Hop til indhold

Vil det være ansvarligt at anskaffe en hund?


Gæst BigoManiA
 Share

Recommended Posts

Gæst BigoManiA

Ja jeg har et par begynderspørgsmål...

 

Min venindes hund skal have hvalpe snart (Dansk-Svensk Gårdhund), og jeg kunne rigtig godt tænke mig en af de små.

 

Min situation er bare den at jeg arbejder 8 timer hver dag og sover hos en familie hvis mor arbejder om natten så jeg er alene med hendes tre drenge (4-6-11). Mine overordnede planer for hunden vil være sådan

 

05:30-06:30: Morgenluftning på mellemstor græsplæne med leg i form af fodersøgning e.lign.

 

06:45-ca. 13:30(+/-): "alene hjemme" - mor er hjemme fra natarbjede og sover i seperat rum.

 

13:30-16:00: Drenge kommer hjem fra skole og kan sørge for tur på græsplænen og leg inde som ude.

 

16:00-21:00(+/-): Jeg kommer hjem fra arbejde og sørger for forskellige aktiviteter som træning (når hunden er i den alder), besøg i hundeskove, besøg hos venner med hund osv..

 

21:00-05:30: Jeg passer børnen fra klokken 21 så her vil vi bare være hjemme inden vi skal sove. Evt. tissetur på græsplæne inden vi går i seng.

 

Mine spørgsmål er så bare om det vil være forsvarligt at lade drengene have ansvaret måske bare en halv time indtil hunden er blevet ældre og kan holde sig til jeg kommer hjem?

 

Hunden skal være på mit mellemstore værelse når han er alene og der vil være forskellige aktiviteter. Her har jeg tænkt på en af de bolde med mad i e.lign. som jævnligt vil blive skiftet ud så der hele tiden er noget nyt og spændende. Er det noget lort?

 

Jeg vil selvfølgelig også have andre ting jeg skal nå når jeg er hjemme (tøjvask, rengøring, indkøb osv.) men vil så vidt som muligt have hunden med mig.

 

Jeg har bil så vi kan besøge forskellige hundeskove på sjælland og har en del venner med hund som kunne tage med og vi kunne få en god tur ud af det.

 

I weekenderne er det hunden der er i centrum. Har lagt byture på hylden så har en masse ekstra tid som jeg før brugte på tømmermænd som nu vil gå på hunden.

 

Nu fik jeg vist det hele med... Undskyld for et langt indlæg...

 

Er det uansvarligt for mig at få en hund?

 

Jeg vil absolut ikke gøre det hvis det betyder jeg vil ødelægge hundens liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså... Jeg forstår det sådan, at du (og hvalpen) bor hos en enlig mor med 3 drenge.

Du er på arbejde i 8 timer om dagen. Og moderen er på arbejde om natten. Og skal sove om dagen.

Og så er der drengene...

Hvis hvalpen var familiens fælles ansvar og ønsket af alle, så ville det kunne gå. Så kunne den sikkert lære at sove i arm om formiddagen og smutte ud og tisse når lejlighed bød sig... For der er jo hele tiden en voksen hjemme.. Men det, du skitserer er ikke holdbart...

 

Børn og hundehvalpe skal altså ikke være alene sammen... Slet ikke så små drenge som de to yngste..... Og den ældste er ikke gammel nok til alene at have ansvaret for hvordan de små opfører sig overfor hvalpen.

 

Jeg synes osse, at der er for lidt voksen-tid for en lille hvalp. Og hvad vil du gøre, hvis det slet ikke passer hvalpen at være alene i dit værelse mens drengenes mor sover? Hvis hvalpen hyler og piver når du går fra den? ---Så er der altså nogen, der ikke får sovet ret meget... :oops:

 

Hvis du er alene om hvalpen, så er en 8 timers arbejdsdag for meget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BigoManiA

Jeg har godt tænkt på det med drengene. Ku man som alternativ finde en ældre "hundelufter" der ku komme og gå med hunden en times tid midt på dagen?

 

Muligheden for at hunden kan gå i hele lejligheden er ikke snakket igennem men hvis det kan lade sig gøre vil det så hjælpe på det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg har godt tænkt på det med drengene. Ku man som alternativ finde en ældre "hundelufter" der ku komme og gå med hunden en times tid midt på dagen?

 

Muligheden for at hunden kan gå i hele lejligheden er ikke snakket igennem men hvis det kan lade sig gøre vil det så hjælpe på det?

Velkommen :-D

 

Der er en masse ting der bør snakkes igennem inden :)

 

Jeg er enig i at så små børn ikke må være alene med en hvalp/hund, 11 år er for de fleste børns vedkommende for tidligt til at få ansvaret, og de 2 andre kan ikke overhovedet :)

 

Hvad siger kvinden du bor hos til dine planer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne gøre en forskel hvis hvalpen må sove sammen med moderen når hun kommer hjem fra arbejde...

 

Kommer hun hjem før du går? For hvalpen vil jo helt klart reagere på, at nogen kommer hjem... Og så er DET så spændende, at den måske ikke lige har lyst til at være alene igen..

 

Hvis moderen kikker efter hvalpen OG går ind i renlighedstræning og opdragelse og underholdning, så er det ikke så nødvendigt med en ekstra hundelufter midt på dagen...

 

Der er osse det, at en hundehvalp kræver en masse kontakt og påvirkning. Og den skal allerhelst opleve en masse forskellige ting INDEN den bliver 3 mdr.. Altså sådan noget som at møde andre hunde, gå tur på gaden og i naturen eller møde andre dyr. Eller se mærkelige mennesker, gå tur om aftenen, køre med bus, tog, bil eller hvad den overhovedet kunne tænkes at blive udsat for senere i livet....... I de første måneder er en hvalp mest tilbøjelig til at møde nye underlige ting uden at blive skræmt. Den allerførste måned, man har hvalpen er meget afgørende...

Og i samme periode skal hvalpen også lære starten på almindelig lydighed, finde ud af at gå i snor.

OG hvalpen skal have mulighed for at vælge at gøre sig ren udendørs... En 8-ugers hvalp er ikke renlig. Den kan ikke mærke hvornår den skal noget. Fuldstændig som et lille menneskebarn.. Men nogle gange har de allerede hjemme hos deres hundemor oplevet at mor tisser ude på plænen... Og så vil hvalpen søge ud når den bliver gammel nok til at kunne mærke at den skal tisse. Hvis hvalpen ikke kan komme ud, så tisser den inde... Og hvis det sker tit nok, så føler hvalpen ikke mere nogen trang til at søge ud... Og det er sværere at få den gjort renlig..

Så hvalpen har brug for rigtig megt opmærksomhed i den første måned... Forhåbentlig har du opsparet ferie, som du kan tage der?

Og når ferien er forbi, så skulle hvalpen meget gerne have lært de daglige rutiner OGSÅ, -ud over alle de andre ting, der skal opleves... --Så det går ikke bare at slappe af sammen med hvalpen og holde fri...

 

En lille hvalp har krav på at være elsket og set... Fuldstændig som et lille barn...

Tænk osse på, at du tager den væk fra dens kuldsøskende og dens mor.... Så skal du jo tilbyde den et liv, der er BEDRE end det, den kommer fra...

 

Jeg tror du skal starte med at læse nogle bøger om hvalpe og deres opdragelse og udvikling...

 

---måske har DKK noget på deres hjemmeside...

Jo, da... Du kan se en video på hjemmesiden om at anskaffe hund...

 

http://www.dansk-kennel-klub.dk/999

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BigoManiA

Jeg har gennem flere år læst tonsvis af bøger og artikler om at holde hund... Så på det område føler jeg mig klar til at komme i gang... Har også set flere eksempler på hvordan man holder hund... Og en del på hvordan man absolut ikke gør...

 

Men det går jo slet ikk hvis min situation slet ikk passer til en hund...

 

Nu vil jeg i første omgang sætte mig ned og snakke det igennem med moren om hun ku tænke sig at være med...

 

Ellers må jeg udskyde det nogle år endnu:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg har gennem flere år læst tonsvis af bøger og artikler om at holde hund... Så på det område føler jeg mig klar til at komme i gang... Har også set flere eksempler på hvordan man holder hund... Og en del på hvordan man absolut ikke gør...

 

Men det går jo slet ikk hvis min situation slet ikk passer til en hund...

 

Nu vil jeg i første omgang sætte mig ned og snakke det igennem med moren om hun ku tænke sig at være med...

 

Ellers må jeg udskyde det nogle år endnu:(

 

Det er vigtigt at i er enige og også enige i hvordan hunden behandles, det duer ikke hvis hunden er på fælles arealet fx og så bliver behandlet hårdt af de andre fx :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BigoManiA
Det er vigtigt at i er enige og også enige i hvordan hunden behandles, det duer ikke hvis hunden er på fælles arealet fx og så bliver behandlet hårdt af de andre fx :)

 

Jeg vil selvfølgelig sørge for at alle er enige om hvordan hunden skal håndteres, hvilke kommandoer der skal bruges osv.;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gennem flere år læst tonsvis af bøger og artikler om at holde hund... Så på det område føler jeg mig klar til at komme i gang... Har også set flere eksempler på hvordan man holder hund... Og en del på hvordan man absolut ikke gør...

 

Men det går jo slet ikk hvis min situation slet ikk passer til en hund...

 

Nu vil jeg i første omgang sætte mig ned og snakke det igennem med moren om hun ku tænke sig at være med...

 

Ellers må jeg udskyde det nogle år endnu:(

 

Dejlig at høre, at du har gjort et godt for arbejde.

 

Hvilke bøger har du læst?.

 

Mit råd til dig er at du skal vente med at få hund til den dag hvor du selv har tiden og muligheden for at passe den eller har fået din egen familie, som er lige så indstillet på at have hund som du er.

 

Det kræver et stort arbejde at have hund. Med det vi ved i dag, så har alle hunde nogle behov de skal have dækket for at undgå problemer.

 

Der er grænser for hvor længe en hund bør være alene hjemme.

 

En hund skal have motion hver dag, hvor meget afhænger af racen.

 

Den skal aktiveres mentalt. Hunden skal have mulighed for at bruge hovedet og næsen. Næsen er den vigtigste sans hunden har.

 

Træning. Hunden skal lære mindst det grundlæggende.

 

Ud over alt dette, så er det en lille hvalp du får hjem. Den skal først og fremmest lære og føle at du er den vigtigste person i dens liv. Du er den der aldrig svigter, for du er den der skal lære den at verden uden sin mor og søskende er en god verden.

Den skal lære at når du er gået fra den, så kan den føle sig tryg, for du kommer igen.

Den skal lære hvad der er farlig ude i den store verden og hvad der ikke er. En lille hvalp kender ikke forskellen. Der er kun dig til at lære den det.

 

Du skal nok få din hund en dag og jeg forstår godt at det rykker i dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BigoManiA

Jeg tror måske bare jeg må vente lidt endnu... Ser gerne der er lidt frirum til at lre at holde hund på det praktiske plan... Og har tænkt lidt på at tiden og mulighederne for at den får et godt liv bliver for stram til at det kan lade sig gøre...

 

Det går sgu heller ikk at det skal gå ud over hunden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror måske bare jeg må vente lidt endnu... Ser gerne der er lidt frirum til at lre at holde hund på det praktiske plan... Og har tænkt lidt på at tiden og mulighederne for at den får et godt liv bliver for stram til at det kan lade sig gøre...

 

Det går sgu heller ikk at det skal gå ud over hunden...

 

Det er flot af dig, at tænke på hunden frem for dig selv :) Tro mig, jeg ved selv hvordan det er - har ventet et år på at få hund og har et år endnu at vente i! Og det er virkelig ikke let... Men får tiden til at gå med at læse forskellige spændende bøger om hunde (har faktisk lige bestilt fire nye bøger af Ander Hallgren) og så har man da heldigvis nogle i vennekredsen, som har hund. Passede den ene i en weekend og prøvede at træne lidt med den. Jeg troede det ville kunne sætte min utålmodighed lidt i bero, men faktisk ikke - det bliver det næsten kun værre af, hehe.

 

Hilsen fra en der også har svært ved at vente på at få hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror måske bare jeg må vente lidt endnu... Ser gerne der er lidt frirum til at lre at holde hund på det praktiske plan... Og har tænkt lidt på at tiden og mulighederne for at den får et godt liv bliver for stram til at det kan lade sig gøre...

 

Det går sgu heller ikk at det skal gå ud over hunden...

 

jeg er sikker på, at du når tiden er til det bliver en super god hundeejer.

 

Jeg har ikke fået sagt velkommen herinde. Velkommen og jeg håber du bliver glad for at være her.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...