Hop til indhold

Den fælles HTM (dogdancing) tråd


sonja77
 Share

Recommended Posts

Spring over og gennem ben? Kan du ikke lige uddybe det for sådan en nybegynder som mig?:oops:

 

Altså det er to forskellige øvelser. :blink: 1) Springe over mit ben - jeg løfter benet, og hun springe over det. 2) Spring gennem mine ben - jeg sætter den ene fod op af det andet men, så benene danner en slags cirkel, hun kan spring igennem.

 

Det er super at lære hunden forskellige spring, for det ser godt ud og tilføjer lidt action til programmet - og så synes de fleste hunde, at det er så sjovt, så det nærmest er en belønning i sig selv. :-)

 

Man kan jo udvide det til alt muligt, springe over ryggen på føreren, springe gennem armene osv.

 

 

Igår prøvede jeg også at træne at Caia skulle rende igennem mine arme, altså som 8 taller bare imellem mine arme.. Det er lidt svært når hun er en halv stor hund, og jeg en lille en, og så også det der med at skulle klikke osv osv...

 

Ja, den er svær, den havde jeg også problemer med i starten. Jeg gjorde så det, at jeg havde en godbid i munden og klikkeren i en af hænderne. Jeg lokkede Tyson rundt om den ene arm ved at lade ham følge den anden hånd (det er han vant til), og når han så var på vej rundt om armen, klikkede jeg og spyttede godbidden ud. Jeg trænede først rundt om hver arm hver for sig og satte det så sammen til sidst.

 

Alternativt skal du have en til at hjælpe dig med at guide hunden og give godbidder.

 

Jeg vil super gerne lære Caia at bakke rundt om mig - I its showtime på side 50 beskriver Emmy hvordan man kan træne det...

Hvordan har du lært Tyson denne øvelse?

 

Jeg stillede mig i et hjørne af stuen, så jeg havde væg på min venstre side og bagved mig. På min højre side stillede jeg en skammel eller Tysons hundeseng, så den side også var "blokeret". Så fik jeg Tyson til at stille sig i pladsposition og førte en godbid bagover hans hoved, så han var tvunget til at bakke for at få fat i den. I starten klikkede og belønnede jeg selvfølgelig, når bare han bakkede lidt af vejen rundt og hævede så kriterierne gradvist. Da han bakkede hele vejen rundt uden problemer, satte jeg signal på. Da han havde lært signalet at kende (jeg kalder det behind), kunne jeg stille mig ud midt på gulvet uden noget til at blokere, og så gjorde han det. De første gange med lidt mere guidning, men meget hurtigt helt af sig selv.

 

Der er også mange, der deler øvelsen op i to halvdele, så du træner hver af de to "halvveje" rundt om dig hver for sig og så sætter dem sammen til sidst.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 4k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst Chili Con Caia
Altså det er to forskellige øvelser. :blink: 1) Springe over mit ben - jeg løfter benet, og hun springe over det. 2) Spring gennem mine ben - jeg sætter den ene fod op af det andet men, så benene danner en slags cirkel, hun kan spring igennem.

 

Det er super at lære hunden forskellige spring, for det ser godt ud og tilføjer lidt action til programmet - og så synes de fleste hunde, at det er så sjovt, så det nærmest er en belønning i sig selv. :-)

 

Man kan jo udvide det til alt muligt, springe over ryggen på føreren, springe gennem armene osv.

 

 

 

 

Ja, den er svær, den havde jeg også problemer med i starten. Jeg gjorde så det, at jeg havde en godbid i munden og klikkeren i en af hænderne. Jeg lokkede Tyson rundt om den ene arm ved at lade ham følge den anden hånd (det er han vant til), og når han så var på vej rundt om armen, klikkede jeg og spyttede godbidden ud. Jeg trænede først rundt om hver arm hver for sig og satte det så sammen til sidst.

 

Alternativt skal du have en til at hjælpe dig med at guide hunden og give godbidder.

 

 

 

Jeg stillede mig i et hjørne af stuen, så jeg havde væg på min venstre side og bagved mig. På min højre side stillede jeg en skammel eller Tysons hundeseng, så den side også var "blokeret". Så fik jeg Tyson til at stille sig i pladsposition og førte en godbid bagover hans hoved, så han var tvunget til at bakke for at få fat i den. I starten klikkede og belønnede jeg selvfølgelig, når bare han bakkede lidt af vejen rundt og hævede så kriterierne gradvist. Da han bakkede hele vejen rundt uden problemer, satte jeg signal på. Da han havde lært signalet at kende (jeg kalder det behind), kunne jeg stille mig ud midt på gulvet uden noget til at blokere, og så gjorde han det. De første gange med lidt mere guidning, men meget hurtigt helt af sig selv.

 

Der er også mange, der deler øvelsen op i to halvdele, så du træner hver af de to "halvveje" rundt om dig hver for sig og så sætter dem sammen til sidst.

 

Super super super - Dejligt at du skære det ud i pap for mig.. :5up:

Jamen så er det bare at komme i gang.

 

På vores intro kursus trænede vi bl.a. det at hun skulle springe igennem mine arme, og hen over ryggen på mig - Hvilket hun absolut var helt vild med.

 

Den med hvor hun skulle løbe under min arm, gjorde jeg det at jeg satte mig på gulvet, med armen oppe, så den danede en bue. Dernæst brugte jeg min anden hånd til at guide hende igennem, hvor jeg så havde en godbid også.. Hun forstod det efter et par gange, så det kommer nok stille og roligt... :5up:

 

Glæder mig til at tage fat på den der hvor hun skal bakke rundt om mig.. Det bliver sjovt at træne tror jeg... Hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Her er en ret god træningsvideo til lidt inspiration. :blink:

 

[media]

[/media]

 

Jaaa, den så jeg godt i går.. De er rigtig gode sammen:-)

 

Sonja - Stiller du op den 29 maj i Albertslund? Overvejer at komme ud for at kigge, og så kan Caia også komme med i sit stof bur :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaaa, den så jeg godt i går.. De er rigtig gode sammen:-)

 

Sonja - Stiller du op den 29 maj i Albertslund? Overvejer at komme ud for at kigge, og så kan Caia også komme med i sit stof bur :-)

 

Jeg har ikke meldt til endnu... Randi, som jeg plejer at køre med, kommer nemlig ikke. Og jeg er ikke sikker på, at jeg kan overskue at finde anden transport derud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg har ikke meldt til endnu... Randi, som jeg plejer at køre med, kommer nemlig ikke. Og jeg er ikke sikker på, at jeg kan overskue at finde anden transport derud.

 

Det kan jeg godt forstå..

 

Jeg skal lige se om jeg kan lokke min bedre halvdel til at tage en smut derud så vi lige kan kigge lidt, og så vi kan øve at have Caia med os..

 

Det ser ud til at vi skal stille op til vores første konkurrence den 16 oktober i næstved.. Spændende spændende..:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Har du allerede besluttet det? Fedt, jeg glæder mig til at se jeres debut. :5up: Stiller I op i klasse 1 eller For Sjov?

 

Jamen målet med det der HTM kursus over 5 gange, er at vi skal kunne stille op i næstved. :-)

 

Har skrevet en del mails med Anja i dag omkring sang valg... Hun spurgte selv ind til om jeg havde fundet en melodi, da det ville vær een fordel i forhold til vores kursus.... Da vi får mest ud af det, hvis vi er forberedt så meget som muligt.

 

Indtil da har jeg den eneste ene i tankerne mht. sangvalg - Her synes Anja at den kunne være rigtig god til et HTM program.

 

Ellers bliver der lyttet til den lille havfrue og Aladin.

 

Alt efter hvordan det går i den kommende fremtid, bliver det i hvert fald bare at stille op, om det så bliver for sjov klassen eller klasse 1 ved jeg endnu ikke.

 

Faktum er at Caia er super vild med træne det med mig, og det er en sand fornøjelse. Jeg synes vi har det rigtig skægt sammen, og det er vildt at se hvor hurtig hun er til at fange de forskellige ting.

 

Dog ville jeg ønske at jeg var bedre rustet til at sammensætte et super godt program... Men det kommer, jeg læser en masse om det, og prøver at få set en masse på youtube mht. tricks osv osv..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen målet med det der HTM kursus over 5 gange, er at vi skal kunne stille op i næstved. :-)

 

Har skrevet en del mails med Anja i dag omkring sang valg... Hun spurgte selv ind til om jeg havde fundet en melodi, da det ville vær een fordel i forhold til vores kursus.... Da vi får mest ud af det, hvis vi er forberedt så meget som muligt.

 

Indtil da har jeg den eneste ene i tankerne mht. sangvalg - Her synes Anja at den kunne være rigtig god til et HTM program.

 

Ellers bliver der lyttet til den lille havfrue og Aladin.

 

Alt efter hvordan det går i den kommende fremtid, bliver det i hvert fald bare at stille op, om det så bliver for sjov klassen eller klasse 1 ved jeg endnu ikke.

 

Faktum er at Caia er super vild med træne det med mig, og det er en sand fornøjelse. Jeg synes vi har det rigtig skægt sammen, og det er vildt at se hvor hurtig hun er til at fange de forskellige ting.

 

Dog ville jeg ønske at jeg var bedre rustet til at sammensætte et super godt program... Men det kommer, jeg læser en masse om det, og prøver at få set en masse på youtube mht. tricks osv osv..

 

 

Hvor er i seje med sådan et gå på mod :5up:

 

Glæder mig til at følge jer i jeres træning og ja bliver motiveret af jer til at selv tage mig sammen og få gjortn noget ved vores korregrafi vi er i fuld gang men skisme svært men nu har jeg et par fridage til at få filmet lidt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er i seje med sådan et gå på mod :5up:

 

Glæder mig til at følge jer i jeres træning og ja bliver motiveret af jer til at selv tage mig sammen og få gjortn noget ved vores korregrafi vi er i fuld gang men skisme svært men nu har jeg et par fridage til at få filmet lidt :-)

 

Det glæder vi os til at se! :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Hvor er i seje med sådan et gå på mod :5up:

 

Glæder mig til at følge jer i jeres træning og ja bliver motiveret af jer til at selv tage mig sammen og få gjortn noget ved vores korregrafi vi er i fuld gang men skisme svært men nu har jeg et par fridage til at få filmet lidt :-)

 

 

Ihhh - Glæder mig til at se noget film af det i går og træner på:-)

 

Nu har jeg fået sangvalget på plads - Tror jeg:-)

 

Jeg er forelsket i sangen fra den eneste ene, så det er den vi skal arbejde med.

 

Det bliver et HTM nummer, da jeg synes vildt godt om at træne de øvelser.

 

Såååå nu har vi da noget at gå efter :-)

 

God træning til jer alle.... Måske er det bare os der skriver jævnligt i tråden. hehe!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke meldt til endnu... Randi, som jeg plejer at køre med, kommer nemlig ikke. Og jeg er ikke sikker på, at jeg kan overskue at finde anden transport derud.

 

Nå, nu har jeg tilmeldt mig delebil.dk, for jeg er sgu lidt træt af altid at være afhængig af andre for at kunne komme rundt til konkurrence og kurser. Så nu er jeg tilmeldt konkurrencen i Albertslund den 29. maj. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidder og hører sange på Youtube, mens jeg arbejder... tænker at den her kunne bliver et ret sjovt HTM-nummer. :slem:

 

[media]http://www.youtube.com/watch?v=9KOpU6YqnBY[/media]

 

Jeg har dog altid så mange sange, jeg gerne vil lave numre til. :lol: Tysons og mit næste Freestylenummer skal være et piratnummer til denne sang:

 

[media]

[/media]

 

Vi skal også lave et freestyle Harry Potter-nummer på et tidspunkt - eller også bliver det med Shabi. :hmm:

 

[media]http://www.youtube.com/watch?v=vH_u2RO35z4[/media]

 

Jeg forestiller mig dog, at Shabis første Freestylenummer skal være til The Bare Necessities eller I Wanna Be Like You fra Junglebogen.

 

[media]

[/media]

 

[media]

[/media]

 

Så mange sange, så få hunde og så lidt tid. :vedikke::lol:

 

Men altså, jeg kunne virkelig godt tænke mig at lave noget til den Annie-sang... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidder og hører sange på Youtube, mens jeg arbejder... tænker at den her kunne bliver et ret sjovt HTM-nummer. :slem:

 

[media]http://www.youtube.com/watch?v=9KOpU6YqnBY[/media]

Jeg har dog altid så mange sange, jeg gerne vil lave numre til. :lol: Tysons og mit næste Freestylenummer skal være et piratnummer til denne sang:

 

[media]

[/media]

Vi skal også lave et freestyle Harry Potter-nummer på et tidspunkt - eller også bliver det med Shabi. :hmm:

 

[media]http://www.youtube.com/watch?v=vH_u2RO35z4[/media]

Jeg forestiller mig dog, at Shabis første Freestylenummer skal være til The Bare Necessities eller I Wanna Be Like You fra Junglebogen.

 

[media]

[/media]

[media]

[/media]

Så mange sange, så få hunde og så lidt tid. :vedikke::lol:

 

Men altså, jeg kunne virkelig godt tænke mig at lave noget til den Annie-sang... :genert:

 

Jaa Annie sangen er så god!! :banan::banan: Elsker Annie :lun:

 

Og Sonja - jeg får flere og flere ideer til jeres piratnummer...især med afslutningen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

He he, hvad da? :mrgreen:

 

altså...ved ik om jeg kan skrive det, så det kan forståes, men du ender med at dræbe Tyson :shock: Hehe...

 

Tænker lidt at du kan slå ned mod ham oppefra med sablen, hvor han så bukker sig :mrgreen:

og angribe ham med et skridt fremad og løftet sabel, hvor han bakker :slem:

og måske noget med du falder på knæ i kampen og han hopper på ryggen af dig - og så ned igen :hmm:

Og hvis I laver det der med at du drejer rundt og han går rundt om dig samtidig baglæns, så kan du løfte sablen med begge hænder på en eller anden fiks måde

 

Og tænker at som afslutning, så noget med at du får "ram på Tyson" og han kravler væk fra dig og falder om på siden...

 

Tadahhhh :mrgreen: Er sprængfyldt med gode ideer, hva? :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

altså...ved ik om jeg kan skrive det, så det kan forståes, men du ender med at dræbe Tyson :shock: Hehe...

 

Tænker lidt at du kan slå ned mod ham oppefra med sablen, hvor han så bukker sig :mrgreen:

og angribe ham med et skridt fremad og løftet sabel, hvor han bakker :slem:

og måske noget med du falder på knæ i kampen og han hopper på ryggen af dig - og så ned igen :hmm:

Og hvis I laver det der med at du drejer rundt og han går rundt om dig samtidig baglæns, så kan du løfte sablen med begge hænder på en eller anden fiks måde

 

Og tænker at som afslutning, så noget med at du får "ram på Tyson" og han kravler væk fra dig og falder om på siden...

 

Tadahhhh :mrgreen: Er sprængfyldt med gode ideer, hva? :slem:

 

Ja, du har mange gode ideer. :klap: Du må vist hellere snart i gang med dit og Lumis eget HTM-nr. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Spændende spændende med dele bil og alle de nye sange du har fundet:-)

 

Her hjemme er der ikke blevet trænet dogdancing hen over weekenden, men jeg har virkelig fået læst It's showtime vedr. HTM øvelserne..

 

Uhhh. jeg har tænkt meget over det med at Emmy i sin bog kommer ind på at hunden ikke automatisk skal sætte sig ned når man f.eks. stopper..Da det ikke vil se nær så flydende ud.

Hmmm. I forhold til lydigheds træningen med Caia har vi jo netop fået indlært at når jeg stopper ved en lineføring, jamen så sætter hun sig uden at jeg skal afgive kommando...

 

Jeg ved ikke om jeg kan adskille det, sådan så hun forstår forskellen:confused:

 

Som jeg har forstået det ville det bedste være at indlære en position ad gangen, og når den sidder i skabet, tager man fat på en ny position samtidig med at man selvf. fortsætter træningen med de andre positioner...?

 

Bare lige et par dogdancing tanker her fra mig af:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende spændende med dele bil og alle de nye sange du har fundet:-)

 

Her hjemme er der ikke blevet trænet dogdancing hen over weekenden, men jeg har virkelig fået læst It's showtime vedr. HTM øvelserne..

 

Uhhh. jeg har tænkt meget over det med at Emmy i sin bog kommer ind på at hunden ikke automatisk skal sætte sig ned når man f.eks. stopper..Da det ikke vil se nær så flydende ud.

Hmmm. I forhold til lydigheds træningen med Caia har vi jo netop fået indlært at når jeg stopper ved en lineføring, jamen så sætter hun sig uden at jeg skal afgive kommando...

 

Jeg ved ikke om jeg kan adskille det, sådan så hun forstår forskellen:confused:

 

Som jeg har forstået det ville det bedste være at indlære en position ad gangen, og når den sidder i skabet, tager man fat på en ny position samtidig med at man selvf. fortsætter træningen med de andre positioner...?

 

Bare lige et par dogdancing tanker her fra mig af:engel:

 

Jeg ved, at flere af dem der træner både htm og lydighed, vælger at give htm-plads en anden kommando og f.eks. kalde den fod eller heel, så hunden lærer forskel på at gå htm-plads og lydighedsplads.

 

Det kan godt være, at det er smartest at lære hunden positionerne en af gangen? Jeg har typisk lært Tyson et par stykker af gangen, men ved da ikke, om det er den bedste måde at gøre det på. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg ved, at flere af dem der træner både htm og lydighed, vælger at give htm-plads en anden kommando og f.eks. kalde den fod eller heel, så hunden lærer forskel på at gå htm-plads og lydighedsplads.

 

Det kan godt være, at det er smartest at lære hunden positionerne en af gangen? Jeg har typisk lært Tyson et par stykker af gangen, men ved da ikke, om det er den bedste måde at gøre det på. :lol:

 

1000 tak for svar.;-)

Tror også at jeg vil give plads kommandoen en anden kommando når vi træner HTM, sådan så der er en forskel.. For ellers går det nok galt.:stupid:

 

Jeg tror jeg får svært ved kun at træne en position af gangen, men nu må vi se hvordan det kommer til at gå når vi begynder for alvor med dem. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Wow wow wow - Jeg er i den 7 himmel efter aftens træning med Caia:-D

Både i forhold til dogdancing og alm. lydighed!!

 

Hun var en mester på alle punkter.

 

Vi trænede Twist og Turn - Især Twist kan jeg nu nøjes med et meget lille signal med min finger, så der går nok ikke lang tid før jeg kan give en verbal kommando kun... Weee.. Hun er sej.:klap:

 

Det samme gør sig gældende for cirkel - Den hvor hun skal gå rundt om mig, enten forlæns eller baglæns. Her mangler jeg dog at finde en kommando jeg vil bruge.. Meeen mit signal til hende i øvelsen bliver mindre og mindre!:5up:

 

Men mest af alt er jeg i sær MEGA stolt over hende i bak øvelsen. Her bruger jeg shapping 110 procent, og jeg har øget kravet til hende i øvelsen, sådan så hun skal bakke mere før hun får sin belønning bagud som kan være en guf/hendes yndlings bold. :banan:

 

Jeg har valgt at tage fat på to positioner, den ene er hvor hun står på min venstre side - I bogen kaldes den for Venstre, jeg venter med den normale plads.

 

Den anden position er Front.

 

Såååå vi har nok at se til ved siden af vores lp lydighed :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Wow wow wow - Jeg er i den 7 himmel efter aftens træning med Caia:-D

Både i forhold til dogdancing og alm. lydighed!!

 

Hun var en mester på alle punkter.

 

Vi trænede Twist og Turn - Især Twist kan jeg nu nøjes med et meget lille signal med min finger, så der går nok ikke lang tid før jeg kan give en verbal kommando kun... Weee.. Hun er sej.:klap:

 

Det samme gør sig gældende for cirkel - Den hvor hun skal gå rundt om mig, enten forlæns eller baglæns. Her mangler jeg dog at finde en kommando jeg vil bruge.. Meeen mit signal til hende i øvelsen bliver mindre og mindre!:5up:

 

Men mest af alt er jeg i sær MEGA stolt over hende i bak øvelsen. Her bruger jeg shapping 110 procent, og jeg har øget kravet til hende i øvelsen, sådan så hun skal bakke mere før hun får sin belønning bagud som kan være en guf/hendes yndlings bold. :banan:

 

Jeg har valgt at tage fat på to positioner, den ene er hvor hun står på min venstre side - I bogen kaldes den for Venstre, jeg venter med den normale plads.

 

Den anden position er Front.

 

Såååå vi har nok at se til ved siden af vores lp lydighed :-)

 

Fedt. :klap: Måske ser vi snart en træningsvideo af jer? :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så var vi til HTM-konkurrence i Hillerød i dag.

 

Freestyle 2 bestod vi ikke (vi fik 22,47 point). Første halvdel af nummeret gjorde Tyson det rigtig godt, men så var det pludselig som om, at han opdagede den store hal, vi var i. Den var altså også rigtig stor, og der var meget larm, mange mennesker og hunde gik forbi ringen (oven i købet alle Tysons hadehunde, amerikanske og engelske bulldogs, staffier, bull terriers og amstaffs, da de blev udstillet i ringen ved siden af) og på den ene langside af ringen var der linet hunde i bure op, hvor af et par stykker stod og gøede konstant. Så der var faktisk ikke noget at sige til, at han blev lidt hylet ud af den. Så han gik i gømode, og så kunne han ikke koncentrere sig resten af nummeret.

 

HTM 2 bestod vi med 23,17 point :banan: - og vi vandt sørme, men vi var så også den eneste ekvipage i den klasse. :mrgreen: Der var én til ekvipage tilmeldt, men de var også til agilitykonkurrencen og nåede ikke hen til HTM i tide. Tyson var ellers også lidt ukoncentreret noget af tiden, så nogle steder var han lidt upræcis, og han lavede nogle ujævne skift (efter at have gået knivskarpt i opvarmingen :rolleyes:). Men jeg synes faktisk, at han gjorde det flot en stor del af tiden, og han var SÅ dygtig til at følge mig i småløb, som jeg jo lavede det meste af rutinen i, selvom vi ikke har trænet det særlig meget. :klap:

 

Det værste er, at vi med sejren fik 5 oprykningspoint. :shock: Altså, der er selvfølgelig dejligt på en måde, men jeg håber godt nok, at der stiller nogle flere op i klassen de næste gange, så vi ikke får max oprykningspoint igen lige med det samme. For når vi har 12 oprykningspoint, rykker vi op i klasse 3, og DET er vi slet ikke klar til. Det er vi langt fra gode nok til, og dem, der p.t. er i klasse 3, er langt, langt over vores niveau. Det er jo landsholdsdeltagerne m.fl. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...