Hop til indhold

Hvad lærte i jeres hvalpe?


Gæst Galle
 Share

Recommended Posts

Halløj Halløj (:

 

Nu sidder jeg og spørger en del hvalp spørgsmål, og dette er ikke en undtagelse (: Hvad lærete i jeres hunde/hvalpe der i fik dem? (Kom helst med forklaring om hvordan i gjore det også) (:

 

På forhånd tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :-D

 

Altså, vi øver disse ting hver dag, mellem 1 og 10 øvelser af gangen, 2-5 gange om dagen:

 

Hundens navn - i starten sagde vi det og gav straks godbid, nu skal han give øjenkontakt og så får han godbidden, har lige avanceret den til at vi står med ryggen mod ham så han selv skal gå rundt om os for at kunne kigge i øjnene

 

Kom - stor fest, flagrer med arme og ben, står ikke med front mod hunden, løber væk fra hunden osv

 

Nej - holder en godbid i hånden, og siger roligt "nej". Hunden må gerne bide, kradse og hvad han ellers kan finde på for at få åbnet hånden, men sekundet han kigger væk fra hånd/godbid SÅ får han den, med ros og det hele

 

Øjenkontakt - vi holder en godbid ud i strakt arm, hunden får den når han kigger os i øjnene, i starten bare 1 sekund, nu prøver vi at øge tiden ligeså langsomt

 

Sæt dig - bøjer vores hånd ind mod os selv mens vi siger det

 

Dæk - banker på gulvet med en godbid i hånden

 

Kysse - lettest at lære hunden med godbidden i munden :mrgreen:

 

Lad katten være - smider godbidder bag ved hunden eller kalder ham hen til os, med godbid selvfølgelig

 

 

Tror det er det vi øver... ellers leger vi og laver små søge opgaver.

 

 

Har du en hvalp da? Hvad er det for en?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen

Hundens navn; hver gang jeg sagde Laika og hun kiggede på mig ros og godbider

 

Komandoen her: Laika var i lang snor ca. 10 m. og kalte hendes navn når hun kom ros og godbider + leg

 

Dæk: Knyttet næve på gulvet med en godbid i, når hun lagde sig fik hun godbid + ros og leg

 

Sit: siddende i knæhøjde med en godbid i hånden og siger sit, når hun sad fik hun godbid, ros og leg

siddende på knæ og dirigere med hånden til sit for ikke at skulle bøje mig ned over hende

 

Stå: siddende på knæ. og give hende komandoen stå, samtidig med at jeg holdt hånden let under bugen på hende for at hun ikke skulle sætte sig, godbider ros og leg som belønding

 

Find far: gemme mig et eller andet sted i haven eller i huset, kalder på hende så hun skal finde mig, en rigtig sjov leg synes vi begge to også den dag i dag hvor hun nu er 2 1/2 år ja så elsker hun stadig den leg

 

alt jeg lavede med Laika som hvalp og stadig gør foregår i leg og med megen ros + godbider så hun altid opfattede at skulle gøre noget for mig var og er sjovt og medens hun var helt lille kun i korte perioder af gangen for at det ikke skulle blive kedeligt og anstrengende at udfører komandoerne

Link til indlæg
Del på andre sites

I starten lærte vi hendes navn, hvad den mærkelige kliklyd betød, at man skulle tisse udenfor, at man skulle holde øje med hvor mor gik hen og følge hende, når man gik tur og at ordet "nej" betød "stop det du har gang i"...

 

Men mest af alt brugte vi tid på at kigge på biler, andre hunde, mennesker, tog, busser, gravemaskiner osv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :-D

 

Altså, vi øver disse ting hver dag, mellem 1 og 10 øvelser af gangen, 2-5 gange om dagen:

 

Hundens navn - i starten sagde vi det og gav straks godbid, nu skal han give øjenkontakt og så får han godbidden, har lige avanceret den til at vi står med ryggen mod ham så han selv skal gå rundt om os for at kunne kigge i øjnene

 

Kom - stor fest, flagrer med arme og ben, står ikke med front mod hunden, løber væk fra hunden osv

 

Nej - holder en godbid i hånden, og siger roligt "nej". Hunden må gerne bide, kradse og hvad han ellers kan finde på for at få åbnet hånden, men sekundet han kigger væk fra hånd/godbid SÅ får han den, med ros og det hele

 

Øjenkontakt - vi holder en godbid ud i strakt arm, hunden får den når han kigger os i øjnene, i starten bare 1 sekund, nu prøver vi at øge tiden ligeså langsomt

 

Sæt dig - bøjer vores hånd ind mod os selv mens vi siger det

 

Dæk - banker på gulvet med en godbid i hånden

 

Kysse - lettest at lære hunden med godbidden i munden :mrgreen:

 

Lad katten være - smider godbidder bag ved hunden eller kalder ham hen til os, med godbid selvfølgelig

 

 

Tror det er det vi øver... ellers leger vi og laver små søge opgaver.

 

 

Har du en hvalp da? Hvad er det for en?

 

Den regnede jeg ikke med :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den regnede jeg ikke med :lol:

 

Nogle gange er han så utålmodig efter godbidden så han støder sin næse så hårdt på, at det er ligesom at få en lille lammer på munden :mrgreen:

 

En praktisk ting vi er ved at lære ham, er at han bærer vanterne ud til hoveddøren :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Halløj Halløj (:

 

Nu sidder jeg og spørger en del hvalp spørgsmål, og dette er ikke en undtagelse (: Hvad lærete i jeres hunde/hvalpe der i fik dem? (Kom helst med forklaring om hvordan i gjore det også) (:

 

På forhånd tak

 

jeg lærte xaro at sidde,dække og gå på plads,og så var der indkaldet som vi selvfølgelig også øvede en del både før og efter 10 ugers alderen inden han var 10 uger gammel derefter begyndte vi på andre ting,som gi pote osv:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Nogle gange er han så utålmodig efter godbidden så han støder sin næse så hårdt på, at det er ligesom at få en lille lammer på munden :mrgreen:

 

En praktisk ting vi er ved at lære ham, er at han bærer vanterne ud til hoveddøren :5up:

 

Tihi hvor sødt:lun: Hvordan gjore du det :-D?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg øver med Max i øjeblikket er.

 

Kommandoer:

 

Nej Når han gør noget han ikke må et fast "nej" og så ros plus godbid (hvis jeg i forvejen har en på mig.) når han trækker sig/holder op med at gøre den forbudte ting.

 

Indkald/hundensnavn: Sidder nede i knæ, med åbne arme og virker så indbydende som muligt. Når han kommer masser af ros, og så godbid.

Når han ikke kommer, så løber jeg den anden vej evt. gemmer mig lidt imens jeg kalder Max igen.

 

Når jeg øver indkald med fløjte. Kalder først Max, (så skulle han jo gerne komme fræsende) så fløjter jeg 3-4 hurtige gange. Bliver jeg ved med indtil den er få meter fra mig. Igen masser af ros, og så godbid.

 

EDIT: Man må absolut ikke gribe ud efter hvalpen. Det kan gøre at hvalpen tror man vil fange den, og vil løbe uden om en.

 

Sit Har en godbid i hånden, som jeg så føre over hans hoved med kommandoen. Rus plus godbid. Efterfølgende (imens han stadig sidder) træder jeg et par skridt tilbage, hvor han bliver siddende. Venter et x antal sekunder, og går frem til ham igen. Rus plus godbid.

 

Når jeg øver med fløjte, samme princip. Kommandoen "sit" efterfulgt af ét langt fløjt.

 

 

Dæk Først kommandoen "sit" ros plus godbid. Så tager jeg en godbid i hånden. Starter med godbidden i hovedhøjde, sænker den ned til gulvet hvor jeg så køre den væk fra ham.

 

Han har ikke fundet ud af at han skal ligge sig ned på denne bevægelse med godbidden. Så tager armen ind bag forbenene, og skubber dem langsomt frem.

 

Kommandoen "dæk" kommer når brystet kommer i kontakt med gulvet.

 

Han er ikke helt skarp til endnu - men det kommer da :-)

 

 

Kurven Hver gang han af sig selv søger hen i sin kurv, så får han kommandoen. Ros plus godbid. (Han skal ligge ned før han får ros og godbid.)

 

 

Andre øvelser:

 

Holde fast i dummy, uden at tygge. Først "sit" så får han dummyen i munden, så roser jeg ham når han holder den fint. Jeg går rundt i huset, efter et x antal sekunder "sit" igen, og "tak" når han skal slippe. Ros plus godbid.

 

 

Gå pænt ved siden af mig. En r*vfuld godbidder i lommen! Så begynde jeg bare at gå, og rose ham imens han går pænt, og giver godbidder imens. Når jeg standser, standser han også og sætter sig uden kommando. Ros plus godbidder.

 

Med og uden snor.

 

Kommandoen hinter skal på et tidspunkt kobles på ovenstående.

 

 

Vi øver at køre bil. Han har desværre haft nogle uheld med køresyge.

En masse små ture. Hver gang når han kommer ud, en masse leg med ham.

 

Alenehjemme. Efterlignede en hverdag. Gik ind i et rum, og lukkede døren efter mig. Ventede 1 sekund, og gik ind til hunden igen. Den fik ikke ros, eller godbid for det skulle ligne en hverdag så meget som muligt.

Jeg øgede stille minutterne den var alene. Nu kan han godt være alene en hel nat, uden uheld og hylekoncerter.

 

 

 

 

Øver for det meste kun 3 minutter af gangen utallige gange om dagen. Øver max 10 minutter. De dage vi øver.

 

Efter "træning" ligger jeg mig altid ned på gulvet. (Dog hvis vi er udenfor venter jeg til vi er inde :-D) hvor jeg pjatter og leger med ham i 15-20 minutter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tihi hvor sødt:lun: Hvordan gjore du det :-D?

 

Det med vanten? Det er så nemt, hvis han ikke har noget i munden så bider han mig i benet hele vejen ud ;-)

I forvejen leger vi tit træk leg med vanten, så han vil gerne have den.

 

Har bare ladet ham have den (når han har stjålet den), og hvis han smider den, giver jeg ham den igen og siger han er dyyyygtig og meget hjælpsom :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

Jeg lærte hende hendes navn, og hvad Nej betød :mrgreen:

 

Der ud over lærte jeg hende ikke så meget, da jeg synes hvalpen skal have lov til at få lidt ro og fred den første tid, til at lære den nye ejer at kende.

 

Da hun først viste hvad jeg var for en (en som havde masser af lækre godbidder, mad og kæl) så gik jeg igang med at lære hende det, jeg vurderede hun skulle lære.

Link til indlæg
Del på andre sites

At komme på navn, Renlighedstræning (om natten via bur), og sitte. Desuden trænede jeg i korte intervaller at de skulle vænne sig langsomt til halsbånd og sele. De lærte også at vi kunne røre dem overalt - blivet tørret i håndklæde, set efter i munden, ørerne, poterne.

 

Mine hunde fik lov at være hvalpe. De vænnede sig i ro og mag til de nye omgivelser og familiens hverdag, samt det at være i haven. "Gårture" foregik ude på fortovet langs med huset og så ind igen. - dvs. at egentlig træning først er startet i cirka 4 måneders alderen.

 

-Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
Jeg lærte hende hendes navn, og hvad Nej betød :mrgreen:

 

Der ud over lærte jeg hende ikke så meget, da jeg synes hvalpen skal have lov til at få lidt ro og fred den første tid, til at lære den nye ejer at kende.

 

Da hun først viste hvad jeg var for en (en som havde masser af lækre godbidder, mad og kæl) så gik jeg igang med at lære hende det, jeg vurderede hun skulle lære.

 

Hov - Hun lærte selvfølgelig også renlighedstræning, og at gå i snor (der var hun altså langsom :vedikke:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...