Hop til indhold

Nye "farlige" naboer

Gæst Vivi
 Share

Recommended Posts

Vi har for ganske nylig fået nye naboer et par huse henne ad vejen. Og de er vist ikke lige Toffi´s kop te. Hun er blevet forskrækket over dem derovre et par gange, især når vi står på hendes faste tissehjørne, og nu vil hun ikke forbi derovre mere.

Jeg læste i Noomi´s / Nollikes tråd om trapper Ninjamors råd om "gå frem og blive sendt tilbage"-metoden, og tænker om det mon er den jeg skal forsøge mig med?

De uheldige episoder har været flg.:

-Et barn der bag ligusterhækken pludselig går op i en stor trampolin og hopper, mens vi står få meter derfra. (Det ser for Toffi ud som om barnet hopper meget højt ovenpå hækken) Toffi skynder sig tilbage hen ad fortovet og ind i vores indkørsel, med ørerne tydeligt dæmpende.

-En anden dag da vi skal passere huset, åbnes deres hoveddør, og et barn råber på deres kat af fuld hals: "FIIINDUUUS KOOOM!" gentagne gange efter hinanden, da hun er færdig med at kalde har vi forlængst nået vores egen indkørsel igen.

-Vi kommer i dag gående på den modsatte side af fortovet, og idet vi passerer en busk, springer deres kat pludselig ud foran os i jagtleg(?) på Toffi, som bliver vildt forskrækket. Jeg tør ikke andet end at tage hende op, for katten er bestemt ikke bange for hunde ser det ud til! Vi går hjemad, jeg taler lyst til hende imens, men det resulterer bare i at katten følger med :???:. Nå, men ikke længre end til havelågen for jeg får lavet en høj lyd idet den vil hoppe over lågen. Jeg gider helst ikke have at den begynder at komme i vores have.

Så det er 3 episoder, som på kort tid er foregået på samme sted.

Nu vil Toffi ikke mere gå til venstre når vi skal gå tur.

Skal jeg undlade at lokke? Skal jeg lade hende få en tid hvor vi simpelthen ikke går til venstre (Selvom det er der de gode stier og græsarealer er. Der er kun en syg hovedvej til højre :()

Jeg har i hvert fald tænkt mig ikke at gå derhenad udenfor skoletid/børnehavetid, før om lang tid.

Vi kan også høre børnene i vores have i week-ends, men det ser jeg som et plus, for så kan jeg få trænet Toffi i børnelyde.

Redigeret af Vivi
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hvad sker der, hvis du bærer Toffi forbi, sådan helt naturligt bærer hende til I har passeret det farlige stykke?

Efter nogle gange sættes hun så ned lidt før og på den måde kan I "gnave" jer baglæns til hun til sidst kan gå selv.

Du kan "bangkage" betinge hende på lydene hjemme samt selv lave en masse nye lyde, få af gangen, gradvist højere så hun lærer at lyde er OK.

F.eks. råbe lidt engang imellem, skråle vildt, spille højt musik, "knalde" låger i osv osv, hvis det ikke allerede er sådan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad sker der, hvis du bærer Toffi forbi, sådan helt naturligt bærer hende til I har passeret det farlige stykke?

Efter nogle gange sættes hun så ned lidt før og på den måde kan I "gnave" jer baglæns til hun til sidst kan gå selv.

Du kan "bangkage" betinge hende på lydene hjemme samt selv lave en masse nye lyde, få af gangen, gradvist højere så hun lærer at lyde er OK.

F.eks. råbe lidt engang imellem, skråle vildt, spille højt musik, "knalde" låger i osv osv, hvis det ikke allerede er sådan?

Jamen bære hende hen forbi gjorde jeg faktisk i dag :) og så gik vi tilbage sammen. Det var på vejen tilbage katten pludselig sprang frem :???: Men jeg kan jo bære hende forbi på hjemturen også, det er det du foreslår, ikke?

Der sker sådan set ikke andet ved at jeg bærer hende end at hun accepterer at jeg bærer hende, hun begyndte at ryste lidt da vi passerede. Men hun tisser og skraber glad bagud henne på det store græs, som så mange andre hunde altid gør derovre, men så skynder hun sig tilbage mod vores hus igen, meget hurtigt og lidt nervøst når hun skal forbi det kritiske sted.

Hun ved af erfaring at når jeg tager hende op er det lig med fare! Så jeg er begyndt at tage hende lidt op i ikke farefulde sammenhænge også.

Ja, jeg tror godt hun kan bruge lidt flere lyde indenfor i de trygge omgivelser. Altså godbid ell. lign. straks efter høj lyd, det er det du mener med "bangkage", ikke?

Her er også kommet flere hunde til i nabolaget tror jeg, nye gø-lyde bl.a., og forårslyde fra alle haverne rundt omkring. Jeg kan se på hende at hun lytter meget efter uro-lyde ude i haven.

Hun er 14 dage fra falsk drægtighed, så det kan også have indflydelse på hendes høje observationsniveau grænsende til det nervøse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jamen bære hende hen forbi gjorde jeg faktisk i dag :) og så gik vi tilbage sammen. Det var på vejen tilbage katten pludselig sprang frem :???: Men jeg kan jo bære hende forbi på hjemturen også, det er det du foreslår, ikke?

Hvis nødvendigt

Der sker sådan set ikke andet ved at jeg bærer hende end at hun accepterer at jeg bærer hende, hun begyndte at ryste lidt da vi passerede.

Og da bør du blive stående på stedet til hun holder op med at ryste og vil tage godbid.

Den følelse hun har på stedet tager hun med sig derfra - og tilbage igen næste gang.

Derfor skal hun have afreageret helt før hun kommer derfra.

Men hun tisser og skraber glad bagud henne på det store græs, som så mange andre hunde altid gør derovre, men så skynder hun sig tilbage mod vores hus igen, meget hurtigt og lidt nervøst når hun skal forbi det kritiske sted.

Bær hende, men i god tid i forvejen

Hun ved af erfaring at når jeg tager hende op er det lig med fare! Så jeg er begyndt at tage hende lidt op i ikke farefulde sammenhænge også.

Så vil jeg foreslå, at du bærer hende meget mere, så hun lærer at det at blive løftet ikke er på grund af fare.

PJAT lidt med hende på armen

Ja, jeg tror godt hun kan bruge lidt flere lyde indenfor i de trygge omgivelser. Altså godbid ell. lign. straks efter høj lyd, det er det du mener med "bangkage", ikke?

Samtidig med lyden, som ikke må være så høj at hun bliver forskrækket.

Her er også kommet flere hunde til i nabolaget tror jeg, nye gø-lyde bl.a., og forårslyde fra alle haverne rundt omkring. Jeg kan se på hende at hun lytter meget efter uro-lyde ude i haven.

Hun er 14 dage fra falsk drægtighed, så det kan også have indflydelse på hendes høje observationsniveau grænsende til det nervøse.

Jae..

Link til indlæg
Del på andre sites

1000 tak for slagplanen, vi vil gøre det når det bliver hverdag igen, og det kun er katten der er hjemme derovre :)

Det der afreaktion har du vist prøvet at forklare mig en gang før :pift: ,jeg tror godt jeg kan lære det nu, denne gang har jeg i hvert fald skrevet det bag øret med sort tusch ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

• 4 weeks later...

Update:

Efter et par gange hvor jeg bar Toffi forbi "stedet", gik det rigtigt fint, og hun har villet passere stedet. Hun har været ekstra opmærksom når vi er gået forbi, men ikke bange.

Men den anden dag sprang katten så igen ud fra hækken og mod Toffi, som fór rundt i linen af bar forskrækkelse. De havde endda set hinanden på fortovet, men katten var gået ind bag hækken sammen med ejer 5 sekunder før.

Enten er den en god jæger, denne kat, eller også er den lidt underlig. Den har vist svært ved at finde sig til rette her i kvarteret, for der er katte i hver andet hus her på vejen. Så det er svært for en ny at finde et territorium.

Vores kat vil ikke have at den er i vores have,. Og hun accepterer ellers fint at andre katte passerer haven. Men denne kat er vist temmelig pågående.

Nå, men i hvert fald bliver jeg nok nødt til at bære Toffi forbi igen. I laaang tid, for det er åbenbart en naturlig beskæftigelse for denne kat at fare på små hunde :???:

Mht. børnelyde har vi nu også fået børn et andet sted i nabolaget, i en anden retning. De er ganske højrøstede til tider, så jeg bruger nu meget tid på at være sammen med Toffi ude i haven. Men det gjorde jeg nu også i forvejen, nu er det bare på en mere aktiv måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, men i hvert fald bliver jeg nok nødt til at bære Toffi forbi igen. I laaang tid, for det er åbenbart en naturlig beskæftigelse for denne kat at fare på små hunde :???:

Hvis det var mig ville jeg konsekvent bære Toffi forbi, så længe den kat bor derinde.

For et stykke tid siden fortalte min mor at Thailo var blevet jagtet/ forfulgt af en maine coon (tror jeg det var efter beskrivelsen). Han vejer altså 24 kg og hvis det kan ske, hvad ville der ske med Toffi, hvis denne kat pludselig finder på at gå til angreb på hende?. Det er ikke for at skræmme dig men jeg synes ikke det lyder rart. Man ved jo aldrig. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Update:

Efter et par gange hvor jeg bar Toffi forbi "stedet", gik det rigtigt fint, og hun har villet passere stedet. Hun har været ekstra opmærksom når vi er gået forbi, men ikke bange.

Men den anden dag sprang katten så igen ud fra hækken og mod Toffi, som fór rundt i linen af bar forskrækkelse. De havde endda set hinanden på fortovet, men katten var gået ind bag hækken sammen med ejer 5 sekunder før.

Enten er den en god jæger, denne kat, eller også er den lidt underlig. Den har vist svært ved at finde sig til rette her i kvarteret, for der er katte i hver andet hus her på vejen. Så det er svært for en ny at finde et territorium.

Vores kat vil ikke have at den er i vores have,. Og hun accepterer ellers fint at andre katte passerer haven. Men denne kat er vist temmelig pågående.

Mht. børnelyde har vi nu også fået børn et andet sted i nabolaget, i en anden retning. De er ganske højrøstede til tider, så jeg bruger nu meget tid på at være sammen med Toffi ude i haven. Men det gjorde jeg nu også i forvejen, nu er det bare på en mere aktiv måde.

Katten har det sikkert svært og bliver måske jaget af andre katte, så selvom det er ærgerligt, kan man nok godt forstå den er oppe på mærkerne.

Vi har her for enden af vejen en ung hund, en golden af jagttype, Ludvig.

Når Pelle og jeg skulle passere, gøede Ludvig, og Pelle som lige havde passeret schäferen på den anden side af vejen, som gøede arrigt i sin hundegård, blev meget "jumpy, når vi nåede til Ludvigs hus. Afstanden mellem de to huse er så lille, at jeg ikke kunne nå at få ham "ned" mellem husene.

Strategien blev så, at jeg kastede godbidder ind til Ludvig for at lukke munden på ham og aflede ham fra Pelle.

Jeg havde lidt dårlig samvittighed over at fodre anden mands hund, men gjorde det altså.

Nu sidder Ludvig pænt og venter på os og han får sine godbidder og han og Pelle snuser venligt til hinanden.

Jeg tænker, om du ikke kunne betinge en lyd, som for katten vil betyde "nu kommer vi og vi har kylling med"

og så kaste lidt kylling til den stakkels mis, som nok bare er oppe at ringe over flytning, andre kattes territorium Toffi (som den måske tror er en rivaliserende kat) med videre?

Med Toffi på armen, indtil katten har lært hvad I "står for"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ta' en lille vandpistol med og så gi' den kat et sjask :mrgreen: Tag evt. en snak med ejeren om det er ok?

Hvis katten bruger meget tid ude, lærer den jo at når I har været forbi én gang, så kommer I igen, og så kan den rigtig ligge på lur og "overfalde" jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres forslag.

Loke: Det med vandpistolen ved jeg ikke om vil være helt fair. jeg ville godt kunne finde på at bruge det i min have om nødvendigt. Men udfor deres eget hus? Det synes jeg vil være synd for katten, at den ikke engang kan føle sig tryg ud for sin egen have.

Ninjamor: Umiddelbart kan jeg li´ dit forslag. Men det forpligter sør´me. Den er jo ikke bange for os, så hvis jeg en dag ikke har fået noget i lommen, vil den jo bare komme tættere på, hvilket Toffi uden tvivl vil frabede sig.

Men det kan selvfølgelig gøre at den tænker "mad" i stedet for "jagt", når den ser os, hvilket ikke vil være så dårligt.

Ascha: Jeps, du kan tro jeg har respekt for katte vs. Toffi. Har set og hørt hvad der kan ske. Og ofte er det øjnene det går ud over. Som f.eks. en chi jeg så med krave på hos Toffi´s opdrætter, da vi hentede hende. Den havde været for tæt på gårdens katte og var blevet syet i øjet.

Nå, jeg vil gå i tænkeboks med jeres forslag. Og i hvert fald bære forbi.

Noget helt andet er at jeg ikke kender hvilket revir den er i gang med at indtage. Så det er uden tvivl ikke kun foran deres hus jeg skal være på vagt. I forgårs var det inde på vores terrasse, hvor den blev gennet væk af min egen kat :???:

Så nu er det slut med at gå og dagdrømme på vores gåture :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Loke: Det med vandpistolen ved jeg ikke om vil være helt fair. jeg ville godt kunne finde på at bruge det i min have om nødvendigt. Men udfor deres eget hus? Det synes jeg vil være synd for katten, at den ikke engang kan føle sig tryg ud for sin egen have.

Jae, jeg tror man skal se kattens adfærd, omend denne er til stor gene, som udtryk for mistillid og utryghed Vand vil bare bestyrke den i dette.

Da vi flyttede forrige gang kom vi til et, åbenbart, katterigt område og det var meget hårdt for mine tre katte, hvoraf de to måtte tage nogle gedigne høvl fra de andre katte.

Vi kom naturligvis kattene til hjælp, når vi hørte optræk til ballade.

Men de bliver meget opfarende af det og det må da også være aldeles skrækindjagende ikke at vide hvor man kan tillade sig at være uden at blive angrebet.

Ninjamor: Umiddelbart kan jeg li´ dit forslag. Men det forpligter sør´me. Den er jo ikke bange for os, så hvis jeg en dag ikke har fået noget i lommen, vil den jo bare komme tættere på, hvilket Toffi uden tvivl vil frabede sig.

Ideen var, at du/I blev venner med katten og at Toffi ser din venlighed overfor katten fra din arm - altså i sikkerhed.

Den dag katten kontakter jer uden du har kylling med, burde kontakten være afslappet og blød,

Du kan jo også gøre det, at du i straten serverer kylling lige foran katten men efterfølgende begynder at kaste kylling ind i haven, så katten går væk.

Jeg tror jeg ville prøve

Hvis Toffen så oplever at synet af katten indbringer HENDE kylling også, bør der være lagt op til en slutning i fryd og gammen.

Men det kan selvfølgelig gøre at den tænker "mad" i stedet for "jagt", når den ser os, hvilket ikke vil være så dårligt.

Netop, vi skal have vendt kattens forventning og dermed dens motivation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jae, jeg tror man skal se kattens adfærd, omend denne er til stor gene, som udtryk for mistillid og utryghed Vand vil bare bestyrke den i dette.

Da vi flyttede forrige gang kom vi til et, åbenbart, katterigt område og det var meget hårdt for mine tre katte, hvoraf de to måtte tage nogle gedigne høvl fra de andre katte.

Vi kom naturligvis kattene til hjælp, når vi hørte optræk til ballade.

Men de bliver meget opfarende af det og det må da også være aldeles skrækindjagende ikke at vide hvor man kan tillade sig at være uden at blive angrebet.

Ideen var, at du/I blev venner med katten og at Toffi ser din venlighed overfor katten fra din arm - altså i sikkerhed.

Den dag katten kontakter jer uden du har kylling med, burde kontakten være afslappet og blød,

Du kan jo også gøre det, at du i straten serverer kylling lige foran katten men efterfølgende begynder at kaste kylling ind i haven, så katten går væk.

Jeg tror jeg ville prøve

Hvis Toffen så oplever at synet af katten indbringer HENDE kylling også, bør der være lagt op til en slutning i fryd og gammen.

Netop, vi skal have vendt kattens forventning og dermed dens motivation.

Det lyder som en positiv og kattevenlig fremgangsmåde i mine ører, det bliver strategien :-)

Redigeret af Vivi
Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke rigtigt sket så meget, og i går fandt jeg ud af hvorfor: Familien har været på en uges ferie, katten har været inde i huset og er blevet passet af nogle mennesker der har givet den mad. Den har ikke kattelem, så den har formentlig været inde hele ugen.

Sent i går aftes sad den så på fortovet, så nu begynder træningen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites