Hop til indhold

Normal temperaturen hos hunde

kennel-lowchen
 Share

Recommended Posts

Kender I normal temperaturen hos jeres hund? Alle steder står der jo at normaltemperaturen hos en hund er 38.5..Men er den det? eller er der raceforskelle?

Lidt forhistorie:

For et par år siden diskuterede jeg varmeafgivelsen hos løverne med min dyrlæge..Dem der har klippet deres løve på numsen, ved at løven er virkelig varm.

Samtidig snakkede vi temperarturfald hos fødende hunde. Jeg fortalte dyrlægen at jeg havde observeret at mine løvers normaltemperatur er 37.4-37.6..Med et temperaturfald til 35.8-36.4 få timer før de føder.

Hun bad mig i en periode på mindst 6 måneder måle temperatur på alle løver morgen og aften.. Det gjorde jeg, og normaltemperaturen er en hel grad lavere end hvad der anses for normalt. Men er det fordi det er en lille hund? eller fordi det er en bichon?

Umiddelbart kan det synes temmelig åndsvagt at hænge sig i at temperaturen ikke er som hos "normale" hunde.. Men se nu fx da Stargirls Milla havde født for 14 dage siden. Hun ringede til mig en aften og sagde at Milla halsede og var meget rastløs. Temeratur på 38.8.. Jeg bad hende straks kontakte sin dyrlæge. 38.8 er højt i forhold til at normaltemperaturen er 37.5.. Dyrlægen ville ikke engang TRO på hende da hun sagde hvad normaltemperaturen er..Og at Milla derfor havde feber.. Det endda selvom Stargirl selvfølgelig gjorde dyrlægen opmærksom på at jeg (opdrætteren) havde sagt at løvernes normaltemperatur er lavere end andre hundes.

Så hvad er normaltemperaturen på DIN hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Her hos mine springere ligger den på omkring 37,9. Tror aldrig vi har været tæt på de 38,5. Nu er det kun to af dem, der nogle gange er blevet taget temperatur på, og normalt ligger den på de førstnævnte, men kan også være en lille smule lavere. I retning af 37,6-37,9.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender I normal temperaturen hos jeres hund? Alle steder står der jo at normaltemperaturen hos en hund er 38.5..Men er den det? eller er der raceforskelle?

Lidt forhistorie:

For et par år siden diskuterede jeg varmeafgivelsen hos løverne med min dyrlæge..Dem der har klippet deres løve på numsen, ved at løven er virkelig varm.

Samtidig snakkede vi temperarturfald hos fødende hunde. Jeg fortalte dyrlægen at jeg havde observeret at mine løvers normaltemperatur er 37.4-37.6..Med et temperaturfald til 35.8-36.4 få timer før de føder.

Hun bad mig i en periode på mindst 6 måneder måle temperatur på alle løver morgen og aften.. Det gjorde jeg, og normaltemperaturen er en hel grad lavere end hvad der anses for normalt. Men er det fordi det er en lille hund? eller fordi det er en bichon?

Umiddelbart kan det synes temmelig åndsvagt at hænge sig i at temperaturen ikke er som hos "normale" hunde.. Men se nu fx da Stargirls Milla havde født for 14 dage siden. Hun ringede til mig en aften og sagde at Milla halsede og var meget rastløs. Temeratur på 38.8.. Jeg bad hende straks kontakte sin dyrlæge. 38.8 er højt i forhold til at normaltemperaturen er 37.5.. Dyrlægen ville ikke engang TRO på hende da hun sagde hvad normaltemperaturen er..Og at Milla derfor havde feber.. Det endda selvom Stargirl selvfølgelig gjorde dyrlægen opmærksom på at jeg (opdrætteren) havde sagt at løvernes normaltemperatur er lavere end andre hundes.

Så hvad er normaltemperaturen på DIN hund?

Nu ved jeg jo hvad normal temperaturen er på Milla :engel: men efter denne oplevelse med en vagt dyrlæge der ikke ville tro på mig har jeg talt med min almindelige dyrlæge og har der fået noteret i hendes journal at hendes normal temperatur altså er lidt lavere end ved de fleste andre hunde.

Heldigvis er Milla nu frisk igen men det var en ret ubehagelig oplevelse at stå med en hund der tydeligvis var dårlig og en dyrlæge der ikke vil tro på mig :evil:

I en sådan situation er det guld værd med et "orakel" man kan ringe til inden panikken indtræder fuldstændigt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om normaltemperaturen er speciel for chihuahuas, men kan da sige at dyrlægerne i Italien var så fleksible at de tog hensyn til temperaturen udenfor (hedebølge) da de målte på Toffi, de tillod 0,5 grader højere end normalt, pga vejret. Og de må jo have erfaring i den slags dernede.

Jeg tænker om løvernes klipning har noget at sige?

Hvis man i løbet af natten får det for varmt, kan det hjælpe at stikke bare et ben udenfor dynen, så falder kropstemperaturen og man har det ikke længere for varmt.

Så det bare bagparti gætter jeg på kan have den samme effekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Den tæve som lige har født hos mig havde en normal morgen temp på 37,6.

Tror det er meget individuelt, lige som hos mennesker.

Min morgen temp. ligger også på 36,1-36,3 hvilket jo er lidt lavere end normalen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må nok krybe til korset og indrømme at jeg ikke har nogen anelse om hvor mine hundes normal temperatur ligger, jeg har aldrig taget temperatur på nogle af dem :genert: Så jeg må antage at de har "normal" hundetemperatur og gå ud fra det, hvis nogen engang skulle blive syge.

Jeg ved dog at min egen normale morgen temperatur er i den lave ende, da den ligger på en 36,2 - 36,3 stykker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lært at hundens normal temp. ligger mellem 38 og 39.

kommer hunden op over 39 har den feber.

Dyrlægevagten - Sygdomme

Jeg har tit taget temp på mine da vi har været en del igennem med virus og infektioner. Man bliver jo lynhurtigt en pyllemor :blink:

Min Pomkin er nem at opdage en høj temp hos, hun bliver lynhurtig brandvarm på det bare stykke mavse og så er jeg klar over at der skal tages temp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om normaltemperaturen er speciel for chihuahuas, men kan da sige at dyrlægerne i Italien var så fleksible at de tog hensyn til temperaturen udenfor (hedebølge) da de målte på Toffi, de tillod 0,5 grader højere end normalt, pga vejret. Og de må jo have erfaring i den slags dernede.

Jeg tænker om løvernes klipning har noget at sige?

Hvis man i løbet af natten får det for varmt, kan det hjælpe at stikke bare et ben udenfor dynen, så falder kropstemperaturen og man har det ikke længere for varmt.

Så det bare bagparti gætter jeg på kan have den samme effekt.

Klipningen kunne godt have noget at sige.. :hmm:

SÅ vi må have nogle med fuldpelsede løver til at tage tempraturen..Eller nogen med de andre bichoner

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lært at hundens normal temp. ligger mellem 38 og 39.

kommer hunden op over 39 har den feber.

Dyrlægevagten - Sygdomme

Jeg har tit taget temp på mine da vi har været en del igennem med virus og infektioner. Man bliver jo lynhurtigt en pyllemor :blink:

Min Pomkin er nem at opdage en høj temp hos, hun bliver lynhurtig brandvarm på det bare stykke mavse og så er jeg klar over at der skal tages temp.

Men der er jo meget forskel på hvor meget en hund har i feber hvis den ene har en normal temp. på 37.4 og den anden har en på 38.9.. Sådan noget rod kan jeg bare ikke have :fornaermet:
Link til indlæg
Del på andre sites

Men der er jo meget forskel på hvor meget en hund har i feber hvis den ene har en normal temp. på 37.4 og den anden har en på 38.9.. Sådan noget rod kan jeg bare ikke have :fornaermet:

Derfor ved jeg også at Suzi ligger på 38 om morgen og 38.4 om aften.

Pomkin, 38,2 og 38,4.

Jill, 38 og 38,2

Money 38,2 og 38,2.

Men dette ved jeg jo også kun fordi jeg gennem længre tid har målt dem morgen og aften (pga sygdom)... så mon ikke det vil være den eneste løsning for dem som ønsker at vide hvor på scalaen deres hund ligger.

Link til indlæg
Del på andre sites