Hop til indhold

Nyt medlem der gerne vil præsentere sig selv og sin hund ;o)


Gæst Shasta09
 Share

Recommended Posts

Gæst freya3010
Skal man ik det med alle hunde der er disponible for det?

Det lød bare på vores dyrelæge at det var en selvfølge at hun skulle HD fotograferes......

 

Det er desværre langt fra alle tavle løse hunde som bliver HD fotograferet... ja selv mange med tavle bliver ikke HD fotograferet hvis ejerne ikke udstiller osv.

 

Men super at i allerede havde besluttet jer for en HD undersøgelse når den tid kommer.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er totalt sød! Hun må da være helt vild glad med 4 børn i huset :lun:

 

Ja det var mig der måtte aflive min søde hvalp, grundet HD, så vi turde virkelig ikke købe uden tavle denne gang. Og kennelen blev tjekket i hoved og... af flere folk herinde fra, vi endte også med at tage helt til Skive.

Men dermed ikke sagt, at nogen som helst hvalpe er bedre end andre! Bare så du ikke tror vi er "sådan" :-D

 

Vi har også en samojede hvalp nu, Motor, han er snart 5 måneder. Har familie i Aalborg, så måske de kan mødes en dag, hvis jeg kommer derop - vi kan sikkert lære din søde hvalp en masse unoder :genert:

 

Stemmer i, at det er super-super-super godt, at i har tænkt jer at få lavet røntgen på Shasta :5up:

 

Håber du bliver glad for at være herinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Shasta09
Det er desværre langt fra alle tavle løse hunde som bliver HD fotograferet... ja selv mange med tavle bliver ikke HD fotograferet hvis ejerne ikke udstiller osv.

 

Men super at i allerede havde besluttet jer for en HD undersøgelse når den tid kommer.:5up:

 

Det sagde dyrelægen til os første gang vi var til tjek med hende, hvor hun skulle have nr 2 vaccination og chippes.

 

Men jeg fik bare fornemmelsen af at det var standard for samojedehunde fordi de havde anlæg for det.

 

Men så er det åbenbart bare fordi at det er en super god dyrelæge

vi har :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Shasta09
Hun er totalt sød! Hun må da være helt vild glad med 4 børn i huset :lun:

 

Ja det var mig der måtte aflive min søde hvalp, grundet HD, så vi turde virkelig ikke købe uden tavle denne gang. Og kennelen blev tjekket i hoved og... af flere folk herinde fra, vi endte også med at tage helt til Skive.

Men dermed ikke sagt, at nogen som helst hvalpe er bedre end andre! Bare så du ikke tror vi er "sådan" :-D

 

Vi har også en samojede hvalp nu, Motor, han er snart 5 måneder. Har familie i Aalborg, så måske de kan mødes en dag, hvis jeg kommer derop - vi kan sikkert lære din søde hvalp en masse unoder :genert:

 

Stemmer i, at det er super-super-super godt, at i har tænkt jer at få lavet røntgen på Shasta :5up:

 

Håber du bliver glad for at være herinde.

 

Ja det er super for både børn og hund:lun:

Det er mest vores søn på 13 år som virkelig har stor glæde af at vi har fået hund, han er lidt af en computer nørd og bruger rigtig meget af hans tid bag skærmen, men efter vi har fået Shasta har han virkelig fået noget andet at gå op i også, han elsker at gå lange ture med hende når han kommer hjem fra skole, de 2 de hygger sig SÅ meget sammen, det er helt fantastisk at se :hjerte:

 

Jeg er rigtig ked af at høre at i mistede jeres lille hvalp, det må have været en forfærdelig oplevelse for jer:megaked:

 

Da vi startede til hundetræning var det bare som om at vi blev set lidt skævt til fordi at Shasta ikke var fra en kennel og ingen stamtavle havde :rolleyes: Men jeg syntes da at vi har været grundige med at tjekke om alt var i orden da vi købte hende, så jeg kan ikke se den store synd i det, men det er nok bare mig der tager det lidt nært, hun er jo mit lille "barn" og ingen skal sige at hun ikke er god nok :fornaermet:

 

Det kunne være rigtig hyggeligt at mødes med hundende, de er jo også samme alder, hvornår er Motor født? Shasta er fra 4/9

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Shasta09

Er der nogen af jer der ved om man kan finde en tabel eller noget hvor man kan se hvordan højde og vægt osv. på en samojed skal være, sådan standard mål og vægt efter alder?

 

Jeg syntes at det kunne være rart at følge med i om hun vokser som hun skal og det med vægten er jo også vigtigt, hun skulle jo nødig blive for tyk :-)

 

Da vi var ved dyrelægen med hende sidst, sagde han at hun vejede 1 kg for lidt, så vi måtte godt give hende lidt mere mad, men det er jo længe siden og hun er vokset meget siden da.

 

Men det er jo for dyrt at rende til dyrelægen med hende hver gang hun har taget 1 kg på bare for at tjekke om det nu er ok. Så det kunne være fedt hvis man havde en slags standard at gå efter så man selv kunne holde øje med om hun følger normalen sådan nogenlunde eller om hun er helt ved siden af.

 

Det er godtnok vildt så store de blir SÅ hurtigt, hun er jo ikke en lille hvalp mere, ihvertfald ikke størrelsesmæssigt :lol:

 

Lige nu er hun ca 6,5 mdr gammel og:

 

Vejer: 18 kg.

 

Hun måler: 46 cm. fra gulv til skulder.

(ved ik om det er der man måler, men det er ihvertfald der hun er højest.

 

Nogen der ved om det er ok ifølge hendes alder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Er der nogen af jer der ved om man kan finde en tabel eller noget hvor man kan se hvordan højde og vægt osv. på en samojed skal være, sådan standard mål og vægt efter alder?

 

Jeg syntes at det kunne være rart at følge med i om hun vokser som hun skal og det med vægten er jo også vigtigt, hun skulle jo nødig blive for tyk :-)

 

Da vi var ved dyrelægen med hende sidst, sagde han at hun vejede 1 kg for lidt, så vi måtte godt give hende lidt mere mad, men det er jo længe siden og hun er vokset meget siden da.

 

Men det er jo for dyrt at rende til dyrelægen med hende hver gang hun har taget 1 kg på bare for at tjekke om det nu er ok. Så det kunne være fedt hvis man havde en slags standard at gå efter så man selv kunne holde øje med om hun følger normalen sådan nogenlunde eller om hun er helt ved siden af.

 

Det er godtnok vildt så store de blir SÅ hurtigt, hun er jo ikke en lille hvalp mere, ihvertfald ikke størrelsesmæssigt :lol:

 

Lige nu er hun ca 6,5 mdr gammel og:

 

Vejer: 18 kg.

 

Hun måler: 46 cm. fra gulv til skulder.

(ved ik om det er der man måler, men det er ihvertfald der hun er højest.

 

Nogen der ved om det er ok ifølge hendes alder?

 

Hmmm.. umiddelbart lyder det af lidt for meget... Hun bør ligge på mellem 16-17kg når hun ikke er ældre.. Det er en gennemsnits ideal vægt.

 

Men det er heldigvis ikke overdrevet meget at din lille samojedpige vejer for meget. Det kan i sagtens nå at få rettet op på..:5up:

 

Min tøs er 2½ år, hun er 52cm til skulderen og vejer 18,5kg.

 

Men ellers så husk at du skal kunne mærke ribbene tydeligt, men du skal også kunne mærke rygsøjlen og de hofteben som stikker op ved lænden.. de skal dog ikke være spidse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Shasta09
Hmmm.. umiddelbart lyder det af lidt for meget... Hun bør ligge på mellem 16-17kg når hun ikke er ældre.. Det er en gennemsnits ideal vægt.

 

Men det er heldigvis ikke overdrevet meget at din lille samojedpige vejer for meget. Det kan i sagtens nå at få rettet op på..:5up:

 

Min tøs er 2½ år, hun er 52cm til skulderen og vejer 18,5kg.

 

Men ellers så husk at du skal kunne mærke ribbene tydeligt, men du skal også kunne mærke rygsøjlen og de hofteben som stikker op ved lænden.. de skal dog ikke være spidse.

 

Ok, jammen så må hun vist hellere på kur lidt:-D

 

Det eneste jeg ved er at der blir omkring de 52 cm og 20 kg som fuldvoksen ik?

 

men hvornår er de så fuldvoksen?

 

Ved du om man kan finde en liste på nettet et sted hvor man kan se mål og vægt?

 

Du må jo vide det et eller andet sted fra siden du kan sige at hun bør veje 16.17 kg nu ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er født den 3.10 2009. Han bliver 5 mdr her den 5. marts, og han vejer så 19-20 kilo nu.

Som Freya skriver, det nemmeste er at mærke på hende om hun føles slank - men hun må selvfølgelig heller ikke være for tynd.

 

Det her er nogle cirka tal jeg engang fandt, Motor har så overhalet for et stykke tid siden. Vi mærker jævnligt på ham, og han er fint slank, han var så også en af de store i kuldet. Nu er hunnerne så selvfølgelig også mindre, helt naturligt..

 

 

2 mdr: 5-6 kilo

3 mdr: 9-10 kilo

4 mdr: 12-13 kilo

5 mdr: 15-16,5 kilo

6 mdr: 18-19 kilo

7 mdr: 20-22 kilo

8 mdr: 21,5-24 kilo

9 mdr: 23-26 kilo

10 mdr: 24-27,5 kilo

11 mdr: 24,5-29 kilo

12 mdr: 25-29 kilo

13 mdr: 25-30 kilo

 

Bliver lige nødt til at skrive det, selvom det sikkert ikke er det du mener, men husk at hvalpen ikke må gå for længe, og hun ikke skal have nogen særlig form for motion mens hun stadig gror... :engel:

 

Ved ikke lige hvornår en Aalborg tur kommer på banen (min mor bor udenfor, og hun er totalt sneet inde :lol:), men skal i hvert fald nok sige til :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Han er født den 3.10 2009. Han bliver 5 mdr her den 5. marts, og han vejer så 19-20 kilo nu.

Som Freya skriver, det nemmeste er at mærke på hende om hun føles slank - men hun må selvfølgelig heller ikke være for tynd.

 

Det her er nogle cirka tal jeg engang fandt, Motor har så overhalet for et stykke tid siden. Vi mærker jævnligt på ham, og han er fint slank, han var så også en af de store i kuldet. Nu er hunnerne så selvfølgelig også mindre, helt naturligt..

 

 

2 mdr: 5-6 kilo

3 mdr: 9-10 kilo

4 mdr: 12-13 kilo

5 mdr: 15-16,5 kilo

6 mdr: 18-19 kilo

7 mdr: 20-22 kilo

8 mdr: 21,5-24 kilo

9 mdr: 23-26 kilo

10 mdr: 24-27,5 kilo

11 mdr: 24,5-29 kilo

12 mdr: 25-29 kilo

13 mdr: 25-30 kilo

 

Bliver lige nødt til at skrive det, selvom det sikkert ikke er det du mener, men husk at hvalpen ikke må gå for længe, og hun ikke skal have nogen særlig form for motion mens hun stadig gror... :engel:

 

Ved ikke lige hvornår en Aalborg tur kommer på banen (min mor bor udenfor, og hun er totalt sneet inde :lol:), men skal i hvert fald nok sige til :-D

 

Jeg kan se at det skema er for hannerne...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Ok, jammen så må hun vist hellere på kur lidt:-D

 

Det eneste jeg ved er at der blir omkring de 52 cm og 20 kg som fuldvoksen ik?

 

men hvornår er de så fuldvoksen?

 

Ved du om man kan finde en liste på nettet et sted hvor man kan se mål og vægt?

 

Du må jo vide det et eller andet sted fra siden du kan sige at hun bør veje 16.17 kg nu ?

 

Du behøver ikke at sætte hende decideret på kur... bare skær 5g foder af morgen og aften, og i tankt med at hun gror på vil det rette sig ind.:5up:

 

20kg. er lidt rigeligt for en tæve der er 52cm... Som sagt så er min tøs jo de 52cm og ligger på 18,5kg... Hun vejer det som hun skal. :engel:

 

Normalt siger man at tæverne ligger på 53 +/- 3cm.. og en vægt der hedder 17-22 kg.

 

Men igen, det bedste er at mærke sig frem.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Shasta09
Han er født den 3.10 2009. Han bliver 5 mdr her den 5. marts, og han vejer så 19-20 kilo nu.

Som Freya skriver, det nemmeste er at mærke på hende om hun føles slank - men hun må selvfølgelig heller ikke være for tynd.

 

Det her er nogle cirka tal jeg engang fandt, Motor har så overhalet for et stykke tid siden. Vi mærker jævnligt på ham, og han er fint slank, han var så også en af de store i kuldet. Nu er hunnerne så selvfølgelig også mindre, helt naturligt..

 

 

2 mdr: 5-6 kilo

3 mdr: 9-10 kilo

4 mdr: 12-13 kilo

5 mdr: 15-16,5 kilo

6 mdr: 18-19 kilo

7 mdr: 20-22 kilo

8 mdr: 21,5-24 kilo

9 mdr: 23-26 kilo

10 mdr: 24-27,5 kilo

11 mdr: 24,5-29 kilo

12 mdr: 25-29 kilo

13 mdr: 25-30 kilo

 

Bliver lige nødt til at skrive det, selvom det sikkert ikke er det du mener, men husk at hvalpen ikke må gå for længe, og hun ikke skal have nogen særlig form for motion mens hun stadig gror... :engel:

 

Ved ikke lige hvornår en Aalborg tur kommer på banen (min mor bor udenfor, og hun er totalt sneet inde :lol:), men skal i hvert fald nok sige til :-D

 

Jammen hvis hunnerne skal veje lidt mindre end hannerne og din han vejer 19-20 kg som 5 mdr så må Shasta da vel være fin nok med hendes snart 7 mdr og 18 kg eller hvad?

 

Jeg har mærket efter nu og kan sagtens mærke både ribben, rygsøjle og hofteben, det er ikke sådan at hun føles mager, men man kan sagtens mærke det uden at trykke hårdt.

 

De 52 cm og 20 kg er noget jeg har læst at en fuldvoksen hun samojed skal veje/måle. Ved du hvornår man kalder dem fuldvoksen? altså hvornår man regner med at de ikke vokser mere? er det ved 1 år eller hvad?

 

Mht motionen:

 

Jeg går jeg med hende om morgenen, kl ca 8, der går hun med op og aflevære min yngste i børnehaven som ligger 100 m herfra, og så går vi den lige vej tilbage igen. Jeg køre på arbejde kl 9. så der er hun så alene til min søn kommer hjem kl.13-14.

 

Så går min søn med hende når han kommer hjem fra skole. De går op i skoven som ligger 200 M herfra, hvor de så leger og hygger sig og hun får også lov til at løbe fri der.

 

Så bliver hun luftet igen ved 8-9 tiden om aftenen og det er igen bare en kort tur ligesom om morgenen.

 

Udover det så har vi en stor lukket gård og have, hvor hun ofte er ude og lege for sig selv. Der elsker hun at være ude, hun graver huller, leger med en bold osv. Hun slæber alt sit legetøj med derud og ofte også en bamse eller 2 som hun hugger fra vores yngste datter haha.

 

Når hun får et kødben så vil hun også altid ud i haven og ligge og gnave i det. Hun gør bare ved terressedøren og så blir hun lukket ud.

 

Så 2 x kort luftetur + 1 tur i skoven om dagen er det for meget tror du?

Det er jo ikke lange strækninger hun går.

 

I weekenderne er det som reglen mig og min mand der går den lange tur med hende midt på dagen. Og vi er tit i vores sommerhus i weekenderne, hvor hun stortset er ude hele dagen, der nyder hun at være, hun gør helt vildt og løber ud til bilen når vi spørger om hun vil med i sommerhuset.:lun:

 

Vi bor også i udkanten af Aalborg og har også været sneet inde et par gange i løbet af vinteren her, men det er vi ikke mere nu, lidt ærgeligt for det er da hyggeligt med et par ekstra fridage haha

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Shasta09
Du behøver ikke at sætte hende decideret på kur... bare skær 5g foder af morgen og aften, og i tankt med at hun gror på vil det rette sig ind.:5up:

 

20kg. er lidt rigeligt for en tæve der er 52cm... Som sagt så er min tøs jo de 52cm og ligger på 18,5kg... Hun vejer det som hun skal. :engel:

 

Normalt siger man at tæverne ligger på 53 +/- 3cm.. og en vægt der hedder 17-22 kg.

 

Men igen, det bedste er at mærke sig frem.:5up:

 

 

Jeg tænker at vi skal skære lidt ned på godbidderne :lol:

 

Det blir jo til en del når man træner med hende dagligt, vi træner at gå pænt uden at trække osv, og det gør vi på den måde som vi har lært ved hundetræningen, og det er med masser af ros og godbidder i stedet for skæld ud, og det princip kan jeg godt lide :5up: (det kan Shasta også)

 

Men vi går jo kun til træning 1 gang om ugen, resten af tiden skal man træne hjemme, og det er 2 gange om dagen hvor vi træner gå pænt, så der ryger jo en del indenbords der.

 

Så jeg tænker at vi nok er lidt for rundhåndet med godbidderne, ellers skal vi finde på noget mere fedtfattigt.

 

Vi har bare fået af vide at det ikke må være tørre godbidder, altså tørfodder og hundekiks osv, og det er fordi at når de er i bevægelse så kan de godt få det galt i halsen hvis de er for tørre og de ikke har vand til, og det har de jo ikke lige når man går tur. Så vi har fået besked på at det skal være fedtfattigt kød/pølser eller sådan noget i den stil.

 

Så gode råd til fedtfattige godbidder modtages med tak :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker at vi skal skære lidt ned på godbidderne :lol:

 

Det blir jo til en del når man træner med hende dagligt, vi træner at gå pænt uden at trække osv, og det gør vi på den måde som vi har lært ved hundetræningen, og det er med masser af ros og godbidder i stedet for skæld ud, og det princip kan jeg godt lide :5up: (det kan Shasta også)

 

Men vi går jo kun til træning 1 gang om ugen, resten af tiden skal man træne hjemme, og det er 2 gange om dagen hvor vi træner gå pænt, så der ryger jo en del indenbords der.

 

Så jeg tænker at vi nok er lidt for rundhåndet med godbidderne, ellers skal vi finde på noget mere fedtfattigt.

 

Vi har bare fået af vide at det ikke må være tørre godbidder, altså tørfodder og hundekiks osv, og det er fordi at når de er i bevægelse så kan de godt få det galt i halsen hvis de er for tørre og de ikke har vand til, og det har de jo ikke lige når man går tur. Så vi har fået besked på at det skal være fedtfattigt kød/pølser eller sådan noget i den stil.

 

Så gode råd til fedtfattige godbidder modtages med tak :-)

 

Bare køb en ordentlig klump kalkun eller en kylling, kog kødet først, skær det i små stykker og bag det lidt i ovnen hvis du synes - ellers kan du bare bruge det er når det er kogt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt perfekt med jeres gåture - men kender dig jo ikke, så vidste ikke om du mente 2 timers fra a til b gåtur et par gange dagligt :genert:

 

Hvor stor var hendes mor? Og ved i noget om faren? For der er altså ret stor forskel på hvor store samojederne bliver, der hvor vi købte Buddha var moren endda væsentligt større end faren.

 

Ja gad vide hvor jeg fandt det skema :hmm: Jeg tror bare jeg gik efter hund som endte mellem 25 og 30 kilo - så ja, det gælder måske ikke helt for hunhunde. Det er svært at sige hvornår de stopper, men tror det sådan går langsommere fra de er en 8-9-10 måneder?

 

 

Hvis i ved at i bruger en hel del på godbidder, kan i bare sådan cirka trække det fra hvad hun får af tørfoder. Motor får seriøst også mange efterhånden, men så får han bare mindre af det andet mad. Han gider heller ikke spise 3 måltider dagligt særlig tit, men måske er det ligeså meget fordi vi har skruet op for godbidderne..

 

Det lyder som om hun har det fedt :-D Glæder mig virkelig også til at Motor kan komme med Anders på arbejde, så han også kan være ude næsten hele dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...