Hop til indhold

Specific?


Manse
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg har været ved dyrelægen idag med Manse.

Og fik 1 kg foder med, Specific Small Breed, men nu sidder jeg lige og kigger på hva det indeholder, og kan se at der står korn først og fisk kommer først som nr 7, og som jeg har læst og forstået herinde, skal kødet så først....

Er det et dårlig produkt min dyrelæge har givet mig???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Ved ikke om det er et dårligt produkt....

 

Det kommer an på om der er en speciel grund til at dyrlægen mente i skulle have det.

 

Men bryder mig heller ikke specielt meget om ingrdiens listen. :hmm:

 

Kød skal rigtigt nok være den første ingridiens og der skal helst slet ikke være noget korn i, selvom noget er bedre end andet.

Synes ikke de udspecificere ret godt hvad der er i det, og det tyder på at der er brugt mange biprodukter, af tvivlsom næringsværdi.

 

Ville personligt ikke fodre med det - men der kan være specielle årsager, til at dyrlægen anbefaler dig det foder, frem for så meget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene.

 

Det var bare det de havde oppe ved dem, der var ingen grund til det, udover at jeg synes at Manse kan blive ved med at spise, som om han ikk kan blive mæt af det han får nu (Vaks hvalp for henne petfood, hvor korn også står først)

Og så synes han jeg skulle prøve det.....

Men vil jo ikk give ham det hvis man kan få noget der er bedre!

 

Men hvis du, Agnete87, har brugt det til din hund i så mange år kan det jo ikk være helt skidt! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så hut jeg kan huske om udviklingen af deres produkter, så er der mange biologer inde over det, det er en af de ting der har gjort at deres dietfoder er særligt velegnet til hunde med sukkersyge. Så lidt må de da kunne finde ud af...

 

Og så støtter man et dansk produkt:engel:

Ja altså, Oskar får det også. Vi skiftede til det, fordi han kløede sig helt vildt og kastede op et par gange, da vi fodrede med Royal Canin hvalpefoderet. Han har fået det et par uger nu, og han har ikke kastet op siden, så jeg håber det forbliver sådan (7-9-13 :genert:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var netop til dyrelæge fordi Manse har kastet op nogen gange, men om det er på grund af det foder han får nu ved jeg ikk.

Men jeg tror jeg vil prøve at gå over til det her, og se om det er noget for ham, skal alligevel skifte for har ikk så meget af det jeg fik med da jeg købte ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Bamse har også haft bøvl med en del forskelligt foder.

 

Vi bruger Acana nu og det kunne ikke blive bedre. Ingen opkast, små faste pøller og ingen kløen overhovedet...

 

Så det handler jo egentlig bare om at finde et foder ens hund fungere på.

Hvor meget man så vil gå op i ingridienserne er jo op til en selv, og ens egne holdning til det.

 

Vi er lidt små hysteriske her i huset og fodre kun kornfrit, for jeg ser ingen grund til at fodre en kødæder, med et foder der primært består af ingridienser der er mest egnet til heste.

 

Men det er jo ikke ens betydende med at min hund, ikke sagtens ville kunne fungere på det - er bare sådan liiiidt hys med hvad jeg putter i munden på min hund :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Korn er rent fyldstoft, som hunden ikke kan optage.

Dvs. det er ikke godt for noget, og kommer bare ud af den anden ende.

 

Det negative er der derimod nok af.

Hvede er en af de hyppigste årsager til allergi i større eller mindre omfang - Så det er en god ide at styre langt udenom et foder der indeholder hvede.

 

Majs er også mistrænkt for at være årsag til mange former for allergier og lufftvejs problemer - Især hvis det ikke er hele majs, men majsgluten.

 

Hvis man skal vælge et foder med korn, er det derfor bedre at gå efter noget der indeholder byg eller havre og det er bedst at undgå malet korn.

 

Derudover er brune ris lang at foretrække, frem for hvide ris, da de hvide ofte er af en meget lav kvalitet.

 

Kløen i ørerne, poterne og let irriterede steder på huden, er ofte små tegn vi overser, da hunden ikke taber pels, klør sig til blods eller andet voldsomt.

Men det kan være irriterende for en hund at leve med det hele livet - og forkert foder er som oftets årsagen til det.

 

Men tag og læs denne side: Tørkost

 

Den forklare meget godt hvad man skal undgå, og gå efter i stedet.

 

Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår ideen med at fodre med noget, der indeholder en masse fyldstoffer, affaldsprodukter og for en hund, unaturlige ting.

Man kan for samme penge, få et foder uden disse ting - Så kan ikke helt se logikken i det, mm. man har en hund der kræver noget helt specielt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Korn er rent fyldstoft, som hunden ikke kan optage.

Dvs. det er ikke godt for noget, og kommer bare ud af den anden ende.

 

Det negative er der derimod nok af.

Hvede er en af de hyppigste årsager til allergi i større eller mindre omfang - Så det er en god ide at styre langt udenom et foder der indeholder hvede.

 

Majs er også mistrænkt for at være årsag til mange former for allergier og lufftvejs problemer - Især hvis det ikke er hele majs, men majsgluten.

 

Hvis man skal vælge et foder med korn, er det derfor bedre at gå efter noget der indeholder byg eller havre og det er bedst at undgå malet korn.

 

Derudover er brune ris lang at foretrække, frem for hvide ris, da de hvide ofte er af en meget lav kvalitet.

 

Hej,

 

Jeg er ny her på siden og skal også ud at købe noget mere / nyt foder til vores hund.

 

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at høre hvor du har ovenstående information fra? Bl.a. at korn forårsager allergi hos hund etc? (kan se noget af det kommer fra dit link).

 

Jeg har nemlig set flere andre hjemmesider med referencer til videnskabelige artikler, hvor netop korn er en af de fødevarer, der forårsager mindst allergi (kan ikke lave links før indlæg > 5)

 

Jeg synes generelt, at det er en jungle at købe hundefoder og der er tit mange postulater på diverse hundefora uden egentlig dokumentation for dem, hvilket gør, at man hurtigt bliver forvirret.

 

Jeg prøver ikke at skyde dine postulater ned, jeg kunne bare godt tænke mig at vide hvor du har det fra? (Egne erfaringer, andre hundeejere, andre hundefora, videnskabelige artikler etc.) :-)

 

PS. #Manse: Det var ikke for at stjæle din tråd, synes bare at det var nogle relevante spørgsmål i forhold til køb af hundefoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan komme med en beretning om specific.

 

Vores lille hvalp fik Specific fra opdrætter og hans afføring var temmelig tynd, han var oppustet og ikke så pæn. Nu har vi kørt en uge på Acana Puppy Large Breed og han har det super. Slank og tilpas. Afføring fin og fast. Og han elsker det. Vil ikke selv anbefale Specific. Men hvis hunden trives og ser fin ud så ingen alarm herfra. Vores hund får det bare aldrig igen. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger mange tak, så blev jeg da det klogere.

 

Jeg tror ikk jeg vil bruge det til ham, for hvorfor fylde ham med fyldstoffer og diverse ting?!

Det der kan undre mig er hvorfor sådan noget foder overhovedet er på markedet???

 

Jeg tror det bliver fra Acana, har kun læst godt om det:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Hej,

 

Jeg er ny her på siden og skal også ud at købe noget mere / nyt foder til vores hund.

 

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at høre hvor du har ovenstående information fra? Bl.a. at korn forårsager allergi hos hund etc? (kan se noget af det kommer fra dit link).

 

Jeg har nemlig set flere andre hjemmesider med referencer til videnskabelige artikler, hvor netop korn er en af de fødevarer, der forårsager mindst allergi (kan ikke lave links før indlæg > 5)

 

Jeg synes generelt, at det er en jungle at købe hundefoder og der er tit mange postulater på diverse hundefora uden egentlig dokumentation for dem, hvilket gør, at man hurtigt bliver forvirret.

 

Jeg prøver ikke at skyde dine postulater ned, jeg kunne bare godt tænke mig at vide hvor du har det fra? (Egne erfaringer, andre hundeejere, andre hundefora, videnskabelige artikler etc.) :-)

 

PS. #Manse: Det var ikke for at stjæle din tråd, synes bare at det var nogle relevante spørgsmål i forhold til køb af hundefoder.

 

Jeg kan udemærket følge dig!

Det er en jungle at finde rundt i fodermærkerne.

 

Men især korn er slemt, da rigtig mange hunde får lagermide allergi.

Lagermider forekommer i alt korn.

Herudover er det med det at skabe grobund for en vækst at histaminer, som der den direkte årsag til mange hundes ubehag.

 

Vil meget gerne lige finde nogle links der understøtter det, når jeg kommer hjem fra arbejde i aften :mrgreen:

 

Men jeg har også et levende bevis herhjemme, på at korn kan være noget skidt.

Bamse kan ikke tåle Gluten, majs og soya - Han klør sig i ørerne og poterne kløer og han kaster op, hvis han får foder med korn.

 

Iflg. dyrlægen skyldes det nok primært, at han over en lang periode er fodret med lavkvalitets foder (dvs. med meget korn og biprodukter), der med tiden har ødelagt mavens naturligt forekommende bakterie flora, da han ikke har andre former for allergier.

Et skift til Acana fjernede alle symptomer, efter bare en sæk foder :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger mange tak, så blev jeg da det klogere.

 

Jeg tror ikk jeg vil bruge det til ham, for hvorfor fylde ham med fyldstoffer og diverse ting?!

Det der kan undre mig er hvorfor sådan noget foder overhovedet er på markedet???

 

Jeg tror det bliver fra Acana, har kun læst godt om det:-D

 

 

Er næsten 100% sikker på du ikke vil fortryde det. Kan kun varmt anbefale Acana.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...