Hop til indhold

Lystrer IKKE - når hun skal med ind i huset :(


Gæst minja
 Share

Recommended Posts

Hej,

jeg har en vidunderlig Berner tæve på knap 3 år som elsker at være udendørs og vi er meget ude. Hun plejer at komme når jeg kalder på hende (også når hun går fri på ture) dog ikke altid lige med det samme, hvis hun er optaget af en spændende lugt.;-)

Ved træning kommer hun altid med det samme.

Hjemme er der opstået et kæmpe problem som jeg har svært ved at se hvordan jeg skal tackle og løse:

Hun vil ikke med ind. Hun hopper og danser rundt og spiller op til sjov og holder sig på afstand også selvom vi lige er kommet hjem efter en lang gåtur. Det kan tage flere timer, at få hende med ind.:cry: Så nu slipper jeg hende sjældnere fri, når vi har været på tur medmindre jeg ved vi skal afsted igen senere.

Jeg er begyndt at gå direkte ind i den lukkede gårdhave eller helt ind i huset.

Da jeg kaldte på hende i går ved skumringstid, efter at have været på lang tur og ude i mange timer, kiggede hun bare på mig og blev siddende hvorefter hun bare sad og nød det store overblik.

Jeg fik hende først ind efter 1 time og sikkert kun fordi det blev mørkt.

Jeg roser og belønner hende meget og altid når hun kommer. Når hun endelig kommer, virker det somom hun er klar over at hun er 'trådt over stregen'.

Om morgenen er jeg begyndt at have hende i snor hele tiden, da jeg skal på arbejde og ikke tør tage chancen, hvis hun ikke kommer når hun skal med ind.

Jeg er dybt frustreret og trænger til input.

I dag har jeg besluttet mig for at have hende i snor hele dagen, binde hende når hun må være ude og/eller begrænse hendes frihed til en pæn stor gårdhave hvor hun kan gå frit. Hun 'gider' dog ikke være der selvom hun kan holde øje med hele den lange indkørsel og vejen. Hun 'betragter' gårdhaven som 'venteplads' før gåture eller før 'fri' på 4 tønder land.

Jeg håber der er nogen som har nogle gode råd. Jeg vil nødig skulle have hende i snor resten af hendes dage.

Minja

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

jeg har en vidunderlig Berner tæve på knap 3 år som elsker at være udendørs og vi er meget ude. Hun plejer at komme når jeg kalder på hende (også når hun går fri på ture) dog ikke altid lige med det samme, hvis hun er optaget af en spændende lugt.;-)

Ved træning kommer hun altid med det samme.

 

Hjemme er der opstået et kæmpe problem som jeg har svært ved at se hvordan jeg skal tackle og løse:

 

Hun vil ikke med ind. Hun hopper og danser rundt og spiller op til sjov og holder sig på afstand også selvom vi lige er kommet hjem efter en lang gåtur. Det kan tage flere timer, at få hende med ind.:cry: Så nu slipper jeg hende sjældnere fri, når vi har været på tur medmindre jeg ved vi skal afsted igen senere.

Jeg er begyndt at gå direkte ind i den lukkede gårdhave eller helt ind i huset.

 

Da jeg kaldte på hende i går ved skumringstid, efter at have været på lang tur og ude i mange timer, kiggede hun bare på mig og blev siddende hvorefter hun bare sad og nød det store overblik.

Jeg fik hende først ind efter 1 time og sikkert kun fordi det blev mørkt.

Jeg roser og belønner hende meget og altid når hun kommer. Når hun endelig kommer, virker det somom hun er klar over at hun er 'trådt over stregen'.

 

Om morgenen er jeg begyndt at have hende i snor hele tiden, da jeg skal på arbejde og ikke tør tage chancen, hvis hun ikke kommer når hun skal med ind.

 

Jeg er dybt frustreret og trænger til input.

 

I dag har jeg besluttet mig for at have hende i snor hele dagen, binde hende når hun må være ude og/eller begrænse hendes frihed til en pæn stor gårdhave hvor hun kan gå frit. Hun 'gider' dog ikke være der selvom hun kan holde øje med hele den lange indkørsel og vejen. Hun 'betragter' gårdhaven som 'venteplads' før gåture eller før 'fri' på 4 tønder land.

 

Jeg håber der er nogen som har nogle gode råd. Jeg vil nødig skulle have hende i snor resten af hendes dage.

 

Minja

 

Det markerede får mig til at tro at hun rent faktisk forbinder det med noget skidt at komme ind fra haven, så jeg ved ikke om du på et tidspunkt har skældt hende ud over at være så længe om at komme, og hun så har forbundet skideballen med at hun rent faktisk kom?

 

Jeg ville nok finde et nyt indkaldsord og bruge når der skal øves indkald fra haven, og så ville jeg starte forfra med indkaldstræningen i haven, og belønne bigtime når hun kommer, og lade være med at kalde på hende hvis jeg ikke er 110% sikker på hun kommer. Hvis du så skal have hende ind og du ved hun ikke vil komme, så må du gå ud og hente hende i stedet for at kalde, men stadig ingen skæld ud, bare gå stille og roligt ud og hent hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også at det vil være smart at lære hende, at når du kalder på hende i haven, så betyder det ikke altid at hun skal ind, men lige så ofte at du bare gerne vil vise hende noget sjovt/give hende guf.

 

Så at det sjove ikke altid stopper når du kalder på hende i haven. F.eks. ved at få hende ind, give hende noget godt og straks lukke hende ud igen så hun ikke forbinder det at blive kaldt ind med at det er helt slut med at være i haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også at det vil være smart at lære hende, at når du kalder på hende i haven, så betyder det ikke altid at hun skal ind, men lige så ofte at du bare gerne vil vise hende noget sjovt/give hende guf.

 

Så at det sjove ikke altid stopper når du kalder på hende i haven. F.eks. ved at få hende ind, give hende noget godt og straks lukke hende ud igen så hun ikke forbinder det at blive kaldt ind med at det er helt slut med at være i haven.

 

Rigtig god idé :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Min berner på 11 mdr skal også overtales en del, da han heller ikke gider ind, når jeg kalder på ham:stupid:.

Jeg tror at det er fordi han bare elsker kulden og godt ved at det er "frygteligt varmt" indenfor.

 

Jeg er begyndt at give ham ekstra lækre godbidder for at lokke ham ind, da jeg helst ikke vil kalde forgæves på ham, da det jo er lidt uholdbart at han ikke kommer, når han skal.

 

For det meste virker godbidderne omend han bestemt hellere ville blive ude, måske er det bare en selvstændighedsting med bernere:hmm:.

 

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, det problem havde jeg også kortvarigt med Møffe :lol:

 

Det skyldtes for kedelige godbidder, når han kom ind - da jeg udskiftede dem med tørret lammelunge, SÅ kom han pludselig springene fuld af glæde, iver og forventning :ivrig: Jeg har, indrømmet, dog aldrig gjort brug af lokning, det bliver I nok nød til, udfra at "problemet" jo allerede er så stort.

 

Derudover, hvor ofte og grundigt børster du hende? Prøv at give hende en ordentligt omgang med børsten/karten, da overskudshår jo også holder på varmen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, for rigtig gode input - og jeg håber på flere løsningsforslag ;).

Her er lidt flere oplysninger som jeg ikke fik med i første omgang:

  • Hun kan IKKE/aldrig bestikkkes/lokkes med godbidder, uanset hvor lækre (medmindre hun 'gider') ;)
  • Jeg HAR trænet indkald til gårdhaven med ros/belønning og ladet hende være fri bagefter og det har gået fint - også så sent som om fredagen, hvor hun endte med ikke ville med ind. Hun satte sig på den højeste snedrive og skuede ud over det hele :D
  • Jeg kan ikke bare gå ud og hente hende, da hun løber udenfor rækkevidde og vil have mig med på leg/gåtur, laver sjov.
  • Det er ikke hver gang, hun ikke kommer. Men ofte, når hun virkelig skal.
  • Her er ikke ret varmt i huset så hun sveder ikke indendøre. Børster hende ofte, tynder også ud.
  • Hun har selskab af en god ven=katten ;)

Jeg har skrevet lidt misvisende omkring 'at gå over stregen' - det var fredag aften, hun 'virkede' sådan. Hun kan vel mærke om jeg er irriteret, vred osv.

Jeg hælder selv til 'teorien' om Bernerens tendens til selv at ville bestemme men den 'går jo ikke', når jeg SKAL på arbejde til tiden.

Kan det være 'magt-kamp/-udfordning/-demonstration' eller er det menneske-tanker som jeg bare skal glemme? ;)

I aftes, Efter at have været ude hele dagen og gået lang tur, lukkede jeg hende ind i huset, medens jeg fjernede sne.

Da jeg kom ind havde hun ligget i min seng og den var våd og møgbeskidt (det gør hun ellers ALDRIG). Kan det være reaktion på begrænsningen i hendes frihed (eller noget andet)?

Hvordan 'ser' en hund det, når ejeren kalder og den ikke kommer?

Har det fx den betydning, at hunden 'føler sig overlegen'? Taber jeg status? Eller er det bare den følelse jeg får når jeg står der (med lang næse ;)) og ikke kan stille noget op?

 

Tillægsspørgsmål: Har det en betydning, når en hund sukker?

Det virker sådan på mig......

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også at det vil være smart at lære hende, at når du kalder på hende i haven, så betyder det ikke altid at hun skal ind, men lige så ofte at du bare gerne vil vise hende noget sjovt/give hende guf.

 

Så at det sjove ikke altid stopper når du kalder på hende i haven. F.eks. ved at få hende ind, give hende noget godt og straks lukke hende ud igen så hun ikke forbinder det at blive kaldt ind med at det er helt slut med at være i haven.

vi havde samme problem, så jeg gik rundt i haven og kaldte ham til mig, roste ham når han kom og sagde fri igen, sådan gjrode jeg mange og stille og roligt nærmede mig huset, så nu i stedet for at løbe rundt når jeg kalder spurter han ind og sitter foran en, selvom naboens hunde ligger op til ballade :klap:

men man skal ikke går tættere på huset før den sidder 100 % på den afstand man har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, for rigtig gode input - og jeg håber på flere løsningsforslag ;).

 

 

 

 

Her er lidt flere oplysninger som jeg ikke fik med i første omgang:

  • Hun kan IKKE/aldrig bestikkkes/lokkes med godbidder, uanset hvor lækre (medmindre hun 'gider') ;)
  • Jeg HAR trænet indkald til gårdhaven med ros/belønning og ladet hende være fri bagefter og det har gået fint - også så sent som om fredagen, hvor hun endte med ikke ville med ind. Hun satte sig på den højeste snedrive og skuede ud over det hele :D
  • Jeg kan ikke bare gå ud og hente hende, da hun løber udenfor rækkevidde og vil have mig med på leg/gåtur, laver sjov.
  • Det er ikke hver gang, hun ikke kommer. Men ofte, når hun virkelig skal.
  • Her er ikke ret varmt i huset så hun sveder ikke indendøre. Børster hende ofte, tynder også ud.
  • Hun har selskab af en god ven=katten ;)

Jeg har skrevet lidt misvisende omkring 'at gå over stregen' - det var fredag aften, hun 'virkede' sådan. Hun kan vel mærke om jeg er irriteret, vred osv.

Jeg hælder selv til 'teorien' om Bernerens tendens til selv at ville bestemme men den 'går jo ikke', når jeg SKAL på arbejde til tiden.

 

Kan det være 'magt-kamp/-udfordning/-demonstration' eller er det menneske-tanker som jeg bare skal glemme? ;)

 

I aftes, Efter at have været ude hele dagen og gået lang tur, lukkede jeg hende ind i huset, medens jeg fjernede sne.

Da jeg kom ind havde hun ligget i min seng og den var våd og møgbeskidt (det gør hun ellers ALDRIG). Kan det være reaktion på begrænsningen i hendes frihed (eller noget andet)?

 

Hvordan 'ser' en hund det, når ejeren kalder og den ikke kommer?

Har det fx den betydning, at hunden 'føler sig overlegen'? Taber jeg status? Eller er det bare den følelse jeg får når jeg står der (med lang næse ;)) og ikke kan stille noget op?

 

 

Tillægsspørgsmål: Har det en betydning, når en hund sukker?

Det virker sådan på mig......

 

 

 

 

 

 

Hehe, hun lyder som en underholdende tøs :mrgreen: Omend jeg godt kan se det fra dit synspunkt, at det er møg irriterende :lol:

 

Som du selv skriver, så er berneren en selvstændig hund - den hopper ikke på tungen for ejeren, der skal være et formål med det, som er "værdigt". Den er ikke avlet til at være samarbejdende i høj, om nogen grad, selvom den, ironisk nok, samtidig er dødhamrende afhængig :lol: Men se det for alt i verden ikke som dominans/magtovertagelse! For hunden er det at udføre en kommando ligesom at gå på arbejde for os - dødtræls, det var jo lige så hyggeligt at fjante rundt, og der skal dælme være noget, der enten lokker eller skræmmer den til at gøre det. Det være sig en overlækker godbid eller en god omgang leg (eller, som nogen desværre tyr til, råben og skrigen, hårde ryk i halsbåndet osv.). Det varierer selvfølgelig fra hund til hund, men berneren ER bare ikke stort interesseret i samarbejde, så man skal arbejde ekstra hårdt med dem, så de finder glæden i det :-D Heldigvis er de fleste berneren jo da vildt madglade :5up:

 

Kan du ikke give hende line på, inden i går tilbage gennem haven? For så tænker jeg, at hun i en periode aldrig er ude i haven uden opsyn og har linen på sig og så på den måde kan i arbejde med hende i haven (og hun er lidt lettere at fange ;-)). Bare pas på, at du ikke kræver for meget af hende, men gør dig selv sjov (lege, pjatte, udlevér godbidder i stride strømme) og motivér hende på denne måde til at følge efter dig :-D Undgå helst så vidt muligt at bruge linen, for så bliver hun bevidst om den og derudover så har jeg indtryk af, med Møffe, at det indarbejder en vis modvilje, dog ikke voldsomt - men det kan jo desværre blive nødvendigt at gøre brug af den. Og så skal indenfor selvfølgelig være et fedt sted at være! Leg med hende indenfor, træn, gode nusseture ogpjat lidt ;-) Jeg aner selvsagt ikke, hvordan det foregår hjemme hos jer, men det kan jo meget vel være, at hun også synes, at det er kedeligt, at være indenfor :-D

 

Hvis du er bange for, at hun ikke kommer, når du kalder på gåturene, så kan du indføre, at hun skal have line på, hver gang hun kommer, nogle hammer lækre godbidder og så linen af igen, straks. Så det bliver vildt fedt for hende, at få line på. Møffe elsker selv at få line på, for lige fra dag ét, har det, at få den korte line på altid betydet en lille håndfuld tørkost (jeps, madglad!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du taber kun status ved en hund hvis du flipper ud og opfører dig irrationelt. Så du er inde på det rigtige, det er menneske tanker :-)

Hvis hunden for mange gange oplever at ejeren kalder, og hunden vælger ikke at komme - så lærer den at indkaldet gælder, når hunden gider.

Derfor er det nok, som en anden skrev, en god ide at øve et nyt indkald - nyt ord og ny ting hunden skal gøre for det.

Som jeg selv blev rådet til, find et andet kontakt ord. Vi har brugt navnet, Motor, men som en skrev, det bliver jo brugt til så meget - Motor nej, Motor kom, Motor av...

 

Prøver nu at sige "se her" hver gang jeg giver ham noget fra tørret guf kassen, eller når jeg har noget super lækkert han må få uden at skulle gøre noget for det.

 

Min hund gider heller ikke ind mere, ufatteligt så mange overspringshandlinger han kan finde på. Men nu har vi ikke egen have, så vi kan give line på et stykke fra.

 

Gider hun lege? Vi leger tit med en pind, med snoren, skubbe lege osv, for at få ham med hen til døren, hvis han leger hele vejen derhen, husker han jo ikke at han ikke gider.

Ellers har vi smidt godbidder på jorden som han så skulle finde, på stien hen til døren.

 

Det er totalt irriterende, jeg kender udmærket følelsen, og ved at jeg selv gør det hele værre hos os, fordi jeg jo bliver irriteret.

 

 

Der må da være noget hun er vild med? Godbidder, legetøj, dine vanter, katten, kaninøre, hvad end?

Hvad med sådan noget øve gå-pænt, eller lignende? Øver i det? Tænker på om du kan gå ud i haven, gå i gang med øvelser og så ligeså langsomt flytte dem tættere på døren hvis altså du kan holde kontakten?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, endnu engang for rigtig gode input. :)

Det har givet mig stof til eftertanke, at vende blikket mod mig selv.

Jeg har de sidste par dage trænet meget intensivt med 'ind og ud' af gårdhaven - pjat, lokke, ros, godbidder og så ud igen og det har allerede haft en positiv effekt selvom der er 'lang' vej endnu men jeg har fået håbet tilbage og kan dermed slappe mere af!Skønt! - meeeen hun er RET kvik og ikke let at 'narre'! ;)

Det er rigtig nok at der er perioder indendøre som sikkert er kedelige for hende men hun skal jo heller ikke være aktiv hele tiden eller have min opmærksomhed konstant.....? og vi ER meget udendørs hvor hun render frit på 2 hektar og hun nyder det.

Det er svært at lege fysisk med hende for hun er bomstærk og kan vælte mig omkuld med et potedask - i sidste uge kostede det fx en forstuvet lillefinger ;) Hun har legekammerater som hun boltrer sig vildt med.

Der er desværre ikke noget som hun gider lege med eller som hun finder særlig tillokkende eller som hun er knyttet til (hun har kun boet hos mig i 8 mdr. og havde intet med sig) og jeg har ikke kunnet finde noget hun gad lege med mere end 2 minutter men hun elsker mentale udfordringer og er som regel meget samarbejdsvillig når vil træner (hvis hun giiider gøre det for mig!) ;)

Jeg vil forsøge at bruge andre ord til indkald men det har været ordet: 'KOM' som har fået hende til at hoppe og danse ;)

Jeg smiler stort når jeg læser jeres beskrivelser af egne oplevelser ;) og beskrivelsen af samarbejdsvilje var lige i øjet! ;) Hun gør hvad HUN synes der skal gøres men ofte har det modsat effekt og så bliver jeg jo 'tosset'.

Det har kostet 1 kaninunge, 1 kylling, 2 løbeænder og 3 moskusænder livet, før hun lærte at vogte dem, uden at røre dem - dog har JEG ikke bedt hende vogte noget som helst men hun synes åbenbart: 'Ordnung muss sein'! ;)

Og hun får ofte skræmt dem i den forkerte retning fordi hun kan blive så ivrig og fordi hun vil have at tropperne er nogenlunde samlet og det kan være svært, når der er 10 høns/kyllinger og 45 ænder/ællinger som går frit....;) men hun gør det også for at hjælpe mig, altså HUN tror jeg bliver glad hvis hun forsøger at hente en bortskræmt høne tilbage og forstår slet ikke jeg råber STOP/NEJ og glor 'undrende' på mig.

Mange hilsner og kæmpe tak! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, endnu engang for rigtig gode input. :)

 

Det har givet mig stof til eftertanke, at vende blikket mod mig selv.

Jeg har de sidste par dage trænet meget intensivt med 'ind og ud' af gårdhaven - pjat, lokke, ros, godbidder og så ud igen og det har allerede haft en positiv effekt selvom der er 'lang' vej endnu men jeg har fået håbet tilbage og kan dermed slappe mere af!Skønt! - meeeen hun er RET kvik og ikke let at 'narre'! ;)

 

Det er rigtig nok at der er perioder indendøre som sikkert er kedelige for hende men hun skal jo heller ikke være aktiv hele tiden eller have min opmærksomhed konstant.....? og vi ER meget udendørs hvor hun render frit på 2 hektar og hun nyder det.

 

Det er svært at lege fysisk med hende for hun er bomstærk og kan vælte mig omkuld med et potedask - i sidste uge kostede det fx en forstuvet lillefinger ;) Hun har legekammerater som hun boltrer sig vildt med.

 

Der er desværre ikke noget som hun gider lege med eller som hun finder særlig tillokkende eller som hun er knyttet til (hun har kun boet hos mig i 8 mdr. og havde intet med sig) og jeg har ikke kunnet finde noget hun gad lege med mere end 2 minutter men hun elsker mentale udfordringer og er som regel meget samarbejdsvillig når vil træner (hvis hun giiider gøre det for mig!) ;)

 

Jeg vil forsøge at bruge andre ord til indkald men det har været ordet: 'KOM' som har fået hende til at hoppe og danse ;)

 

Jeg smiler stort når jeg læser jeres beskrivelser af egne oplevelser ;) og beskrivelsen af samarbejdsvilje var lige i øjet! ;) Hun gør hvad HUN synes der skal gøres men ofte har det modsat effekt og så bliver jeg jo 'tosset'.

 

Det har kostet 1 kaninunge, 1 kylling, 2 løbeænder og 3 moskusænder livet, før hun lærte at vogte dem, uden at røre dem - dog har JEG ikke bedt hende vogte noget som helst men hun synes åbenbart: 'Ordnung muss sein'! ;)

Og hun får ofte skræmt dem i den forkerte retning fordi hun kan blive så ivrig og fordi hun vil have at tropperne er nogenlunde samlet og det kan være svært, når der er 10 høns/kyllinger og 45 ænder/ællinger som går frit....;) men hun gør det også for at hjælpe mig, altså HUN tror jeg bliver glad hvis hun forsøger at hente en bortskræmt høne tilbage og forstår slet ikke jeg råber STOP/NEJ og glor 'undrende' på mig.

 

Mange hilsner og kæmpe tak! :)

 

 

Nej, selvfølgelig skal hun ikke være i aktivitet konstant, hehe, så ville hun jo blive snotforvirret og stresse :lol: Det var mere, hvis inde altid var = ingen aktivitet - så er det jo selvsagt ikke særlig tillokkende ;-)

 

Men godt at I er kommet godt igang med træningen! :5up: Og ja, bernere er sq ikke bare sådan at narre :lol: De er absolut ikke dumme :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Og hun får ofte skræmt dem i den forkerte retning fordi hun kan blive så ivrig og fordi hun vil have at tropperne er nogenlunde samlet og det kan være svært, når der er 10 høns/kyllinger og 45 ænder/ællinger som går frit....;) men hun gør det også for at hjælpe mig, altså HUN tror jeg bliver glad hvis hun forsøger at hente en bortskræmt høne tilbage og forstår slet ikke jeg råber STOP/NEJ og glor 'undrende' på mig.

 

 

:lol::lol::lol: Hahaha ej det lyder altså virkelig sjovt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...