Gæst Moby Skrevet April 27, 2010 Rapporter Share Skrevet April 27, 2010 Hej alle. Jeg søger et råd / eller en forklaring på hvorfor min hund vil ud om natten. Kan starte med at fortælle at hun er en Lhasa Apso på 1 år, der har det med at vægge mig og kæresten om natten, bare for at komme ud og ligge på terressen! Hun er ude i ca 10-15 min, så går hun selv ind i hendes kurv. Har de sidste par gange holdt øje med hvad hun laver udenfor, men hun ligger bare stille... Hvad kan lægge bag denne "idé" hun har fået om at skulle op? Vi har forsøgt at ingorere hende, men hun bliver bare sur og hopper op til os og gøer af os indtil vi står op og lukker hende ud. Håber der er nogle der har råd/ forklaring til hendes idé der kan hjælpe! På forhånd tak!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret April 27, 2010 Rapporter Share Besvaret April 27, 2010 Ignorerer hende ligegyldigt hvad hun gør, og selvom hun bliver sur, nu har hun jo bare lært at hun skal blive sur, så kommer hun ud. Så I bliver nødt til at sætte en uge af til manglende nattesøvn, og her ignorerer I hende så fuldstændigt ligegyldig hvad hun gør, I må heller ikke sige noget til hende, I skal bare lade som om I sover. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret April 27, 2010 Rapporter Share Besvaret April 27, 2010 Hej alle. Jeg søger et råd / eller en forklaring på hvorfor min hund vil ud om natten. Kan starte med at fortælle at hun er en Lhasa Apso på 1 år, der har det med at vægge mig og kæresten om natten, bare for at komme ud og ligge på terressen! Hun er ude i ca 10-15 min, så går hun selv ind i hendes kurv. Har de sidste par gange holdt øje med hvad hun laver udenfor, men hun ligger bare stille... Hvad kan lægge bag denne "idé" hun har fået om at skulle op? Vi har forsøgt at ingorere hende, men hun bliver bare sur og hopper op til os og gøer af os indtil vi står op og lukker hende ud. Håber der er nogle der har råd/ forklaring til hendes idé der kan hjælpe! På forhånd tak!! Ignorerer hende ligegyldigt hvad hun gør, og selvom hun bliver sur, nu har hun jo bare lært at hun skal blive sur, så kommer hun ud. Så I bliver nødt til at sætte en uge af til manglende nattesøvn, og her ignorerer I hende så fuldstændigt ligegyldig hvad hun gør, I må heller ikke sige noget til hende, I skal bare lade som om I sover. Hvis Lonny´s gode og politisk korrekte råd ikke virker, så ville jeg selv bruge ordet 'NEJ'. Ikke noget med at rejse mig og ikke noget med at give kontakt på nogen måde - bare 'NEJ'. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret April 27, 2010 Rapporter Share Besvaret April 27, 2010 Hvis Lonny´s gode og politisk korrekte råd ikke virker, så ville jeg selv bruge ordet 'NEJ'.Ikke noget med at rejse mig og ikke noget med at give kontakt på nogen måde - bare 'NEJ'. Det ville jeg også gøre, men først efter at have prøvet det andet i en uges tid. Nogle hunde vil nemlig opfatte selv et "nej" som en form for kontakt, og det kan få dem til at forsætte, for nu er jeg jo blevet bemærket... Til gengæld var jeg så "upædagogisk" da Luna insisterede på at larme om natten, at jeg stod op og satte hende ind i hendes bur hver gang hun vækkede os, det fik hende ret hurtigt til at droppe den idé igen :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret April 27, 2010 Rapporter Share Besvaret April 27, 2010 Det ville jeg også gøre, men først efter at have prøvet det andet i en uges tid. Nogle hunde vil nemlig opfatte selv et "nej" som en form for kontakt, og det kan få dem til at forsætte, for nu er jeg jo blevet bemærket... Til gengæld var jeg så "upædagogisk" da Luna insisterede på at larme om natten, at jeg stod op og satte hende ind i hendes bur hver gang hun vækkede os, det fik hende ret hurtigt til at droppe den idé igen :blink: Det havde jeg så også gjort og ville ikke se det som værende upædagoisk, men hjælpesom - hunden skal jo have sin nattesøvn Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret April 27, 2010 Rapporter Share Besvaret April 27, 2010 Det havde jeg så også gjort og ville ikke se det som værende upædagoisk, men hjælpesom - hunden skal jo have sin nattesøvn Ja det mente jeg jo også Så mit første råd er jo den gode gamle med "du skal gøre som jeg siger, ikke som jeg gør" :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret April 27, 2010 Rapporter Share Besvaret April 27, 2010 Enig med Lonny, ignorer hende uanset hvad hun siger. Lige nu har hun jo lært, at hvis hun bare er vedholdende nok, skal hun nok komme ud. :blink: Bare vær forberedt på, at det nok bliver værre, inden det virker, for hun vil sikkert tro, at hun bare skal være endnu mere vedholdende for at få sin vilje. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Moby Besvaret April 27, 2010 Rapporter Share Besvaret April 27, 2010 Så spørger jeg bare dumt, men hvad så hvis det er fordi hun skal ud og tisse? Jeg har ikke noget imod hvis det er fordi hun skal tisse, man skal jo huske at hun også bare er et dyr der har sine behov. Har også tit tænkt på om det er fordi hun har det for varmt i hendes kurv? Og derfor vil køles ned? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret April 27, 2010 Rapporter Share Besvaret April 27, 2010 Så spørger jeg bare dumt, men hvad så hvis det er fordi hun skal ud og tisse? Jeg har ikke noget imod hvis det er fordi hun skal tisse, man skal jo huske at hun også bare er et dyr der har sine behov. Har også tit tænkt på om det er fordi hun har det for varmt i hendes kurv? Og derfor vil køles ned? hvis hun skal tisse midt om natten er det enten fordi hun er syg eller rigtig mange timer siden i har givet hende muligheden hunde kan holde sig rigtig mange timer hvis ikke de er syge. ignorer, ignorer ... hårdt så længe det står på, men det bedste i længden.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Moby Besvaret April 27, 2010 Rapporter Share Besvaret April 27, 2010 Okay, det vil vi prøve! Takker alle for mega hurtig svar Håber selvfølgelig ikke hun er syg, hun er altid ude lige inden vi går i seng! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret April 27, 2010 Rapporter Share Besvaret April 27, 2010 Så spørger jeg bare dumt, men hvad så hvis det er fordi hun skal ud og tisse? Jeg har ikke noget imod hvis det er fordi hun skal tisse, man skal jo huske at hun også bare er et dyr der har sine behov. Har også tit tænkt på om det er fordi hun har det for varmt i hendes kurv? Og derfor vil køles ned? Som du selv siger, laver hun jo ikke noget derude, hun ligger bare. Hvis hun skulle tisse, så tissede hun. :blink: Og som Guanamo siger kan en voksen hund sagtens holde sig hele natten igennem. Jeg passer nogle gange Tysons bedste hundeven, Lumi. Ved 5-tiden om morgenen laver hun også det nummer med at prøve at pive og sige, at hun vil ud. De første gange hoppede jeg på den og gik ud med hende. Hun tissede da også nogle gange en tår, men faktisk ville hun bare løbe rundt og lege. Så nu får hun et bestemt "STOP", når hun starter på det pjat, og så lægger hun sig til at sove videre. Lumis "mormor" bliver derimod ved med at tro på, at hun virkelig skal ud, så når hun passer Lumi, er der stå op tid kl. 5 om morgenen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mullergris Besvaret April 28, 2010 Rapporter Share Besvaret April 28, 2010 det lyder som om at det var her hos mig, jeg vågner så mange gange ved at kæresten står og kalder på trunte, hun har nemlig den ide med og vække ham og ikke mor, for og komme ud og pjatte to gange om natten. jeg prøver og opdrage på kæresten til at han ikke skal gå ud med hende, men så kommer han med jamen det er da så synd for hende og hun er jo så lille arg, og ja nu sidder jeg oppe og klokken er 4 om natten og kan bare ikke sove, for jeg vågnede ved at trunte skulle til og stå og skrabe på hendes far for og komme ud og pjatte i haven. bare synd at mor vågnede ved det, og så fik hun et stort nej og kan du så ligge dig ned og putte og hvad gjorde hun, hun lagde sig ned og sov videre ikke noget med at hun skulle ud og nu har jeg siddet herinde i stuen i en time, og jeg har ikke set skyggen af hende, hun ligger og snoker inde i sengen sammen med sin far :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Moby Besvaret April 28, 2010 Rapporter Share Besvaret April 28, 2010 ville lige fortælle om første nat! Det gik rigtig godt, hun forsøgte kun en gang, og jeg svare bare nej bella. Men så lige pludseligt vågnede vi ved at hun gøede og knurrede af havedøren, som om der var noget hun var bange for uden for. Vi havde rigtig svært ved at få hende til at falde til ro, men efter ca 15 min hvor det stod på, faldt hun ned, og lagde sig i hendes kurv som jeg havde placeret ved siden af min seng. Vi er af den overbevisning af hun må have drømt noget, for hun har aldrig gjord det før. Så endnu engang tak til alle for råd!!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret April 28, 2010 Rapporter Share Besvaret April 28, 2010 Til gengæld var jeg så "upædagogisk" da Luna insisterede på at larme om natten, at jeg stod op og satte hende ind i hendes bur hver gang hun vækkede os, det fik hende ret hurtigt til at droppe den idé igen :blink: Det har jeg også gjort med Asta det har resulteret i at hun af og til selv går derind i løbet af natten. Måske det er fordi hun har det for varmt, men helt ærligt så ligner det ikke Asta. Personligt så tror jeg at hun af og til vågner om natten, hopper ned fra sengen og tænker "Pes nu larmede jeg! Så må jeg hellere daffe herind og sove" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret April 28, 2010 Rapporter Share Besvaret April 28, 2010 Det har jeg også gjort med Asta det har resulteret i at hun af og til selv går derind i løbet af natten. Måske det er fordi hun har det for varmt, men helt ærligt så ligner det ikke Asta. Personligt så tror jeg at hun af og til vågner om natten, hopper ned fra sengen og tænker "Pes nu larmede jeg! Så må jeg hellere daffe herind og sove" Åh hvor godt :klap: jeg kom også til at tænke på lige da vi fik Luna, hun havde det jo med at tumle rundt i sengen, og så blev Baldur skidesur og hun fik en ordentlig skideballe. Vi kom så til at snakke om det i går, for han blev virkelig sur hvis hun så meget som rokkede med ørerne, men så kom vi til at tænke på om det var fordi han plejede at få en skideballe og blive smidt ned af sengen hvis han ikke lå roligt, så måske sad den del af opdragelsen bare så godt fast (jeg er lidt hys når jeg bliver vækket om natten ) at den mindste uro fik ham til at irettesætte hende Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Moby Besvaret April 29, 2010 Rapporter Share Besvaret April 29, 2010 Nat 2: HUN HAR SOVET HELE NATTEN UDEN AT VÆGGE OS!!!! JUHHUU!!!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Diva Besvaret April 29, 2010 Rapporter Share Besvaret April 29, 2010 ville lige fortælle om første nat!Det gik rigtig godt, hun forsøgte kun en gang, og jeg svare bare nej bella. Men så lige pludseligt vågnede vi ved at hun gøede og knurrede af havedøren, som om der var noget hun var bange for uden for. Vi havde rigtig svært ved at få hende til at falde til ro, men efter ca 15 min hvor det stod på, faldt hun ned, og lagde sig i hendes kurv som jeg havde placeret ved siden af min seng. Vi er af den overbevisning af hun må have drømt noget, for hun har aldrig gjord det før. Så endnu engang tak til alle for råd!!! Hvis hun gør af noget udenfor (også selvom der ikke er noget) så gå hen, stil jer foran hende med ryggen til hende så i ser ud af døren.. Og vis hende at i har "styr på" det der er udenfor og at I holder øje.. Det hjælper hurtigt.. Og måske et lille nej hvis hun bliver ved med at gø.. Noget vores hundetræner har lært os.. Og virker rigtig godt at vise hunden at man har set hvad der er udenfor og der er styr på det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts