cs-dumle Skrevet April 4, 2010 Rapporter Share Skrevet April 4, 2010 Ved ikke helt om det er en sygdom, men prøver lige her alligevel. Vi har været noget nervøse for Dumle fordi han nogle gange lyder som om han er ved at blive kvalt... han har gjort det lige fra han var 8mdr eller deromkring. I starten troede vi det var fordi han var ved at blive kvalt i en godbid e.l. fordi det oftest skete under træning derhjemme, men inden for det sidste 1½år er det begyndt også at komme når vi kører i bilen og nærmer os et spændende sted. Jeg har fået dyrelægen til at lytte hans lunger og de lyder fine, men har søgt lidt på det og fandt så reverse sneezing. Da jeg søgte på youtube kom videoer med hunde der gør præcis det samme, men jeg syntes ikke jeg kan finde særlig meget info om det. Er der nogle der ved om det er skadeligt? Hvorfor det kommer? og om man kan gøre noget ved det? Det virker jo ikke umidelbart til at genere til hverdag og det er langt fra hver dag det sker (nærmere en gang eller to om måneden), men det lyder altså til og ser ud til at være ret ubehageligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret April 4, 2010 Rapporter Share Besvaret April 4, 2010 Misja gør det også on/off i perioder, hendes startede også da hun var ikke ret gammel og jeg troede også at nu var hun ved at "stille poterne" I følge min dyrelæge er det ret udbredt, nogle racer endda ofte hos og at det er noget med den bløde gane der falder lidt ned - er lidt for blød. I følge min dyrelæge er det ikke noget man gøre noget ved, med mindre det er en alvorlig gene og så kan man operere på den bløde gane. Jeg har aldrig gjort mere ud af det hos Misja, selv om hun har tider hvor det står på længe imø. Hos hende kan det hjælpe lidt hvis hun enten drikker lidt, spiser en smule, eller blot synker et par gange evt. fremprovokeret ved at jeg aer/stryger hende under hagen/på halsen/struben så hun synker pr. automatik. Det kan lyde meget voldsomt, men i alle årene hun har haft det har det aldrig været et problem. Lige mens hun gør det kan det være en lille gene hos hende hvis hun er midt i en aktivitet, men da der kan gå måneder i mellem det kommer - og hurtigt går over igen, er det til at leve med hos os. Ved ikke om det var nogen hjælp, ellers så spørg endelig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret April 4, 2010 Rapporter Share Besvaret April 4, 2010 Dert er ikke farligt. Mange små racer får det (chihuahua etc), du kan nogle gange stoppe det ved lige at holde hunden for næseborene i 5-10 sekunder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret April 4, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 4, 2010 Misja gør det også on/off i perioder, hendes startede også da hun var ikke ret gammel og jeg troede også at nu var hun ved at "stille poterne" I følge min dyrelæge er det ret udbredt, nogle racer endda ofte hos og at det er noget med den bløde gane der falder lidt ned - er lidt for blød. I følge min dyrelæge er det ikke noget man gøre noget ved, med mindre det er en alvorlig gene og så kan man operere på den bløde gane. Jeg har aldrig gjort mere ud af det hos Misja, selv om hun har tider hvor det står på længe imø. Hos hende kan det hjælpe lidt hvis hun enten drikker lidt, spiser en smule, eller blot synker et par gange evt. fremprovokeret ved at jeg aer/stryger hende under hagen/på halsen/struben så hun synker pr. automatik. Det kan lyde meget voldsomt, men i alle årene hun har haft det har det aldrig været et problem. Lige mens hun gør det kan det være en lille gene hos hende hvis hun er midt i en aktivitet, men da der kan gå måneder i mellem det kommer - og hurtigt går over igen, er det til at leve med hos os. Ved ikke om det var nogen hjælp, ellers så spørg endelig Jo, det var en hjælp :blink: Det var mest det at det måske kunne være farligt jeg var nervøs for Jamen det lyder som her. Det er ikke ofte det sker, men der har været en gang hvor jeg syntes det var ret voldsomt. Jeg vil prøve at få ham til at synke eller holde næsebor næste gang :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret April 4, 2010 Rapporter Share Besvaret April 4, 2010 Bitten gør det meget, hvis hun bliver bange, gøer eller drikker/spiser for hurtigt.. Det er værst når vejret er koldt og tørt.. Hvis hun får det på gåturen skal jeg samle hende op, da hun panikker mens hun står på jorden og det gør at hun ikke kan slappe nok af til at få det stoppet igen. - ond cirkel.. Så jeg tager hende op, holder hende evt. for næsen lidt, og så husker hun at trække vejret ordenligt igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret April 4, 2010 Rapporter Share Besvaret April 4, 2010 Bamse gør det også hvis han stresser, drikker for hurtigt eller ved andre mærkelige ting. Han er vist nok blevet opereret for det, hos tidligere ejer, så det har været rigtig slemt med ham. Men de få gange det sker nu, så bruger jeg bare samme trick, som de andre har beskrevet, og så stopper det hurtigt. Det er godt nok vildt ubehageligt de første gange man oplever det - Troede også at Bamse var ved at dø. Først efter noget tid, vænner man sig til at det ikke er farligt, og at man kan afhjælpe det rimelig nemt. Men kan kun hyle med i koret, og sige du slet ikke behøver bekymre dig - Det lyder heldigvis meget, meget værre end det er. Og når det sker så sjældent, så er det tvivlsomt i behøver overhovedet overveje at gøre noget ved det - Det er i hvertfald en træls operation, efter hvad jeg har hørt, med et ikke altid lige godt resultat. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret April 4, 2010 Rapporter Share Besvaret April 4, 2010 Gud dog, skal man holde for næsen :hmm: det må jeg prøve! Har haft flere med det, anede ikke engang det havde et navn. Petrine kan ligge og slappe af og så kommer det bare helt uprovokeret, plejer bare at tale beroligende til hende, men vil klart prøve at holde hende for næsen (lyder altså sært, at det skulle hjælpe) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret April 4, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 4, 2010 Gud dog, skal man holde for næsen :hmm: det må jeg prøve! Har haft flere med det, anede ikke engang det havde et navn. Petrine kan ligge og slappe af og så kommer det bare helt uprovokeret, plejer bare at tale beroligende til hende, men vil klart prøve at holde hende for næsen (lyder altså sært, at det skulle hjælpe) Ja det tænkte jeg også... men på den anden side, hvis nu hunden slet ikke trækker vejret et sekunds tid eller to så er den vel heller ikke ved at blive kvalt imens :hmm: eller måske hunden bare bliver så overrasket at det holder op Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret April 4, 2010 Rapporter Share Besvaret April 4, 2010 Jeg tror det virker på Bitten fordi hun panikker, og så ikke kan stoppe sig selv.. Når jeg holder hende for næsen kan jeg mærke at hun faktisk slapper af? Meget sært.. Men som om hun lige husker hvordan man trækker vejret uden at. dø agtig.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret April 4, 2010 Rapporter Share Besvaret April 4, 2010 Ja det tænkte jeg også... men på den anden side, hvis nu hunden slet ikke trækker vejret et sekunds tid eller to så er den vel heller ikke ved at blive kvalt imens :hmm: eller måske hunden bare bliver så overrasket at det holder op Der er vist en eller anden fysiologisk årsag til at det hjælper. Noget med at det på en eller anden måde får ganen "på plads" eller noget :hmm: Men det er vist heller ikke alle hunde det virker lige godt på. Nogle fungere det bedre for, at man aer dem på halsen - Hvorfor? Ingen anelse Det er vist bare at prøve sig frem... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret April 4, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 4, 2010 Der er vist en eller anden fysiologisk årsag til at det hjælper.Noget med at det på en eller anden måde får ganen "på plads" eller noget :hmm: Men det er vist heller ikke alle hunde det virker lige godt på. Nogle fungere det bedre for, at man aer dem på halsen - Hvorfor? Ingen anelse Det er vist bare at prøve sig frem... Tror måske godt det der synke noget kunne virke på Dumle. Nogle af de gange det er sket hvor vi har troet det var en godbid der havde sat sig fast har jeg lokket en meget lille smule mælk i ham og så er det gået over, men må prøve halsnusning næste gang og virker det ikke må jeg jo prøve at holde ham for næsen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Oktober 8, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2010 Hej, vi er vist kommet med i klubben God ide at søge på youtube, Dumle, Motor gør helt lige som den her Banana-like vovse: [media] [/media] Jeg troede heldigvis ikke at Motor var ved at dø, mere at han havde fået sine egne hår i næsen og at det kildede helt vildt. Det var Klüssendorf der oplyste mig om reverse sneezing fænomenet. Men måske ér det hår der kilder, mener - hvis hunden egentlig nyser, bare indad? Ved godt det er en gammel tråd, men nu lærer flere end mig måske også lige noget nyt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lisbeth Storm Besvaret Oktober 8, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2010 Eddie "lider" også af reverse sneezing en gang i mellem. Hvis man ikke bryder sig om at holde dem for næsen, kan man også prøve at åbne munden en anelse på dem. Jeg kan stoppe Eddies reverse sneezing ved at sige en høj lyd til ham. (Det fandt jeg ud af en dag, da jeg kørte på motorvejen hvor han fik et anfald i buret bagi bilen i mens). Det hjalp at kalde lidt højt på ham og det har jeg brugt siden. Det virker for os. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst The dogfather Besvaret Oktober 8, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2010 Har hørt at man lige skal røre dem på snuden, fordi de kan gå helt i selvsving når de først kommer gang...hehe... Pablo gør det nogen gange når han tigger...så dutter jeg ham lige på snuden og så gå det i sig selv igen...det lyder nærmest som om han går og harker sammen til en god snotter...:klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Oktober 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2010 Hej, vi er vist kommet med i klubben God ide at søge på youtube, Dumle, Motor gør helt lige som den her Banana-like vovse:[media] [/media]Jeg troede heldigvis ikke at Motor var ved at dø, mere at han havde fået sine egne hår i næsen og at det kildede helt vildt. Det var Klüssendorf der oplyste mig om reverse sneezing fænomenet. Men måske ér det hår der kilder, mener - hvis hunden egentlig nyser, bare indad? Ved godt det er en gammel tråd, men nu lærer flere end mig måske også lige noget nyt Helt iorden :5up: Faktisk lidt sjovt du hev den frem igen. Kom i tanke om da jeg så den at det da egentlig er utrolig lang tid siden Dumle har gjort det sidst. Når han gør det er det også meget li det hunden i videoen gør, men så bare i meget længere tid som regel og nogen gange med mere lyd på. Har hørt at man lige skal røre dem på snuden, fordi de kan gå helt i selvsving når de først kommer gang...hehe... Pablo gør det nogen gange når han tigger...så dutter jeg ham lige på snuden og så gå det i sig selv igen...det lyder nærmest som om han går og harker sammen til en god snotter...:klap: Hehe Vi har et vennepar der har en gammel D/S gårdhunde tæve. Jeg skulle passe den engang, hvor hun fældede meget. Veninden skulle så lige vise mig hvordan jeg skulle gøre... hunden kan ikke lide at blive børstet, så når hun skal børstes er hun i løbet af de sidste to år begyndt på "reverse sneezing" som pjæk. Så skal man bare sige "Glem det!" til hende og så går det over De tror hun har fundet ud af, at de blev lidt nervøse for hende når hun gjorde det i andre situationer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Oktober 8, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2010 Helt iorden :5up: Faktisk lidt sjovt du hev den frem igen. Kom i tanke om da jeg så den at det da egentlig er utrolig lang tid siden Dumle har gjort det sidst. Når han gør det er det også meget li det hunden i videoen gør, men så bare i meget længere tid som regel og nogen gange med mere lyd på. Motor har ikke gjort det så mange gange - men det er efter han har fældet som vanvittig og vi så har fået gulvtæppe, som han jo så sover på og ligger med snuden helt nede i. Så tror altså godt det kan være nys. Vi har også bare sagt rooolig og aet ham lidt på brystet og så stopper han. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts