Hop til indhold

Min lille hund gør hvergang der kommer nogen


Gæst Chip
 Share

Recommended Posts

Hej!!

 

Min lille chipper er nu snart 2 år. Og han gør helt enormt hvergang at det ringer på døren, hvis jeg har ham med hjemme hos mine forældre og der kommer nogen ind, så begynder han at gø og han stopper ikke når jeg siger stop. Har prøvet alt fra at hive fat i ham, tage ham op, lukke ham ind i et andet værelse osv. det er temmelig belastende og det er irriterende når jeg har ham med, at han tror at det også er hans hjem og skal gø af dem der nu kommer.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op - synes jeg har prøvet alt ?

Nogen der kan hjælpe ??

 

Mvh Jeanne

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Så forleden et program med Victoria Stillwell, med en hund som havde samme problem.

 

Du kan jo prøve samme træning:

 

Det var noget i retning af:

 

Du skal bruge en figurant til at ringe på døren.

 

Når det ringer på, gå ud mod døren men ved første VOV skal du vende om og gå væk fra døren igen, og helt ignorere hunden. Personen udenfor må gå væk fra døren hvis han/hun kan skimtes eller ses igennem døren?

 

Og så er det ellers bare forfra og om og om igen, indtil du kan komme ud til døren og åbne den uden at hunden gør?

 

Først når dette kan ske, skal hunden roses og have opmærksomhed.

 

Hunden skal lære at den absolut intet får ud af at gø - hverken god eller dårlig opmærksomhed/lov at hilse på mennesker eller noget?

 

Måske ikke den bedste forklaring, men det var helt bestemt i den retning og det tog faktisk forholdsvis kort tid for hunden at fatte pointen.

 

Men nu er sådan et program jo heller ikke så langt og der er jo sikkert klippet en masse i sådan et?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til.

 

Glæder os til at høre mere om Chipper - hvilken race det?

 

At skælde ud og hive fat i hunden i sådan en situation gavner absolut intet, og fungerer blot som en forstærker for hunden, der nu bliver overbevist om, at det der er på vej ind af døren, er noget der for alvor skal skræmmes væk. Gæster er jo ubehageligt; man får både skæld ud, bliver lukket væk eller taget fat i.

 

Hunde er vældig logiske væsener, der ikke har et abstraktionsniveau som vi kender det for os selv. Derfor er det ofte vigtigt at se en given situation fra hundens side.

 

Nogle racer er jo lavet til at vogte og fungere som alarmklokker, når der kommer fremmede/gæster. Derfor kan det, alt efter hvilken race Chipper er, være lidt af en opgave, men det kan læres. Vigtigt er det, at du ikke hopper frem og tilbage i metoderne, men holder dig til nedenstående og giver det tid til at virke. Ingen form for indlæring sker på mirakuløs vis, og slet ikke når der skal laves op på allerede indlærte vaner og reaktionsmønstre.

 

Nøglen til succes er at indlære ligegyldighed. At lade hunden forstå, at det der med gæster, er slet ikke noget man gider at bekymre sig om, for man får godbidder og ros, hvis man forholder sig i ro. Det kræver en træningsmakker, bunker af verdens bedste godbidder og tonsvis af tålmodighed.

 

Alt efter hvor og hvornår problemet starter, skal der ændres på situationen, og hunden belønnes for at være i ro og tie. Men fortæl gerne mere om hele situationen med gæster. Hvornår begynder Chipper at reagere, løber den til døren og har det tidligere lykkedes dig at få den afledt og med væk fra døren (uden brug af fysik; altså flytte på hunden)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Så forleden et program med Victoria Stillwell, med en hund som havde samme problem.

 

Du kan jo prøve samme træning:

 

Det var noget i retning af:

 

Du skal bruge en figurant til at ringe på døren.

 

Når det ringer på, gå ud mod døren men ved første VOV skal du vende om og gå væk fra døren igen, og helt ignorere hunden. Personen udenfor må gå væk fra døren hvis han/hun kan skimtes eller ses igennem døren?

 

Og så er det ellers bare forfra og om og om igen, indtil du kan komme ud til døren og åbne den uden at hunden gør?

 

Først når dette kan ske, skal hunden roses og have opmærksomhed.

 

Hunden skal lære at den absolut intet får ud af at gø - hverken god eller dårlig opmærksomhed/lov at hilse på mennesker eller noget?

 

Måske ikke den bedste forklaring, men det var helt bestemt i den retning og det tog faktisk forholdsvis kort tid for hunden at fatte pointen.

 

Men nu er sådan et program jo heller ikke så langt og der er jo sikkert klippet en masse i sådan et?

 

----------------------

 

Tak for hjælpen, det kunne man selvfølgelig prøve, så kræver det jo bare jeg har en at øve med der kan komme og ringe på. Tak for besvarelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til.

 

Glæder os til at høre mere om Chipper - hvilken race det?

 

At skælde ud og hive fat i hunden i sådan en situation gavner absolut intet, og fungerer blot som en forstærker for hunden, der nu bliver overbevist om, at det der er på vej ind af døren, er noget der for alvor skal skræmmes væk. Gæster er jo ubehageligt; man får både skæld ud, bliver lukket væk eller taget fat i.

 

Hunde er vældig logiske væsener, der ikke har et abstraktionsniveau som vi kender det for os selv. Derfor er det ofte vigtigt at se en given situation fra hundens side.

 

Nogle racer er jo lavet til at vogte og fungere som alarmklokker, når der kommer fremmede/gæster. Derfor kan det, alt efter hvilken race Chipper er, være lidt af en opgave, men det kan læres. Vigtigt er det, at du ikke hopper frem og tilbage i metoderne, men holder dig til nedenstående og giver det tid til at virke. Ingen form for indlæring sker på mirakuløs vis, og slet ikke når der skal laves op på allerede indlærte vaner og reaktionsmønstre.

 

Nøglen til succes er at indlære ligegyldighed. At lade hunden forstå, at det der med gæster, er slet ikke noget man gider at bekymre sig om, for man får godbidder og ros, hvis man forholder sig i ro. Det kræver en træningsmakker, bunker af verdens bedste godbidder og tonsvis af tålmodighed.

 

Alt efter hvor og hvornår problemet starter, skal der ændres på situationen, og hunden belønnes for at være i ro og tie. Men fortæl gerne mere om hele situationen med gæster. Hvornår begynder Chipper at reagere, løber den til døren og har det tidligere lykkedes dig at få den afledt og med væk fra døren (uden brug af fysik; altså flytte på hunden)?

Jamen Chip er en blandingshund af en dansk svensk gårdhund og en pomeranie. Han har altid gøet når der kommer nogen, og det er så snart han kan høre ringeklokken eller nogen på gangen. Jeg har haft enkelte succes hvor han ikke har gøet, eller hvis det er nogen han kender, så stopper han så snart han ser hvem det er.

 

Men ja kræver at jeg får en at arbejde med, og det kræver alverdens tålmodighed. Men det vil jeg prøve... Og f.eks. min søsters kæreste, der gør han i virkelig laaang tid og efter jeg har givet ham et kram og sagt velkommen hvis jeg er i huset, men han bliver ved med ham. (men hans forældre har også 5 hunde derhjemme, måske er det så lige det han kan lugte ved ham) siden han bliver ved. Og det er virkelig irriterende, fordi det virker som om han vil beskytte en.

 

Tak for hjælpen !!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt en helt anden metode, når det ringede på (eller puslede i opgangen) så gik vi ud og kiggede, fik så nogen til at ringe på / pusle og give godbidder når vi kom ud. Petrine reagerer stadigt, men uden lyd.

Problemet er bare at han så nok også ville gø hvis han kom ud på gangen og så der kom en op :/

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...