Hop til indhold

Den fælles HTM (dogdancing) tråd


sonja77
 Share

Recommended Posts

Nu er vi jo efterhånden nogle stykker, der dyrker (eller skal til at dyrke) denne fantastiske sport herinde. :banan:

 

Så jeg tænkte, om vi ikke skulle have en fælles HTM-tråd? :-D Hvor vi kan skrive om hvad som helst i relation til HTM.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 4k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg er jo med til at arrangere en konkurrence på søndag. Tyson og jeg stiller op i HTM og Freestyle + en for sjov Melodi Grand Prix-klasse.

 

Her til aften var vi nede i klubben og selvtræne lidt før konkurrencen (vi skal jo udnytte vores hjemmebanefordel :slem:). Jeg har jo de sidste mange konkurrencer haft problemer med, at Tyson begynder at gø og bliver meget ukoncentreret i Freestyle-nummeret. HTM er der ingen problemer med, der går han så fint og er helt fokuseret. Det er rigtig ærgerligt med freestylen, for han er SUPER dygtig, og han klarede sig jo også rigtig godt til de første konkurrencer, vi var til, hvor han fik et par førstepladser.

 

Nå, men jeg har trænet og trænet for at komme udover det gøeri. Jeg synes, at jeg har haft god succes med at lægge en synlig belønning, som han så får lov til at løbe hen og spise, når han har trænet nogle øvelser i træk. Og så ellers få ham til at sitte og lade ham sidde der og "kede sig" et stykke tid, hvis han er begyndt at gø.

 

Men da vi gik i gang med at træne her til aften, begyndte han flere gange at gø. :fyfy: Jeg prøvede med ovennævnte metoder, og da han alligevel blev ved med at gå i gømode, stoppede jeg simpelthen træning og tog Shabi ud at træne i stedet for. Lidt senere byttede jeg rundt på hundene, men Tyson lavede samme trick igen.

 

Men jeg syntes så, at jeg kunne se et mønster i det: Det var hver gang, vi lavede nogle øvelser i træk, der mindede om programmet (vi er helt holdt op med at træne hele programmet eller dele af det, da det ser ud til at tricke ham). Og her taler vi altså bare om f.eks. to øvelser i træk fra programmet, selvom vi havde lavet nogle helt andre øvelser umiddelbart inden. Det var ikke alle sammensætning af øvelser fra programmet, han reagerede på, men nogle bestemte steder, som typisk også er der, hvor han begynder at gø til konkurrencer.

 

Jeg begyndte så at sætte nogle helt andre ting sammen med de øvelser, der så ud til at tricke ham, og det virkede. :5up: Og pludselig havde vi det rigtig sjovt sammen,, og Tyson drønede lykkelig rundt efter sit piveplysben som belønning. :hundifart:

 

Som sagt stiller vi op i Melodi Grand Prix-klassen, men jeg har ikke haft tid til at lave et program eller træne til det, så vi skal bare ind og improvisere. Bare for at føle mig en lille smule forberedt tog jeg til sidst i træningen min MP3-afspiller på og lyttede til "Diggi loo diggi ley", som vi stiller op med, og dansede rundt med Tyson til den. Det var totalt pjat og springen rundt og bare lave alle mulige tilfældige tricks, og Tyson ELSKEDE det! Han havde det så skægt og var super koncentreret og lagde ikke en eneste gang an til at gø!

 

Så jeg tænker... på søndag tror jeg simpelthen, at jeg ændrer lidt i programmet - især på de "farlige" steder - og måske improviserer lidt. Jeg kan ikke rigtig nå at træne det inden, så det kommer måske ikke til at passe helt så godt til musikken eller blive ligeså flydende som det "rigtige" program. Men hvis det til gengæld betyder, at jeg måske kan undgå, at Tyson begynder på sit gø-halløj, så vil det klart være bedre.

 

Kryds fingre for, at min plan virker! :x:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

:5up: Super Sonja så kan i hae det hele i en samlet tråd snart svært at finde rundt i alle de andre... :oops:

 

1 spørgsmål stiller jeg :mrgreen:

 

Hor lang tid "plejer" et begynder program at vare??? både freestyle og htm??

 

Der er forskellige max-grænser for programmerne i de forskellige klasser:

 

Klasse 1: Max 2 1/2 minut

Klasse 2: Max 3 1/2 minut

Klasse 3: Max 4 minutter

 

Mit første program varede 1 minut og 45 sekunder, og det er fint. Det skal nok ikke være meget kortere, for så er der ikke nok tid for dommerne at bedømme på. I hvert fald vil jeg mene, at 1 1/2 minut i klasse 1 er absolut minimum.

 

Når det så er sagt, er det klart bedre at stille op med et kort, men godt program, der bare kører, som det skal, end et langt program, der "hænger" lidt.

 

Når man rykker op i klasserne, forventes det, at programmerne bliver længere. Godt nok er der ikke noget minumskrav, men du bør kunne vise, at din hund kan arbejde koncentreret i længere tid end i de lavere klasser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er jo med til at arrangere en konkurrence på søndag. Tyson og jeg stiller op i HTM og Freestyle + en for sjov Melodi Grand Prix-klasse.

 

Her til aften var vi nede i klubben og selvtræne lidt før konkurrencen (vi skal jo udnytte vores hjemmebanefordel :slem:). Jeg har jo de sidste mange konkurrencer haft problemer med, at Tyson begynder at gø og bliver meget ukoncentreret i Freestyle-nummeret. HTM er der ingen problemer med, der går han så fint og er helt fokuseret. Det er rigtig ærgerligt med freestylen, for han er SUPER dygtig, og han klarede sig jo også rigtig godt til de første konkurrencer, vi var til, hvor han fik et par førstepladser.

 

Nå, men jeg har trænet og trænet for at komme udover det gøeri. Jeg synes, at jeg har haft god succes med at lægge en synlig belønning, som han så får lov til at løbe hen og spise, når han har trænet nogle øvelser i træk. Og så ellers få ham til at sitte og lade ham sidde der og "kede sig" et stykke tid, hvis han er begyndt at gø.

 

Men da vi gik i gang med at træne her til aften, begyndte han flere gange at gø. :fyfy: Jeg prøvede med ovennævnte metoder, og da han alligevel blev ved med at gå i gømode, stoppede jeg simpelthen træning og tog Shabi ud at træne i stedet for. Lidt senere byttede jeg rundt på hundene, men Tyson lavede samme trick igen.

 

Men jeg syntes så, at jeg kunne se et mønster i det: Det var hver gang, vi lavede nogle øvelser i træk, der mindede om programmet (vi er helt holdt op med at træne hele programmet eller dele af det, da det ser ud til at tricke ham). Og her taler vi altså bare om f.eks. to øvelser i træk fra programmet, selvom vi havde lavet nogle helt andre øvelser umiddelbart inden. Det var ikke alle sammensætning af øvelser fra programmet, han reagerede på, men nogle bestemte steder, som typisk også er der, hvor han begynder at gø til konkurrencer.

 

Jeg begyndte så at sætte nogle helt andre ting sammen med de øvelser, der så ud til at tricke ham, og det virkede. :5up: Og pludselig havde vi det rigtig sjovt sammen,, og Tyson drønede lykkelig rundt efter sit piveplysben som belønning. :hundifart:

 

Som sagt stiller vi op i Melodi Grand Prix-klassen, men jeg har ikke haft tid til at lave et program eller træne til det, så vi skal bare ind og improvisere. Bare for at føle mig en lille smule forberedt tog jeg til sidst i træningen min MP3-afspiller på og lyttede til "Diggi loo diggi ley", som vi stiller op med, og dansede rundt med Tyson til den. Det var totalt pjat og springen rundt og bare lave alle mulige tilfældige tricks, og Tyson ELSKEDE det! Han havde det så skægt og var super koncentreret og lagde ikke en eneste gang an til at gø!

 

Så jeg tænker... på søndag tror jeg simpelthen, at jeg ændrer lidt i programmet - især på de "farlige" steder - og måske improviserer lidt. Jeg kan ikke rigtig nå at træne det inden, så det kommer måske ikke til at passe helt så godt til musikken eller blive ligeså flydende som det "rigtige" program. Men hvis det til gengæld betyder, at jeg måske kan undgå, at Tyson begynder på sit gø-halløj, så vil det klart være bedre.

 

Kryds fingre for, at min plan virker! :x:

 

krysder alt hvad der kan krydses kan :x:

 

Vil det så sige at du ikk kan træne hele programmet til musikken op til en konkurrence??? Forstod at det var det som trickede ham men er det så ike svært for dig at se om det stadig passer til musikken med tid og sån???

 

Synes i er fantastiske dygtige og glæder mig til at se jer live en dag :banan:

 

Har du film af alle jeres korregrafier???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Nu er vi jo efterhånden nogle stykker, der dyrker (eller skal til at dyrke) denne fantastiske sport herinde. :banan:

 

Så jeg tænkte, om vi ikke skulle have en fælles HTM-tråd? :-D Hvor vi kan skrive om hvad som helst i relation til HTM.

 

God ide - Jeg glæder mig heelt vildt til på sødang når jeg skal se jer optræde.. Kæresten er lokket med for en kort stund, og så bliver jeg selvom han går.. hehehe!

 

Her hjemme studere jeg virkelig de bøger jeg har lånt, og er så småt begyndt at finde ud af hvilke tricks vi skal arbejde på.

 

Hvilke kommando skal man bruge ved zigzag? Synes det er et langt ord at bruge?

 

Rigtig meget pøj pøj med prøverne på søndag.. ER sikker på at i klare den rigtig godt.. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke kommando skal man bruge ved zigzag? Synes det er et langt ord at bruge?

 

 

 

Jeg bruger igennem, som egentlig er lidt ånsvag da jeg bruger den kommando til andre ting også :stupid: men man kunne bruge ind, 1 , 2 , 1 , 2 osv. zig eller kun zag m.m.

 

Synes nu at jeg har opleet med mine hunde at de reagere meget på den måde jeg stiller benene op og faktisk udfører øvelsen på mit kropssprog så mit igennem ikke altid gør den store forskel men at mit kropssprog og et "klar" signal er nok.. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil det så sige at du ikk kan træne hele programmet til musikken op til en konkurrence??? Forstod at det var det som trickede ham men er det så ike svært for dig at se om det stadig passer til musikken med tid og sån???

 

Altså, jeg har længe kunnet programmet udenad - og det har Tyson også, hvilket jeg tror er en del af problemet. Han bliver ukoncentreret, når han tror, at han ved, hvad der skal ske, og måske begynder han også at kede sig lidt. :vedikke:

 

Når vi laver et nyt program, bliver vi selvfølgelig nødt til at øve programmet igennem en del gange, både hele programmet og i mindre bidder. Ellers kan jeg jo ikke være sikker på, at det fungerer som det skal og få det til at "flyde" rigtigt. Men jeg har nok i virkeligheden trænet det alt for meget, for Tyson er meget hurtig til at lære det, og så ser det ud til at gå galt. I virkeligheden behøver jeg jo langt fra at træne det så mange gange med Tyson, som jeg træner det selv til musik. Jeg lærer det udenad ved at lave det mange gange selv uden hund.

 

Det er selvfølgelig en balance, for som sagt bliver jeg selvfølgelig, nødt til at træne hele programmet nogle gange, når jeg laver et nyt program - men nok ikke så meget, som jeg har gjort med Freestyle-programmerne. I HTM har jeg derimod kun trænet hele programmet igennem nogle få gange sammen med Tyson. I stedet har vi trænet positionerne, overgange og sådan, og så har jeg selv trænet programmet uden hund rigtig mange gange, så jeg kan det udenad. Og i HTM er det jo indtil videre gået super til hver konkurrence. :5up:

 

Nu vil jeg altså lave nogle ændringer hist og her til på søndag, men jeg tror ikke, at jeg når at træne det, heller ikke uden Tyson. Måske et par enkelte gange. Men jeg vil så også improvisere lidt, tror jeg, og så er det jo svært at være sikker på, hvor godt det kommer til at passe til musikken. Heldigvis kan jeg jo musikken ud og ind efter at have lyttet til den så mange gange. :-) Det er ikke store ændringer, jeg tænker på at ændre, den overordnede koreografi bliver nogenlunde den samme, så på den måde skal det nok komme til at passe.

 

Synes i er fantastiske dygtige og glæder mig til at se jer live en dag :banan:

 

Tak. :oops:

 

Har du film af alle jeres korregrafier???

 

Ja, der er en, der hedder Stig - Abertil - der filmer til de fleste konkurrencer, så jeg har dvd'er med alle vores koreografier. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

God ide - Jeg glæder mig heelt vildt til på sødang når jeg skal se jer optræde.. Kæresten er lokket med for en kort stund, og så bliver jeg selvom han går.. hehehe!

 

Her hjemme studere jeg virkelig de bøger jeg har lånt, og er så småt begyndt at finde ud af hvilke tricks vi skal arbejde på.

 

Hvilke kommando skal man bruge ved zigzag? Synes det er et langt ord at bruge?

 

Jeg kalder det zig-zag, jeg siger det bare hurtigt. :mrgreen: Men som Linda tror jeg, at det er lige så meget benstillingen, som hundene reagerer på. :-)

 

Rigtig meget pøj pøj med prøverne på søndag.. ER sikker på at i klare den rigtig godt.. :-)

 

Tak :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg har længe kunnet programmet udenad - og det har Tyson også, hvilket jeg tror er en del af problemet. Han bliver ukoncentreret, når han tror, at han ved, hvad der skal ske, og måske begynder han også at kede sig lidt. :vedikke:

 

Når vi laver et nyt program, bliver vi selvfølgelig nødt til at øve programmet igennem en del gange, både hele programmet og i mindre bidder. Ellers kan jeg jo ikke være sikker på, at det fungerer som det skal og få det til at "flyde" rigtigt. Men jeg har nok i virkeligheden trænet det alt for meget, for Tyson er meget hurtig til at lære det, og så ser det ud til at gå galt. I virkeligheden behøver jeg jo langt fra at træne det så mange gange med Tyson, som jeg træner det selv til musik. Jeg lærer det udenad ved at lave det mange gange selv uden hund.

 

Det er selvfølgelig en balance, for som sagt bliver jeg selvfølgelig, nødt til at træne hele programmet nogle gange, når jeg laver et nyt program - men nok ikke så meget, som jeg har gjort med Freestyle-programmerne. I HTM har jeg derimod kun trænet hele programmet igennem nogle få gange sammen med Tyson. I stedet har vi trænet positionerne, overgange og sådan, og så har jeg selv trænet programmet uden hund rigtig mange gange, så jeg kan det udenad. Og i HTM er det jo indtil videre gået super til hver konkurrence. :5up:

 

Nu vil jeg altså lave nogle ændringer hist og her til på søndag, men jeg tror ikke, at jeg når at træne det, heller ikke uden Tyson. Måske et par enkelte gange. Men jeg vil så også improvisere lidt, tror jeg, og så er det jo svært at være sikker på, hvor godt det kommer til at passe til musikken. Heldigvis kan jeg jo musikken ud og ind efter at have lyttet til den så mange gange. :-) Det er ikke store ændringer, jeg tænker på at ændre, den overordnede koreografi bliver nogenlunde den samme, så på den måde skal det nok komme til at passe.

 

 

 

Tak. :oops:

 

 

 

Ja, der er en, der hedder Stig - Abertil - der filmer til de fleste konkurrencer, så jeg har dvd'er med alle vores koreografier. :5up:

 

 

tak for super forklaring :5up:

 

Oki ja så har du dem ike på filer så man kunne ligge dem herind så man kunne se nogle klasse 1 programmer??? synes at når jeg søger på youtube kommer der en masse fantastiske programmer men il gerne se klasse 1 programmer så man kan se hvorn nieauet ligesom ligger med tricks osv.

 

man høre jo at kan hunden lidt tricks så kan man godt komme igang og er godt på vej til et program... - og i kan da en del forskellige tricks efterhånden men il gerne se niveuaet inden prøvedeltagelse hehe... og kommer ikke lige til djævleøen :engel: og ser de næste konkurrencer ... :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
tak for super forklaring :5up:

 

Oki ja så har du dem ike på filer så man kunne ligge dem herind så man kunne se nogle klasse 1 programmer??? synes at når jeg søger på youtube kommer der en masse fantastiske programmer men il gerne se klasse 1 programmer så man kan se hvorn nieauet ligesom ligger med tricks osv.

 

man høre jo at kan hunden lidt tricks så kan man godt komme igang og er godt på vej til et program... - og i kan da en del forskellige tricks efterhånden men il gerne se niveuaet inden prøvedeltagelse hehe... og kommer ikke lige til djævleøen :engel: og ser de næste konkurrencer ... :cry:

 

Abertil.dk - Her kan du købe cd'er med alle konkurrencerne.. De koster ca. 60 kr. pr skive. Vi så et par stykker af dem til vores intro htm kursus... :-)

 

Skal selv ha købt et par stykker af dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Så er jeg lige kommet hjem fra min første HTM konkurrence (Som tilskuer) ! Snart bliver det som deltager med Caia - Eller man har lov til at håbe :-)

 

Det har været en rigtig god oplevelse, og jeg har fået en endnu bedre fornemmelse af hvad det vil sige at danse med ens hund:-)

 

Min bedre halvdel kom med Caia, så vi kunne øve det at hun skal forholde sig i ro i nye uvante omgivelser - Hvilket hun klarede til UG, kryds og bolle og jeg skal komme efter dig.

 

Hun var SKU dygtig. Det kom lidt bag på mig at hun var så roooolig, men det er jo bare godt. Hun lagde sig ned, og kiggede på, eller også så sad hun bare. Vi fik hilst på et par søde venlige hunde, samt deres hundeejere... og jeg fik også hilst på Sonja og hendes dejlige hundebasser :-)

 

Alt i alt en dejlig dag med en masse nye indtryk.. En ting er sikkert, Caia og jeg er kommet for at danse... Hehe!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Spændende tråd.

 

HTM og/eller freestyle er helt sikkert noget vi skal prøve, men først når knægten ellers vil tage sig ordentlig sammen i eliten, før får han ikke lov til det sjove :fyfy:

 

... også er det lige at sammensætte et program som passer.

 

Har tænkt lidt på "Men in black", men det er et hurtigt nummer og mig og sammensætning af et program, det er helt håbløst :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Spændende tråd.

 

HTM og/eller freestyle er helt sikkert noget vi skal prøve, men først når knægten ellers vil tage sig ordentlig sammen i eliten, før får han ikke lov til det sjove :fyfy:

 

... også er det lige at sammensætte et program som passer.

 

Har tænkt lidt på "Men in black", men det er et hurtigt nummer og mig og sammensætning af et program, det er helt håbløst :stupid:

 

Jeg var på et intro kursus i mandags, og det er super sjovt! Meeeen det der med at finde et nummer, og dernæst sammensætte et program... puha. Det synes jeg virker temmelig svært!

 

Jeg har meldt os til HTM kursus igennem hund og træning, så der håber jeg at kunne få en masse gode redskaber, og hjælp til at forstå det der med at udvælge et stykke musik som passer til os..

 

Men skægt det er det, og Caia synes det er sjovt med en masse forskellige tricks....

Link til indlæg
Del på andre sites

Yes, en god dag! :banan:

 

Vejret var med os, og alt klappede som det skulle, på trods af at det var første gang, at Randi og jeg arrangerede konkurrence og ikke heeelt havde styr på tingene. :mrgreen:

 

Tyson vandt HTM1 med 24,03 point! :yeah: Så nu kan han kalde sig HTM1 og er rykket op i klasse 2! :klap:

 

Det vil så godt nok også sige, at jeg kun har en uge til at lave et nyt HTM-nummer, da vi er tilmeldt konkurrence mandag den 19. april. :genert:

 

Freestylen (Pretty Woman-nummeret) gik ikke lige så godt. Tyson missede rigtig mange tricks og lavede i det hele taget ikke så meget af nummeret, og så blev jeg nødt til bare at improvisere løs med det resultat, at timingen var helt off flere gange. Vi blev nr. 6 med 23 point, men ikke bestået, da vi fik for lave karakterer for udførelse (forståeligt nok). MEN - vi klarede nummeret igennem næsten uden gøen! :yeah: To-tre gange gik han i gang med at gø, men jeg fik ham stoppet med det samme ved at sitte ham helt kort, og han gik IKKE i gø-mode og fortsatte resten af nummeret, som han ellers plejer. :banan: Så det var en KÆMPE succes for os på det plan. Og da vi kom til Ommer-klassen lavede han hele programmet næsten perfekt (godt nok i et lidt langsomt tempo, da han var ret træt på det tidspunkt :lol:), så jeg var godt tilfreds.

 

I Melodi Grand Prix-klassen (uofficiel klasse) gik vi bare ind og improviserede til Diggi loo diggi ley, da vi intet havde forberedt. Vi havde det SÅ sjovt, og Tyson var super fokuseret og gjorde alt, hvad jeg bad ham om. Så vi vandt sgu klassen med 26,67 point! :banan: Dommerne syntes, at det var så skægt med den klasse, at de lavede lidt sjov og kaldte vinderen (= Tyson og mig) ind igen lige efter klassen for at lave nummeret igen. Og så måtte vi jp improvisere igen. :lol: På det tidspunkt var Tyson begyndt at være lidt træt, men han gjorde det nu godt igen. :kys:

 

Oven i Ainas billedspam vil jeg da også lige bidrage med lidt billeder. :mrgreen:

 

HTM1 (You've Got A Friend In Me):

 

[ATTACH]24917[/ATTACH]

 

[ATTACH]24918[/ATTACH]

 

[ATTACH]24919[/ATTACH]

 

Freestyle1 (Oh Pretty Woman):

 

[ATTACH]24920[/ATTACH]

 

[ATTACH]24921[/ATTACH]

 

[ATTACH]24922[/ATTACH]

 

[ATTACH]24923[/ATTACH]

 

[ATTACH]24924[/ATTACH]

 

[ATTACH]24925[/ATTACH]

 

[ATTACH]24926[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Shit, hvor tog du mange billeder, Aina. :lol::klap:

 

Det var rigtig hyggeligt, at du kom og kiggede på. Og også Caia og Caia-mor (hvor er Caia for øvrigt helt utrolig smuk :lun:).

 

Der kom også tilfældige folk ind fra parken udenfor og kiggede, bl.a. en indvandrermor med sin tre drenge, som synes, at det var spændende at se hundene optræde. Det var rigtig hyggeligt, der var virkelig en god stemning. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...