Petrine Skrevet Februar 6, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2010 Da jeg fik Petrine blev hun stresset af ingenting, nu stresser hun slet ikke i hverdagen, MEN var på skovtur med agility-holdet og det var alt for meget, Petrines stress-tærskel var efterfølgende meget lav i et par dage - jeg havde fuldstændigt fejlvurderet. Men hvordan træner jeg anti-stress? hvilke situationer skal jeg opsøge (og hvor finder jeg lige 20 hunde på tur)? Kan det mon ordnes med noget nemt og let tilgængeligt istedet for de 'ægte' situationer? Lige nu er det eneste jeg kan komme på at fortsætte med hundeudstillingerne, men der er næsten for længe mellem til, at det har nogen effekt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Hvad er det der stresser hende, er det de andre hunde, de nye omgivelser, de nye mennesker, eller...? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Ja ved heller ikke helt hvad du mener. 20 hunde på tur, måske kan du opsøge nogle forskellige udendørs træningshold og så bare være på afstand af dem, så hun bare ser dem men er sammen med dig? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Februar 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Ved ikke helt hvad der stressede hende i skoven, men hun bjæffede stort set hele tiden i 2 timer og var uden for kontakt. Hun har jo gået til træning, det går fint med et begrænset hold (og et andet hold med løse hunde der kom hen) Det går fint i dyrehaven, men der er hundene i snor og nok mindre begejstrede end til agility-skovturen. Det går også fint på strøget selv i julemylder etc. Måske mange lykkelige hunde, der spurter rundt uden snor stressede hende? Tænkte bare måske jeg på en snedig måde kunne træne stress generelt (så jeg ikke hver gang skal finde en flok løse hunde at træne ved) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Ved ikke helt hvad der stressede hende i skoven, men hun bjæffede stort set hele tiden i 2 timer og var uden for kontakt. Hun har jo gået til træning, det går fint med et begrænset hold (og et andet hold med løse hunde der kom hen) Det går fint i dyrehaven, men der er hundene i snor og nok mindre begejstrede end til agility-skovturen. Det går også fint på strøget selv i julemylder etc. Måske mange lykkelige hunde, der spurter rundt uden snor stressede hende? Tænkte bare måske jeg på en snedig måde kunne træne stress generelt (så jeg ikke hver gang skal finde en flok løse hunde at træne ved) Du kan jo ikke trænes stess uden at vide hvad det er der stresser hende :blink: Men når det sker, så ville jeg trække lidt væk fra de andre, og forsøge at få bragt hende i ro, når hun så er i ro, så ville jeg forsøge at nærme mig igen, og så snart hun udviser stress tegn igen, så ville jeg lige gå lidt tilbage igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Februar 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Problemet er så bare at finde en vild og lykkelig flok at eksperimentere med :hmm: jeg har vist noget af en opgave! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Problemet er så bare at finde en vild og lykkelig flok at eksperimentere med :hmm: jeg har vist noget af en opgave! Ja, det er måske ikke helt let at samle 20 hunde som du kan træne med... Hvad med hundeudstillinger, her er der jo rigtig mange hunde, så det var måske en løsning? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Februar 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Ja, det er bare begrænset hvor mange vi når, de er i weekenden (hvor jeg arbejder) og spredt ret grundigt ud over landet. De har ikke helt samme effekt på Petrine, hundene er nok knap så begejstrede til udtillinger som i skoven Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Ja, det er bare begrænset hvor mange vi når, de er i weekenden (hvor jeg arbejder) og spredt ret grundigt ud over landet. De har ikke helt samme effekt på Petrine, hundene er nok knap så begejstrede til udtillinger som i skoven Nej, det kan jeg godt se. Hm, så ved jeg ikke lige hvor man finder så mange begejstrede hunde :hmm: Hvad med til konkurrencer? Men de ligger vel også i weekenden... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buju Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Smut en tur til Nordjylland - eller hvor kennel löwchen nu bor... der er da vist liv og glade dage:mrgreen: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Februar 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Smut en tur til Nordjylland - eller hvor kennel löwchen nu bor... der er da vist liv og glade dage:mrgreen: God ide, jeg slår lige et smut om Ålborg. Vi må nok bare nøjes med udstillingerne, fantaserede om at Lonny ville komme med noget genialt som fx 'lær hende at balancere på en bold' så forsvinder alt stress Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buju Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 God ide, jeg slår lige et smut om Ålborg. Vi må nok bare nøjes med udstillingerne, fantaserede om at Lonny ville komme med noget genialt som fx 'lær hende at balancere på en bold' så forsvinder alt stress Ellers kan du jo altid lige høre dem om de virkelig har tænkt sig at dukke op til Ninjaens fotosession i morgen i Søndermarken:mrgreen: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Februar 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Ellers kan du jo altid lige høre dem om de virkelig har tænkt sig at dukke op til Ninjaens fotosession i morgen i Søndermarken:mrgreen: Ha ja, kunne være smart, men udover jeg ville blive forelsket i de med fejlpelsen så er det søndag (weekend) i morgen også Nå, vi må træne langsomt, er bare ikke så tålmodig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Jeg kan godt forstå, at Petrine blev stresset på den skovtur, for det var meget voldsomt med mange hunde, mange af dem store, der styrtede vildt og voldsomt rundt. Det var også i overkanten for Tyson, men han reagerede jo så ved at klistre sig til mit ben, og var selvfølgelig også kontaktbar - men jeg kunne godt mærke på ham dagen efter, at hans stresstærskel var lidt lavere. Af samme grund tager vi heller ikke med i skoven i morgen. Vi tager til Ninjamors fotosession, hvor der måske også er mange hunde, men hvor det uden tvivl vil foregå mere kontrolleret. Jeg vil mene, at du skal træne det med hende med mindre grupper hunde først - ligesom al anden tilvænning tror jeg, at det er bedre at starte i små doser. Efterhånden når hun så er ok med en mindre gruppe hunde, kan du prøve at finde større grupper. Og så også starte med at træne under mere kontrollerede forhold, f.eks. gåtur i snor med en gruppe hunde. Faktisk ville Ninjaens fotosession i morgen sikkert være en god træning, fordi det ikke bliver så vildt som på skovturen. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Februar 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Ja - men for dårligt at Ninjamor først afslører den i dag, for besluttede for længe siden at droppe skovturen og tage på arbejde i stedet, æv. Har stadig lidt svært ved at sætte fingren præcis på hvad der stressede hende, men tror det var størrelsen på de andre hunde og så deres glæde. For ellers går det fint med Petrine med små hunde / store rolige. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Februar 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2010 Er jeg på ignore Find hundetræningshold! De er overalt i København og i hvert fald hver weekend - du skal jo ikke mosle ind og forstyrre dem, du skal bare være i nærheden. Ellers så måske kom forbi herude ved mig? Der er rimeligt med hunde her, men de er ikke super vilde og farer rundt som skudt ud af kanoner, så måske er det en meget god måde at starte med at øve mange hunde, altså at de sådan er forholdsvis i ro? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Februar 7, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2010 Er jeg på ignore Find hundetræningshold! De er overalt i København og i hvert fald hver weekend - du skal jo ikke mosle ind og forstyrre dem, du skal bare være i nærheden. Ellers så måske kom forbi herude ved mig? Der er rimeligt med hunde her, men de er ikke super vilde og farer rundt som skudt ud af kanoner, så måske er det en meget god måde at starte med at øve mange hunde, altså at de sådan er forholdsvis i ro? Fnis, nej var bare ikke tilfreds med dit råd, Petrine går jo netop til træning hos DKK hvor det vrimler med hunde uden kontrol, og det klarer hun fint! + jeg kan jo ikke i weekenderne MEN tror næsten jeg vil komme ud og gå tur hos dig, der er jo mange hunde ude, men ... de skal sådan larme og være overstadige (som dem på skovturen), det er den slags jeg har lidt svært ved at finde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Februar 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2010 Fnis, nej var bare ikke tilfreds med dit råd, Petrine går jo netop til træning hos DKK hvor det vrimler med hunde uden kontrol, og det klarer hun fint! + jeg kan jo ikke i weekenderne MEN tror næsten jeg vil komme ud og gå tur hos dig, der er jo mange hunde ude, men ... de skal sådan larme og være overstadige (som dem på skovturen), det er den slags jeg har lidt svært ved at finde Er sikker på vi godt kan finde nogen der larmer, vi kan bare tage Motor med, han er god til at være højlydt... Hmm, men hvad er forskellen så, for Petrine? Hundetræning kan hun sagtens, men skovtur ikke? Kan det være selve skoven (eller hvor det nu er) hun ikke er vant til, og derfor bliver larmende hunde en stor forstyrrelse for hende, hvis hun har mere brug for at snuse rundt alene og tjekke mos og så videre ud? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Februar 7, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2010 Er ikke 100% sikker, men tror de store hunde var MEGET begejstrede for at være i skoven, Petrine kan godt gå i skoven med velafbalancerede store hunde - det der irriterede mig, var at hun var flere dage om at komme ned igen, ikke at hun var permanent stresset, men der skulle ganske lidt til at hun var oppe at ringe igen (fx en helt almindelig hund der gik på den anden side af vejen, normalt ville den blive ignoreret, men to dage efter skovtur tændte hun fuldstændigt af på den. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Februar 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2010 Det er jo meget normalt, at det tager nogle dage hvis hunden har været helt oppe i det røde felt. Kan det hjælpe hvis du, når du set tegnene på, at nu går hun i gang med at gø eller lignende, så lige tager en afstikker væk fra dem du er på tur med, og får hende lidt rolig med godbidssøg eller andet? Sådan så hun ikke bliver holdt fast i den reaktion hun kommer med / situation som hun ikke helt kan overskue, men heller ikke "får lov" at komme hjem? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Februar 7, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 7, 2010 På skovturen burde jeg være gået hjem eller bare væk noget før, men ... var jo ikke så kvik da hun efterfølgende var stresset - det er jo ikke kun, at hun reagerer når vi er ude, hun var sådan generelt stresset, også indendørs og også når vi var på vej i seng om aftenen, som dengang jeg fik hende. Fik hende ned igen, men ville gerne om hun en anden gang, uanset hvad der stressede hende, så kunne komme hurtigere ned igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 8, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 8, 2010 På skovturen burde jeg være gået hjem eller bare væk noget før, men ... var jo ikke så kvik da hun efterfølgende var stresset - det er jo ikke kun, at hun reagerer når vi er ude, hun var sådan generelt stresset, også indendørs og også når vi var på vej i seng om aftenen, som dengang jeg fik hende. Fik hende ned igen, men ville gerne om hun en anden gang, uanset hvad der stressede hende, så kunne komme hurtigere ned igen. Så er du nødt til at fjerne hende fra den stressende situation noget hurtigere, jo længere hun skal blive i situationen, jo mere stresset bliver hun. Det behøves ikke umiddelbart at betyde at I skal forlade selskabet, men bare gå så langt væk fra dem, at hun igen er ok med situationen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Februar 8, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 8, 2010 Det forstår jeg godt. Og kender også godt det med, at man - selv om man jo egentlig godt ved det - ikke lige får sammenkædet hvad det er man skal gøre ved hvad, i situationen. Jeg kan i hvert fald også blive forvirret af meget larm og en vildt gøende hund.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts