Hop til indhold

Endnu en BARF-tråd - menu?


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Nu er Møffe kørt over på råfodring.

 

Jeg har jo haft planen i lang tid, men nu fik jeg endelig mine forældre med på idéen :mrgreen:

 

Men jeg kunne godt tænke mig, at høre lidt fra "de kloge hoveder". Jeg fodrer rent med kød og ben, ingen grøntsager eller lign.

 

Har altid hørt, at man har snakket om en "bendag". Syntes det lød lidt voldsomt, at hunden kun skulle have en enkelt dag med ben (og kun ben), men ok :vedikke:

 

Snakkede så med den Rigtig Hundemad-forhandler, jeg køber fra og han mente, at jeg skulle give ben hver eller hveranden dag.

 

Så nu får Møffe enten 50%rigtig ben eller 50%kød med ben og brusk hver dag (sådan ca., måske en dag med lidt mindre opstår en gang imellem :blink:).

 

Derudover forsøger jeg at spænde over de forskellige kødtyper. Men har garanteteret misset noget (i hvert fald lyst kød i denne omgang?).

 

Jeg har købt følgende ind til ham:

 

Laks (2000g)

Hjort (2000g)

Kallun (8000g)

Hest (2000g)

Kæbekød (2000g)

Lam (2000g)

Ben

 

Mangler så selvsagt noget fjerkræ, men det fik jeg ikke lige købt i den omgang. Er der andet, jeg mangler?

 

Kallun har jeg købt mest af, fordi forhandleren sagde, at de nærmest kunne leve af det alene og indmad ikke behøvedes i det tilfælde. Hmmm, ved jeg ikke, men købte, så 1/3 af Møffes mad kunne være kallun. Og ingen indmad i denne omgang.

 

Men tror på, især efter at have læst lidt ekstra om det efterfølgende, at han skal have rigtig indmad 1xugen også og ikke kun kallun. Og at der måske skal skæres lidt ned på kallunen? Det har jeg i forvejen gjort, han får ikke så meget, selvom det er dejlig billigt :genert:

 

Derudover overvejer jeg, om jeg også skal fortsætte med kosttilskud? :hmm: Og i så fald hvilket.

 

Gav Vitalanimin til ham før i tiden og har også prøvet Animastrath - og lærte, at jeg aldrig mere vil bruge flydende. Så regner med, måske at købe noget Vitalanimin? Men ved ikke, om det egentlig er nødvendigt længere, han er jo ikke en lille bette hvalp, der vokser lynstærkt, men tager det i "roligt" tempo nu (1-3kg om måneden i stedet for 5-6kg, hehe).

 

A little help, maybe? :engel:

 

PS. Han er helt vild med det! Da han var lille og jeg skulle veje mad op til efterfølgende dag eller hentede madskålen op, så han kunne få noget mad, kunne han stå og pive og bjæffe, for at få noget... Men det stoppede han med efterhånden. Når jeg tager hans madskål nu og går ovenpå (selvom jeg 50% af gangene jo bare skal gøre den ren), så står han og gør og bjæffer igen :mrgreen: Det er lidt hyggeligt :lun: Og belastende :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 121
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

 

PS. Han er helt vild med det! Da han var lille og jeg skulle veje mad op til efterfølgende dag eller hentede madskålen op, så han kunne få noget mad, kunne han stå og pive og bjæffe, for at få noget... Men det stoppede han med efterhånden. Når jeg tager hans madskål nu og går ovenpå (selvom jeg 50% af gangene jo bare skal gøre den ren), så står han og gør og bjæffer igen :mrgreen: Det er lidt hyggeligt :lun: Og belastende :lol:

 

:lun: nåårh hvor hyggeligt.

 

Det med kallun, jeg tror ville ikke basere 1/3 del af maden på det, Motor får det bare en eller 2 gange ugentligt.

Men der sker intet ved at han får mere i en periode, så ind i skrutten med det og stå ikke i vindretningen bagefter hæhæ :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg barfer jo også og det er rigtigt at de skal have kallun et par gange om ugen.

Det er meget vigtigt, at de får kød med brusk da de jo skal have kalken, som jo er godt til deres knogler.

Ham af min får kødben hver dag og ikke brusk i maden, men han spiser også stort set hele benet og får derved den vigtige kalk(det er billigere for mig at fodre sådan).

Han har en fast ugentlig bendag, hvor han kun får ben(to store) og en fast ugentlig fastedag, nu hvor han er fyldt et år.

Synes at din madplan ser fin ud. Bare husk at variere og du kan jo altid købe lidt kyllingehalse at supplere med så han får fjerkræ.

Min berner får ikke ekstra vitaminer eller grøntsager. Jeg giver ham bare lidt frugt og grønt i ny og næ og om sommeren plukker han selv bær fra vores buske:blink:

Hvor gammel er han nu og hvor meget mad får han om dagen??? Ham af min får et kilo plus ben og vokser i et pænt tempo og er slank.

Du kan bare spørge igen, hvis er er mere som jeg kan hjælpe med.

 

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine skider kridt når hun får knogler og det gør lidt ondt, så hun får ingen 'ren ben-dag' og hun får ofte slet ikke ben, kallun får hun slet ikke 1/3 af, grøntsager får hun en del af, hovedsageligt for at fylde noget i maven så hun ikke er vildt sulten.

 

Tror det er lidt 'personligt' hvordan man sammensætter menuen, vi har eksperimenteret meget, du opdager lynhurtigt når det der kommer ud er for tyndt/hårdt eller når ånden bliver rådden.

 

Tillykke til Møffe, nu er han er rigtig hund :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, tak for råd :-D

 

Har forsøgt at give Møffe ben hver dag, men tror det er for meget for ham? :hmm: Der lå 5 kridhvide kugler ude i haven igår, stakkels kræ :lol: Så tror jeg hæver kødmængden en anelse og sænker benmængden? :hmm: Og så får han godt nok en ordentlig lårknogle i morgen (tidlig) og så må vi se, hvordan han klarer den - nu er han jo blevet "trænet" lidt, siden han sidst fik én. Der gik det ikke så godt for ham :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna har ikke bendag. Hun får kød med brusk indimellem, kød uden brusk, kyllingelår og så ben med kød. Det er meget forskelligt.

 

Hun har fin afføring.

 

Jeg giver flexvital fra dyrlægen, flydende og så smider jeg det i kødet.

 

Pt får Luna grønsager, men det er for at mætte hende. Kallun får hun kun en dag om ugen

 

Hvornår får han indmad? Lever f.eks...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe
Nu er Møffe kørt over på råfodring.

Så nu får Møffe enten 50%rigtig ben eller 50%kød med ben og brusk hver dag (sådan ca., måske en dag med lidt mindre opstår en gang imellem :blink:).

 

Derudover forsøger jeg at spænde over de forskellige kødtyper. Men har garanteteret misset noget (i hvert fald lyst kød i denne omgang?).

 

Jeg har købt følgende ind til ham:

 

Laks (2000g)

Hjort (2000g)

Kallun (8000g)

Hest (2000g)

Kæbekød (2000g)

Lam (2000g)

Ben

 

 

Det er præcis de samme ting jeg skal have fat i fra RigtigHundemad.

Når du skrive 50%rigtig ben eller 50%kød med ben og brusk - hvad er så dan anden halvdel - er det et dumt spørgsmål:roll:?

 

Jeg har undret mig lidt over, at nogle af de produkter de har som lam, Hest og Hjort er uden brusk og ben - altså rent kød.. Når de så skal have en bendag, er det så et ben med en lille smule kød på, eller kød med brusk og ben?

 

Tænkte på, når det komer til kylling, om det ofte ikke er lige så billigt, at købe de der frosne kyllinger som de tit har på bud i Bilka? altså 5stk for en hund.. Det kan da vel også gå tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe
Hej,

 

Hvor gammel er han nu og hvor meget mad får han om dagen??? Ham af min får et kilo plus ben og vokser i et pænt tempo og er slank.

Du kan bare spørge igen, hvis er er mere som jeg kan hjælpe med.

 

V.H.

Sille

 

Hehe.. hende vi får, skal når hun er voksen nok kun have omk. 160 gr/dag :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna har ikke bendag. Hun får kød med brusk indimellem, kød uden brusk, kyllingelår og så ben med kød. Det er meget forskelligt.

 

Hun har fin afføring.

 

Jeg giver flexvital fra dyrlægen, flydende og så smider jeg det i kødet.

 

Pt får Luna grønsager, men det er for at mætte hende. Kallun får hun kun en dag om ugen

 

Hvornår får han indmad? Lever f.eks...

 

Ja, det sagde Rigtig Hundemadforhandleren jo, at han ikke behøvede, når han bare fik masser af kallun. Hvilket jeg ikke helt tror på, så næste gang vi køber ind (her om nogle få dage, hehe), så køber vi altså noget indmad.

 

Det er præcis de samme ting jeg skal have fat i fra RigtigHundemad.

Når du skrive 50%rigtig ben eller 50%kød med ben og brusk - hvad er så dan anden halvdel - er det et dumt spørgsmål:roll:?

 

Jeg har undret mig lidt over, at nogle af de produkter de har som lam, Hest og Hjort er uden brusk og ben - altså rent kød.. Når de så skal have en bendag, er det så et ben med en lille smule kød på, eller kød med brusk og ben?

 

Tænkte på, når det komer til kylling, om det ofte ikke er lige så billigt, at købe de der frosne kyllinger som de tit har på bud i Bilka? altså 5stk for en hund.. Det kan da vel også gå tror jeg.

 

De sidste 50% er reelt kød eller indmad ;-)

 

Jo, du kan nok sagtens bare købe en frossen kylling fra Super Markedet, det burde ikke være et problem :-D Medmindre du stejler over, at det nok er burhøns og ikke fritgående (det er det fra Rigtig Hundemad) - men det er jo dit valg. Hvis ellers den lille kan tygge benene i stykker? Aner det ikke, hehe :lol: Møffe kan sagtens æde en hel kylling, alt inklusiv - og på én gang, grådige asen :mrgreen: Ok, altså, ikke én mundfuld, men det tager ham max. 10min. at fortære 1200g hel kylling med ben (dog uden hoved) :shock:

 

Jeg ville på en rigtig bendag (hvilket jeg ikke regner med, at jeg kommer til at gøre brug af) give ben med noget kød på også. Men mest ben. Men jeg kender ikke det koncept :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe

De sidste 50% er reelt kød eller indmad ;-)

 

Jo, du kan nok sagtens bare købe en frossen kylling fra Super Markedet, det burde ikke være et problem :-D Medmindre du stejler over, at det nok er burhøns og ikke fritgående (det er det fra Rigtig Hundemad) - men det er jo dit valg. Hvis ellers den lille kan tygge benene i stykker? Aner det ikke, hehe :lol:Møffe kan sagtens æde en hel kylling, alt inklusiv - og på én gang, grådige asen :mrgreen: Ok, altså, ikke én mundfuld, men det tager ham max. 10min. at fortære 1200g hel kylling med ben (dog uden hoved) :shock:

 

Jeg ville på en rigtig bendag (hvilket jeg ikke regner med, at jeg kommer til at gøre brug af) give ben med noget kød på også. Men mest ben. Men jeg kender ikke det koncept :genert:

 

Så når du giver de rent kød og så ben - hvad er det så for en slags ben? er det kyllingeryg og kakunhals ( noget i den dur) eller et reelt ben, med lidt kød på?

 

Jeg har virkelig prøvet at sætte mig ind i det med at råfodre, men har bare lidt svært ved at forstå hvordan jeg skal veje ben med kød på? Altså hvis hunden skal have 0,5 kg mad om dagen - og den så skal have bendag - er det så et halvt kilo ben med lidt kød på- eller er det meget mere, da der ikke er så meget kød på, og hunden kan måske ikke æde hele benet. Skriver jeg det forvirrende?

En hel kylling på 10 min er sørme ret godt klaret :5up: haha

Link til indlæg
Del på andre sites

Så når du giver de rent kød og så ben - hvad er det så for en slags ben? er det kyllingeryg og kakunhals ( noget i den dur) eller et reelt ben, med lidt kød på?

 

Altså, af den her omgang har jeg givet oksebrystben. Tror dog, at jeg vil hæve mængden af kød med ben og brusk lidt, da jeg har hørt, at der synes at være en tendens til større slid på tænderne, hvis de får for mange hårde ben :-D

 

Bløde ben, er kyllingevinger og oksestruber, fx.

 

Jeg har virkelig prøvet at sætte mig ind i det med at råfodre, men har bare lidt svært ved at forstå hvordan jeg skal veje ben med kød på? Altså hvis hunden skal have 0,5 kg mad om dagen - og den så skal have bendag - er det så et halvt kilo ben med lidt kød på- eller er det meget mere, da der ikke er så meget kød på, og hunden kan måske ikke æde hele benet. Skriver jeg det forvirrende?

 

Nej, forstår udmærket godt hvad du mener :-D Også noget jeg selv har spekuleret på (og faktisk stadig spekulerer lidt på).

 

Indtil videre har jeg bare givet Møffe 500g kød og 500g ben, eller kød med ben og brusk. Men, udover han har tabt sig lidt hurtigt (han var jo også på slankekur), så han skal have lidt mere, så tror jeg, at jeg skal give ham en større andel af kød. Så det nok bliver ca.75% kød og 25% ben. Og så bliver det nok i en periode 1250g sammenlagt. Ca.

 

Jeg ville selv på en bendag give samme mængde grammæssigt, som jeg giver på andre dage. Men jeg har som sagt ikke forstand på det, da jeg ikke tror, at jeg vil have en bendag ;-)

 

En hel kylling på 10 min er sørme ret godt klaret :5up: haha

 

Hehe, ja :mrgreen: Og det er endda indberegnet inspiceringstid - for han blev godt nok forvirret, da han fik den, det var dog noget underligt noget:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe
Hehe, ja :mrgreen: Og det er endda indberegnet inspiceringstid - for han blev godt nok forvirret, da han fik den, det var dog noget underligt noget:lol:

 

ha ha - ja man skal jo ikke tygge alt for grundigt :blink:

 

Har du overvejet fiskehoveder? Jeg skal have snakket med vores fiskehus og hørt om der er mulighed for at få nogle friske fiskehoveder, og evt. nogle rester derfra en gang i mellem.. Jeg synes at mindes et sted at man godt kan give dem den slags engang i mellem ogsø:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Så når du giver de rent kød og så ben - hvad er det så for en slags ben? er det kyllingeryg og kakunhals ( noget i den dur) eller et reelt ben, med lidt kød på?

 

Jeg har virkelig prøvet at sætte mig ind i det med at råfodre, men har bare lidt svært ved at forstå hvordan jeg skal veje ben med kød på? Altså hvis hunden skal have 0,5 kg mad om dagen - og den så skal have bendag - er det så et halvt kilo ben med lidt kød på- eller er det meget mere, da der ikke er så meget kød på, og hunden kan måske ikke æde hele benet. Skriver jeg det forvirrende?

En hel kylling på 10 min er sørme ret godt klaret :5up: haha

 

Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at forstå det - det ville jeg nok også selv have, hvis jeg kun så barfcenternes foderplaner.

Hvis du nu istedet ser sådan på det, at hunden skal have det hele byttedyr - giver det så mere mening - altså at en kylling, en kanin, en hest, et rådyr osv udgør den optimale mængde kød, ben, indmad osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
ha ha - ja man skal jo ikke tygge alt for grundigt :blink:

 

Har du overvejet fiskehoveder? Jeg skal have snakket med vores fiskehus og hørt om der er mulighed for at få nogle friske fiskehoveder, og evt. nogle rester derfra en gang i mellem.. Jeg synes at mindes et sted at man godt kan give dem den slags engang i mellem ogsø:hmm:

 

Du kan sagtens bruge fiskehoveder :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe

Jeg havde tænkt mig at købe følgende:

kød:

2kg lam

2kg hest

2kg hjort

2kg okse - med ben og brusk

2kg laks

 

indmad:

0,5kg hjerte

0,5kg nyre

05kg lever

 

1kg kallun

 

ben:

1kg kyllingehalse

2stk kalkunhalse

2stk oksestruber

2stk okseknæ

 

Jeg har prøvet at lave en fodreplan - hvis der er nogen som har kommentare, er de mere end velkomne:klap:

 

1dag: 1. Lever, 2. kyllingehalse, 3.laks

2dag: 1. lam, 2. kalkunhals, 3. okseknæ

3dag: 1. kallun, 2. oksestrube, 3. kyllingehalse

4dag: 1. hjerte, 2. kalkunhals, 3. hjort

5dag: 1. oksekød, 2. okseknæ, 3. hest

6dag: 1. kallun, 2. kyllingehalse, 3. oksestrube

7dag: 1. nyre, 2. kalkunhalse, 3. laks

8dag: 1. grønt+1æg m. skal, 2. okseknæ, 3.oksestrube

9dag: 1. Hjort, 2. kyllingehalse, 3. oksekød

10dag: 1.kallun,2. okseknæ,3. kalkunhals

11dag: 1. hest, 2. oksestrube, 3. lam

12dag: 1. lever, 2. okseknæ, 3. kyllingehalse

13dag: 1. grønt + 1æg m. skal, 2. kalkunhals, 3. hjort

14dag: 1. kallun, 2. oksestrube, 3. kyllingehalse

 

Ja det er jo så delt ud på 3 måltider om dagen. Så derfor er der jo tit hver 3 dag, to ens typer ben. Men havde jeg kun fodret 1-2 gange, var gentagelsen jo ikke helt så ofte.

Hvordan ser det ud? Vil hvalpen mon få kalk nok?

Og skal man give tilskud?

- men hver dag skal hvalpen have 10% af sin kropsvægt..så det bliver sørme nogle små små portioner.. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe

Jeg har ikke lige fundet ud af, hvordan jeg løser problemet med af få de okseknæ og andre ben stykker ud i mindre portioner.. men det kan vel ordnes på enten den ene eller anden måde..;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så meget har vi slet ikke blandet :genert:

 

Det er slet ikke sikkert at det er det samme for jer, men f.eks. mens Motor har skiftet tænder, har han slet ikke villet tygge i hårde knogler. Og det strakte sig alligevel over en ret lang periode.

Han har fået mest kylling (skrog, halse osv) og lam. Og så diverse fars, indmad m.m.

 

Fisk har han kastet op igen hvis han fik for meget, så det har vi kun givet lidt af engang imellem.

 

Så inden du køber 20 kilo kød, skal du måske lige se hvad vapsen gider og ikke gider. Vi har vænnet Motor over 2 ugers tid til at spise råt, bl.a. med at blande tørkosten fra opdrætter over i kallun, og så givet kallun + lidt halse osv.. Så den første måned brugte vi som sådan ikke særlig mange kilo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe
Så meget har vi slet ikke blandet :genert:

 

Han har fået mest kylling (skrog, halse osv) og lam. Og så diverse fars, indmad m.m.

 

Så inden du køber 20 kilo kød, skal du måske lige se hvad vapsen gider og ikke gider. Vi har vænnet Motor over 2 ugers tid til at spise råt, bl.a. med at blande tørkosten fra opdrætter over i kallun, og så givet kallun + lidt halse osv.. Så den første måned brugte vi som sådan ikke særlig mange kilo.

 

Hvalpen er vist vant til at få råt en gang i mellem. Jeg synes bare det er svært, det virker til, når jeg læser om det at man skal have den kæmpe variation, ellers gør man noget helt forkert? Jeg synes nu også det virker helt vildt, med så mange forskellige ting :engel:

haha jeg kommer vist også kun op på de 10-11kg, men det bliver noget af et pilarbejde at få det pakket ud i SÅ små portioner..:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men, hvis nu hunden boede i naturen, ville den jo finde et ordentligt bytte og spise det de næste par dage. Ja jo, man skal variere, men vi har i hvert fald ikke gjort det så meget.

Den ene uge har han fået meget af det ene, den næste mere af det andet.

Hvis pølsen var for hård så fik han kallun om aftenen / næste dag, eller hakket kød og visa versa.

Så havde vi ikke lige nået slagteren, så fik han hakket okse fra brugsen :vedikke:

 

Men spørg mig igen om en måneds tid, der skal vi have røntgenbilleder og taget blodprøve, så får vel at vide om det er helt kikset det vi gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpen er vist vant til at få råt en gang i mellem. Jeg synes bare det er svært, det virker til, når jeg læser om det at man skal have den kæmpe variation, ellers gør man noget helt forkert? Jeg synes nu også det virker helt vildt, med så mange forskellige ting :engel:

haha jeg kommer vist også kun op på de 10-11kg, men det bliver noget af et pilarbejde at få det pakket ud i SÅ små portioner..:hmm:

 

Sørg for, at købe så meget af det som muligt i 2kg pakker. Der er det løsfrossent, så det er super let at arbejde med :-D

 

Og ja, har overvejet at tage forbi fiskehandleren og slagteren og hører, om de har nogle rester, man kunne købe billigt - om så, jeg skulle give Møffe et fiskehoved, hvilket jeg synes er ret skummelt at se på :mrgreen:

 

Bare man ikke tvinger mig til at købe de daggamle kyllinger - puha, fik et chok, da jeg så de små pus i fryseren hos forhandleren. Vil aldrig kunne få mig til at give noget, der virkelig ligner, det det var - totalt dobbelmoralsk :genert: Er dog ikke helt så sipper på det punkt, med fisk - selvom jeg stadig ikke brøds mig så meget om det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg havde tænkt mig at købe følgende:

kød:

2kg lam

2kg hest

2kg hjort

2kg okse - med ben og brusk

2kg laks

 

indmad:

0,5kg hjerte

0,5kg nyre

05kg lever

 

1kg kallun

 

ben:

1kg kyllingehalse

2stk kalkunhalse

2stk oksestruber

2stk okseknæ

 

Jeg har prøvet at lave en fodreplan - hvis der er nogen som har kommentare, er de mere end velkomne:klap:

 

1dag: 1. Lever, 2. kyllingehalse, 3.laks

2dag: 1. lam, 2. kalkunhals, 3. okseknæ

3dag: 1. kallun, 2. oksestrube, 3. kyllingehalse

4dag: 1. hjerte, 2. kalkunhals, 3. hjort

5dag: 1. oksekød, 2. okseknæ, 3. hest

6dag: 1. kallun, 2. kyllingehalse, 3. oksestrube

7dag: 1. nyre, 2. kalkunhalse, 3. laks

8dag: 1. grønt+1æg m. skal, 2. okseknæ, 3.oksestrube

9dag: 1. Hjort, 2. kyllingehalse, 3. oksekød

10dag: 1.kallun,2. okseknæ,3. kalkunhals

11dag: 1. hest, 2. oksestrube, 3. lam

12dag: 1. lever, 2. okseknæ, 3. kyllingehalse

13dag: 1. grønt + 1æg m. skal, 2. kalkunhals, 3. hjort

14dag: 1. kallun, 2. oksestrube, 3. kyllingehalse

 

Ja det er jo så delt ud på 3 måltider om dagen. Så derfor er der jo tit hver 3 dag, to ens typer ben. Men havde jeg kun fodret 1-2 gange, var gentagelsen jo ikke helt så ofte.

Hvordan ser det ud? Vil hvalpen mon få kalk nok?

Og skal man give tilskud?

- men hver dag skal hvalpen have 10% af sin kropsvægt..så det bliver sørme nogle små små portioner.. :shock:

 

Umiddelbart ser din plan fin ud - men sørg for at kigge på hunden jævnligt - det er det, der giver den bedste fejlfinding ved evt. mangler i planen.

 

Kig også på muligheden for, at på sigt at få skiftet noget af alle okseprodukterne ud med alternativer - lamme/gede/vildt/hesteben er de fleste hunde også glade for og er et kanon alternativ til okseben. Lamme/fåreindmad og hesteindmad er også et prisvenligt alternativ - ligeledes lamme/gedekallun.

 

Mht okseknæ (som vel er et marvben, det er det ihvertfald når vi slagter) så vil det ikke give det store til foderet mht kalk, men det er super som hyggeben.

 

Jeg styrer selv mest muligt udenom okseprodukter, men bruger det når jeg ikke kan skaffe andet, dog er det så primært ben - okse har de fleste hunde lettere ved at udvikle allergi imod.

 

Alt efter hvor i landet du bor, så er fx. hestekød og ben meget billigt og kanon til langt de fleste hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg har ikke lige fundet ud af, hvordan jeg løser problemet med af få de okseknæ og andre ben stykker ud i mindre portioner.. men det kan vel ordnes på enten den ene eller anden måde..;-)

 

Køb en nedstryger - de fåes fra 50 kr, men sørg for at køb en, der ligger godt i hånden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Hvalpen er vist vant til at få råt en gang i mellem. Jeg synes bare det er svært, det virker til, når jeg læser om det at man skal have den kæmpe variation, ellers gør man noget helt forkert? Jeg synes nu også det virker helt vildt, med så mange forskellige ting :engel:

haha jeg kommer vist også kun op på de 10-11kg, men det bliver noget af et pilarbejde at få det pakket ud i SÅ små portioner..:hmm:

 

Du behøver ikke variere så meget dagligt - hunden kan sagtens få det samme et par dage i træk.

 

Vores hunde´s foderplan (ok indrømmet, vi kører ikke efter en skemalagt plan :engel: ) kan se sådan her ud:

 

2 dage med lam

2 dage med hest

2 dage med kanin

2 dage med fisk

osv osv

Selvfølgelig sker det oftest at de får forskelligt fra dag til dag, men hvis jeg tager en hel forende af et lam op af fryseren, så får de det et par dage, ligeledes hvis det er en af de store kødkaniner, der bliver fisket op af fryseren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...