Hop til indhold

Hilse tråning vordan.??


GRAND DANE
 Share

Recommended Posts

hej jeg har fået petrine til at hjelpe med at få lært tulle at vente på at

at få lov at hilse.

 

jeg har problemer med at hun meget gerne vil hen til fremmede hunde

og det skal vi så trene.

jeg blev enig med pertrine om at vi godt lige velle have noget vejledning i

vordan vi helt presist skal bære os ad.:-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg vil foreslå mange passeringer af hinanden uden kontakt og hvor du belønner Tullen med godbid for ro. Hundene går på ydersiden af jer så I begge to er mellem hundene.

 

Herefter passerer I hinanden gradvist tættere, men stadig uden kontakt.

 

Derefter hundene inderst og stadig uden kontakt.

 

Du kan sige noget i retning af "Vi skal videre" som signal til Tulle om at hun ikke kommer i nærkontakt med den anden hund.

På længere sigt lærer hun hvad ordene betyder.

 

Muligvis skal I have sådanne møder flere dage før et rigtigt kontaktmøde. Det afhænger af hvor rolig og kontrolleret Tulle er.

 

Træn sammen med forskellige øvelser hvor Tulle lærer at koncentrere sig om opgaven selv om Petrine er der.

 

Først når hun er fuldt afslappet bør hun have lov at komme i nærkontakt med Petrine - eller andre hunde :-D og da giver du lov med nogle ord, så hun lærer hvad f.eks. "hilse" betyder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil foreslå mange passeringer af hinanden uden kontakt og hvor du belønner Tullen med godbid for ro. Hundene går på ydersiden af jer så I begge to er mellem hundene.

 

Herefter passerer I hinanden gradvist tættere, men stadig uden kontakt.

 

Derefter hundene inderst og stadig uden kontakt.

 

Du kan sige noget i retning af "Vi skal videre" som signal til Tulle om at hun ikke kommer i nærkontakt med den anden hund.

På længere sigt lærer hun hvad ordene betyder.

 

Muligvis skal I have sådanne møder flere dage før et rigtigt kontaktmøde. Det afhænger af hvor rolig og kontrolleret Tulle er.

 

Træn sammen med forskellige øvelser hvor Tulle lærer at koncentrere sig om opgaven selv om Petrine er der.

 

Først når hun er fuldt afslappet bør hun have lov at komme i nærkontakt med Petrine - eller andre hunde :-D og da giver du lov med nogle ord, så hun lærer hvad f.eks. "hilse" betyder.

 

kan jeg binde tulle så jeg lige kan få sagt hej

eller er det for forstyrene for træningen ??.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil foreslå mange passeringer af hinanden uden kontakt og hvor du belønner Tullen med godbid for ro. Hundene går på ydersiden af jer så I begge to er mellem hundene.

 

Herefter passerer I hinanden gradvist tættere, men stadig uden kontakt.

 

Derefter hundene inderst og stadig uden kontakt.

 

Du kan sige noget i retning af "Vi skal videre" som signal til Tulle om at hun ikke kommer i nærkontakt med den anden hund.

På længere sigt lærer hun hvad ordene betyder.

 

Muligvis skal I have sådanne møder flere dage før et rigtigt kontaktmøde. Det afhænger af hvor rolig og kontrolleret Tulle er.

 

Træn sammen med forskellige øvelser hvor Tulle lærer at koncentrere sig om opgaven selv om Petrine er der.

 

Først når hun er fuldt afslappet bør hun have lov at komme i nærkontakt med Petrine - eller andre hunde :-D og da giver du lov med nogle ord, så hun lærer hvad f.eks. "hilse" betyder.

 

vel det sige at petrine står stelle og jeg går forbi med tulle??

så er det noget nemmere at gå lige til grensen uden tulle fejler

Link til indlæg
Del på andre sites

vel det sige at petrine står stelle og jeg går forbi med tulle??

så er det noget nemmere at gå lige til grensen uden tulle fejler

nej i går forbi hinanden, en simuleret hverdags situation. Også derfor du ikek skal binde tulle et sted og gå hen og hilse, så vil være mere fokuseret på at hilse på dem du selv lige har hilst på.

Figuranten skal virke så fremmed som mulig i starten.

 

Nej du kan ikke gå lige til grænsen, når du ikke ved præcis hvor den er.

At gå forbi hinanden som på et fortov med jer imellem er starten, meget tættere kan i dårligt komme.

Og kan hun ikke det uden at gå frem i snoren eller til siden så du er nød til at holde hende væk fysisk, skal der større afstand imellem, måske helt på hver sit fortov på en smal vej og så gå i "firkant" 10 meter frem og skifte side begge to og sådan rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et lille side spørgsmål, hvad gør man så når hunden planter røven i jorden og nægter at gå videre? Hun forsøger ikke at komme hen og hilse, men det er åbenbart meget vigtigt for hende og sidde og holde øje med at den anden hund går forbi?

 

Og til Petrine og Grand Dane, må jeg være med i jeres træning?

Link til indlæg
Del på andre sites

nej i går forbi hinanden, en simuleret hverdags situation. Også derfor du ikek skal binde tulle et sted og gå hen og hilse, så vil være mere fokuseret på at hilse på dem du selv lige har hilst på.

Figuranten skal virke så fremmed som mulig i starten.

 

Nej du kan ikke gå lige til grænsen, når du ikke ved præcis hvor den er.

At gå forbi hinanden som på et fortov med jer imellem er starten, meget tættere kan i dårligt komme.

Og kan hun ikke det uden at gå frem i snoren eller til siden så du er nød til at holde hende væk fysisk, skal der større afstand imellem, måske helt på hver sit fortov på en smal vej og så gå i "firkant" 10 meter frem og skifte side begge to og sådan rundt.

 

okay.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et lille side spørgsmål, hvad gør man så når hunden planter røven i jorden og nægter at gå videre? Hun forsøger ikke at komme hen og hilse, men det er åbenbart meget vigtigt for hende og sidde og holde øje med at den anden hund går forbi?

 

Og til Petrine og Grand Dane, må jeg være med i jeres træning?

 

det er okay for mig vis det osse er i orten med pertrine

 

men jeg blliver en smule usikker på trænings forløbet

to hunde. ?? vordan:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Et lille side spørgsmål, hvad gør man så når hunden planter røven i jorden og nægter at gå videre? Hun forsøger ikke at komme hen og hilse, men det er åbenbart meget vigtigt for hende og sidde og holde øje med at den anden hund går forbi?

 

Og til Petrine og Grand Dane, må jeg være med i jeres træning?

cujo sætter sig også bare ned :lol: men hellere det end at han trækker over mod den anden side af vejen eller skaber sig..

er det små hunde ligger han sig på maven, klar til at hilse.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er okay for mig vis det osse er i orten med pertrine

 

men jeg blliver en smule usikker på trænings forløbet

to hunde. ?? vordan:hmm:

 

Jeg tror bare at vi skal skiftes til at mødes, du skal ikke på samme tid træne Tulle til både at gå forbi mit og Petrine, det tror jeg bliver for svært

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Og jeg - skal bare gå forbi og ignorere uden øjenkontakt? Hvis Tulle ved en fejl kommer hen til os, skal jeg så sige skrid eller noget?

 

Ja og nej

 

Tulle BØR IKKE KUNNE nå hen til jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
kan jeg binde tulle så jeg lige kan få sagt hej

eller er det for forstyrene for træningen ??.

 

Hvis målet med træningen er at Tulle skal kunne gå forbi andre hunde i ro uden at tro hun skal hen at hilse på alle hun møder, skal I bare gå forbi hinanden som to mennekser med hund der skal hver sin vej på gaden.

 

Hvis du går hen og hilser først gør du det sværere for Tulle at holde sig i ro.

Så første skridt er altså bare at gå forbi hinanden uden kontakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
vel det sige at petrine står stelle og jeg går forbi med tulle??

så er det noget nemmere at gå lige til grensen uden tulle fejler

 

I går BEGGE TO, som om I går på gaden og bare skal forbi hinanden.

 

Dette skal sidde før I går videre til næste skridt, som er at mindske afstanden mellem hundene en anelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
nej i går forbi hinanden, en simuleret hverdags situation. Også derfor du ikek skal binde tulle et sted og gå hen og hilse, så vil være mere fokuseret på at hilse på dem du selv lige har hilst på.

Figuranten skal virke så fremmed som mulig i starten.

 

Nej du kan ikke gå lige til grænsen, når du ikke ved præcis hvor den er.

At gå forbi hinanden som på et fortov med jer imellem er starten, meget tættere kan i dårligt komme.

Og kan hun ikke det uden at gå frem i snoren eller til siden så du er nød til at holde hende væk fysisk, skal der større afstand imellem, måske helt på hver sit fortov på en smal vej og så gå i "firkant" 10 meter frem og skifte side begge to og sådan rundt.

 

ja, sådan

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Et lille side spørgsmål, hvad gør man så når hunden planter røven i jorden og nægter at gå videre? Hun forsøger ikke at komme hen og hilse, men det er åbenbart meget vigtigt for hende og sidde og holde øje med at den anden hund går forbi?

 

Og til Petrine og Grand Dane, må jeg være med i jeres træning?

 

Så vurderer man hvorfor det er så vigtigt for hunden at sætte sig.

 

Er den utryg eller sætter den bare selv dagsordenen?

 

Større afstand så hunden vil gå forbi.

Mindske afstanden, kun en anelse af gangen, efter 7 - 8 passeringstræninger med succes.

 

Aflede med lækkerier/legetøj efter hunden har konstateret den anden hunds nærvær.

 

Belønne med nævnte lækkeri umiddelbart efter passeringen af den anden hund, så man skaber et såkaldt målbillede hos hunden hvor målet er at få lækkerierne, som i øvrigt sagtens kan kastes lidt frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
det er okay for mig vis det osse er i orten med pertrine

 

men jeg blliver en smule usikker på trænings forløbet

to hunde. ?? vordan:hmm:

 

I en trekant hund 1

 

 

 

 

 

 

 

hund 2............................................ hund 3

 

 

hund 1 går mod 2 og bytter plads.

 

hund 3 og hund 2 går mod hinanden og bytter plads

 

hund 1 og hund 3 går mod hinanden og bytter plads

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg tror bare at vi skal skiftes til at mødes, du skal ikke på samme tid træne Tulle til både at gå forbi mit og Petrine, det tror jeg bliver for svært

 

Faktisk har jeg erfaring fra vores træning med hundepassering, at en "ordentlig" en på træningen, f.eks 20 - 30 minutter, og gerne med flere hunde, sætter sig meget hurtigere som generalisering hos hundene end 1 til 1 træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vurderer man hvorfor det er så vigtigt for hunden at sætte sig.

Er den utryg eller sætter den bare selv dagsordenen?

 

Jeg tror hun er lidt usikker, og har behov for at holde øje med den anden hund, og derfor har jeg indtil nu valgt at lade hende sidde.

Det er jo ikke særlig tit vi møder hunde herude, så hun er egentlig kun vant til det i træningssituationer, så derfor tror jeg hun er lidt usikker.

 

Luna har jo generelt set ikke den store interesse i andre hunde, hun vil gerne lige sige goddag, og lige finde ud af hvem de er, men et halvt minut senere vil hun hellere videre. Så dette er også grunden til at jeg tror at det er usikkerhed, usikkehed over ikke lige at kunne få lov at sige goddag og sikre sig at de er ok.

 

Større afstand så hunden vil gå forbi.

Mindske afstanden, kun en anelse af gangen, efter 7 - 8 passeringstræninger med succes.

 

Aflede med lækkerier/legetøj efter hunden har konstateret den anden hunds nærvær.

 

Belønne med nævnte lækkeri umiddelbart efter passeringen af den anden hund, så man skaber et såkaldt målbillede hos hunden hvor målet er at få lækkerierne, som i øvrigt sagtens kan kastes lidt frem.

 

Super, mange tak for dine råd :5up:

 

I den virkelige verden, uden for en træningssituation er det oftest ikke muligt for os at skabe større afstand, da vi allerede går på hver sin side af vejen. Så jeg tror at jeg vil forsøge med afledning, og så en sejrsdans hvor det regner med godbidder, så snart det lykkede at få hende til at gå lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...