hjørnetand.

Det vender de sig vist hurtigt til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Jeg lavede en dag en kæmpe tanketors og det resulterede i 2 skadede hjørnetænder på 2 af vores hunde :stupid:

 

Jeg plejer at have dem siddende side om side foran mig og så siger jeg en af hundenes navne og så kaster jeg en godbid. Det er de ret skrappe til, de ved godt at godbidden er til den hvis navn bliver sagt. En dag fik jeg desværre kastede uden at sige et navn først, og jeg fik samtidig kastet lidt dumt, så den havde retning lige mellem 2 af dem, og de "griber" selvfølgelig begge ud efter den og støder hjørnetænderene slemt sammen. Der ryger en fli af Diesels ene hjørnetad i undermunden, men den er heldigvis ikke så slemt skadet og han får den derfor rodbehandlet.

Enzos slår en stor fli at hjørnetanden i overmunden og det er så slemt at dyrlægen vurdere at det er bedst at rykke den ud, så det bliver den. Ingen af hundene var synderligt påvirket af det dagen efter, men de fik dog begge vand på deres tørkost i et par dag efter.

Jeg tænker aldrig på at Enzo mangler en hjørnetand for man lægger faktisk ikke mærke til det og han kan spise alt hvad han kunne før.

 

Så jeg er ret sikker på at det ikke kommer til at give de store problemer for hende, men kan så godt forstå at du er nervøs for narkosen. Rigtig god bedring med hende

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver uden tvivl mere ro at vide dette..

 

Fik han også opereret roden ud ?

 

Kan fortælle at hun er som hun plejer og der har ikke været tegn på noget siden tanden faldt ud.. (hun slikkede sig dog en del lige efter) men hun sover ved siden af mig lige nu og ruller om på ryggen som hun plejer med hovedet på sofapuden og alle fire lige i vejret... så jeg tror kun jeg skal være nervøs for tanden og ikke andet ... Pyyyha :oops:

 

Begge gange fik han opereret roden ud.

Der er ikke det store i det, at få det gjort. Det eneste du skal tage hensyn til, er såfremt du foder med tørkost,så skal du sørge for at det er blødt godt op med vand så det har blød kosistens når du fodre indtil såret er helet op.

Men det var lidt smådyrt at få det gjort, ca 3200 pr. gang.

Det er Ramses på min avatar der manglede sine tænder

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg tror ikke at hun ramte med andet end snudeskaftet for det gav et KNONK og da havde hun siden til.. det så ud somom hun netop var ved at undvige men ikke fik hele hovedet med... under alle omstændigheder så sidder jeg ved hende hele aften og natten med..

Hun er frisk nok og har IKKE på noget tidspunkt virket generet.. hendes mad er heller ikke kommet op, så jeg tror ikke der er fare i den retning.

men klart at jeg vil være opmærksom på hende ;-)

 

Hvis hun har løbet stærkt nok kan hun ved at løbe sidelæns ind i noget stabilt have forskubbet en nakkehvirvel.

 

Held og lykke med operationen.

 

Min Rasmus knækkede halvdelen af en hjørnetand i undermunden. Den fik en plompe.

Faktisk tre gange fordi dyrlægen var et fjols og ikke brugte det rigtige materiale før sidste gang :evil:

 

Batman (kat, som jo også bruger sine hjørnebisser) fik under en strejftur sagt farvel til en hjørnetand i overmunden. Hele skidtet var væk. Han klarer sig fint uden den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af hundene var synderligt påvirket af det dagen efter, men de fik dog begge vand på deres tørkost i et par dag efter.

Jeg tænker aldrig på at Enzo mangler en hjørnetand for man lægger faktisk ikke mærke til det og han kan spise alt hvad han kunne før.

 

Så jeg er ret sikker på at det ikke kommer til at give de store problemer for hende, men kan så godt forstå at du er nervøs for narkosen. Rigtig god bedring med hende

 

Lyder godt, de får dog alle blødfoder blandet med deres tørfoder så det skal nok gå. Måske bløder jeg så bare hendes foder lidt mere op i lidt væde inde som Pegasus også nævner ... Tak :-D

 

Begge gange fik han opereret roden ud.

Der er ikke det store i det, at få det gjort. Det eneste du skal tage hensyn til, er såfremt du foder med tørkost,så skal du sørge for at det er blødt godt op med vand så det har blød kosistens når du fodre indtil såret er helet op.

Men det var lidt smådyrt at få det gjort, ca 3200 pr. gang.

Det er Ramses på min avatar der manglede sine tænder

 

AWW der var noget af en pris... men det koster jo og der er nok ikke uden grund at dyr kommer til DYRlægen :blink: dog dejligt at høre at Ramses ikke har nogen problemer overhovedet og han mangler end begge hjørnetænder .. :-D

 

Hvis hun har løbet stærkt nok kan hun ved at løbe sidelæns ind i noget stabilt have forskubbet en nakkehvirvel.

 

Held og lykke med operationen.

 

Min Rasmus knækkede halvdelen af en hjørnetand i undermunden. Den fik en plompe.

Faktisk tre gange fordi dyrlægen var et fjols og ikke brugte det rigtige materiale før sidste gang :evil:

.

 

Takker.. :5up: Jeg har faktisk tænk over det med nakken/halsen og tror det vil være en god ide at lige lade hende komme en tur på trækbænke, dog venter jeg til hun er okay igen med tanden for måske har slaget bedøvet det lidt og så mærker hun måske ikke noget endnu.

Den med de 3 gange overser jeg ... det skulle hun helst ikke igennem.

:x: en tand væk = et dyrlæge besøg og så en frisk hund ;-)

 

 

1000 tak for jeres svar.. manden har lovet mig at møde senere på mandag så han kan køre op med hende, meningen var at hun skulle indlægges i morgen søndag fordi mandag er vores dummest dag på hele året på mit job og jeg ganske enkelt ikke vil være bekendt at tage fri (chefen ville uden tøven sige at jeg skulle blive hjemme, men det vil jeg ikke byde ham da vi kun er 3 personer i firmaet) ... så da Marcus så hvor dårligt jeg havde det ved at skulle være uden hende .. lovede han at køre op med hende på mandag. Dejligt med sådan en forstående mand.

Link til indlæg
Del på andre sites

God bedring, spørg lige dyrlægen mht foderet, jeg fik at vide, at det IKKE måtte være smattet, for så ville det ryge op i hullet.

 

Jeps... bedst at forhøre sig 110% ved ham. Men HF er nu er fantastisk sted når man står og mangler både råd og "trøst" :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Øv hvor er det uheldigt!

 

Men jeg er helt sikker på, at hun ikke kommer til at mærke til det!

 

Mine svigerforældres hund mangler ALLE sine tænder - De er opereret ud med rod og det hele, fordi hele tandsættet var så dårligt.

 

Han ser ikke særlig klog ud, fordi tungen hænger ud af munden på ham, men han har ingen problemer ud over det.

 

Han fik fjernet de fleste tænder på en gang, og var på special foder fra dyrlægen, og smertestillende, samt penicillin, et par uger efter og det var det.

Synes ikke engang han virkede ret påvirket af det, efter bare to dage.

 

Det lille pus er nu 14 eller 15 år gammel og opføre sig fuldstændig som en unghund, og trækker gerne tov, bruger gummerne til griseører og har det i det hele taget rigtig godt.

 

Så hunde kan tilpasse sig rigtig meget, og jeg tvivler på at hun efter et par uger, overhovedet mærker hun mangler en tand.

 

Og selve oprerationen skal hun nok klare - Dyrlægerne er efterhånden så dygtige ifht. narkosen, at det er yderst sjældent at der opstår problemer.

 

Men krydser fingre for et nemt og smertefrit forløb for både dig og hende :ae::x2::ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...