Hop til indhold

hvilken race


Gæst line_90
 Share

Recommended Posts

Gæst line_90

Hej alle sammen.

 

Jeg vil blot bede om lidt hjælp. Jeg vil gerne tage uddannelsen som hundetræner og som adfærdbehandler. men på disse uddannelser skal man bruge sin egen eller en låne hund. Jeg vil rigtig gerne have min egen og derfor vil jeg gerne have lidt hjælp til en race som er nem at træne med.

 

mit krav er blot at det skal være en lille race :)

 

hvad foreslår i??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Øhmm....

 

Lidt flere oplysninger er nok nødvendige for at kunne spore os ind på den helt rigtige race.

 

Hvor meget pelspleje må der være?

Hvordan skal den være med børn?

Hvor meget alene hjemmetid skal den kunne klare?

Har du nogle præferencer mht. udseende?

Hvor meget tid har du til den i det daglige?

Har du haft hund før?

 

Men mit umiddelbare bud ville være en kooiker :engel:

 

Den er på størrelse (lige en smule større) end cavalieren, og ligner den en lille smule.

Det er dog en sund race, uden opstopper næse, hjerte problemer og andre udprægende genetiske sygdomme.

 

De er lette at træne og gør det godt indenfor de fleste hundesporte.

Især agility er de gode til, da de er temmelig hurtige og adrætte.

 

De er dog en smule reserverende overfor fremmede - Ikke at de er skarpe, men de gider ikke nødvendigvis, at skulle hilse på nogen de ikke kender.

 

Men der er jo afsindig mange andre racer, der kunne leve op til de to krav du har... Så lidt flere oplysninger på bordet, så er det lidt nemmere at finde den perfekte race :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst line_90

jeg har ikke så mange krav for jeg syntes mit krav om en lille hund som er lydig allerede er et stort krav.

 

men pelspleje er intet problem da jeg også ønsker at tage hunde frisør kurser for hyggens skyld :)

 

den skal være alene en normal arbejdsdag men vil selvfølgelig få en god tur om morgenen inden jeg tager på arbejde og så igen når jeg kommer hjem og igen inden vi skal sove. så motionen er intet problem.

 

jeg vil meget gerne have en kærlig hund som kan lide fremmede, og som kan hygge sig med de andre på træningsbanen

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor lille er lille? og hvorfor skal den være lille? skal du kunne flyve med den - eller skal den kunne være i en taske i forhold til transport med de offentlige? eller er det bare fordi du bedst kan li små hunde? (spørg fordi, hvis det er i forhold til flyvning - så skal den bestemt være mindre end en kooiker)

 

Jeg synes jo ikke nødvendigvis at en kooiker er en lille hund ... for mig er det en mellemstr. hund ... men jeg har jo også selv endnu mindre hunde ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst line_90

jeg kan bare bedst lide små hunde kan godt lide at putte i sofaen med mine hunde og derfor ønsker jeg ikke en border collie men kunne man få en border collies hjerne og udseende i en cavalier størrelse så ville det være perfekt :) skal ikek bruge den til at flyve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst line_90

jeg har selv tænkt meget på en dværg puddel men jeg ved bare ikke helt med pelsen :/ syntes nogle gange de blir klippet såååå grimt :) men ellers en dejlig hund. jeg har i mange år ønsket mig en coton de tulear men her i sidste uge fik jeg afvide af en dyrlæge at der simpelthen er SÅ mange problemer med dem i forhold til allergi.. hun sagde at 9/10 af dem hun havde haft inde havde allergi og det vil jeg jo ikke udsætte min hund for...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har selv tænkt meget på en dværg puddel men jeg ved bare ikke helt med pelsen :/ syntes nogle gange de blir klippet såååå grimt :) men ellers en dejlig hund. jeg har i mange år ønsket mig en coton de tulear men her i sidste uge fik jeg afvide af en dyrlæge at der simpelthen er SÅ mange problemer med dem i forhold til allergi.. hun sagde at 9/10 af dem hun havde haft inde havde allergi og det vil jeg jo ikke udsætte min hund for...

 

Det har jeg godt nok ikke hørt om coton'erne ... men vedduvad ... en løve er også meget sjovere ;P

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg ligeså godt lægge kortene på bordet og indrømme, at jeg ikke er den vilde kooikerfan. Og med den store interesse der pludselig er kommet for den race, kan jeg frygte, at vi ser dårligere eksemplarer af hunden, end jeg hidtid har mødt.

 

Ingen regel uden undtagelse, og jeg skal ikke skære alle over en kam, men har fra flere steder hørt om problemer med racens temperament. Den er nemlig noget skarp og udfarende - hvilket er i modstrid med racens standard. Her omtales den som venlig, godmodig og vågen. Men dog som en hund, der præges meget af det miljø den vokser op i.

 

At den ikke lider af diverse racerelaterede hængeparti er heller ikke helt korrekt. De HD fotograferer ikke racen, men avlsdyr skal dog have en tilfredsstillende PL test inden de kan indgå i avlen.

 

I forhold til størrelsen, vil jeg også mene det er en mellemstørrelse hund med sine 35-40 cm. Faktisk syntes jeg er begyndt at se dem så store som welsher, der ligger helt oppe på 46-48 cm.

 

For at bløde lidt op på det hele, kan jeg sige at den seneste kooiker jeg har mødt har været en ganske charmerende ung sag. Men hvis man har kig på den race, så vil jeg mene man skal se sig virkelig godt for når man vælger opdrætter og hvalp - og sætte sig godt ind i de temperamentsproblemer der ligger på visse linjer. Det kan meget vel betyde en tur til udlandet, som vores kooikerejere herinde fra har gjort.

 

Vi må nok have TS på banen og høre hvad der i hendes optik er en lille hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja men har den pels på hele kroppen.. er det ikke dem som er skaldede bag på ...?? og fæller den??

 

Den er en bichon og har samme allergivenlighed som coton'en og havaneseren ... den bliver klippet i løveklip - pelsen vokser ikke sådan ...

Du kan se en uklippet/hvalpeklippet løve her:

Eneste Löwchen kennel på toppen - af Danmark

 

og her:

 

P8298580.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv evt. at kigge på de forskellige racer på link´et: KLUBBEN FOR SMÅ SELSKABSHUNDE Har mødt flere af de forskellige racer til forskellige arrangementer, både indenfor agility og lydighed, det er bestemt ikke hundens størrelse det kommer an på ;-)

 

Og selv de mindste hunde kan trænes til det samme som størrere racer.

 

[media]http://www.youtube.com/watch?v=rTN5kTkdvME[/media]

 

Er selv til hunde med lidt mere størrelse, men har da en Jack Russell, og små hunde er altså sjove og underholdende :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke, at en lille hund, der kan trænes, er et stort krav - mange af de små hunde er rigtig kvikke og lærenemme.

 

Hvis du vil have en border i en mindre krop, som du skriver, er en sheltie (shetland sheepdog) måske et godt bud. De kan dog være lidt reserverede og er følsomme hunde.

 

Löwchen og pudel er også gode bud (du bestemmer jo selv, hvordan de skal klippes). Eller hvad med en japansk spids, pomeranian eller papillon? Alle kvikke og lærenemme hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg foreslå at du prøver at LADE være med at tænke på en bestemt race - størrelse.

Sæt dig hen og lav en liste over hvilke egenskaber du ønsker af en hund. Alt lige fra aktivitetsniveau til foder mængde. Dernæst hvilken størrelse den må have. Først derefter begynder du at pejle dig ind på race.

Man får lavet en meget interessant liste over racer og nogle gange kommer man ud med nogle helt andre end man hidtil har tænkt . Derefter kontakter du klubber under DKK om forhøre dig nærmere. Sørg for at møde nogle voksne hunde af den race/racer du har udvalgt snak med opdrættere - besøg dem og se deres hunde. Seriøse opdrættere kan sagtens sætte dig i forbindelse med folk som hellere end gerne vil fortælle om deres hunde.

Vent til aller sidst med at se hvalpe, for alle hvalpe er nuttede uanset størrelse/race. Tænk på at din kommende hund bliver en følgesvend i mange år og ikke kun på dit hundetræner job. Alt det tager tid - men det er værd at bruge den tid det tager.

Sådan fandt jeg frem til den hunde race der for mig er jordens bedste - beaglen - men du ender sikkert op med noget helt tredje

 

-Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

det er jo lige sådan en det skal være hvis du siger den ikke fæller og den er lydig og lærenem :)

 

Jeg kan fortælle om min egen:

 

Jeg har for nyligt besluttet, at mine hunde skal sitte inden jeg giver dem mad - for ellers kan det godt komme til konflikt imellem dem ...

 

Jeg bad min gamle hund om at sitte og blive - og det tog lang tid - hun plejer ellers at være lydhør nok - men jeg tror måske hun havde en mening om, at det her var for åndsvagt ... men efter nogle forsøg lykkedes det da ... og hun kan kommandoen "Bliv" ...

 

Min løve er relativt utrænet - men hun kan da sitte ... jeg bad hende sitte og det gjorde hun fluks ... jeg sætter maden ned - og inden jeg får sat maden rejser hun sig - så jeg flytter tallerknen med mad - og ber hende sitte igen - og allerede denne gang bliver hun, hvor hun er, indtil hun får værsgo ... så ja - en meget lydhør lille hund ... og fældefri ja. men der er meget pelspleje ... især ved 7-8 til 12-måneders alderen ... og så generelt om vinteren ... men i hvalpeklip er det vist ikke så slemt ...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke, at en lille hund, der kan trænes, er et stort krav - mange af de små hunde er rigtig kvikke og lærenemme.

 

Hvis du vil have en border i en mindre krop, som du skriver, er en sheltie (shetland sheepdog) måske et godt bud. De kan dog være lidt reserverede og er følsomme hunde.

 

Löwchen og pudel er også gode bud (du bestemmer jo selv, hvordan de skal klippes). Eller hvad med en japansk spids, pomeranian eller papillon? Alle kvikke og lærenemme hunde.

 

:lun: Simpelthen den skønneste hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Nu kan jeg ligeså godt lægge kortene på bordet og indrømme, at jeg ikke er den vilde kooikerfan. Og med den store interesse der pludselig er kommet for den race, kan jeg frygte, at vi ser dårligere eksemplarer af hunden, end jeg hidtid har mødt.

 

Ingen regel uden undtagelse, og jeg skal ikke skære alle over en kam, men har fra flere steder hørt om problemer med racens temperament. Den er nemlig noget skarp og udfarende - hvilket er i modstrid med racens standard. Her omtales den som venlig, godmodig og vågen. Men dog som en hund, der præges meget af det miljø den vokser op i.

 

At den ikke lider af diverse racerelaterede hængeparti er heller ikke helt korrekt. De HD fotograferer ikke racen, men avlsdyr skal dog have en tilfredsstillende PL test inden de kan indgå i avlen.

 

I forhold til størrelsen, vil jeg også mene det er en mellemstørrelse hund med sine 35-40 cm. Faktisk syntes jeg er begyndt at se dem så store som welsher, der ligger helt oppe på 46-48 cm.

 

For at bløde lidt op på det hele, kan jeg sige at den seneste kooiker jeg har mødt har været en ganske charmerende ung sag. Men hvis man har kig på den race, så vil jeg mene man skal se sig virkelig godt for når man vælger opdrætter og hvalp - og sætte sig godt ind i de temperamentsproblemer der ligger på visse linjer. Det kan meget vel betyde en tur til udlandet, som vores kooikerejere herinde fra har gjort.

 

Vi må nok have TS på banen og høre hvad der i hendes optik er en lille hund.

 

Det er bare slet ikke det indtryk jeg har - Tværtimod.

 

Har en kollega der opdrætter kooikere og de er simpelthen de nemmeste at omgåes. Samtlige af de hunde jeg har mødt gennem hende, er nogle søde hunde, der er reserverede, men ikke spor skarpe.

 

Men der har jeg jo selvfølgelig også kun set nogle af ordentligt avl og ikke noget tilfældigt "din hund er da meget pæn" opdræt.

 

Men at de ikke HD fotografere racen, er jo fordi der endnu ikke er problemer med med HD endnu ;-)

Men dem der reelt laver ordentligt avl HD fotografere og øjenlyser deres hunde (krav om HD fotografering er vist alligevel undervejs fra DKK's side så vidt jeg er informeret).

Men det er i hvertfald uden diskution, en langt sundere race en f.eks en schæfer og cavalier.

 

Men der er jo kommet flere info fra TS på banen, så tror slet ikke en kooiker er det bedste valg.

 

Hælder også mere til en puddel, eller en løwchen, hvis pelspleje ikke er noget problem :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare slet ikke det indtryk jeg har - Tværtimod.

 

Har en kollega der opdrætter kooikere og de er simpelthen de nemmeste at omgåes. Samtlige af de hunde jeg har mødt gennem hende, er nogle søde hunde, der er reserverede, men ikke spor skarpe.

 

Men der har jeg jo selvfølgelig også kun set nogle af ordentligt avl og ikke noget tilfældigt "din hund er da meget pæn" opdræt.

 

Men at de ikke HD fotografere racen, er jo fordi der endnu ikke er problemer med med HD endnu ;-)

Men dem der reelt laver ordentligt avl HD fotografere og øjenlyser deres hunde (krav om HD fotografering er vist alligevel undervejs fra DKK's side så vidt jeg er informeret).

Men det er i hvertfald uden diskution, en langt sundere race en f.eks en schæfer og cavalier.

 

Men der er jo kommet flere info fra TS på banen, så tror slet ikke en kooiker er det bedste valg.

 

Hælder også mere til en puddel, eller en løwchen, hvis pelspleje ikke er noget problem :blink:

 

Heldigvis møder jeg også nogle kooikere, der udfordrer min holdning til racen. Og selvom diskussionen ikke længere er relevant for denne tråd, må jeg alligevel igen understrege (skulle der nu komme nogen forbi fra en google søgning eller andet), at jeg tror det er en race, man skal være på vagt overfor nu. Den virker nemlig til at stige voldsomt i popularitet i disse år. Især inden for de seneste to-tre års tid syntes jeg, at de bliver langt mere almindelige i gadebilledet og på udstillinger. Kunne desværre ikke finde registreringstal til at bakke min påstand op.

 

Godt opdræt er selvfølgelig en forudsætning for racens sundhed. Og dermed også bevidstheden om, at er der et virkelig dårligt temperament på en linje, skal man arbejde uden om den. Også selvom den har så mange andre kvaliteter.

 

At man ikke har et HD krav betyder absolut ikke, at man ikke har et problem. Det kan vel være at der ikke er et problem, men det kan ligeså vel være, at der er nogen der har været gode til deres lobby arbejde. Det er specialklubben selv der, i samråd med DKK, nedsætter avlsrestriktioner på racen - ikke noget DKK egenhændigt bestemmer. Men det er da absolut en race, der ikke har voldsomme sundhedsmæssige problemer. Og slet ikke i forhold til så mange andre.

 

Men jeg tror du har ret, kooikeren er nok ikke et valg her. Og er ligeså enig i, at en puddel kunne være et rigtigt godt valg (nu må jeg snart til at opleve nogle löwchens sådan rigtigt, så jeg kan se hvad for nogle størrelser de er). Hvis da ikke den allerede eksisterende cavalier (?) duer til projektet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst line_90

Cavalieren er mine forældres og det er skam ikke nogetder haster jeg kan bare godt lide at glæde mig til noget... min kæreste og jeg kigger på at flytte sammen inden for den nærmeste fremtid (når bankerne tager sig sammen igen) og når jeg så er fyldt 23 :P så kan jeg starte på uddannelsen... det vil sige at jeg nok skal have hunde når jeg er 22 så den lige kan få lov til at være hvalp inden jeg starter på alt for meget træning og som man kan se i mit brugernavn så er jeg fra 1990 så jeg fylder kun 20 i år så der er stadig noget tid til :)..

 

 

og mine forældres lille cavalier er noget for sig selv.. han er bange og nervøs for andre mennesker og hunde så jeg skal i gang med ham først ... til marts starter jeg på en specielt hunde hold for nervøse hunde så vi kan få lært ham at verden ikke er så farlig som han tror

Link til indlæg
Del på andre sites

Cavalieren er mine forældres og det er skam ikke nogetder haster jeg kan bare godt lide at glæde mig til noget... min kæreste og jeg kigger på at flytte sammen inden for den nærmeste fremtid (når bankerne tager sig sammen igen) og når jeg så er fyldt 23 :P så kan jeg starte på uddannelsen... det vil sige at jeg nok skal have hunde når jeg er 22 så den lige kan få lov til at være hvalp inden jeg starter på alt for meget træning og som man kan se i mit brugernavn så er jeg fra 1990 så jeg fylder kun 20 i år så der er stadig noget tid til :)..

 

 

og mine forældres lille cavalier er noget for sig selv.. han er bange og nervøs for andre mennesker og hunde så jeg skal i gang med ham først ... til marts starter jeg på en specielt hunde hold for nervøse hunde så vi kan få lært ham at verden ikke er så farlig som han tror

 

Det er altid godt at få styr på h-f medlemmernes nysgerrighed - ellers begynder vi bare at konkludere på egen hånd. Hvilket vi faktisk er ret gode til. Eller rettere; man kan jo kun forholde sig til det, der rent faktisk er at læse.

 

Godt med god tid til at finde den rette hund i, for det gør bare chancen for succes så meget større. Især hvis det skal være det helt rigtige. Det værste er naturligvis den ubærlige ventetid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst line_90

ja det er rigtigt jeg er i så god tid og alle mine venner omkring mig incl min bror og hans kæreste får hunde hvalpe og har fået og jeg er helt ustyrlig jeg vil bare så gerne i gang med træning og hygge og gå ture men jeg har bare ingen hund og det kan ikke lade sig gøre før om 2 år :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...