Hop til indhold

Små versus store hunde


Lykkeliv
 Share

Kan og bør små hunde slippe afsted med mere uhensigtsmæssig og farlig adfærd?  

78 stemmer

  1. 1. Kan og bør små hunde slippe afsted med mere uhensigtsmæssig og farlig adfærd?

    • Ja, små hunde kan og bør slippe afsted med mere!
      5
    • Nej, en hund er en hund - uanset størrelse!
      64
    • Både og... Uddyb gerne!
      9


Recommended Posts

Godt min have bliver på landet - jeg synes godt en hund må larme.

 

Må Petrine virkeligt ikke bjæffe til hunde vi møder? Jeg mener, hvis Petrines småbjæf virkeligt kan genere så meget....der er jo 'nogen' som generes bare af udseendet af en hund (kamp) og jeg generes af dem der savler....men de skal da være her alle sammen.

 

Har godt fornemmet, at der lægges fy-ord i munden på Petrine, men jeg oplever mere hendes bjæf som 'hej, ven, jeg er her, kom og leg' - men selvom hun skulle finde på at råbe 'skrid grimme kamphund' så er det vel ikke meget værre end den nervøse hund der går stift med strit-hale?

 

Kan godt se at jeg vist udgør en potentiel bølle :oops: jeg generes bare ikke så meget af andres hunde, hverken larmende/fritgående eller dem der savler på den nystrøgne uniform.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 107
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Godt min have bliver på landet - jeg synes godt en hund må larme.

 

Må Petrine virkeligt ikke bjæffe til hunde vi møder? Jeg mener, hvis Petrines småbjæf virkeligt kan genere så meget....der er jo 'nogen' som generes bare af udseendet af en hund (kamp) og jeg generes af dem der savler....men de skal da være her alle sammen.

 

Har godt fornemmet, at der lægges fy-ord i munden på Petrine, men jeg oplever mere hendes bjæf som 'hej, ven, jeg er her, kom og leg' - men selvom hun skulle finde på at råbe 'skrid grimme kamphund' så er det vel ikke meget værre end den nervøse hund der går stift med strit-hale?

 

Kan godt se at jeg vist udgør en potentiel bølle :oops: jeg generes bare ikke så meget af andres hunde, hverken larmende/fritgående eller dem der savler på den nystrøgne uniform.

 

Nu er det jo lidt mere provokerende at råbe "skrid pomfrit" end det er at udstråle nervøsitet...

 

Og selvfølgelig kan vi andre bare træne vores hunde noget bedre, men nogen gange kan det altså godt være svært at bevare deres opmærksomhed, når der står en anden hund og gør af dem. Desuden syntes jeg at det er lidt unfair at jeg skal træne min hund til ikke at gø af fremmede hunde (eller trække hen imod dem), men fordi at din hund er mindre, så må den godt genere min hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hunde må gø af os - måske fordi jeg kommer fra bøhlandet (men hm, det gør dig og Guanom jo også), jeg bliver ikke generet af gøende hunde eller dem der trækker og vil over og spise os.

 

Min pointe er blot, at jeg forbereder mig på omgivelserne, istedet for at forvente noget som helst fra omgivelserne - og så har jeg åbenbart et helt andet forhold til bjæf/vovs end standarden (overrasker mig lidt, men Petrine er min første bjæf-race).

 

Sat lidt på spidsen, synes det er uretfærdigt folk cykler og kondiløber, for det besværliggør mit indkald af Petrine.

 

...har forøvrigt ikke flere forventninger til en stor hund end jeg har til Petrine, forventer ikke en dyt mere fra store hunde end jeg forventer fra små.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt min have bliver på landet - jeg synes godt en hund må larme.

 

Må Petrine virkeligt ikke bjæffe til hunde vi møder? Jeg mener, hvis Petrines småbjæf virkeligt kan genere så meget....der er jo 'nogen' som generes bare af udseendet af en hund (kamp) og jeg generes af dem der savler....men de skal da være her alle sammen.

 

Har godt fornemmet, at der lægges fy-ord i munden på Petrine, men jeg oplever mere hendes bjæf som 'hej, ven, jeg er her, kom og leg' - men selvom hun skulle finde på at råbe 'skrid grimme kamphund' så er det vel ikke meget værre end den nervøse hund der går stift med strit-hale?

 

Kan godt se at jeg vist udgør en potentiel bølle :oops: jeg generes bare ikke så meget af andres hunde, hverken larmende/fritgående eller dem der savler på den nystrøgne uniform.

 

Jeg bor på landet :blink: og jeg synes faktisk, at det er helt ok, at en hund siger vov, når den møder en anden hund/der går nogen forbi ude på fortovet/der kommer håndværkere/gæster :engel: men den skal holde k*ft igen indenfor rimelig kort tid :???:

 

Det jeg opponerer imod er, at der tilsyneladende gælder helt andre regler for små og for store hunde, små hunde må sige vov, store må ikke :???::vedikke:

 

Jeg har ikke tal på de gange, hvor diverse naboers hunde har holdt mig vågen til over midnat, fordi deres hunde har fået lov til at gø i timer, ej heller har jeg tal på de gange, hvor jeg har fulgt naboernes hunde hjem efter et besøg på min matrikel, eller tal på de gange jeg har jaget en af naboernes katte ud af haven - har min hund gøet i de situationer, har jeg fået skæld ud af naboerne, mens de naboer, der har forårsaget, at min hund gør, får ingen skæld ud :hmm: :damn:

 

Jeg har til dato aldrig klaget over/til mine naboer, da jeg faktisk har den holdning, at der på landet skal være lidt mere plads til, at hunde kan være hunde :slem: men at jeg med en schæfer skal tage mere hensyn end folk med små hunde, retrievere, blandninger herunder (rotte/broholmer, lab/rotte/schæfer) o.lign. får mit p*s i kog :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kopier lige lidt fra et indlæg ,jeg skrev i en tidligere tråd omkring muskelhunde/kamphunde. Min holdning er nemlig præcis den samme, om det er små eller store hunde, herunder muskelhunde/kamphunde.

 

Min holdning er, at en hund er en hund:!: - og at det er ejerens pligt at sørge for, at den kan begå sig i samfundet på en hensigtsmæssig og hensynsfuld måde.

 

Jeg mener således, at ansvaret er præcis det samme for alle hunde - opgaven kan være større eller mindre afhængig af hunden, men ansvaret en fast størrelse som defineret ved lov.

 

Fra dette indlæg

Jeg kan sagtens følge dig og tror også at det er hvordan "offeret" har oplevet situationen, der er afgørende for hvor meget usikkerhed der følger i kølvandet. Er sikker på at en hund der bliver bidt fordi en konflikt optrappes vil være mindre påvirket end en hund der bliver udsat for et tandløst "angreb" men uden at den forstår hvorfor. Det er bare os mennesker der synes at hvis der går hul, så er det værre.

 

Tilgengæld tror jeg at jo større forskel der er på størrelsen, jo voldsommere vil det opfattes af den mindste hund i disse uheldige situationer. Hører ihvertfald ofte at større hunde har langt længere lunter overfor små hunde,... nok pga. at de i kraft af deres størrelse, ikke virker så skræmmende.

 

Til det med om man ikke burde overveje at aflive en hund der bliver meget medtaget efter et overfald, så er jeg lidt ambivalent. Jeg har stået med min egen hund der var blevet bidt i halsen, forbenene og brystkassen og var blevet så chokeret at han havde tømt sine analkirtler. Det har resulteret i at jeg idag har en hund der har en nultolerance overfor "bodyslamming", er lidt usikker ved mødet med hunde der minder om ambulls men ellers fungerer fint bland andre hunde. Men det kommer jo ikke af sig selv, så hvis ejeren ikke kan/ gør noget for at hjælpe hunden over episoden (og her synes jeg dyrlægerne bør være mere om sig, for de er ofte kun opmærksomme på det fysiske) så har den måske bedst af, ikke at være her mere. Og gælder det hvalpe, så tror jeg også at jeg ville overveje at slukke lyset.

 

Vil lige påpege at jeg ikke er hævngerrig overfor ambulls og lignende hunde. Jeg stoler bare hverken på dem, eller deres ejere over en dørtærskel, for jeg kan ikke risikere at sådan noget sker igen. Det ville nemlig nok betyde en aflivning af min hund, for jeg er ikke sikker på at jeg ville kunne hjælpe ham over sådan noget i hans alder og med et hørehandicap.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo lidt mere provokerende at råbe "skrid pomfrit" end det er at udstråle nervøsitet...

 

Og selvfølgelig kan vi andre bare træne vores hunde noget bedre, men nogen gange kan det altså godt være svært at bevare deres opmærksomhed, når der står en anden hund og gør af dem. Desuden syntes jeg at det er lidt unfair at jeg skal træne min hund til ikke at gø af fremmede hunde (eller trække hen imod dem), men fordi at din hund er mindre, så må den godt genere min hund?

 

Jeg tror ikke at man generelt kan sige at en hund føler sig generet af at blive gøet af. Min er ihvertfald ligeglad, men oplever det jo også tit. Tilgengæld er han opmærksom på en hund der går med stive bevægelser og "frossen" hale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hunde må gø af os - måske fordi jeg kommer fra bøhlandet (men hm, det gør dig og Guanom jo også), jeg bliver ikke generet af gøende hunde eller dem der trækker og vil over og spise os..

 

Det er nok bare hvordan vi hver især er.

 

Jeg kommer fra bøhlandet, og jeg bor på bøhlandet, men derfor bliver jeg nu alligevel bundhamrende irriteret over de hunde der står og gør/hyler dagen lang. Jeg er flyttet på landet fordi jeg godt kan lide den fred og ro her er, ikke for at høre på hundegøen hele dagen...

 

Til gengæld møder jeg jo yderst sjældent nogen når vi går tur, så jeg har ingen problemer med hunde i snor, men til gengæld irriterer det mig grænseløst at jeg er nødt til at have en ekstra snor med på vores gåture, og at der er områder hvor jeg bare ikke færdes, fordi at nogle folk her i området tror at de har lært deres hund at blive på grunden, selvom grunden ikke er indhegnet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har til dato aldrig klaget over/til mine naboer, da jeg faktisk har den holdning, at der på landet skal være lidt mere plads til, at hunde kan være hunde :slem: men at jeg med en schæfer skal tage mere hensyn end folk med små hunde, retrievere, blandninger herunder (rotte/broholmer, lab/rotte/schæfer) o.lign. får mit p*s i kog :damn:

 

Men det har vel i bund og grund ikke noget med størrelse at gøre, men om den signalværdi schæferen har. Er ked af det, men fordi flere mennesker er utrygge overfor schæfer, rottweiler, dobermann osv. vil kravet til deres opdragelse være større. Tror ikke rigtig der er noget at gøre ved det,...ligesom det er svært at gøre noget ved at andre mennesker tager sig nogle åndsvage friheder overfor taskehunde.

 

 

Hver sin race,.... hver deres problemer. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke at man generelt kan sige at en hund føler sig generet af at blive gøet af. Min er ihvertfald ligeglad, men oplever det jo også tit. Tilgengæld er han opmærksom på en hund der går med stive bevægelser og "frossen" hale.

 

Ok, når du beskriver det på den måde, så ville min hund nok også være mere provokeret af de stive bevægelser, jeg troede vi talte om nervøse bevægelser, men det du beskriver her er jo noget helt andet, og klart mere provokerende end gøen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer fra bøhlandet, og jeg bor på bøhlandet, men derfor bliver jeg nu alligevel bundhamrende irriteret over de hunde der står og gør/hyler dagen lang. Jeg er flyttet på landet fordi jeg godt kan lide den fred og ro her er, ikke for at høre på hundegøen hele dagen...

 

Mente nu heller ikke det er ok at larme hele dagen, det er jo synd for hunden ;-) - men når posten kommer, så er det herligt at give den gas og beskytte haven mod indtrængeren :cool: det er noget Petrine virkeligt nyder, når vi passer hus med have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det har vel i bund og grund ikke noget med størrelse at gøre, men om den signalværdi schæferen har. Er ked af det, men fordi flere mennesker er utrygge overfor schæfer, rottweiler, dobermann osv. vil kravet til deres opdragelse være større. Tror ikke rigtig der er noget at gøre ved det,...ligesom det er svært at gøre noget ved at andre mennesker tager sig nogle åndsvage friheder overfor taskehunde.

 

 

Hver sin race,.... hver deres problemer. :vedikke:

 

Præcis, men det er vel også her at vi så skal lære at tage hensyn til hinanden, i stedet for at holde på vores ret?

 

Jeg lader være med at lade Luna løbe hen til en lille hund, og dermed potentiel skræmme den. Og ejeren af den lille hund undlader at lade sin hund gø, så Luna ikke føler sig fristet til at løbe hen til den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mente nu heller ikke det er ok at larme hele dagen, det er jo synd for hunden ;-) - men når posten kommer, så er det herligt at give den gas og beskytte haven mod indtrængeren :cool: det er noget Petrine virkeligt nyder, når vi passer hus med have.

 

Ok, så er vi nok enige, selvfølgelig skal Luna gø når der kommer gæster, hun skal bare også holde op igen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lader være med at lade Luna løbe hen til en lille hund, og dermed potentiel skræmme den.

 

Det er sødt af dig, men jeg ser det som mit problem, hvis Petrine bliver bange for hunde der kommer hen - vi kan bare ikke satse på, at alle er som dig. Det eneste jeg forventer fra omgivelserne er, at de ikke spiser Petrine, men ikke engang det kan jeg tage for givet, jeg skal selv passe på også.

Link til indlæg
Del på andre sites

ikke generelt, men det er cujo generelt...

 

Kan det så tænkes at det i hundeverden ikke er så anstødeligt, som vi bl.a. hører i denne tråd?.

 

Man kan jo ikke klandre folk for at deres hunde har en adfærd der generelt ikke virker provokerende, bare fordi ens egen hund reagerer på det.

 

Min hund reagerer kraftigere end han behøver, på hunde der tumler ind i ham, men det er så mit ansvar at sørge for at det ikke sker. Jeg kan jo ikke tillade mig at blive muggen på de andre hunde, eller på deres ejere (hvis det altså ikke er fuldstændig uhæmmet).

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis, men det er vel også her at vi så skal lære at tage hensyn til hinanden, i stedet for at holde på vores ret?

 

Jeg lader være med at lade Luna løbe hen til en lille hund, og dermed potentiel skræmme den. Og ejeren af den lille hund undlader at lade sin hund gø, så Luna ikke føler sig fristet til at løbe hen til den?

 

Eller ejeren af den lille hund kunne lære sin hund at søge tryghed hos sig og du kunne lære Luna at hunde der gøer ikke er interessante. På den måde holder man bolden på sin egen banehalvdel, for man kan jo ikke kontrollere hele verden.

 

Dermed ikke sagt at vi ikke skal tage hensyn, men det gør folk bare ikke altid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller ejeren af den lille hund kunne lære sin hund at søge tryghed hos sig og du kunne lære Luna at hunde der gøer ikke er interessante. På den måde holder man bolden på sin egen banehalvdel, for man kan jo ikke kontrollere hele verden.

 

Dermed ikke sagt at vi ikke skal tage hensyn, men det gør folk bare ikke altid.

 

Jeg ved godt at folk ikke gør det altid, men det behøver jo ikke være laveste fællesnævner der sætter standarden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, når du beskriver det på den måde, så ville min hund nok også være mere provokeret af de stive bevægelser, jeg troede vi talte om nervøse bevægelser, men det du beskriver her er jo noget helt andet, og klart mere provokerende end gøen.

 

Petrine skrev: går stift og med strithale.

 

Jeg får billedet frem af en nervøs hund.... eller i det mindste anspændt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det har vel i bund og grund ikke noget med størrelse at gøre, men om den signalværdi schæferen har. Er ked af det, men fordi flere mennesker er utrygge overfor schæfer, rottweiler, dobermann osv. vil kravet til deres opdragelse være større. Tror ikke rigtig der er noget at gøre ved det,...ligesom det er svært at gøre noget ved at andre mennesker tager sig nogle åndsvage friheder overfor taskehunde.

 

 

Hver sin race,.... hver deres problemer. :vedikke:

 

Der hopper kæden af ved mig, ved ordet kravet - i min verden er der kun ét krav jeg skal leve op til, nemlig lovens :engel: og det skal mine naboer også pudsigt nok :lol:

 

Ellers kan du jo pålægge ekstra krav til alt mellem himmel og jord, hvor folk potentielt føler større usikkerhed :hmm: Er der større krav til folk i større biler, end til folk i små biler, til kondiløbere end til fodgængere, til folk på 100 kg end til folk på 70 kg :vedikke:Jeg synes fx. at store mænd i store biler virker "skræmmende" og har de skægstuppe og går med hættetrøjer, er den helt gal :oops: men det er mit problem, ikke deres, sålænge de overholder loven - kan de gøre præcis, som de vil, uanset hvordan de evt. skulle påvirke deres omgivelser, deres ansvar er præcis det samme som mit, hverken større eller mindre ........... og dermed er kravet til min contra deres opførsel den samme

 

Men jo vi er helt enige i at hver race har deres "udfordringer" :5up: men det pålægger ikke nogle ejere større ansvar end andre - IMHO :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det så tænkes at det i hundeverden ikke er så anstødeligt, som vi bl.a. hører i denne tråd?.

 

Man kan jo ikke klandre folk for at deres hunde har en adfærd der generelt ikke virker provokerende, bare fordi ens egen hund reagerer på det.

 

Min hund reagerer kraftigere end han behøver, på hunde der tumler ind i ham, men det er så mit ansvar at sørge for at det ikke sker. Jeg kan jo ikke tillade mig at blive muggen på de andre hunde, eller på deres ejere (hvis det altså ikke er fuldstændig uhæmmet).

De småhunde her omkring der skaber sig, gør det virkelig uhæmmet og det pisser cujo af. Han står stift og knurre dybt, kan godt få ham stoppet igen ja.

Er hunde stille ect. har han lært at vi går videre, da vi fik ham stoppet han op uanset hvad og kunne ikke trækkes videre, det er trænet væk nu og vi kommer nemmere videre.

Men når folk skal hidse sig op over min hund stor og knurre af deres skal de sku også acceptere at deres hund ikke "bare skal vise sig" som flere udtrykker det, det gør cujo jo også "bare"...

Fordi min hund ligner en der æder en chi hveranden dag giver det ikke andre folk ret til at have en mindre opdraget hund :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt at folk ikke gør det altid, men det behøver jo ikke være laveste fællesnævner der sætter standarden...

 

Absolut nej, men man skal jo også forholde sig til virkeligheden. Og jeg tror næppe at en ejer til en bjæffende taskehund lærer at han/ hun skal lære sin hund at lade være med at gø, fordi du ikke lader Luna løbe over til dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Absolut nej, men man skal jo også forholde sig til virkeligheden. Og jeg tror næppe at en ejer til en bjæffende taskehund lærer at han/ hun skal lære sin hund at lade være med at gø, fordi du ikke lader Luna løbe over til dem.

 

Du har helt ret, nu tænkte jeg også mest på os herinde som diskuterer emnet, at vi kunne tage hensyn til hinanden, hvilket de fleste garanteret allerede gør, jeg tænkte ikke på hr. og fru Jensen som ikke læser denne tråd :-D

 

Og jeg forholder mig skam til virkeligheden, og træner Luna til at håndtere disse situationer, og heldigvis hvilker hun så meget i sig selv, at det ikke volder de store problemer. Men derfor har jeg jo stadig lov at give udtryk for at det irriterer mig grænseløst at folk ikke tager hensyn til hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi min hund ligner en der æder en chi hveranden dag giver det ikke andre folk ret til at have en mindre opdraget hund :mrgreen:

 

Men lige dèr stiller du måske højere krav til opdragelsen af den lille hund end til din egen, i og med at gøen udløses hurtigere blandt de fleste småhunde, end for din hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men lige dèr stiller du måske højere krav til opdragelsen af den lille hund end til din egen, i og med at gøen udløses hurtigere blandt de fleste småhunde, end for din hund.

 

til gengæld har vi problemer med at vores hunde elsker at hoppe op ad fremmede mennesker, og vi lader den jo heller ikke bare gøre det, fordi at det er svært at træne væk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...