Hop til indhold

Skæve knogler

Aslan
 Share

Recommended Posts

Hvad vil det sige at en hund har skæve knogler?

Jeg snakkede med en pige hvis hund haltede, næste gang jeg snakkede med hende, havde den skæve knogler. Men hvad ligger der i det? Er det HD, eller en helt masse udefinerede ting som så bare bliver til skøve kogler?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Det lyder som HD...

Men hvor gammel var pigen??.. for det kan jo ske at hendes forældre havde forklaret hende at den havde skæve knogler og ikke det svære ord - Hofteleds dysplasi (som jeg sikkert ikke engang har stavet rigtigt:genert:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Hun er 19, og en klog pige :mrgreen:

Hmmm:hmm:... oki:lol:

Men hvis jeg skal være ærlig:engel:.. så tror jeg stadig at det er HD.

Jeg ved dog ikke om der kan være noget galt med ledene længere nede af benet.:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skæve knogler kan til dels være arveligt, hvilket vi ser hos flere hunde med såkaldte kommodeben.

Det kan også være som følge af et traume, eller en defekt der pludselig dukker op. Hvis hunden kommer til skade i voksealderen og vækstzonerne som følge "tilstoppes" vil knoglen ophøre med at vokse og kan derfor (især i forbenet) påvirke tilhørende knogler, der fortsætter væksten og derfor vokser skævt for at kompensere for den kortere knogle.

Selv havde jeg en hund for år tilbage, som jeg måtte aflive i en alder af fem måneder. Allerede da den var tre måneder gammel, og begyndte sine første voldsomme vækstperioder, begyndte den at halvte. I en formodning om at den manglede vitaminer blev det tilsat kosten. Som tiden skred frem blev det mere og mere tydeligt, at der var noget galt med forbenet, der voksede skævt og poten satte sig modsat skævt i et forsøg på at kompensere.

Vi fik taget et røntgenbillede, der viste, at vækstzonen var tilstoppet og chancerne for helbredelse var dårlige. Man kunne have lavet et kirurgisk brud og lade benet vokse i bruddet i stedet for, men det ville være smertefuldt og kræve at hunden skulle ligge i bur op mod et halvt år. Så ingen anden udvej end at sige farvel i en alt for tidlig alder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er absolut ikke ekspert på området, så skal ikke kunne afvise at der er. Min hvalp haltede en del, og det var et røntgenbillede der afgjorde det. Eller rettere bekræftede mistanken, for det var så slemt at man sagtens kunne se det med det blotte øje.

Hvis en hund har skæve ben eller knogler, vil slidet på ledene selvfølgelig være lidt hårdere og der er stor chance for, at hunden får gigt i en tidligere alder end man ellers kunne forvente.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Er der anre symptomer en haltning?

Vi fik jo desværre aflivet vores han rottweiler Balou da han var næsten 2 år, han havde fine hofter ingen HD overhovedet, men hans knogler i bagbenene var for lige skabt, således at leddene ned mod foden ikke passede ordentligt sammen og han derfor sled al brusk af, med store smerter til følge:megaked:

Han har aldrig haltet, men han blev bare mindre og mindre aktiv og til sidst gik han kun når han absolut skulle, selv på stærkt smertestillende medicin:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites