Hop til indhold

2 bernere + baby?


Gæst piju0904
 Share

Recommended Posts

Gæst piju0904

Vi har bare den sødeste "lille" prinsesse at en berner, men vi kunne godt tænke os at få en berner mere.

Mit spørgsmål lyder på om i har nogen erfaring med to store hunde samt en lille baby på 7 måneder? Kan man sætte to fremmede hunde sammen og satse på at de går i spænd?

Det er ikke fordi det skal blive en legekammerat til vores nuværende berner, den nye hund skal selvfølgelig være et medlem af familien såvel som Cille (vores nuværende hund) som er 2 år gammel.

Det skal siges at Cille er verdens mest pjattede berner, men fornemmer at hun en gang imellem keder sig lidt, når hun ikke har andre at lege med:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Erfaring med hunde og baby i skøn forening har jeg ingen egen erfaring med. Til gengæld har jeg selv to hunde og både nevø og niece på hver side af familien i alderen 6-12 måneder. Og min betragtning er umiddelbart, at alene det at have to hunde, kræver masser af arbejde og er ikke blot et ekstra sæt poter der skal tørres og en ekstra mund der skal mættes.

 

For at holde hunden aktiv og velstimuleret kræver det træning med dem begge, men hver for sig. Det tager en rum tid hver dag, og derfor kan det, tror jeg, være svært at have overskuddet når man samtidig har et barn på 7 måneder at aktivere. Hvor der er vilje er der vej, men jeg kan ikke forestille mig det er let at tage barnevogn og to bernere på tur. Hvilket må gå noget lettere når det blot er en enkelt hund der skal med på tur.

 

Nu har jeg ingen idé om hvordan du bor, og om det er sådan, at to hunde vil have masser af plads i haven. Men under alle omstændigheder skal en hund på daglige ture ud og opleve. Også selvom man har egen park i baghaven til rådighed, og her tror jeg det kan være svært at få presset endnu en hund ind i skemaet.

 

I forhold til at introducere ny hund i flokken vil det oftest være lettest med en hvalp, sådan at hundene løbende kan file kanterne på hinanden og tilpasse sig. Det er knap så let hvis der er tale om en voksen hund, der skal ind i flokken. Her er det virkelig vigtigt at finde en hund, der passer til den eksisterende temperamentsmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst piju0904

Ja du har helt ret i at det kan kræve sin kvinde at gå tur med barnevogn og én berner, så kan godt se problematikken i at have en ekstra hund med på gå- turen.

Men set på den anden side så kan det jo bare være super at have en anden hund at lege/træne med. Der følger mange flere opgaver med at have en ny hund i flokken, det er jeg slet ikke i tvivl om. Men spørgsmålet er så om man har overskud til at påtage sig opgaven. Som du siger "hvor der er vilje er der vej":vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg syntes jeg har set en masse folk, hvor man ikke tænker det er det bedste racevalg de har truffet, men hvor de indser at hunden ikke aktiveres behørigt, og derfor ændrer kurs og gør det godt for hunden. Så vilje baner og vejen og man kan vokse med opgaven.

 

Det skal bare understreges, at det er et vældig stort arbejde med to hunde. Var selv meget pragmatisk i min tilgang til det at anskaffe nummer to, og tænkte det ikke var så meget mere end at have en enkelt. Den opfattelse har jeg måtte revurdere, for det er bare ikke helt så let at få delt dem op og komme ud og træne dem hver for sig. Derfor ender de fleste dage med at det blot har været fællesture, og det er bare ikke optimalt for dem.

 

Jeg kan til dels arbejde med min dårlige samvittighed, da den ældste af mine hunde er knap ti år gammel, og derfor ikke har den samme drive som da hun var bare et par år yngre. Den yngste er knap to år, og jeg må indrømme, at hvis jeg havde to i den alder (plus minus et par år), så ville det kræve endnu mere skemalagt træning end jeg gør nu. Så helt ligetil er det desværre ikke, det med at have to.

 

Syntes at kunne huske flere brugere herinde, der har haft to hunde. Men da de har været nødt til at sige farvel til den ene, har de fastholdt kun at have en hund, da de set i bakspejlet kunne se, at det ikke var så let at aktivere to hunde ordentligt.

 

Måske du kan låne en hund et stykke tid og agere hundepasser. Det vil selvfølgelig ikke være som at køre en hund ind i flokken, men kan give en idé om det arbejde, der ligger i at have to stykker. For det da hyggeligt, men jeg vil ikke underdrive arbejdsbyrden.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg blander mig osse hvis din hund keder sig er det fordi at den måske ikke bliver aktiveret nok og så vil du bare stå i den situation at du så har 2 hunde der keder sig og det ka på længere sigt gi ballade .at få nr 2 hund skal ikke være en sovepude for manglende aktivering af nr 1 hund og det ku jeg godt forstille mig vil ske i takt med at jeres barn vokser og kræver mere af jer bare min mening:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...