Hop til indhold

Parring - skal man hjælpe og hvordan?


Gæst Casmir
 Share

Recommended Posts

Gæst Casmir

Jeg trækker spørgsmålet i mig igen - kan mærke fokus ligger et andet sted end jeg oprindeligt havde tænkt, og synes ikke der er grund til flere skal tage anstød, hvis de ikke får læst hele tråden igennem. Men tak for jeres input :-)

Redigeret af Casmir
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Casmir
Kunne det tænkes at hans problemer med at parre hende skulle give dig et hint om at han er for ung?

 

Tja, det er selvfølgelig en mulighed. Min dyrlæge fortalte bare at de helt små yorkies er klar fra 8 mdr. - ligesom tæverne jo også bliver kønsmodne langt tidligere end større racer. Men måske er Ticco helt udenfor nummer hvad det angår, det skal jeg ikke kunne sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, det er selvfølgelig en mulighed. Min dyrlæge fortalte bare at de helt små yorkies er klar fra 8 mdr. - ligesom tæverne jo også bliver kønsmodne langt tidligere end større racer. Men måske er Ticco helt udenfor nummer hvad det angår, det skal jeg ikke kunne sige.

 

Hvis det var mig, så tror jeg bare at jeg ville vente til den næste løbetid, hvor han så også vil være mere voksen, og du bedre kan bedømme om det skal være lige netop ham der skal være far.

 

Luna (min hund) var også kønsmoden som 7 måneder gammel, men rent mentalt og fysisk er hun ikke færdigudviklet på det tidspunkt, og jeg ville ikke have en jordisk chance for at bedømme og om hun rent faktisk er mentalt og fysisk sådan at jeg overhovedet ønsker at avle på hende.

 

Desuden kan Luna ikke testes mentalt og fysisk for det racen bør testes for, før hun er over 1,5 år gammel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg tænkte faktisk også om det var fordi han var for ung, men jeg ved ikke hvornår yorkies siges at være udvoksede og gamle nok til sådan noget :vedikke:

 

Men når du skriver han stadig er lidt en motorik nørd, lyder det som om han stadig er hvalpet? Og så virker det lidt som en stor opgave, at skulle være far?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Casmir
Hvis det var mig, så tror jeg bare at jeg ville vente til den næste løbetid, hvor han så også vil være mere voksen, og du bedre kan bedømme om det skal være lige netop ham der skal være far.

 

Hvis han ikke kommer efter det henover de næste par dage, så må det jo blive enden på det, ja.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Hvornår er deres fysiske kønsmodning? Og hvornår er den psykiske?

 

Ved godt det er en lille race, men vores har også fysisk modning omkring 8 mdr, og den psykiske kommer først lige omkring 2-års alderen, der er alligevel et ordentlig spring :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Casmir

Mht. tæver og hvornår de er klar, så er der jo ingen tvivl om at de ikke skal parres i hverken første eller anden løbetid (efter min mening) det er trods alt hende der skal præge hvalpene, og derfor må og skal hun jo være helt klar både fysisk og mentalt.

 

Om en hanhund er klar til at blive far - det tror jeg er en menneske-egenskab man ikke kan overføre direkte til en hund. Hans fader-rolle varer et par minutter, (i forhoold til tævens moder-rolle) så det tror jeg de fleste kønsmodne hanhunde er klar til.

 

Måske er Ticco stadig lidt hvalpet, måske er han bare en hanhund. De er meget forskellige Ticco og Casmir, og han er vores første hanhund, så om hans motorik er udtryk for umodenhed eller om han bare er mere "Leif Lalleglad"-agtig ved jeg ikke - endnu :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. tæver og hvornår de er klar, så er der jo ingen tvivl om at de ikke skal parres i hverken første eller anden løbetid (efter min mening) det er trods alt hende der skal præge hvalpene, og derfor må og skal hun jo være helt klar både fysisk og mentalt.

 

Om en hanhund er klar til at blive far - det tror jeg er en menneske-egenskab man ikke kan overføre direkte til en hund. Hans fader-rolle varer et par minutter, (i forhoold til tævens moder-rolle) så det tror jeg de fleste kønsmodne hanhunde er klar til.

 

Måske er Ticco stadig lidt hvalpet, måske er han bare en hanhund. De er meget forskellige Ticco og Casmir, og han er vores første hanhund, så om hans motorik er udtryk for umodenhed eller om han bare er mere "Leif Lalleglad"-agtig ved jeg ikke - endnu :-)

 

Jeg tror heller ikke at en hanhund tager skade af at blive "far" i en ung alder, men jeg undrer mig over hvordan man kan bedømme om hans gener er gode nok til at give videre, når han ikke er ældre?

 

Jeg mener, du ved jo ikke hvordan hans temperament vil være når han bliver voksen, og om det egentlig er noget du ønsker at give videre til fremtidige hvalpe. Og du ved heller ikke hvordan hans led og knogler vil være før han er færdigudviklet, og dermed ved du heller ikke om du giver nogle skavanker videre til hvalpene.

 

Nu aner jeg ikke hvad dine hunde bør være testet for før avl, men kan disse tests virkelig blive lavet før hunden er 1 år gammel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan så se at der slet ikke er nogen avlskrav til Yorkshire terrier'en, så det er nok ikke et problem at få det testet før hunden er et år gammel :blink:

 

Men inde på DTK's hjemmeside kan jeg læse følgende om racen:

 

Yorkshire terrier'en har sarte luftrør og bør derfor kun gå i en specialsele lavet til hunde med disse problemer

 

DDTK

 

Min Luna har pga. sygdom problemer med seler der presser på luftrøret, og jeg tænkte, at du måske ved hvor man kan få lavet sådan en specialsele?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror heller ikke at en hanhund tager skade af at blive "far" i en ung alder, men jeg undrer mig over hvordan man kan bedømme om hans gener er gode nok til at give videre, når han ikke er ældre?

 

Jeg mener, du ved jo ikke hvordan hans temperament vil være når han bliver voksen, og om det egentlig er noget du ønsker at give videre til fremtidige hvalpe. Og du ved heller ikke hvordan hans led og knogler vil være før han er færdigudviklet, og dermed ved du heller ikke om du giver nogle skavanker videre til hvalpene.

 

Nu aner jeg ikke hvad dine hunde bør være testet for før avl, men kan disse tests virkelig blive lavet før hunden er 1 år gammel?

 

Helt enig.

 

Med yorkie'en er der lissom papillonen patella den skal testes for, og så er yorkien genetisk disponeret for en sygdom der hedder EIC ( Exercise Induced Collapse ) som andre racer også kan være disponeret for, men som man i hvert fald skal scanne for, inden man avler på hundene.

 

Edit: selvom det ikke er et krav, så gør man de kommende kvalpe en bjørnetjeneste ved ikke at få testet sine avlsdyr. Det tror jeg vi er mange herinde der efterhånden har bitre erfaringer med, som hvalpekøbere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Casmir
Jeg tror heller ikke at en hanhund tager skade af at blive "far" i en ung alder, men jeg undrer mig over hvordan man kan bedømme om hans gener er gode nok til at give videre, når han ikke er ældre?

 

Jeg mener, du ved jo ikke hvordan hans temperament vil være når han bliver voksen, og om det egentlig er noget du ønsker at give videre til fremtidige hvalpe. Og du ved heller ikke hvordan hans led og knogler vil være før han er færdigudviklet, og dermed ved du heller ikke om du giver nogle skavanker videre til hvalpene.

 

Nu aner jeg ikke hvad dine hunde bør være testet for før avl, men kan disse tests virkelig blive lavet før hunden er 1 år gammel?

 

Kropsligt er små yorkies fuldt udvoksede ved omkring 9-10 mdr. så hvad hans eksteriør angår, ved vi hvad vi får.

 

Mentalt er det svært at sige hvornår de er færdigtudviklede men normalt ligger det mellem 12-18 mdr.

 

Nu er jeg ikke igang med at starte en kennel - det venter jeg med til børnene er blevet ældre :5up: Indtil da har jeg familier på hånden til mindst 4 hvalpe, alle familier som kender Casmir og Ticco og som gerne ser deres egenskaber ført videre, om muligt.

 

Yorkies varierer utroligt meget i størrelse, farve og krops-facon, selvom alle hvalpe er ens ved fødslen. Mine forældres yorkies er feks. højere end vores og meget lange i både kroppen og ansigtet, og så er de helt sølv-farvede. Vores er mere kompakte (og efter min mening mere harmoniske) med et godt "baby-doll" ansigt, og så er de helt mørke. Af samme grund købte jeg først Ticco da han var udvokset, så jeg var sikker på han ligner Casmir. De familier jeg kender, der er ligeså forelskede i denne race som jeg, ønsker en yorkie som vores fremfor mine forældres, og derfor har flere spurgt om vi kunne være interesserede i at få et kuld hvalpe med Casmir og Ticco som forældre.

 

Casmir og Ticco skal ikke indgå i det fremtidige avlsmateriale, da jeg gerne vil avle indenfor DKK. Af samme årsag er de heller ikke valgt udfra kennelklub men udfra kendskabet til linierne, kennel-planerne ligger alligevel så langt ude i fremtiden, at de vil være for gamle til den tid, så indtil videre er vi lykkelige over at have nogle fantastiske hygge-familie-hunde i DRU :-D

 

Jeg har ingen planer om at føre hvalpekøbere bag lyset ved ikke at få foretaget nødvendige tests - og det er også kun fordi jeg allerede har købere klar, at jeg vil avle uden at være proffessionel udi faget. Jeg har ikke lyst til at forsøge at overbevise evt. købere om hvorfor lige netop mine hvalpe skulle være bedre end andres, der vil jeg helst have et kennelmærke at hænge mine påstande op på, med den garanti der nu engang kan ligge i at man er godkendt af andre end en selv.

 

Anyways, Ticco er formentlig bare ikke helt klar endnu, så må vi væbne os med tålmodighed indtil næste vinter og næste løbetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Casmir
Jeg kan så se at der slet ikke er nogen avlskrav til Yorkshire terrier'en, så det er nok ikke et problem at få det testet før hunden er et år gammel :blink:

 

Men inde på DTK's hjemmeside kan jeg læse følgende om racen:

 

Yorkshire terrier'en har sarte luftrør og bør derfor kun gå i en specialsele lavet til hunde med disse problemer

 

DDTK

 

Min Luna har pga. sygdom problemer med seler der presser på luftrøret, og jeg tænkte, at du måske ved hvor man kan få lavet sådan en specialsele?

 

At yorkies helst skal gå med en specialsele, der ikke trykker mod luftrøret har jeg altid tolket som "sele istedet for halsbånd". Jeg har ingen seler, der trykker på lufrøret, som jeg kan høre et halsbånd gør feks. Så nej, kender desværre ingen specialseler til formålet, udover at jeg tænker de kunne have formuleret sig forkert.....og blot mener det som alle andre også siger: At yorkies og mange andre små racer ikke bør gå med halsbånd, da disse trykker uhensigtsmæssigt på luftrøret. Har aldrig hørt om en decideret specialsele....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg er lidt i tvivl, hvordan ville du hjælpe ham ... det jeg har i tankerne, tror jeg blive temmelig besværligt på en så lille hund og kald mig bare sippet, men skulle godt nok ikke prøve noget i den retning.

 

Rent etisk bør du ikke hjælpe på nogen måde (andet end holde tæven, efter de hænger sammen. Kun dyr som har bevidst at de kan reproducere sig selv på naturligvis bør indgå i avlen (både han og tæve), ellers risikere man om mange år at stå tilbage med en sørgelig fremtid for racen/hunden/dyret.

 

Hans alder byrde ikke være en hindring, som du selv nævner er små hunde før udvokset end store. Inden for min race har en hanhund lavet over flere dusin kuld i den alder din hund har og jeg har selv benyttet hunde kun lige halvandet år flere gange - og de havde absolut ingen problemer med det, heller ikke min egen hanhund, som ingen gang har fået lov at prøve at humpe på en hund før :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Casmir
Jeg er lidt i tvivl, hvordan ville du hjælpe ham ... det jeg har i tankerne, tror jeg blive temmelig besværligt på en så lille hund og kald mig bare sippet, men skulle godt nok ikke prøve noget i den retning.

 

Rent etisk bør du ikke hjælpe på nogen måde (andet end holde tæven, efter de hænger sammen. Kun dyr som har bevidst at de kan reproducere sig selv på naturligvis bør indgå i avlen (både han og tæve), ellers risikere man om mange år at stå tilbage med en sørgelig fremtid for racen/hunden/dyret.

 

Hans alder byrde ikke være en hindring, som du selv nævner er små hunde før udvokset end store. Inden for min race har en hanhund lavet over flere dusin kuld i den alder din hund har og jeg har selv benyttet hunde kun lige halvandet år flere gange - og de havde absolut ingen problemer med det, heller ikke min egen hanhund, som ingen gang har fået lov at prøve at humpe på en hund før :blink:

 

Tak for svar - jeg tror godt jeg ved hvor du vil henad mht. "hælp" og så er jeg bestemt ligeså sippet :shock: jeg tænkte mere om man skulle/kunne hjælpe ham med balancen eller med højden.....det var såmænd det hele.....det kunne være nogen havde erfaring med dette. For ja, jeg er da helt enig - selvfølgelig skal de kunne selv, ellers er der ikke megen pointe i at avle....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Kropsligt er små yorkies fuldt udvoksede ved omkring 9-10 mdr. så hvad hans eksteriør angår, ved vi hvad vi får.

 

Mentalt er det svært at sige hvornår de er færdigtudviklede men normalt ligger det mellem 12-18 mdr.

 

Tak for info :-D

 

Det er ikke for at starte en debat om det, men Lonny, jeg tror godt en hund fatter faderrollen når den bor sammen med den drægtige tæve og de kommende hvalpe. Ved det ikke sådan med bevis materiale eller lignende, men kunne da se en af vores hanhunde tage rollen meget seriøst, da han fik hvalpe med vores hunhund, da jeg var barn.

 

Ved heller ikke hvor meget den psykiske kønsmodning i sidste ende har at sige, men hmm, jeg har bare en forestilling om, at når Motor er ovre den - så ved jeg "hvad jeg har".

Og det siges jo at psyken på hanhunden også har en rolle i forhold til hvalpene - ikke ligeså stor som tæven, og selvfølgelig slet ikke ligeså stor hvis de ikke bor sammen - men det gør de 2 her jo.

 

Casmir, synes det var et fint indlæg, det satte da nogle tanker i gang, og jeg har slet ikke ment noget som dunke i hovedet, jeg spørger bare løs :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Casmir

 

Casmir, synes det var et fint indlæg, det satte da nogle tanker i gang, og jeg har slet ikke ment noget som dunke i hovedet, jeg spørger bare løs :-D

 

Tak - det er helt ok, sådan tog jeg heller ikke dine spørgsmål, men synes allerede der var mange der takkede så fint for I andres kommentarer, og pointen går hurtigt tabt, når fokus flyttes fra om man KAN hjælpe en hanhund der feks. ikke kan nå, til at diskutere det rette tidspunkt for hhv. hanner og tæver og deres reproduktion. Og jeg har ikke lyst til at de der måske kun får halvdelen af tråden med sidder med sådan en "Ja, godt sagt(!) forstår hun da slet ikke at en hund skal være fuldt udvokset før man begynder at avle...tsk tsk..."

 

Så jeg nøjes med at afvente om Ticco knækker koden nu her, eller om han skal have 8 mdr. mere på bagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Casmir

Han knækkede sørme koden helt selv - udenfor kl. 23.30 i minus 7 graders frost.....hvorfor det liiiiiige skulle ske de minutter de var ude for at tisse af til natten må Guderne vide, men vi fik dem bugseret forsigtigt ind, så de kunne hænge færdigt indenfor, da Casmir trak ham hale mod hale efter sig ude i sneen :stupid: så nu må vi bare se om det bærer frugt......!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...