Hop til indhold

En (for mig) lidt anderledes træning


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo store problemer med at få Luna til at lade naboens (og vores egnes) kattes efterladenskaber være, Luna syntes det er en delikatesse :mums:

 

Hun når som regel at opdage dem før mig, og når hun først har fået sådan en lækker sag i munden, så virker hverken "nej" eller "slip"...

 

Så nu gider jeg altså ikke mere, jeg er nemlig slet ikke enig med Luna i at det er lækkert, jeg syntes det er helt vildt klamt :badr:

 

Så nu har jeg besluttet at træne "nej" øvelsen med kattelort...

 

Vi har jo selv katte, så en kattelort skulle jeg jo nok kunne finde :blink:

Og så går vi ellers igang med at træne, først lidt på afstand, så hun ikke bliver fristet over evne, og så ellers tættere og tættere på. Og når hun reagerer på et nej herhjemme, så slæber vi kattelorten med ud på vejen.

 

Grunden til at jeg ikke bare bruger de lorte der allerede ligger ude i den fri natur er, at jeg så ikke har den samme kontrol, da jeg jo ikke ved hvor de ligger, og Luna opdager dem længe før jeg.

 

Men det har altså taget mig lidt tid at nå til det punkt, hvor jeg frivilligt tager en kattelort, lægger den på jorden og begynder at træne :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo store problemer med at få Luna til at lade naboens (og vores egnes) kattes efterladenskaber være, Luna syntes det er en delikatesse :mums:

 

Hun når som regel at opdage dem før mig, og når hun først har fået sådan en lækker sag i munden, så virker hverken "nej" eller "slip"...

 

Så nu gider jeg altså ikke mere, jeg er nemlig slet ikke enig med Luna i at det er lækkert, jeg syntes det er helt vildt klamt :badr:

 

Så nu har jeg besluttet at træne "nej" øvelsen med kattelort...

 

Vi har jo selv katte, så en kattelort skulle jeg jo nok kunne finde :blink:

Og så går vi ellers igang med at træne, først lidt på afstand, så hun ikke bliver fristet over evne, og så ellers tættere og tættere på. Og når hun reagerer på et nej herhjemme, så slæber vi kattelorten med ud på vejen.

 

Grunden til at jeg ikke bare bruger de lorte der allerede ligger ude i den fri natur er, at jeg så ikke har den samme kontrol, da jeg jo ikke ved hvor de ligger, og Luna opdager dem længe før jeg.

 

Men det har altså taget mig lidt tid at nå til det punkt, hvor jeg frivilligt tager en kattelort, lægger den på jorden og begynder at træne :lol:

Øh god fornøjelse eller nowet :blink: lyder godt nok rigtig hyggeligt :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Og så går vi ellers igang med at træne, først lidt på afstand, så hun ikke bliver fristet over evne, og så ellers tættere og tættere på.

 

Hvordan ser du det for dig?

For jeg tænker omvendt, først tæt på så jeg ved 100% sikkert at mit forbudsord vitterligt vil komme fordi hun vil tage lorten, det synes jeg kan være svært at vide på afstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan ser du det for dig?

For jeg tænker omvendt, først tæt på så jeg ved 100% sikkert at mit forbudsord vitterligt vil komme fordi hun vil tage lorten, det synes jeg kan være svært at vide på afstand.

Sådan har jeg lærte mine hunde Nej, bare med en godbid - princippet er vel det samme, eller hur ? :-)

 

Bortset fra, at jeg ikke startede ud på afstand af godbiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan har jeg lærte mine hunde Nej, bare med en godbid - princippet er vel det samme, eller hur ? :-)

 

Bortset fra, at jeg ikke startede ud på afstand af godbiden.

 

Jo, det er præcist det samme. Men da jeg nægter at lægge min hånd over kattelorten, så er jeg nødt til at starte med lidt afstand :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er velkommen til at komme og træne de første par steps med hende, så skal jeg nok tage over når jeg ikke længere behøver at forhindre hende i at komme til lorten :blink:

 

Kan du ikke bare tage et stykke pap eller plade og skærme lorten med i stedet for din hånd?

Skønt projekt ellers:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke bare tage et stykke pap eller plade og skærme lorten med i stedet for din hånd?

Skønt projekt ellers:mrgreen:

 

Jeg går ind for "better safe than sorry", så jeg starter med god afstand :lol:

 

Og ja, jeg vidste heller ikke rigtig om jeg skulle fortælle om vores projekt eller ej, men så tænkte jeg at I andre garanteret også godt kunne trænge til lidt at grine af sådan en lørdag aften :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan ser du det for dig?

For jeg tænker omvendt, først tæt på så jeg ved 100% sikkert at mit forbudsord vitterligt vil komme fordi hun vil tage lorten, det synes jeg kan være svært at vide på afstand.

 

Dit indlæg havde jeg helt overset :oops:

 

Jeg plejer sagtens at kunne se på hende når hun påtænker at gøre noget, det er sådan jeg forhindrer hende i at løbe efter kattene, jeg kan ligesom se at hun stivner og gør sig klar til at løbe efter dem, og når så at stoppe hende før hun sætter i gang.

Noget lignende forventer jeg med lorten.

 

Egentlig påtænker jeg at sige nej når hun kigger på lorten, og som nej er indlært indtil nu, så betyder det at hun skal ignorerer den og kigge væk, så når hun så kigger væk fra lorten, så bliver hun belønnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Dit indlæg havde jeg helt overset :oops:

 

Skidt med det

 

Jeg plejer sagtens at kunne se på hende når hun påtænker at gøre noget, det er sådan jeg forhindrer hende i at løbe efter kattene, jeg kan ligesom se at hun stivner og gør sig klar til at løbe efter dem, og når så at stoppe hende før hun sætter i gang.

Noget lignende forventer jeg med lorten.

 

Egentlig påtænker jeg at sige nej når hun kigger på lorten, og som nej er indlært indtil nu, så betyder det at hun skal ignorerer den og kigge væk, så når hun så kigger væk fra lorten, så bliver hun belønnet

 

Du er ikke i vane med decideret at TRÆNE forbud vel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men svaret er nok nej

 

Normalt når man træner shaper man sig frem til resultatet. Udefr aog ind kan man med lidt god vilje nbok kalde det.

 

Det er min erfaring at lige præcis forbudstræning kommer hurtigere og bliver forstået mere nøjagtigt, hvis man præsenterer det objekt der ønskes forbud på så tæt på hunden at man ved der er 100% fokus på objektet, når forbuddet gives.

Og derfra gradvist træner på øget afstand.

 

Altså indefra og ud.

 

Som hvis man præsenterer en godbid fra hånd/knæ og hæfter et forbud på den.

 

Derfra fra jorden, men så tæt på at man kan træde imellem hund og godbid.

 

Derfra passerer man i line osv osv osv

 

Giver det mening?

 

(Selv kunne jeg godt finde på at have en latexhandske på og kattelorten i hånden)

Link til indlæg
Del på andre sites

Normalt når man træner shaper man sig frem til resultatet. Udefr aog ind kan man med lidt god vilje nbok kalde det.

 

Det er min erfaring at lige præcis forbudstræning kommer hurtigere og bliver forstået mere nøjagtigt, hvis man præsenterer det objekt der ønskes forbud på så tæt på hunden at man ved der er 100% fokus på objektet, når forbuddet gives.

Og derfra gradvist træner på øget afstand.

 

Altså indefra og ud.

 

Som hvis man præsenterer en godbid fra hånd/knæ og hæfter et forbud på den.

 

Derfra fra jorden, men så tæt på at man kan træde imellem hund og godbid.

 

Derfra passerer man i line osv osv osv

 

Giver det mening?

 

(Selv kunne jeg godt finde på at have en latexhandske på og kattelorten i hånden)

 

Ja, det giver mening.

 

Men det var da godt nok en lidt mere klam øvelse du fik sat op der :lol:

 

Men så må jeg jo ud og finde mig en handske og træne det på den måde :-D

 

Tak :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg har - utilsigtet - kommet til at "lære" mine hunde at holde sig fra l... af diverse dyr og/eller stoppe deres tilnærmelser :oops:

 

Det startede da jeg forskækket kom til at ytre et "Aaaaddrrrr" da Emmy smøvsede en en hestepærer som hvalp. Hun vendte sig simpelthen forbløffet om for at se hvad det underlige dyr nu gjorde ... også væltede der frikadeller ned fra himlen :shock:

Pudsig adfærd tror jeg hun tænkte, men den gentog sig - også blev hestepærer mv. hurtigt til frikadeller.

 

Jeg tror min pointe er at jeg aldrig har indført forbud (nej), men "kom til" at bruge et afledningsord (kun til l... :oops:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har - utilsigtet - kommet til at "lære" mine hunde at holde sig fra l... af diverse dyr og/eller stoppe deres tilnærmelser :oops:

 

Det startede da jeg forskækket kom til at ytre et "Aaaaddrrrr" da Emmy smøvsede en en hestepærer som hvalp. Hun vendte sig simpelthen forbløffet om for at se hvad det underlige dyr nu gjorde ... også væltede der frikadeller ned fra himlen :shock:

Pudsig adfærd tror jeg hun tænkte, men den gentog sig - også blev hestepærer mv. hurtigt til frikadeller.

 

Jeg tror min pointe er at jeg aldrig har indført forbud (nej), men "kom til" at bruge et afledningsord (kun til l... :oops:).

 

Har prøvet, intet kan få Luna til at stoppe når hun først har en lort i munden. Jeg har stået klar med hendes allerbedste godbidder, og hun kunne ikke være mere ligeglad.

 

Men lort slår altså åbenbart yndlingsgodbidderne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja, det giver mening.
Fint

 

Men det var da godt nok en lidt mere klam øvelse du fik sat op der :lol:

 

Ja, intet er for klamt når man vil træne :fyfy:

 

Næh, klamt er når en shund gentagne gange har indbudt til aktivitet mens man læser en spændende bog og til sidst i desperation kommer med det bedste den ved og lægger i din fremstrakte hånd - en KATTELORT direkte fra kattebakken.

 

Mon jeg hylede af grin? Jep!

 

Men så må jeg jo ud og finde mig en handske og træne det på den måde :-D

 

Der er jo ingen der siger det er den eneste måde at gøre det på

 

Tak :5up:

 

Selv tak. Kommer der billeder? :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh, klamt er når en shund gentagne gange har indbudt til aktivitet mens man læser en spændende bog og til sidst i desperation kommer med det bedste den ved og lægger i din fremstrakte hånd - en KATTELORT direkte fra kattebakken.

 

Mon jeg hylede af grin? Jep!

 

Der fik jeg godt nok lige morgenens grin, tak for det :lol:

 

Der er jo ingen der siger det er den eneste måde at gøre det på

 

Nej, men som du selv sagde, så har jeg ikke så meget erfaring med at træne forbudstræning, så jeg kan jo lige så godt lytte til en der har :5up:

 

Selv tak. Kommer der billeder? :engel:

 

Det tror jeg ikke at du skal regne med, dette hører vist ind under "private moments" :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Der fik jeg godt nok lige morgenens grin, tak for det :lol:

 

Velbekommen. Det var min datters første hund som lavede det nummer med min datter

 

 

Nej, men som du selv sagde, så har jeg ikke så meget erfaring med at træne forbudstræning, så jeg kan jo lige så godt lytte til en der har :5up:

 

Nåh, joe..

 

 

 

Det tror jeg ikke at du skal regne med, dette hører vist ind under "private moments" :lol:

 

Arh, du kan da godt dele :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...