Hop til indhold

Endnu en BARF-tråd - menu?


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Gæst Aussies for ever

Der er mange forskellige måder at barfe på.

 

BARF centre kører det på en måde og jeg synes ofte de er lidt "det er den eneste og bedst måde" agtige og personligt synes jeg (og mange dyrlgæer!) ikke om den foderplan de anbefalder.

For det første så indeholder den for meget kallun. Hunden skal ikke have kallun et par gange ugen - selv om de siger det :blink: Det skader selvfølgelig ikke hunden. Kalk/fosfor indholdet i kallun er langt bedre end i kød, men hele idé med at barfe skulle jo eftersigende være at kopiere en ulvs naturlige diæt - for glem alt om en vild hunds. Hunden har aldrig eksisteret som vild art og langt de fleste forvildede hunde ernære sig primært af affald. Anyway, kallun udgør kun en lille procent af byttedyrets totale masse, så basere end kostplan på 1/3 kallun er altså ikke i tråd med konceptet naturlig.

For det andet så synes jeg at kostplanen fra BARF centrene er baseret på en alt for stor mængde okseprotein. Det er slet ikke dokumenteret så følgende skal tages med en gran salt: Der synes at være flere og flere hunde som får nyre eller leverproblemer som er råfodret, eller dvs. forhøjet nyre/levertal, og det synes at disse hunde er fodret med en stor mængde okseprotein, blandt andet fra en stor mængde kallun. Rødt kød som stammer fra blandt andet oksekød udgør kun sjældent en større del af naturlige populationer af ulve og andre hundelignende arter.

En tredje ting er anvendelse af de meget grove ben. Synes at se at der forekommer hunde med et stort slid på tænderne. Hunde skal have knogler og de kan (næsten) ikke få det i for store mængder, men man bør give dem de lidt mere bløde knogle som ribben. I naturen vil de tungere/mere massive knogler først spises når der simpelthen ikke er mere at spise; knogler som kranium, rørknogler fra ben mv. efterlades.

 

Mht. variation:

Man skal selvfølgelig variere, meeen personligt praktisere jeg det ikke nær så meget som det "anbefaldes".

Hvis man ser på en ulvs menu, så er den faktisk temmelig ensidig. Den kan måske leve en hel vinter primært på rensdyr. En ulv for ialtfald ikke både lam, hjort, kanin, oksekød, laks mv. i løbet af en uge :blink:

 

Mht. foderplaner:

Jeg fodre engang om dagen, men de får dog en håndfuld tørkost på græsplænen om morgen som aktivering (kald mig sippet, men jeg vil ikke sprede råt kød i græsset af hensyn til lugt, skadedyr mv.). Jeg benytter ikke bendage eller fastedage - kan simpelthen ikke se filosofien i at faste hunden udfra at det gør ulven. Jaaaa det gør den da rigtig nok, men af nød ikke af lyst. Skal vi så ikke også indfører faste dage, naturfolk, folk i u-lande og de helt oprindelige mennesker får/fik jo heller ikke mad hverdag :blink: ... og argumentet med at det skal findes i f.eks. anatomien af hundens mavesæk holder slet ikke - det svare faktisk til de folk som sørge støtte i kupering af haler med at nervesystem ikke er udviklet på en 3 dage gammel hvalp, så den kan jo ikke mærke det :roll:

Anyway her er min foderplan - en plan som i den oprindelig udformining med to dagelige fodringer og grøntblandning - er "blåstemplet" af dyrlæger ved en konferrence:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

RMB

Kylling

Kød

Hest

RMB

Lam

Kallun

RMB

Kylling

hjerte

RMB

Lam

Indmad

RMB

Hjort

Kød

Lam

RMB

Kylling

Kallun

RMB

Lam

Hjerte

RMB

Kylling

Indmad

 

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

RMB

Lam

Kød

Hest

RMB

Hjort

Kallun

RMB

Kylling

Hjerte

RMB

Lam

Indmad

RMB

Kylling

Kød

Lam

RMB

Lam

Kallun

RMB

Hjort

Hjerte

RMB

Lam

 

Jeg tilsætter næsten dagligt en urtebaseret vitamintilskud (der fåes mange gode slags f.eks. wolelsdogpower, hokamix mv. Hver dog obs på at flere kan indeholde mælkepulver, kornprodukter), animastrath og solsikkeolie.

Min allergi hund får derudover lakseolie og hvalpe/unghunde samt den gamle pige. får Vitalanimin (som dog indehodler fermateret korn).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 121
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Malene Nielsen

Ja, jeg har også luret på en sammenhæng mellem okse(kallunen) i de store mængder og nyreproblemer - af samme grund har vi ikke det store forbrug af kallun, de får det ca 3 gange om måneden og jeg vil allerhelst, hvis kallunen er fra får eller ged (gedekallun har jeg ikke fået fat på endnu, men får det heldigvis selv fra efteråret :klap:)

 

Jeg lurer lidt på, om 'barfklinikkerne' anbefaler den store mængde kallun for, at fastholde kunderne i at råfodre, så kunderne ikke bliver skræmt væk af prisen på, at holde en hund på råt - derudover vil jeg mene, at de må have en kæmpe avance på kallunen, så det må jo ringe dejligt i kasseapperatet.

 

Jeg giver i gennemsnit 2-3 kr/kg for kallun og jeg kunne forestille mig, at de fleste 'barfforhandlere' har en endnu bedre deal med slagterierne.

Redigeret af Malene Nielsen
glemte et ord
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg giver 8 kr pr kg kallun ved et slagteri herovre.

 

Men noget mere ved en forhandler. 20 kr pr kg, mener jeg.

 

Har desværre ikke fundet noget lammekallun endnu, men satser på at slagteriet har det, når jeg skal købe mad her næste gang. Ellers må jeg bøje mig og købe det hos forhandleren..

 

Til efteråret vil der være bunker af lammekallun, da det er årets største slagteperiode af lam :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe
Sørg for, at købe så meget af det som muligt i 2kg pakker. Der er det løsfrossent, så det er super let at arbejde med :-D

 

Og ja, har overvejet at tage forbi fiskehandleren og slagteren og hører, om de har nogle rester, man kunne købe billigt - om så, jeg skulle give Møffe et fiskehoved, hvilket jeg synes er ret skummelt at se på :mrgreen:

 

 

Ja - jeg har også kigget lidt på det løsfrost, det virker meget let lige at dele op. Men jeg har også overvejet, bare at starte ud med de 0,5kgs pakker, og så pakke dem om.. Jeg skal jo bruge så minimalt lidt, hvis jeg skal fodre med 3 forskellige ting på en dag, at det bliver superbesværligt synes jeg..

Jeg har hørt fiskehandleren, og det er intet problem at få fiskehoveder derfra..Og jeg giver dig ret, det er ikke det mest lækre..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe
Du behøver ikke variere så meget dagligt - hunden kan sagtens få det samme et par dage i træk.

 

Vores hunde´s foderplan (ok indrømmet, vi kører ikke efter en skemalagt plan :engel: ) kan se sådan her ud:

 

2 dage med lam

2 dage med hest

2 dage med kanin

2 dage med fisk

osv osv

Selvfølgelig sker det oftest at de får forskelligt fra dag til dag, men hvis jeg tager en hel forende af et lam op af fryseren, så får de det et par dage, ligeledes hvis det er en af de store kødkaniner, der bliver fisket op af fryseren.

 

Det lyder altså til, at det IKKE skal være 100% varieret altid. Det ville sørme gør det bare lidt lettere..

Link til indlæg
Del på andre sites

Til efteråret vil der være bunker af lammekallun, da det er årets største slagteperiode af lam :-)

 

Hm, godt nok forskel på priserne, Petrine får ALDRIG kanin, det er simpelthen for dyrt, hest koster en formue etc

 

Det lyder altså til, at det IKKE skal være 100% varieret altid. Det ville sørme gør det bare lidt lettere..

 

når Petrine får det fra barf-butikken, så spiser hun en pakke færdig ad gangen, tror du går sur i det, hvis du absolut vil blande så vildt som du har skrevet - og så er det jo heller ikke varieret, bare ensformigt blandet :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Ehm, Aussies for ever - måske er jeg bare dum... Men jeg forstår altså ikke den der foderplan? :genert:

Bestemt ikke - der er gået fuldstændig ked i det :genert: Kopieret en tabel over og det gik vist ikke. Skal nok se på det en af dagene

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Det lyder altså til, at det IKKE skal være 100% varieret altid. Det ville sørme gør det bare lidt lettere..

 

Jeg sørger bare for, at de kommer igennem hele menuen på en måned og kender mange der går det samme - men fodrer selvfølgelig ikke med fx indmad 3 dage i træk :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Hm, godt nok forskel på priserne, Petrine får ALDRIG kanin, det er simpelthen for dyrt, hest koster en formue etc

 

 

 

når Petrine får det fra barf-butikken, så spiser hun en pakke færdig ad gangen, tror du går sur i det, hvis du absolut vil blande så vildt som du har skrevet - og så er det jo heller ikke varieret, bare ensformigt blandet :cool:

 

Jeg giver et sted mellem 20 og 30 kr pr kilo kanin, så er den slagtet og i frysepose.

Hest giver jeg 18 kr/kg for og det er også beregnet til menneskeføde :-)

 

Du må på indkøbstur i jylland - der er også billigt lamme og fårekød at hente ;-)

 

Det positive for dig må være, at det er små mængder du skal bruge :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg giver et sted mellem 20 og 30 kr pr kilo kanin, så er den slagtet og i frysepose.

Hest giver jeg 18 kr/kg for og det er også beregnet til menneskeføde :-)

 

Du må på indkøbstur i jylland - der er også billigt lamme og fårekød at hente ;-)

 

Det positive for dig må være, at det er små mængder du skal bruge :-D

 

Herovre koster en kanin i maxsø ca 65 kr pr kg. Eller det var det, de ville have for den for nogle år siden, da en veninde skulle købe en. Øhm næh tak da..

 

Jeg har forsøgt at skrive til en kaninopdrætter, men fik ikke svar.. så har stadig ikke fundet kanin, desværre :cry:

 

Det kunne være vi skulle slå os sammen om en indkøbstur i Jylland:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe

Jeg hopper gerne med på indkøbsturen! Lige pt, ved jeg ikke rigtig hvor jeg skal få kød fra, udover de Barf-centre.

 

Hvis jeg skal give kødfuldeben, og det IKKE skal være fra okse - hvad slags ben skal jeg så give? Jeg har hørt nogensteder at de anbefaler lamme-ribben, men andre steder siger man så at den slags splinter og er farlige?:stupid:

Har tænkt mig at gå en tur op i Bazar Vest her i Århus. Der har de en halal-salgter, måske han kan hjælpe mig med noget ben og kød fra ged og lam.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe
Jeg giver et sted mellem 20 og 30 kr pr kilo kanin, så er den slagtet og i frysepose.

Hest giver jeg 18 kr/kg for og det er også beregnet til menneskeføde :-)

 

Du må på indkøbstur i jylland - der er også billigt lamme og fårekød at hente ;-)

 

Det positive for dig må være, at det er små mængder du skal bruge :-D

 

Altså Malene..nu bor jeg jo i Jylland:mrgreen: Er nogle af disse steder i nærheden af Århus:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe
Jeg sørger bare for, at de kommer igennem hele menuen på en måned og kender mange der går det samme - men fodrer selvfølgelig ikke med fx indmad 3 dage i træk :-)

 

Ville du gøre det samme med en hvalp? Jeg synes også min fodreplan er meget varieret, så kan man godt nøjes med at give hvalpen samme slags kød og ben på en dag? Eller måske 2 dage i træk?:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hørt nogensteder at de anbefaler lamme-ribben, men andre steder siger man så at den slags splinter og er farlige?:stupid:

 

Når folk taler om knogler der splinter er det (næsten altid) kogte/stegte knogler, rå knogler splintrer ikke på den farlige måde.

 

(hvis ham halal-slagteren har ged, gider du så ikke sige til?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Herovre koster en kanin i maxsø ca 65 kr pr kg. Eller det var det, de ville have for den for nogle år siden, da en veninde skulle købe en. Øhm næh tak da..

 

Jeg har forsøgt at skrive til en kaninopdrætter, men fik ikke svar.. så har stadig ikke fundet kanin, desværre :cry:

 

Det kunne være vi skulle slå os sammen om en indkøbstur i Jylland:mrgreen:

 

Så må du skrive eller bedre endnu, ringe til nogle flere - dem jeg kender vil RIGTIG gerne af med deres kaniner, der enten ikke kan klare udstillingskravene, er blevet for gamle eller hvor sindet ikke er OK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg hopper gerne med på indkøbsturen! Lige pt, ved jeg ikke rigtig hvor jeg skal få kød fra, udover de Barf-centre.

 

Hvis jeg skal give kødfuldeben, og det IKKE skal være fra okse - hvad slags ben skal jeg så give? Jeg har hørt nogensteder at de anbefaler lamme-ribben, men andre steder siger man så at den slags splinter og er farlige?:stupid:

Har tænkt mig at gå en tur op i Bazar Vest her i Århus. Der har de en halal-salgter, måske han kan hjælpe mig med noget ben og kød fra ged og lam.

 

Alle ben kan splintre - spørgsmålet er så bare om de kan gøre skade.... og ja det kan de, men chancen er meget lille (jeg har aldrig selv oplevet det og aldrig hørt om det)

 

Vi bruger ALLE ben, men marvben har de kun liggende til marven er slikket ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Altså Malene..nu bor jeg jo i Jylland:mrgreen: Er nogle af disse steder i nærheden af Århus:engel:

 

Jeg handler en del i Hobro, Hadsund og Mariager og så hvad vi har af eget opdræt... det er jo et lille stykke fra Århus, men du burde kunne finde nogle steder dernede også

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Ville du gøre det samme med en hvalp? Jeg synes også min fodreplan er meget varieret, så kan man godt nøjes med at give hvalpen samme slags kød og ben på en dag? Eller måske 2 dage i træk?:vedikke:

 

Ja det har jeg gjort - vi har haft 2 af vores hunde fra hvalp mens vi har råfodret og de har fået det samme som de voksne, bare i andre mængder :-)

 

Begge hvalpe blev røntgenfotograferet som 1 år med A hofter og fri på albuer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må du skrive eller bedre endnu, ringe til nogle flere - dem jeg kender vil RIGTIG gerne af med deres kaniner, der enten ikke kan klare udstillingskravene, er blevet for gamle eller hvor sindet ikke er OK.

 

Ja der er jeg jo lidt konfliktsky:oops: Jeg er bange for at blive skældt ud og blive kaldt dyremishandler og jeg ved ikke hvad:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal man passe på med ikke at gøre det at Barfe til en videnskab.

Jeg syndes det er en rigtig god ide, at snakke med dem som sælger Barfe produkter i starten, hvis man er i tvivl om hvordan man skal komme godt igang, derefter kan man nemmere selv bedømme hvad ens hund kan lide og har brug for.

Hvis man så køber ind til en måned og køber fra alle de grupper hunden har brug for, så behøver man ikke varier hver dag, for når måneden er omme, så har din hund fået alt det den har brug for.

Det med at begynde at dele fx kalveknæ, syndes jeg er en dårlig ide, det kan godt være at det er mere end hvad din hund skal have af gram den dag, men ulve i naturen spiser jo heller ikke x antal gram om dagen, så giver du bare lidt mindre en anden dag. for når du har købt ind til en måned, så har den også fået alt det den skal have af kød, ben, brusk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Ja der er jeg jo lidt konfliktsky:oops: Jeg er bange for at blive skældt ud og blive kaldt dyremishandler og jeg ved ikke hvad:lol:

 

Alle de kanin AVLERE, der går op i udstilling, vil aldrig kalde dig dyremishandler - jeg kender 4 forskellige herovre, der alle slagter og de fortæller også at deres udstillings'venner' slagter.

 

Du skal nok ikke ringe til en 'kanin spring og hop pige' :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle de kanin AVLERE, der går op i udstilling, vil aldrig kalde dig dyremishandler - jeg kender 4 forskellige herovre, der alle slagter og de fortæller også at deres udstillings'venner' slagter.

 

Du skal nok ikke ringe til en 'kanin spring og hop pige' :lol:

 

Håber ikke det er for langt fra emnet, men ... hvor finder man de avlere? Og er kaninerne kun til hunde (jeg elsker kanin)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...