Hop til indhold

Lundtoftgårds golden


Gæst sally
 Share

Recommended Posts

Har kigget på forskellige hjemmesider med hunde (golden og labrador) og er lige stødt på en hjemmeside fra Lundtoftegårds golden i Jylland...Er der nogen her der kender noget til dem?:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kennelen er desværre ikke bruger på hunde-forum længere, men kunne huske at vedkommende havde givet udtryk for nogle meninger og har fundet indlægget (det er sakset herfra: http://www.hunde-forum.dk/hunde-u-stamtavle/36-aegte-hund-uden-stamtavle.html)

 

Ved godt at det ikke er særlig sagligt, men navnene på hundene passer til dem på hjemmesiden, hvis nogle skulle tvivle på min hukommelse :-P.

 

"Hej Fisker.

 

Ja det er et meget "ømt" emne, som jeg ofte har diskuteret med folk om i en evighed.

 

Der vil altid være nogen for og imod hunde uden stamtavle. Og selv dem med stamtavler, kan snyde, da de kan oplyse en anden avlshan på papiret end den de bruger, det er hørt før.

 

Man kan godt have en raceren hund uden stambog. Jeg opdrætter selv Golden Retrievere uden stambog. Og de er ægte.

 

Min mor købte i sin tid en Golden Retriever tæve, hvor der var papir på begge forældre. De var begge udstillet og avlsgodkendte. Min mor kunne vælge at få stambog med eller ej, og det fravalgte hun da hun ikke ville udstillet sin tæve. Og med stambog ville det koste en del mere, og det var spildt af penge i hendes øjne.

 

Med årerne der gik, fik hun lyst til at få et par kuld, og en veninde havde en avlshan der var avslgodkendt og med stambog. Inden parring blev hundene testet for diverse sygdomme, hdd, aa og øjenlysning.

 

Det blev til 4 dejlige kuld i løbet af årerne. Af det 3 kuld fik jeg en tæve - Mille. Ved 4 kuld, brugte hun en anden avlshan, da den første desværre døde. Denne avlshan havde også stambog og er blevet testet og godkendt for diverse. Ud af dette kuld fik jeg en han - Mingus.

 

Men på trods af Avlshannen var godkendt og alt var ok, endte de fleste af hannerne med at være kryptorkid. Avlshannen var ikke kryptorkid, men havde genet i sig. Mingus var heldigvis ikke kryptorkid, men jeg valgte alligevel at lade ham kastrere, da han kunne have genet i sig og give det vidre til hvalpene, hvis han skulle have nogen. Desuden var der så ingen chance for at han kunne parre sig med Mille, da de er halvsøskene.

 

Det vil have været mangel af respekt for racen, hvis jeg havde lade ham bruge som avlshan. Ingen af hvalpene fra det kuld bruges til avl, og alle hannerne er kastreret.

 

Med årene der gik, besluttede vi os for at få et kuld hvalpe med Mille. Inden blev hun testet for HDD, AA øjensygdomme o.s.v. Vi fandt en avlshan med stambog der også var godkendt og testet.

 

Hun har nu fået 2 kuld hvalpe med den samma avlshan - alle sunde og raske. Men uden stambog.

 

Både min mor og jeg har valgt at bruge avlshanner med stambog, da vi ikke kendte deres stamtræ i forvejen, og det er vigtig for os at der ikke var indavl eller arvlige sygdomme i familien.

 

Men selv for den bedste, kan det gå galt, ligesom med avlshannen til kuld 3 hos min mors tæve.

 

Hvorfor opdrætter jeg Golden Retrievere uden stambog?. Fordi jeg ikke ønsker at bruge mine hunde til udstilling.

 

Og min mening er at man nemt kan få racerene hunde uden stambog, der er ligeså gode som dem med stambog.

 

Men bed altid om at se forældrene, se papirer på at de er testet for HDD, AA og øjenlysning. For sundhed er det vigtigste når man køber en hund, og ikke at den har en fin stambog.

 

Vores købere er nogle der ønsker en familie hund, der ikke skal bruges til avl eller udstillinger, men ønsker en raceren hund uden arvlige sygdomme.

 

En sidste ting er at jeg modtager et symbolsk beløb for mine hvalpe, som dækker udgifterne. Mange sælger hvalpe uden stambog for pengenes skyld, men dette er ikke tilfældet her.

 

Vi nyder at have hvalpe i huset. og vi har kontakt med alle vores hvalpekøbere fra både Bianca og Mille´s kuld. Hver år samles vi til hvalpetræf, så vi er som en stor familie.

 

At kalde en Golden retriever for uægte fordi den ikke har stambog, er noget fis i mine øjne. Den er uægte hvis det er en blanding af f.eks labrador og golden retriever.

 

Det er korrekt at mange steder hvor man køber en hvalp, kan man risikere at få en blandings hund i stedet for en raceren som man havde fået oplyst. Men det samme kan man faktisk også med hunde med stambog.

 

Der er så mange meninger om dette emne, at man kan blive ved i en evighed med at diskutere. Men der skal være plads til både dem med eller uden stamtavle. Og det vigtigste er at de er sunde og raske ikke? :-)"

Redigeret af bernerazuro
Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, jeg synes jo at argumentet om at man ikke har stambog på hvalpene fordi man ikke interesserer sig for udstillinger er lidt tynd.

 

Det drejer sig om én eneste udstilling man behøver tage på for at få hunden avlsgodkendt, så det skulle de fleste da kunne overkomme uanset at man ikke synes det er interessant.

 

Til gengæld går man glip af enhver mulighed for registrering af sundhedsresultater. Man kan ikke undersøge sundhedsresultater i afstamningen (halv- og helsøskende, forældre, halv- og helsøskende osv.) og man har kun opdrætterens ord for at "tidligere hvalpe er sunde og raske".

 

Men nu er jeg jo også temmelig hysterisk hvad angår sundhedsresultater, men jeg ville aldrig turde købe en golden (eller labrador) uden at have muligheden for at undersøge sundhedsresultater på afstamningen og evt. afkom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...