Hop til indhold

Er det altid dominans ??


Jane
 Share

Recommended Posts

Vi er 3 kvinder der ofte følges ad på vores morgentur. Hundene er Max, Sandy, min Oskar og Grå Oskar.

 

Hundene kender hinanden rigtig godt. Sandy, Grå Oskar og Oskar leger en del med hinanden. Max leger kun med Sandy, de har samme ejer.

 

I legen kan det ske at Oskar humper grå Oskar og Sandy. Grå Oskar humper Sandy. ( De laver paringsbevægelser på den anden). Hvis nogle ikke ved hvad jeg mener med humpe.

 

Man har jo altid hørt og læst, at det er dominans. Men mellem disse 3 virker det ikke sådan. Jeg har engang hørt at det mellem hunde der kender hinanden godt drejer det sig om at knytte sociale bånd, måske det bare er en and.

 

De er jævnbyrdige i legen og ingen af dem prøver at kanøfle de andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Som med meget indenfor hundeadfærd, bliver man nødt til at gætte sig frem til hvad en årsag kan være. Gætte sig frem ved at se hvilken respons en adfærd får fra de øvrige hunde.

 

Leg er hundenes måde at finde ud af hinandens sociale- og andre kompetancer og der vil ved naturlig leg, som får lov uhindret at at udfolde sig naturligt være en "vinder" og en "taber".

Faktisk kan leg som gentagne gange afsluttes på et forkert tidspunkt give grobund for store frustrationer hos hundene og derfor bør hundeleg få lov at slutte af sig selv.

 

Slutningen er som regel, at en hund ligger underst og "overgiver sig" hvilket den øverste accepterer. De går begge lidt væk, ryster sig og begynder at snuse/spise græs eller andre rolige og neutrale aktiviteter.

 

Hvis hundene af en eller anden årsag IKKE har muligheden for i ro og mag at fordybe sig i legen og afslutte den på naturlig vis opstår der nemt frustrationer som kan udmønte sig i parringsbevægelser.

 

Hvis for eksempel en hund løber meget fra den anden, kan sidstnævnte ty til "parring" når den endelig får fat i den anden.

 

Parring som egentlig dominans ses da også, men hvis relationen er afklaret og stabil er det unødvendigt.

 

Så, der kan være nogle småkonflikter hundene imellem, lidt stress og frustration... Men så længe de selv kan klare det og ingen lider under det er det nok OK :)

 

Gav det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Som med meget indenfor hundeadfærd, bliver man nødt til at gætte sig frem til hvad en årsag kan være. Gætte sig frem ved at se hvilken respons en adfærd får fra de øvrige hunde.

 

Leg er hundenes måde at finde ud af hinandens sociale- og andre kompetancer og der vil ved naturlig leg, som får lov uhindret at at udfolde sig naturligt være en "vinder" og en "taber".

Faktisk kan leg som gentagne gange afsluttes på et forkert tidspunkt give grobund for store frustrationer hos hundene og derfor bør hundeleg få lov at slutte af sig selv.

 

Slutningen er som regel, at en hund ligger underst og "overgiver sig" hvilket den øverste accepterer. De går begge lidt væk, ryster sig og begynder at snuse/spise græs eller andre rolige og neutrale aktiviteter.

 

Hvis hundene af en eller anden årsag IKKE har muligheden for i ro og mag at fordybe sig i legen og afslutte den på naturlig vis opstår der nemt frustrationer som kan udmønte sig i parringsbevægelser.

 

Hvis for eksempel en hund løber meget fra den anden, kan sidstnævnte ty til "parring" når den endelig får fat i den anden.

 

Parring som egentlig dominans ses da også, men hvis relationen er afklaret og stabil er det unødvendigt.

 

Så, der kan være nogle småkonflikter hundene imellem, lidt stress og frustration... Men så længe de selv kan klare det og ingen lider under det er det nok OK :)

 

Gav det mening?

 

Ja det gav mening.

 

Oftest er det sådan at de leger helt normal og som du siger bagefter ryster de sig lidt, går rundt og snuser eller hvad det nu kan være.

 

Vi blander os kun, når de laver parringsbevægelser. Hvilket ikke sker hver gang de mødes.

 

Jeg vil næste gang vi mødes lægge mærke til i hvilke sammenhænge det sker og hvorfor det sker.

 

Hundeadfærd og sprog er spændende viden, som interessere mig meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Og så undlade at blande jer når de humper hinanden :)

 

Ja, jeg har faktisk også tænkt om det er rigtig af os at blande os. De ser jo ud til selv fint at kunne klare det.

 

Ja, medmindre det er grænseoverskridende for ''ofret'' :)

 

Hvis det er udtryk for frustration så skal følelsen jo have et afløb :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg også tit tænkt på - for Dolph gør det riiiigtig meget.. Og har egentlig altid gjort det..

 

Det kan PPP-Pero vist også godt nikke genkendende til - for Dolph har nærmest siddet fast oven på Pero :D

 

Men han humper fx ikke Tweety - mens Bitten får en tur ret ofte.. Hun går dog bare, og så hænger han der og kigger..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...