Hop til indhold

flyt stamtalve


Gæst Visello
 Share

Recommended Posts

Gæst Visello

Hej med jer :)

 

jeg er ny herinde ville lige høre om hvad der er godt og dårligt ved og flytte min stam tavle Fra DHL til DKK ved godt det der med aner at de bliver fjernet men kan det virklig ver det enste?

 

Vil gerne flytte den over i DKK hvis det ikke forvolder de store problemer

 

Takker på forhånd

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
Hej med jer :)

 

jeg er ny herinde ville lige høre om hvad der er godt og dårligt ved og flytte min stam tavle Fra DHL til DKK ved godt det der med aner at de bliver fjernet men kan det virklig ver det enste?

 

Vil gerne flytte den over i DKK hvis det ikke forvolder de store problemer

 

Takker på forhånd

 

Hej og velkommen til, håber du bliver glad for Hunde-forum.dk :vinken:

 

Bare af ren nysgerrighed må jeg så spørge hvorfor du gerne vil flytte klub ?

 

Jeg flyttede Petrine fra DRU til DKK, det kostede lidt penge og hun mistede sine forfædre og fik avlsforbud. Ved ikke helt hvordan det er med DHL / andre racer, men du kan ringe eller maile og spørge dem, de svarede ret hurtigt på mine spørgsmål.

 

Jeg har også lige et spørgempl til dig, hvis det er ok. Hvorfor flyttede du Petrine til DKK, for umiddelbart lyder det til, at det du har fået ud af at flytte, er at du reelt har mistet din stambog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også lige et spørgempl til dig, hvis det er ok. Hvorfor flyttede du Petrine til DKK, for umiddelbart lyder det til, at det du har fået ud af at flytte, er at du reelt har mistet din stambog.

 

Jeg er hysterisk rasende på DRU, de avler på papilloner uden at kræve øjenlysning (et krav under DKK), det betyder at der kommer hvalpe med PRA, en øjensygdom, der gør hunden blind...Petrine er efterhånden fuldstændigt natteblind og det bliver kun værre :evil:

 

Det generer mig helt personligt at have en hund med DRU-stamtavle, så først brændte jeg den, så fandt jeg ud af hun kunne overflyttes og måtte have ny stamtavle og så få hende overført. Skal slet ikke bruge stamtavlen til noget som helst, men synes DRU bare er for pinlige, har større respekt for hygge-gadekryds-opdræt i køknet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt det

 

1. Hunden overføres uden aner (d.v.s. forældredyrene vil ikke blive påført stambogen) og med avlsforbud.

2. Specialklubben høres før et avlsforbud kan ophæves.

3. Avlsforbud kan ophæves, når hunden har opnået minimum ”Good” på en DKK anerkendt udstilling og er godkendt på et avlsgodkendelsesarrangement - foranstaltet af DKK/specialklubben.

 

 

Velkommen til Dansk Kennel Klub for hundeejere

 

så man skal på udstilling og avlsgodkendes :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Tak for dit svar Petrine. Det er noget sjusk ikke at få øjenlyst sine avlshunde, også selv om nogle af øjnsygdommene først viser sig senere i livet hos hundene, efter de er taget i brug i avlen. Nogle gange undre jeg mig over, om den form for sjusk bygger på manglende viden omkring forskningen bag hundeavl, naiv tro på sine egne avlshundes sundhed eller bare regulær tåbelighed og uvilje. Det kunne jo være interesant at høre begrundelserne fra nogle af disse avlere.

 

Ønsker man at flytte for at avle på hunden, er det specialklubben, man skal tale med, fordi det er dem der står for avlsgodkennelsesarrengementet. "Klubben for små selskabshund" har for eksempelt nedlagt avlsforbud på alle hunde, der indføres fra andre klubber, uden mulighed for, at de kan avlsgodkendes. Med andre ord, så hvis man har en race, der hører til de 25 selskabsracer, der hører under "Klubben for små selskabshunde", kan man ikke få dem avlsgodkendt, lige meget hvor godt de klare sig på en udstilling i DKK regi. Så hvis man ønsker at flytte sin hund skal det altså være af andre grunde end bare at bruge den til avl af hvalpe med en DKK stamtavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla Kim Klausen

Hej.

 

DHL eller DRU, har ikke de samme krav til opdræt.

Det er rigtigt at hundene kan flyttes.

Jeg syntes personligt at DKK er bedst. Det er tilladt at opdrætte på en hund med DRU stamtavle og en med DKK tavle, den kan dog kun stambogsføres i DRU.

 

Vi har samojedhunde og er i DKK, men jeg ved at der ikke er nogle i for eks DRU.

 

Dette er en meget lang historie, hvis du vil hører mere om det er du velkommen til at tage kontakt til mig via www.samojedhunde.dk

 

Ved bare at det er svært at købe hund med DKK tavle hvis man er opdrætter i DRU.

 

Man må ikke glemme at der er nogle der kommer "uforskyldt" ind i DRU eller DHL, som ved køb af hund ikke ved bedre. Måske tror de at en stamtavle er en smtavle.

 

Camilla

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Visello

Hey tak for alle svarene beklager lige mit slack med og svare igen men fik lige lidt travelt her på det sidste med og hjælpe min søster med og gøre hendes lejlighed istand så hun kan flytte ind

 

Det var nok hvis jeg ville avle på den så er det letter og sælge en hund med DKK stamtavle men ved ikke rigtig hvor let det er når anern bliver fjernet så er det jo lidt som om man starter fra nul af med sin hund men der er os lang tid til der skal avles på den hvis det kommer til det har slet ikke fundet ud af om jeg vil stå med så stort et stykke arbejde i nu xD

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey tak for alle svarene beklager lige mit slack med og svare igen men fik lige lidt travelt her på det sidste med og hjælpe min søster med og gøre hendes lejlighed istand så hun kan flytte ind

 

Det var nok hvis jeg ville avle på den så er det letter og sælge en hund med DKK stamtavle men ved ikke rigtig hvor let det er når anern bliver fjernet så er det jo lidt som om man starter fra nul af med sin hund men der er os lang tid til der skal avles på den hvis det kommer til det har slet ikke fundet ud af om jeg vil stå med så stort et stykke arbejde i nu xD

 

Tror ikke nødvendigvis det er nemmere at sælge den fordi den har DKK tavle. HVIS du får lov at avle på den, bliver det nok svært at finde en god han, som vil ligge navn til.

Hvis den ydermere er fra en kennel, der har et tvivlsomt ry, som eksempelvis Kennel Casmier, som i hvert opdrætter din race, bliver det nok svært uanset hvor den har tavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Visello

Har købt min hund i Hedebo hunde kennel men hvad jeg har kunne læse rundt omkring står der ikke rigtig noget om den kennel men hvis i har hørt skidt eller godt om det så kan i da bare sige frem

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Det synes jeg da er en anelse foruroligende. Mange racer kræver ikke udstilling før avl, bl.a. golden retriever, og hvordan får man så sorteret de ikke-racetyposke fra, som DRU er så glade for?

Det passer altså ikke. Havde en veninde som opdrættede goldens og de skulle i følge hende udstilles med anden præmie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
Hey tak for alle svarene beklager lige mit slack med og svare igen men fik lige lidt travelt her på det sidste med og hjælpe min søster med og gøre hendes lejlighed istand så hun kan flytte ind

 

Det var nok hvis jeg ville avle på den så er det letter og sælge en hund med DKK stamtavle men ved ikke rigtig hvor let det er når anern bliver fjernet så er det jo lidt som om man starter fra nul af med sin hund men der er os lang tid til der skal avles på den hvis det kommer til det har slet ikke fundet ud af om jeg vil stå med så stort et stykke arbejde i nu xD

 

I den perfekte verden, bør tamhunde nu ikke bare avles for at blive solgt, men skabes med henblik på, at de kan gøre en positiv forskel for deres kommende mennesker. Så hvis du gerne vil skabe hvalpe, er det et lidt dårligt sted at starte med at tænke i, hvordan du lettest kan sælge dine hvalpe. Du skulle derfor hellere starte med at tænke i, hvordan du kan bidrage til, at der bliver lavet de bedste hvalpe. En stambog er ikke et smart reklamestunt, til at forføre mulige hvalpekøbere med, men et redskab til at se, hvad der gemmer sig af forfædre i hunden, for derigennem også at have en ide om, hvilket genmateriale, der er at arbejde med, når den perfekte hund skal skabes.

 

Så hvorfor ikke bare blive i den klub, hvor din hund er stambogsført og så istedet koncentrere dig om at gøre et grundigt stykke avlsarbejde indenfor den klubs rammer. Hvis du har fået undersøgt at dine kommende hvalpes forældre har en sund konstrueret krop, ved at få undersøgt for HD, AD , patella luxation og eventuelle andre forekommende ledproblemer inden for din race. Og hvis forældrehundene er beviselige fri for andre invaliderende sygdomme, ved at du også kan fremvise en øjenlysningsatest. Og hvis dine hvalpe ellers rent mentalt og eksteriør mæssigt ligner den race, som deres stambog siger, at de er, så er det langt at foretrække for den almindelige hvalpekøber, der er ude efter et nyt familiemedlem og en hel del mere vigtigt, end at der står DKK eller DRU i hjørnet af stamtavlen. For opdrættere derimod, er en hvalp med en stambog uden aner ganske ubrugelig lige meget hvor mange dyrlæge atester, der måtte findes på forældredyrene, så i den gruppe af mulige hvalpekøberer, vil du alligevel kun kunne finde købere, hvis du bliver i din nuværende klub.

 

Held og lykke med dit mulige hvalpeopdræt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Det passer altså ikke. Havde en veninde som opdrættede goldens og de skulle i følge hende udstilles med anden præmie.

 

Og så spørger jeg, ganske forudindtaget, om det ikke er en smal sag at opnå det i den klub (syntes det er let nok i DKK) uden den behøver ligne det den er?

 

Jeg syntes at have set nogle racer stå som supergrandslamthankyoumamgallachampion i DRU, mens den nok nærmere er en "good" hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så spørger jeg, ganske forudindtaget, om det ikke er en smal sag at opnå det i den klub (syntes det er let nok i DKK) uden den behøver ligne det den er?

 

Jeg syntes at have set nogle racer stå som supergrandslamthankyoumamgallachampion i DRU, mens den nok nærmere er en "good" hund.

 

Jeg har præcis samme indtryk af DRU. Kender en der udstiller cavalier i DRU, og hun forstår ikke at jeg ikke får pokaler hele tiden når jeg er på udstilling i DKK. En cavalier der er "champion" i DRU vil bestemt ikke nødvendigvis opnå samme resultat i DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...