cs-dumle Skrevet Marts 31, 2010 Rapporter Share Skrevet Marts 31, 2010 Dumle har længe haft den irriterende idé at når vi er ude med andre hunde så skal han jagte andre hundevenner. Selv Nova og de bedste venner gør han det ved. Om det er mobning eller hvad det er ved jeg ikke, men vi har jo altid godbidder med på de længere ture og det er som om han vil jage de andre hunde væk fra os så han kan få os for os selv Han gør det ikke når de er tæt på os og han ved vi er i stand til at stoppe ham, det er først så snart de er ude for rækkevide. Er der nogle der har nogle råd til hvordan vi kan stoppe det? Ved de "sure" tæver han elsker så højt gør han det ikke for de siger jo fra, men ved Nova, Aslan, Kali, Lexus og andre gode venner der er for gode til at sige fra der gør han det. Indtil videre har gåturene uden snor med Nova så foregået hvor den ene er i snor og den anden løber fri, men når det er Dumle der er i snor må jeg bevæge mig væk fra ham og Bjørn da Dumle ellers jager Nova væk når hun kommer hen. Vi har så snakket om at give Dumle sporlinen på så vi er i stand til at stoppe ham på afstand også, men andre idéer modtages gerne. Det mærkelige ved det er at han kun gør det ude på større udendørs arealer. I en lille have gør han det ikke og indendørs gør han det ikke, selv ikke i et stort hus. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Marts 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 31, 2010 Når jeg læser din beskrivelse, så lyder det bare som om Dumles fortrukne måde at lege på er jagtleg? Virker han glad når han jager de andre hunde, eller forsøger han vitterligt at jage dem væk? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Marts 31, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 31, 2010 Når jeg læser din beskrivelse, så lyder det bare som om Dumles fortrukne måde at lege på er jagtleg? Virker han glad når han jager de andre hunde, eller forsøger han vitterligt at jage dem væk? Arh... skulle måske have beskrevet det lidt bedre... Han jager dem først væk når de kommer tæt på os og det er med gø og dyb knur og får han så fat på "offeret" og lagt det ned knurrer og snerrer han som en gal og får rigtig sat den anden hund på plads så de knap tør nærme sig igen. Nej, det er bestemt ikke leg og man kan nemt se forskel på dette og jagtleg. Jagtleg nyder han også at lege, men det er ikke altid smart da han nemt stresser op over det og faktisk er det ofte her det "kapper over" så det i starten er sjovt og senere går det over til at han bliver sur over at han ikke kan indhente hunden foran. Her skifter scenen så fra at Dumle lyder glad til at han lyder sur og hunden foran pludselig kigger skræmt bagud, stikker halen mellem benene og løber endnu hurtigere og nærmest panisk væk. Jagtleg er ok, men det skal helst være med en hund som Lexus der når han ser Dumle blive sur stopper op og giver ham "blikket" eller de "sure" tæver der giver ham en skideballe når han begynder på det eller som bare ikke gider så længe at han bliver så opkørt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Marts 31, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 31, 2010 Hov... Skulle måske også sige at vi indtil videre har brugt at sætte ham i snor når han begynder på det. Som for at vise ham at det ikke er acceptabel adfærd, men det har bare ikke hjulpet en døjt (har vi gjort de sidste 6mdr) og han ved det jo tydeligvis godt eftersom han ikke gør det når de er i nærheden af os. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret Marts 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 31, 2010 Jeg ville holde ham i snor så længe I træner det, kun på den måde bevarer I kontrollen over situationen. Hvis I kan distrahere ham ved at aflede - fx. med lys stemme, godbidder eller træning (fx. bede ham at dække i stedet eller lign) så ville jeg gøre dét. I de situationer hvor det ikke lader sig gøre, så ville jeg gå ind foran ham og forhindre ham i at udføre adfærden ved at blokere og evt tage fat i ham og forklare at det ikke er adfærd der accepteres i flokken. Jo flere gange han får lov til at øve sig i at lave udfald, jo bedre bliver han til det. Hvis I skal træne det, er I nødt til at få snor på ham og forhindre ham i at lave udfald hver gang Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lusen Besvaret Marts 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 31, 2010 Hov... Skulle måske også sige at vi indtil videre har brugt at sætte ham i snor når han begynder på det. Som for at vise ham at det ikke er acceptabel adfærd, men det har bare ikke hjulpet en døjt (har vi gjort de sidste 6mdr) og han ved det jo tydeligvis godt eftersom han ikke gør det når de er i nærheden af os. Hmm... han har fundet ud af at tæt på har I kontrol til at stoppe det og sætte ham i snor... men længre væk kan han nå at udføre det. Jeg ville sætte den lange line ind og fortælle ham at I også på lang afstand bestemmer. Men om det er det rigtige aner jeg ik :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Marts 31, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 31, 2010 Jeg ville holde ham i snor så længe I træner det, kun på den måde bevarer I kontrollen over situationen. Hvis I kan distrahere ham ved at aflede - fx. med lys stemme, godbidder eller træning (fx. bede ham at dække i stedet eller lign) så ville jeg gøre dét. I de situationer hvor det ikke lader sig gøre, så ville jeg gå ind foran ham og forhindre ham i at udføre adfærden ved at blokere og evt tage fat i ham og forklare at det ikke er adfærd der accepteres i flokken. Jo flere gange han får lov til at øve sig i at lave udfald, jo bedre bliver han til det. Hvis I skal træne det, er I nødt til at få snor på ham og forhindre ham i at lave udfald hver gang Jamen vi holder ham i snor, men det er jo netop det at det ikke hjælper. Nu har vi så ikke prøvet med den lange line, det kan være det kan gøre det. Afledning hjælper ikke når de er på afstand og han gør det. Tæt på gør han det ikke medmindre han er i snor. Vi har blokeret og forklaret, når han er i snoren og vil skælde ud kan man godt få kontakt, men det irriterende er jo så at Nova så gerne vil han og se hvad der sker. Da han gjorde det ved Kali og han havde fået hende ned og var ved at give hende røvfuld gik jeg imellem og gav ham en ordentlig verbal skideballe, den hjalp ret godt, men så var det han fandt ud af at jeg jo ikke kunne gøre det på afstand. Hmm... han har fundet ud af at tæt på har I kontrol til at stoppe det og sætte ham i snor... men længre væk kan han nå at udføre det. Jeg ville sætte den lange line ind og fortælle ham at I også på lang afstand bestemmer. Men om det er det rigtige aner jeg ik :hmm: Det er jo præcis hvad han har fundet ud af. Vi må prøve med den lange line så. Håber godt nok det hjælper for jeg er virkelig træt af at han gør det. Vi kan selvfølgelig bare fortsætte med at gå "uden snor" turene hver for sig, men det er altså en ret irriterende at det ikke kan lade sig gøre med dem sammen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret April 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 1, 2010 Bjørn og jeg har snakket lidt om hvordan de ture normalt foregår... og er nået frem til at Dumle også er møg forkælet Normalt når vi er på længere ture uden snor eller på tur med Lexus, Kali eller Aslan er vi jo godt udrustet med godbidder og de lækre af slagsen. Hver gang Dumle laver frivillig adfærd (som at gå på plads eller komme hen og sætte sig foran os og tage kontakt) får han en godbid. Det stemmer jo slet ikke overens med hvad vores klikkertræner har fortalt os med at vi bestemmer hvornår vi kan bruge en frivillig adfærd. Her er det bare Dumle der bestemmer hvornår han får en godbid. :stupid: Vi har så snakket om at det kunne ligne det er hans ressourceforsvar der "tager over", men der er vel ikke noget at sige til at han vil jage de andre væk fra os når han får godbidder hver gang han kommer hen til os Så vi har snakket om at starte med at tage ham ud på ture uden snor alene og forsøge at vænne ham til at han kan lave alt den frivillige adfærd han lyster, men det er kun når fløjten lyder at godbidderne falder og når vi så tager ture uden snor med Nova senere er det det samme og så giver vi Dumle den lange line på i starten. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lusen Besvaret April 1, 2010 Rapporter Share Besvaret April 1, 2010 Bjørn og jeg har snakket lidt om hvordan de ture normalt foregår... og er nået frem til at Dumle også er møg forkælet Normalt når vi er på længere ture uden snor eller på tur med Lexus, Kali eller Aslan er vi jo godt udrustet med godbidder og de lækre af slagsen. Hver gang Dumle laver frivillig adfærd (som at gå på plads eller komme hen og sætte sig foran os og tage kontakt) får han en godbid. Det stemmer jo slet ikke overens med hvad vores klikkertræner har fortalt os med at vi bestemmer hvornår vi kan bruge en frivillig adfærd. Her er det bare Dumle der bestemmer hvornår han får en godbid. :stupid: Vi har så snakket om at det kunne ligne det er hans ressourceforsvar der "tager over", men der er vel ikke noget at sige til at han vil jage de andre væk fra os når han får godbidder hver gang han kommer hen til os Så vi har snakket om at starte med at tage ham ud på ture uden snor alene og forsøge at vænne ham til at han kan lave alt den frivillige adfærd han lyster, men det er kun når fløjten lyder at godbidderne falder og når vi så tager ture uden snor med Nova senere er det det samme og så giver vi Dumle den lange line på i starten. For mig lyder det ret logisk og som en rigtig god ide :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Whippets Besvaret April 1, 2010 Rapporter Share Besvaret April 1, 2010 HVis jeg har forstået det rigtigt så vil du give Dumle en meget lang line på når han er løs og den hænger så efter ham ?? Er det rigtig forstået ? Hvis det er rigtigt forstået så vil jeg bare lige advare dig om at der kan ske store skader både på din egen hund og på andre hunde. Der er nogen der praktisere den metode der hvor jeg lufter mine hunde fordi de ikke kan fange den. Der hænger en meget lang snor efter hunden. Mine hunde har været ved at blive viklet ind i den snor. Heldigvis skete der ikke noget, men hvis den hund begynder at løbe med mine hunde viklet ind i den snor så skal der ikke megt fantasi til at komme frem til at de kommer slemt til skade med benene. Jeg har set hunde få skåret poten meget meget slemt af en snor i bevægelse hvis de kommer til at træde på den. De kan miste en tå hvis de er rigtig uheldige.. ! Bare lige tænk over det.. Jeg synes ikke det er er go' ide hvis andre kan komme tilskade. Jeg ville selv blive stikhamrende tosset hvis en af mine hunde kom til skade på den måde. Og jeg lader ikke mine hunde "lege" med en hund der har en lang snor hængende efter sig. Jeg synes det er for farligt. Og skaderne kan blive ret alvorlige. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret April 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 1, 2010 HVis jeg har forstået det rigtigt så vil du give Dumle en meget lang line på når han er løs og den hænger så efter ham ?? Er det rigtig forstået ? Hvis det er rigtigt forstået så vil jeg bare lige advare dig om at der kan ske store skader både på din egen hund og på andre hunde. Der er nogen der praktisere den metode der hvor jeg lufter mine hunde fordi de ikke kan fange den. Der hænger en meget lang snor efter hunden. Mine hunde har været ved at blive viklet ind i den snor. Heldigvis skete der ikke noget, men hvis den hund begynder at løbe med mine hunde viklet ind i den snor så skal der ikke megt fantasi til at komme frem til at de kommer slemt til skade med benene. Jeg har set hunde få skåret poten meget meget slemt af en snor i bevægelse hvis de kommer til at træde på den. De kan miste en tå hvis de er rigtig uheldige.. ! Bare lige tænk over det.. Jeg synes ikke det er er go' ide hvis andre kan komme tilskade. Jeg ville selv blive stikhamrende tosset hvis en af mine hunde kom til skade på den måde. Og jeg lader ikke mine hunde "lege" med en hund der har en lang snor hængende efter sig. Jeg synes det er for farligt. Og skaderne kan blive ret alvorlige. Det er lige præcis derfor vi ikke har gjort det indtil videre Det er jo netop når Nova er med at det kunne være "smart" for at kunne få fat på Dumle på afstand, men samtidig har Dumle jo et problem med at han panikker hvis noget vikler sig om hans ben, den kan sidde fast i krattet og give ham et ordentligt ryk, vi kunne komme til at give den et ordentlig ryk hvis han har nok fart på og Nova kunne blive viklet ind i den men jeg kan bare ikke se hvordan vi ellers skal få fat i ham når han gør det på afstand Nu prøver vi først med kun at give ham godbidder når fløjten lyder når vi er ude at gå, det kan jo være det kan hjælpe på det hele at han finder ud af at vi ikke bare er omvandrende godbidsbøtter han skal forsvare. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret April 1, 2010 Rapporter Share Besvaret April 1, 2010 Bjørn og jeg har snakket lidt om hvordan de ture normalt foregår... og er nået frem til at Dumle også er møg forkælet Normalt når vi er på længere ture uden snor eller på tur med Lexus, Kali eller Aslan er vi jo godt udrustet med godbidder og de lækre af slagsen. Hver gang Dumle laver frivillig adfærd (som at gå på plads eller komme hen og sætte sig foran os og tage kontakt) får han en godbid. Det stemmer jo slet ikke overens med hvad vores klikkertræner har fortalt os med at vi bestemmer hvornår vi kan bruge en frivillig adfærd. Her er det bare Dumle der bestemmer hvornår han får en godbid. :stupid: Vi har så snakket om at det kunne ligne det er hans ressourceforsvar der "tager over", men der er vel ikke noget at sige til at han vil jage de andre væk fra os når han får godbidder hver gang han kommer hen til os Så vi har snakket om at starte med at tage ham ud på ture uden snor alene og forsøge at vænne ham til at han kan lave alt den frivillige adfærd han lyster, men det er kun når fløjten lyder at godbidderne falder og når vi så tager ture uden snor med Nova senere er det det samme og så giver vi Dumle den lange line på i starten. Tror du har fat i noget af det rigtige, men i stedet for at skære helt ned for godbidderne ved frivillig kontakt, kunne det så ikke være en idé at udfase dem roligt, men samtidig belønne hver gang ved indkald? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret April 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 1, 2010 Tror du har fat i noget af det rigtige, men i stedet for at skære helt ned for godbidderne ved frivillig kontakt, kunne det så ikke være en idé at udfase dem roligt, men samtidig belønne hver gang ved indkald? Jo, det er også hvad vi har snakket om at starte med. Det skal jo heller ikke være så han ikke ser nogen grund til at komme når vi kalder, men egentlig kunne han jo bare lade vær nu, han får jo alligevel godbidder hvis han 5min senere kom hen og gik plads :stupid: Ja, jeg tror også det er det. Utrolig jeg ikke har set det før egentlig. Det er jo nok derfor problemet ikke er i haver eller huse, for der stopper vi ham ikke med godbidder og problemet med Kali kom jo først da vi tog på "godbidsturene". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret April 1, 2010 Rapporter Share Besvaret April 1, 2010 Jo, det er også hvad vi har snakket om at starte med. Det skal jo heller ikke være så han ikke ser nogen grund til at komme når vi kalder, men egentlig kunne han jo bare lade vær nu, han får jo alligevel godbidder hvis han 5min senere kom hen og gik plads :stupid: Ja, jeg tror også det er det. Utrolig jeg ikke har set det før egentlig. Det er jo nok derfor problemet ikke er i haver eller huse, for der stopper vi ham ikke med godbidder og problemet med Kali kom jo først da vi tog på "godbidsturene". Altid noget man bliver klogere - selvom det nogle gange tager en et stykke tid at se det. Har haft flere af den slags ting med mine hunde. Heldigvis har det meste af det "bare" været øvelser jeg får belønnet forkert, og ikke den store udfordring med generel adfærd. Har netop været gennem noget indkaldstræning med nyeste vuf, Sally. Og er det jo som sådan stadig. Vi har nu haft hende i knap fire uger, og startede ud med at tage ud i en indhegnet park og lade alle tre mødes på neutral grund. Sally så ingen grund til at hilse på andre hunde og følges med os (eller høre efter når vi kaldte), og gik i stedet på fuglejagt på egen hånd. Siden da har vi ikke turde slippe hende, men har brugt evigheder på at træne kontaktøvelser og øvelser tæt på og generelt belønnet for når hun tog kontakt på gåture. I går tog vi så ilddåben, og tog ud i samme park og lod hende løbe løs. Stort set rendyrket succes, hvor hun godt nok tog nogle vældige afstikkere. Men hun kom tilbage og jeg holdt mig fra at kalde hende ind, med mindre jeg var tusinde procent sikker på udfaldet og hun stort set var på vej mod mig og indenfor ti meters afstand. Så tingene kan heldigvis lykkes, især hvis man er opmærksom på hvad man går og lærer hundene. Og selvom min anekdote ikke er lig jeres udfordring, så var det tanken den kunne fungere som en opmuntring om, at det går fremad - og jeg bruger modsat dine input til at huske, at jeg også på et eller andet tidspunkt skal være opmærksom på at udfase belønning for frivillig kontakt og i stedet indøve indkaldet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Maj 31, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Vil lige give en update på denne tråd. Vi har nu begge taget mange mange alene ture med Dumle og fået indarbejdet et "der er ingen godbidder medmindre vi beder dig om noget og ved indkald får du ikke godten før du sidder stille på rumpen". Vi er så for lidt siden kommet hjem fra en dejlig dejlig tur med begge vores hunde :hjerte: Først havde vi begge hunde fri. Dumle jagtede ikke længere Nova væk fordi hun løb ind til eller i nærheden af os, men da hun løb væk styrtede han igen efter hende. Vi var forberedte, fik det stoppet hurtig og Dumle fik sporlinen på. Når Dumle var over Nova blev han trukket væk og fik et "hold!". Efter 3 gange kunne hundene gå og snuse roligt sammen og Dumle var allerede langt bedre til at stoppe jagtlegen igen mens den stadig var god. På resten af turen var han stadig over hende et par gange, men et enkelt "hold" og så vendte han straks rumpen til Nova og begyndte selv at dæmpe sig selv til sidst :5up: Fortsætter vi på denne måde tror jeg ikke der går længe inden vi kan gå nogle fantastiske ture med begge hundene løse. Det var en smule besværligt med sporlinen da vi konstant måtte gå og trække den ind, give line, holde den op osv. for at Dumle ikke skulle vikle sig ind i den, et par gode handsker er at foretrække næste gang, for det brænder en anelse når man vil stoppe ham med en blid overgang, men det var bestemt det hele værd. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts