Lonny Skrevet Februar 6, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2010 Luna er i dag på hendes tredie dag med binyrebarkomon, og indtil nu er det gået fint. Hun har haft lidt mere appetit, hun har drukket lidt mere, og hun har været en lille smule mere træt. Alt dette er præcist som dyrlægen sagde det ville være. Men i dag har hun ikke gidet spise sin kong med hundemad i, hun gider ikke gå ud, og hun ligger bare på sofaen og syntes vist det er ret synd for hende :ae: Skal jeg være bekymret, eller er det en helt normal reaktion? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Pia J Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Luna er i dag på hendes tredie dag med binyrebarkomon, og indtil nu er det gået fint. Hun har haft lidt mere appetit, hun har drukket lidt mere, og hun har været en lille smule mere træt. Alt dette er præcist som dyrlægen sagde det ville være. Men i dag har hun ikke gidet spise sin kong med hundemad i, hun gider ikke gå ud, og hun ligger bare på sofaen og syntes vist det er ret synd for hende :ae: Skal jeg være bekymret, eller er det en helt normal reaktion? Zacko har været på det i 3 mdr nu, og ja dyrlægen sagde det med apetit, mere vand, mere tisseri, og ja det passer, men jeg har så fra andre fået fortalt andre ting nemlig opstemthed el. nedtrykt, sådan lidt vedsiden af sig selv, jeg var nemlig også meget bekymret for Zacko på et tidspunkt han var meget trist og lidt underlig men snakkede så med en som tit havde sin tidligere hund på det, og det var helt det samme de oplevede som bivirkning, andre får en hund så er lidt ligesom på speed agtig, ja det var det jeg havde hørt oplevet med det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Zacko har været på det i 3 mdr nu, og ja dyrlægen sagde det med apetit, mere vand, mere tisseri, og ja det passer, men jeg har så fra andre fået fortalt andre ting nemlig opstemthed el. nedtrykt, sådan lidt vedsiden af sig selv, jeg var nemlig også meget bekymret for Zacko på et tidspunkt han var meget trist og lidt underlig men snakkede så med en som tit havde sin tidligere hund på det, og det var helt det samme de oplevede som bivirkning, andre får en hund så er lidt ligesom på speed agtig, ja det var det jeg havde hørt oplevet med det Så de reagerer meget forskelligt, og den nedtrykthed jeg ser er nok meget normal? Kender du det, jeg er så pylret, så jeg har straks lyst til at ringe til dyrlægen og spørge om hun nu også reagerer som hun skal Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Pia J Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Så de reagerer meget forskelligt, og den nedtrykthed jeg ser er nok meget normal? Kender du det, jeg er så pylret, så jeg har straks lyst til at ringe til dyrlægen og spørge om hun nu også reagerer som hun skal Kender det godt jeg kan også se alle mulige sygdomme, forandringer osv men lige det her tror jeg måske du skal se tiden lidt an, for Zacko altså også underlig, synes dog ikke der så slemt mere, men jo han har ændret adfærd mens han har fået det, me nu skal vi heldigvis til at stoppe Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Kender det godt jeg kan også se alle mulige sygdomme, forandringer osv men lige det her tror jeg måske du skal se tiden lidt an, for Zacko altså også underlig, synes dog ikke der så slemt mere, men jo han har ændret adfærd mens han har fået det, me nu skal vi heldigvis til at stoppe Du har nok ret, men samtidig sidder jeg og tænker, hvad nu hvis dosis er forkert, hun er jo lige startet på det... Men nu ser jeg lige tiden an, og lover mig selv at jeg først ringer i morgen :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lusen Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Kan altså ikke holde mund nu, men mindes at min dyrlægen engang fortalte mig om en hund de havde fået ind med "Cushings syndrom" symptomer, hunden var i behandling hos en anden dyrlæge men han havde ikke vagt denne aften og hunden havde fået det dårliger... årsagen var at den havde fået Binyrebarkhormoner i for store mængder. Det er et produkt som ligeledes er uhyggelig længe om at forlade kroppen. Jeg er sikker på at din dyrlæge er klar over hvor meget hun skal have men jeg vil helt klart være opmærksom på alle tegn og alle ændringer ved hende. Binyrebarkhormon kaldes også cortison, prednisolon og prednison. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Pia J Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Kan altså ikke holde mund nu, men mindes at min dyrlægen engang fortalte mig om en hund de havde fået ind med "Cushings syndrom" symptomer, hunden var i behandling hos en anden dyrlæge men han havde ikke vagt denne aften og hunden havde fået det dårliger... årsagen var at den havde fået Binyrebarkhormoner i for store mængder. Det er et produkt som ligeledes er uhyggelig længe om at forlade kroppen. Jeg er sikker på at din dyrlæge er klar over hvor meget hun skal have men jeg vil helt klart være opmærksom på alle tegn og alle ændringer ved hende. Binyrebarkhormon kaldes også cortison, prednisolon og prednison. Zacko får prednisolon 5 mg pr dag, han vejer 40 kg, og det var en lille dosis til ham fik vi afvide, men self skal hunden ikke blive syg af det så skal man gøre noget jo, jeg skriver bare at Zacko har ændret sig i opførsel og at andre jeg kender siger det samme om deres hunde på de ting, så det må vel være noget med at vurdere hvad og hvor voldsomt det er de ændringer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buju Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Zacko har været på det i 3 mdr nu, og ja dyrlægen sagde det med apetit, mere vand, mere tisseri, og ja det passer, men jeg har så fra andre fået fortalt andre ting nemlig opstemthed el. nedtrykt, sådan lidt vedsiden af sig selv, jeg var nemlig også meget bekymret for Zacko på et tidspunkt han var meget trist og lidt underlig men snakkede så med en som tit havde sin tidligere hund på det, og det var helt det samme de oplevede som bivirkning, andre får en hund så er lidt ligesom på speed agtig, ja det var det jeg havde hørt oplevet med det Hvorfor får han det og hvor længe skal han have det endnu? (hvis det lige er ok med et OT spørgsmål) Det er da ret skrappe sager, er det ikke? Synes det lyder som lang tid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Pia J Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Hvorfor får han det og hvor længe skal han have det endnu? (hvis det lige er ok med et OT spørgsmål)Det er da ret skrappe sager, er det ikke? Synes det lyder som lang tid. Han skulle have det 3 md så skal stoppe nu her, han får det for at forsøge at få styr på det med hans øre, som han var bedøvet og fik renset op i efteråret, og som nok hænger sammen med noget allergi, og jo jeg synes heller ikke om det men kan det sætte en stopper for de problmer han havde så skulle det have en chance Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lusen Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 (rettet) Zacko får prednisolon 5 mg pr dag, han vejer 40 kg, og det var en lille dosis til ham fik vi afvide, men self skal hunden ikke blive syg af det så skal man gøre noget jo, jeg skriver bare at Zacko har ændret sig i opførsel og at andre jeg kender siger det samme om deres hunde på de ting, så det må vel være noget med at vurdere hvad og hvor voldsomt det er de ændringer. Ingen tvivl om at man skal være opmærksom. Han skulle have det 3 md så skal stoppe nu her, han får det for at forsøge at få styr på det med hans øre, som han var bedøvet og fik renset op i efteråret, og som nok hænger sammen med noget allergi, og jo jeg synes heller ikke om det men kan det sætte en stopper for de problmer han havde så skulle det have en chance Suzi har også være på Binyrebarkhormoner i en periode indtil de fandt ud af at hun havde Leishmaniaias og naturligvis skal det have en chance, jeg ville gøre det igen med mine hvis det skulle komme dertil. Men jeg under mig om du ikke har fået besked på at give tilskud af kalk, magnesium og D-vitamin for at modvirke afkalkning af knoglerne, dette satte min dyrlæge igang efter 1 uge. (rette fra 2 uger til 1 uge) Under behandlingen vil man også altid søge at give en så lille dosis som muligt, så hans dosis er vist heller ikke ret stor. Redigeret Februar 6, 2010 af Lusen tastefejl.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Ingen tvivl om at man skal være opmærksom. Suzi har også være på Binyrebarkhormoner i en periode indtil de fandt ud af at hun havde Leishmaniaias og naturligvis skal det have en chance, jeg ville gøre det igen med mine hvis det skulle komme dertil. Men jeg under mig om du ikke har fået besked på at give tilskud af kalk, magnesium og D-vitamin for at modvirke afkalkning af knoglerne, dette satte min dyrlæge igang efter 2uger. Under behandlingen vil man også altid søge at give en så lille dosis som muligt, så hans dosis er vist heller ikke ret stor. Nu skriver du at I gik i gang med det allerede efter 2 uger, tror du også at det er nødvendigt når Luna kun skal have det i 1,5 måned? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lusen Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Nu skriver du at I gik i gang med det allerede efter 2 uger, tror du også at det er nødvendigt når Luna kun skal have det i 1,5 måned? Jeg vil helt klart snakke med dyrlægen om det, specielt nu hvor hun ikke er 100% udvokset. Det er muligt at de ikke mere at dette er nødvendigt men Suzi fik det efter 1 uge (skrivefejl i mit første indlæg) og hun var kun på binyrebarkhormoner i 3 uger. På det tidspunkt var de ikke klar over hvor længe hun skulle være på det så de har nok lavet en hel-gardering Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Jeg vil helt klart snakke med dyrlægen om det, specielt nu hvor hun ikke er 100% udvokset. Det er muligt at de ikke mere at dette er nødvendigt men Suzi fik det efter 1 uge (skrivefejl i mit første indlæg) og hun var kun på binyrebarkhormoner i 3 uger.På det tidspunkt var de ikke klar over hvor længe hun skulle være på det så de har nok lavet en hel-gardering Så vil jeg da lige høre dyrlægen her på mandag, tak Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lusen Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Ved du hvorfor hun får binyrebarkhormoner ? I lave doser virker det kløestillende, i højere doser virker det smertestillende og i meget høje doser påvirkes (dæmpes) hundens eget immunsystem. Det har jo ingen effekt på bakterier. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Ved du hvorfor hun får binyrebarkhormoner ? I lave doser virker det kløestillende, i højere doser virker det smertestillende og i meget høje doser påvirkes (dæmpes) hundens eget immunsystem. Det har jo ingen effekt på bakterier. Hun får det som støtte, så hendes krop bedre kan genoprette de skader der er sket, og det skulle meget gerne forbedre de fleste af de skader der er sket på hendes lunger. Så det er en støttebehandling Og hun får det i lav dosis Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Pia J Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Ingen tvivl om at man skal være opmærksom. Suzi har også være på Binyrebarkhormoner i en periode indtil de fandt ud af at hun havde Leishmaniaias og naturligvis skal det have en chance, jeg ville gøre det igen med mine hvis det skulle komme dertil. Men jeg under mig om du ikke har fået besked på at give tilskud af kalk, magnesium og D-vitamin for at modvirke afkalkning af knoglerne, dette satte min dyrlæge igang efter 1 uge. (rette fra 2 uger til 1 uge) Under behandlingen vil man også altid søge at give en så lille dosis som muligt, så hans dosis er vist heller ikke ret stor. Fik ingen besked om tilskud, men jeg tror måske at de synes det var så lille en dosis til en så stor hund at de ikke mente der var så stor fare ved at give det, men har så hørt at man kan afhjælpe det med knogler ved at give det før aktivitet (ved ikke hvorfor) så istedet for om morgen har han fået det før eftermiddags gåtur, men ja det er noget møg at give men jeg håber ikke det har skadet ham, og som sagt hvis det kan hjælpe så er jeg glad Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lusen Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Hun får det som støtte, så hendes krop bedre kan genoprette de skader der er sket, og det skulle meget gerne forbedre de fleste af de skader der er sket på hendes lunger. Så det er en støttebehandling Og hun får det i lav dosis Okay, så er det for at dæmpe hendes eget immunsystem imens medicin-behandlingen står på. Det var ligesom de gjorde med Suzi. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lusen Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Fik ingen besked om tilskud, men jeg tror måske at de synes det var så lille en dosis til en så stor hund at de ikke mente der var så stor fare ved at give det, men har så hørt at man kan afhjælpe det med knogler ved at give det før aktivitet (ved ikke hvorfor) så istedet for om morgen har han fået det før eftermiddags gåtur, men ja det er noget møg at give men jeg håber ikke det har skadet ham, og som sagt hvis det kan hjælpe så er jeg glad Tror bestem ikke det skader ham i så lille den dosis, det er noget møj men på samme tid og lidt af en mirakelmedicin ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Okay, så er det for at dæmpe hendes eget immunsystem imens medicin-behandlingen står på. Det var ligesom de gjorde med Suzi. Ja se, og det forstår jeg jo så ikke helt Medicin behandlingen er antibiotika, som jo gerne skulle styrke immunforsvaret, mens binyrerbarkomon dæmper immunforsvaret, hvordan giver det mening Men jeg tror så ikke helt at det er derfor Luna får det, antibiotikaen har jo ikke noget at gøre med de skader der er sket på lungerne, så selv om hun ikke havde fået antibiotika, så skulle hun stadig have haft binyrebarkomon. Men som du kan se her, så er det normalt at behandle med binyrebarkomon ved skader på lungerne/hjertet, men jeg ved ikke helt hvorfor: Det kan desuden være nødvendigt med støtteterapi i form af binyrebarkhormon og hjertemedicin. Hunden har behov for ro og opsyn under behandlingen og bør luftes i snor i ca. en måned afhængigt af lungeskaderne. Lunge-hjerteorm hos hund - Dahlgaard Dyreklinik ApS Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Pia J Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Ja se, og det forstår jeg jo så ikke helt Medicin behandlingen er antibiotika, som jo gerne skulle styrke immunforsvaret, mens binyrerbarkomon dæmper immunforsvaret, hvordan giver det mening Men jeg tror så ikke helt at det er derfor Luna får det, antibiotikaen har jo ikke noget at gøre med de skader der er sket på lungerne, så selv om hun ikke havde fået antibiotika, så skulle hun stadig have haft binyrebarkomon. Men som du kan se her, så er det normalt at behandle med binyrebarkomon ved skader på lungerne/hjertet, men jeg ved ikke helt hvorfor: Det kan desuden være nødvendigt med støtteterapi i form af binyrebarkhormon og hjertemedicin. Hunden har behov for ro og opsyn under behandlingen og bør luftes i snor i ca. en måned afhængigt af lungeskaderne. Lunge-hjerteorm hos hund - Dahlgaard Dyreklinik ApS Ja altså jeg forstår heller ikke sådan noget altid, da Zacko fik ordnet øre fik han pencilin 10 dage efter og der måtte vi ikke give prednisolon før efter og da han så igen kom i en omgang pencilin skulle vi stoppe de 10 dage med prednisolon, men som Lusen skriver er det lidt et mirakel middel for mange ting. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lusen Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Man kan behandlet med kombinationen antibiotika og binyrebarkhormon, binyrebarkhormon alene og antibiotika alene. Dette er som oftes ved allergi, hudproblemer o.l. Binyrebarkhormon kan reducere symptomerne, men det helbreder ikke allergien. Skal der tages prøver så er det vigtigt at Hunden ikke har været behandlet med binyrebarkhormon de sidste fire-seks uger (afhængig af midlet) før en allergitest. Allergi hos hund og kat (fra Roslev Dyreklinik) Hundens immumforsvar kan modarbejde en medicinsk behandling og tit benyttes midlet til at dæmpe dette så medicinen bedre kan gøre sit arbejde. Når en hund er syg er kroppens eget forsvarsystem jo allerede igang men kan have brug for hjælp af medicin (her sker det så nogen gange at man må sætte det lidt på standby imens) Dette vil jeg ikke hænges op på men : "da suzi var syg frygtede de at hendes eget immumsystem var begyndt at modarbejde hende og derfor fik hun binyrebark så medicinen kunne få fred." Sådan forstod jeg det dengang. Men har dog også kunne læse mig frem til disse oplysninger på nettet når jeg har søgt info. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Man kan behandlet med kombinationen antibiotika og binyrebarkhormon, binyrebarkhormon alene og antibiotika alene. Dette er som oftes ved allergi, hudproblemer o.l. Binyrebarkhormon kan reducere symptomerne, men det helbreder ikke allergien. Skal der tages prøver så er det vigtigt at Hunden ikke har været behandlet med binyrebarkhormon de sidste fire-seks uger (afhængig af midlet) før en allergitest. Allergi hos hund og kat (fra Roslev Dyreklinik) Hundens immumforsvar kan modarbejde en medicinsk behandling og tit benyttes midlet til at dæmpe dette så medicinen bedre kan gøre sit arbejde. Når en hund er syg er kroppens eget forsvarsystem jo allerede igang men kan have brug for hjælp af medicin (her sker det så nogen gange at man må sætte det lidt på standby imens) Dette vil jeg ikke hænges op på men : "da suzi var syg frygtede de at hendes eget immumsystem var begyndt at modarbejde hende og derfor fik hun binyrebark så medicinen kunne få fred." Sådan forstod jeg det dengang. Men har dog også kunne læse mig frem til disse oplysninger på nettet når jeg har søgt info. Det kan sagtens være, grunden til at Baldur fik problemer med nyrerne var jo at hans immunforsvar var gået amok, og var begyndt at angribe hans egne organer, så det kan jo være at det er det man forsøger at forhindre? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 ''Det vil meget ofte være nødvendigt at lave støttende behandling. Hunden vil ofte have udviklet lungebetændelse, når den bringes til dyrlægen, og denne skal selvfølgelig også behandles. En anden ting, man skal være opmærksom på, er omfanget af ormeinfektionen. Hvis der er tale om en stor ormeinfektion, vil hunden kunne få en allergisk reaktion på grund af de mange døde orme i brysthulen. '' Dyrlægen giver binyrebark for at modvirke allergiske reaktioner. Og desuden også, som du selv er inde på, hvis der er sket skade på lungevævet. Han kunne også have valgt at give hjerte- og vanddrivende medicin. Har jeg læst mig frem til. http://www.gilbjergskoven.dk/01_reduc_hjreteorm_hos%20hund.pdf Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lusen Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Dyrlægen giver binyrebark for at modvirke allergiske reaktioner. Og desuden også, som du selv er inde på, hvis der er sket skade på lungevævet. Binyrebark forhindre hundens immumforsvar i at reagere med en allergisk reaktion. (lidt misvisende at div site bruger ordet "modvirke", da dette jo ikke ligefrem får folk til at tro at det er skadeligt) Det er egenligt underligt hvor lidt info der faktisk er om Binyrenarkhormonet på div dyrlæge site der skrives mest om støttebehandling, allergier osv , men ikke rigtig hva det gør ved hunden og dens immumsystem. Har netop fået en mail fra min veninde som er dyrlæge i Kbh, den vil jeg lige nærlæs inden jeg får sagt for meget, kunne ikke dy mig for lige at forhøre mig omkring binyrebarkhormonet :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Binyrebark forhindre hundens immumforsvar i at reagere med en allergisk reaktion. (lidt misvisende at div site bruger ordet "modvirke", da dette jo ikke ligefrem får folk til at tro at det er skadeligt) Det er egenligt underligt hvor lidt info der faktisk er om Binyrenarkhormonet på div dyrlæge site der skrives mest om støttebehandling, allergier osv , men ikke rigtig hva det gør ved hunden og dens immumsystem. Har netop fået en mail fra min veninde som er dyrlæge i Kbh, den vil jeg lige nærlæs inden jeg får sagt for meget, kunne ikke dy mig for lige at forhøre mig omkring binyrebarkhormonet :blink: Det forstår jeg ikke helt, hvad du mener med? Binyrebark dæmper kroppens immunforsvar en smule. Og det er jo godt i denne sammenhæng, så hun ikke får en allergisk reaktion. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts