Hop til indhold

Bog om BARF?


Gæst akrebbe
 Share

Recommended Posts

Gæst akrebbe

Hejsa.

 

Er der mon nogen derude, som kan hjælpe mig med en god bog omkring BARF ( helst for nybegyndere:rolleyes:)

Jeg har allerede fået en masse gode råd herinde, men jeg kunne godt tænke mig at læse mere om emnet, så jeg føler mig mere sikker inden jeg begynder projektet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke til bøger, der er oversat til dansk.

 

Der er en masse på engelsk. Mange "guruer" har skrevet bøger..

 

Det er jo så forskelligt hvordan de fodrer og hvad de fodrer med:-)

 

Ian Billinghurst er jo nok ham, der har startet det hele. Med bla "Give your dog a bone"

 

Ham kan du læse mere om og af her:

 

Dr. Ian Billinghurst

 

Så er der Tom Lonsdale: Raw Meaty Bones

 

Kymythy Schultze: Welcome to Kymythy.com

 

Mogens Eliasen: K9joy - for people who love dogs and respect their nature

 

Der er mange andre.. Dette var blot lige, hvad jeg kunne huske:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mogens Eliasen..Ham synes jeg er såååååååååååååå god..Og han bog/bøger er oversat til dansk og fås som E-bog..Altså en bog man downloader fra nettet til sin pc...

K9joy - "Rå Hundemad - håndbog for hundeejere om naturlig fodring" (e-book af Mogens Eliasen=:

 

Mjaaah jeg bryder mig bare ikke om at kun fodre hver 3.-4. dag:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Bryder mig heller ikke om ham. Han fremlægger hans synspunkter som meget saglige, næsten videnskabelige og faktisk har han slet ikke noget belæg for det han siger omkring faste, pH værdi i maven og fysiogien i hundens mave :cry:

Smadder ærgeligt at så mange tror blindt på hvad der fremlægges uden at undre sig over hvor hans holdninger rent fagligt kommer fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe
Mjaaah jeg bryder mig bare ikke om at kun fodre hver 3.-4. dag:oops:

 

Vil han at man kun fodre hver 3-4 dag? Det er nu ikke meget synes jeg, vil heller fodre hver dag. Men hvis teorien omkrinf BARF er god, og der står hvad man skal være opmærksom på - hvad man må fodre med og IKKE fodre med - kunne det måske være interessant læsning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil han at man kun fodre hver 3-4 dag? Det er nu ikke meget synes jeg, vil heller fodre hver dag. Men hvis teorien omkrinf BARF er god, og der står hvad man skal være opmærksom på - hvad man må fodre med og IKKE fodre med - kunne det måske være interessant læsning?

 

Han fodrer selv kun hver 3. eller 4. dag, ja.

 

Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig selv fodrer efter en bestemt guru.

 

Men prøv at læse de forskellige bøger og se, hvad din mavefornemmelse fortæller dig:-D

 

Dog ville jeg være meget sikker på at få kontakt til en, der har fodret hvalpe på råt. Det er ikke noget, jeg ved om jeg selv ville kaste mig ud i. Ihvertfald ikke uden rådføring med en, der har gjort det selv.

 

Men jeg er også et pylrehoved

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe

Jeg vil prøve at kigge nærmere på de forskellige måder at fodre på.

Jeg synes bare det må være så meget mere interessant for hunden, hvis den bliver fodret med råt.

 

Men jeg vil helt sikkert forhøre mig rundt omkring, inden jeg begynder at fodre sådan. Det lette ved tørkost, er jo at man ikke skal forholde sig til så meget, andet end hvor mange gram hunden nu skal have, og om den trives på foderet.

 

Jeg synes virkelig råfodring lyder spændende - nogen der kender en god billig forhandler i århus området? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe
Den bog jeg har fodrer han hver dag?? Så skal han da have ændret den siden jeg købte den:confused:

 

Altså min hund skal i hvert fald have mad hver dag - så har jeg det bedst:engel: hehe..

 

Men Janni, hvis du også BARFér dine hunde, vil du så fortælle mig lidt mere om hvordan jeg skal gøre det, når jeg kommer op og ser hvalpene?

 

 

:klap::klap:...glæder mig virkelig sådan til at få det lille pus med hjem:lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
hvad heder den bog ? da jeg skal til at købe den smiler

 

Den hedder Rå Hundemad.

 

Jeg, synes, den er rigtig god. For det første er den på dansk, for det andet har Mogens en kæmpe viden inden for faget. Og der står rigtig meget om, hvordan man får voksne (og ældre) hunde over på BARF på den bedste måde.

 

God læsning:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den hedder Rå Hundemad.

 

Jeg, synes, den er rigtig god. For det første er den på dansk, for det andet har Mogens en kæmpe viden inden for faget. Og der står rigtig meget om, hvordan man får voksne (og ældre) hunde over på BARF på den bedste måde.

 

God læsning:klap:

 

 

ved du hvad den bog koster ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe
Ja, men den koster. Også fordi den skal sendes fra Canada.

 

 

Ohh okay - den havde jeg ikke lige tænkt på! Så ku det være man skulle tage den elektroniske...:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cv2002
Mogens Eliasen..Ham synes jeg er såååååååååååååå god..Og han bog/bøger er oversat til dansk og fås som E-bog..Altså en bog man downloader fra nettet til sin pc...

K9joy - "Rå Hundemad - håndbog for hundeejere om naturlig fodring" (e-book af Mogens Eliasen=:

 

Jeg har groft læst hvad der skrives om bogen. Det lyder virkelig som om man er vildt ond, hvis man fodrer sin hund med tørkost. Jeg bryder mig ikke om at en eller anden tryner andre former for måder at fodre på. Ej heller den anden vej rundt.

 

Finn Smed´s fodermetode holder ikke efter min mening. Det gør så heller ikke i følge dem der sælger barf idag. Det at lave grønt til hunden selv får den nemlig ikke noget ud af.

 

En sådan bog (bibel) vil nok gøre en mere forvirret end oplyst. Som jeg læser det fylder E-bogen 7-800 sider. Hvem kan hitte rede i sådan noget. Eller læser jeg forkert?

 

Der er meget læsestof på nettet fra folk der har fordret med det i mange år. Dem sætter jeg min lid til, hvis der er noget jeg gerne vil vide noget om.

 

Som Aussies forever skriver, så er det fint at læse Velkommen til naturlig hundemad. Jeg har læst en del af det og det virker fuldt ud rigeligt at vide om råfodring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har groft læst hvad der skrives om bogen. Det lyder virkelig som om man er vildt ond, hvis man fodrer sin hund med tørkost. Jeg bryder mig ikke om at en eller anden tryner andre former for måder at fodre på. Ej heller den anden vej rundt.

 

Finn Smed´s fodermetode holder ikke efter min mening. Det gør så heller ikke i følge dem der sælger barf idag. Det at lave grønt til hunden selv får den nemlig ikke noget ud af.

 

En sådan bog (bibel) vil nok gøre en mere forvirret end oplyst. Som jeg læser det fylder E-bogen 7-800 sider. Hvem kan hitte rede i sådan noget. Eller læser jeg forkert?

 

Der er meget læsestof på nettet fra folk der har fordret med det i mange år. Dem sætter jeg min lid til, hvis der er noget jeg gerne vil vide noget om.

 

Som Aussies forever skriver, så er det fint at læse Velkommen til naturlig hundemad. Jeg har læst en del af det og det virker fuldt ud rigeligt at vide om råfodring.

 

Jamen du kan jo mene, hvad du vil om Mogens og hans bøger. Men hvis du ikke har læst dem, er det vel svært at komme med saglig kritik på baggrund af andres meninger. Det ville det i hvert fald være for mig...:damn:

 

Mogens' bog er god på den måde, at der er foreslag til forskellige måder at føre fx. ældre hunde over på barf. Hvilke kødkilder er gode, hvordan man fodrer varieret osv. Dvs. faktisk alle de spørgsmål, som bliver rejst omkring barf fx. herinde på siden.

 

Jeg bliver irriteret over, at bogen er meget amerikaniseret, meget sort/hvid, men den er jo også fortrinsvist skrevet til et amerikansk/canadisk publikum. Men jeg vil sige, at jeg har fået meget mere ud af at tygge mig igennem denne bog (første og anden gang på engelsk) end at læse Billinghursts bøger.

 

Omkring forskellige hjemmesider, der skriver om fodring med barf: Mange af dem er skrevet ud fra egne erfaringer med at fodre på denne måde. Og det er ikke altid så lige ud af landevejen, som det bliver beskrevet.

 

Så vil jeg hellere have et opslagsværk stående, hvor erfaringerne kommer fra fx. dyrlæger, kenneller osv. og hvor man bliver ført hele vejen rundt om problemet, hvad det så end måtte være.

 

Al denne kritik af Mogens' bog får mig faktisk til at ville genlæse den - nu ved jeg hvad min sommerferielæsning skal være:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cv2002

Det er da rart at jeg har redet din sommerlæsning. :mrgreen:

 

Jeg bryder mig ikke om den måde den fremføres på. Det er muligt det ikke er ham selv der har skrevet det.

 

En ting er man går op i den måde man mener hunde skal fodres på, noget andet er at man nærmest kalder dyrlæger for svindlere og dem der sælger tørkost for dyrplagere. For ikke at snakke om alle dem der fodrer deres hunde med tørkost.

 

Det behøver ikke at være en vidensab at fodre sin hund med råt. Derfor kan jeg nøjes med de sider jeg finder på nettet fra folk der har fodret råt i mange år og der hvor jeg køber mit foder.

 

God sommerlæsning

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...