Hop til indhold

tun som godbid?


linda-hvid
 Share

Recommended Posts

Fik et råd i går om at jeg kunne bruge dåse tun som godbid sammen med ris og grøntsager i kong feks. Altså dels som godbid og dels som mad i stedet for tørkost. Det han får som "godbidder" bliver modregnet i tørkosten fordi han jo er lidt for tyk :oops:

 

Nu gør jeg efterhånden ikk ret meget ang mad uden lige at høre hunde-forum og det nu også går an :blink:

Så hva er for og imod?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Fik et råd i går om at jeg kunne bruge dåse tun som godbid sammen med ris og grøntsager i kong feks. Altså dels som godbid og dels som mad i stedet for tørkost. Det han får som "godbidder" bliver modregnet i tørkosten fordi han jo er lidt for tyk :oops:

 

Nu gør jeg efterhånden ikk ret meget ang mad uden lige at høre hunde-forum og det nu også går an :blink:

Så hva er for og imod?

Min dyrlæge siger at dåsetun ikke er ret godt, hvis du vil bruge noget fra dåse så er torskerogn bedre :)

 

Men opbevar det ikke i en åben dåse :)

 

Ville det ikke være lettere og bedre at lave en lille portion af hjemmelavet mad, af fx hakket kylling, grønt og ris ?

Se evt tråden for hjemmelavet mad :)

 

Hvis du bruger ris, så brug helst brune ris, de har både vitaminer, fibre og andre gode ting, hvide ris er der ikke meget godt at sige om :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge siger at dåsetun ikke er ret godt, hvis du vil bruge noget fra dåse så er torskerogn bedre :)

 

Men opbevar det ikke i en åben dåse :)

 

Ville det ikke være lettere og bedre at lave en lille portion af hjemmelavet mad, af fx hakket kylling, grønt og ris ?

Se evt tråden for hjemmelavet mad :)

 

Hvis du bruger ris, så brug helst brune ris, de har både vitaminer, fibre og andre gode ting, hvide ris er der ikke meget godt at sige om :)

 

Vi laver tit mad med kylling så det var bare for nemhedens skyld at dåse tun kunne være en mulighed og så lidt for afvekslingenens :-D

Det med brune ris giver sig selv, vi har stor se aldrig almindelige hvide ris i huset.

 

Hvad er argumentet for ikke at bruge dåse tun. Nu ved jeg jo at din dyrlæge er vild med hjemme lavet mad og stor respek for det, men er der en speciel grund til at vi skal holde os fra dåse tun?

 

Tak for dit gode svar og undskyld at jeg er lidt kritisk :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok... det er jo fin slankemad...

 

Problemet er, at tun jo er et højere led i fødekæden, -altså tun lever af fisk, der lever af mindre fisk, der lever af endnu mindre fisk..... osv.

 

Så forureningsmæssigt er tun et temmelig uheldigt valg. Den indeholder en del tungmetaller...

 

problemet med tungmetaller plejer at være, at de ophobes i kroppen, så der kan gå år før der viser sig nogen symptomer... Måske aldrig...

 

Men når symptomerne viser sig vil det være som problemer med nyrer og lever... Som mange ældre hunde får.. Hvis man opdager det i tide kan det kontrolleres med diæt.

Det er så "bare" belastningssymptomer. Forgiftningssymptomerne er noget med nervesystemet, og det er nok sværere at måle hos en hund..

 

 

Men det lyder som om du har overvejet at give Tacco tun HVER dag? Det ville jeg altså ikke gøre... Men jeg ville heller ikke selv spise tun.. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Vi laver tit mad med kylling så det var bare for nemhedens skyld at dåse tun kunne være en mulighed og så lidt for afvekslingenens :-D

Det med brune ris giver sig selv, vi har stor se aldrig almindelige hvide ris i huset.

 

Hvad er argumentet for ikke at bruge dåse tun. Nu ved jeg jo at din dyrlæge er vild med hjemme lavet mad og stor respek for det, men er der en speciel grund til at vi skal holde os fra dåse tun?

 

Tak for dit gode svar og undskyld at jeg er lidt kritisk :lol:

Dels er der ikke meget mad i det, og dels er der tungmetaler , for min skyld må du gøre hvad du vil, men jeg selv bruger ikke tun til hundene, men jeg har jo også altid hjemmelavet mad ved hånden :lol:

 

Men torskerogn er da bedre, ingen tvivl om det, og det burde være lige så nemt :)

 

Det med at hunde skal tabe sig, altså det hjælper ikke attage fedtet fra dem, det er ikke sundt :)

 

Susi kunne ikke tabe tilstrækkeligt på olivers (fra da hun havde hvalpe), men på eaglepack gik det bedre, hun mistede noget der lignede vand i kroppen :)

 

Og på hjemmelavet mad er det intet problem, de kan begge spise sig mætte hver dag og holde formen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci

Min faster, der er kostvejleder (en menneske kostvejleder :blink:) anbefaler at man max spiser fx tun en gang ugentligt os mennesker.

 

Der er som skrevet alt for mange tungmetaller i. Og vi mennesker (de fleste af os) vejer jo en del mere end vores hunde og kan sandsynligvis bedre kapere metallerne.

 

Tror slet ikke, jeg ville turde at give min fremtidige hund tun. Det ville ikke ske mange gange i dens liv i hvert fald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Min faster, der er kostvejleder (en menneske kostvejleder :blink:) anbefaler at man max spiser fx tun en gang ugentligt os mennesker.

 

Der er som skrevet alt for mange tungmetaller i. Og vi mennesker (de fleste af os) vejer jo en del mere end vores hunde og kan sandsynligvis bedre kapere metallerne.

 

Tror slet ikke, jeg ville turde at give min fremtidige hund tun. Det ville ikke ske mange gange i dens liv i hvert fald.

 

Jeg har tidligere ladet mine hunde søge tun, me jeg gør det ikke mere :)

 

Der er nemlig ret mange tungmetaller i, jeghar set en test af indholdet, på det tidspunkt var det mindst i glyngøre, så det er det jeg køber HVIS jeg skal bruge noget :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Jeg har tidligere ladet mine hunde søge tun, me jeg gør det ikke mere :)

 

Der er nemlig ret mange tungmetaller i, jeghar set en test af indholdet, på det tidspunkt var det mindst i glyngøre, så det er det jeg køber HVIS jeg skal bruge noget :)

 

Det er jo også helt fint med engang imellem, sålænge man ikke overdriver :-D Tager ingen mennesker, hunde eller andre dyr skade af :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, nu laver jeg nok rav i den.

Jeg fik på et tidspunkt taget en blodprøve for tungmetaller på en alternativ lægeklinik.

Det siges at de derinde har rimeligt godt tjek på den slags. Lægen sagde at tun i dåse indeholdt langt færre tungmetaller end amalgam i tænderne.

 

Han forklarede at tun, der bliver puttet på dåse, er små tun. Altså unge fisk.

De store ældre, tungmetalholdige tunfisk derimod bliver lavet til bøffer.

 

Jeg gav Toffi lidt tun i ny og næ som snack, da hun var lille, hvis jeg selv skulle have noget.

Men det gør jeg ikke mere, efter jeg er blevet mere toffi-mad-bevidst.

 

Hvorvidt ovennævnte læge har ret eller ej, skal jeg ikke kunne sige, men jeg vil blot nævne hans mening her i tråden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Nå, nu laver jeg nok rav i den.

Jeg fik på et tidspunkt taget en blodprøve for tungmetaller på en alternativ lægeklinik.

Det siges at de derinde har rimeligt godt tjek på den slags. Lægen sagde at tun i dåse indeholdt langt færre tungmetaller end amalgam i tænderne.

 

Han forklarede at tun, der bliver puttet på dåse, er små tun. Altså unge fisk.

De store ældre, tungmetalholdige tunfisk derimod bliver lavet til bøffer.

 

Jeg gav Toffi lidt tun i ny og næ som snack, da hun var lille, hvis jeg selv skulle have noget.

Men det gør jeg ikke mere, efter jeg er blevet mere toffi-mad-bevidst.

 

Hvorvidt ovennævnte læge har ret eller ej, skal jeg ikke kunne sige, men jeg vil blot nævne hans mening her i tråden.

 

Du laver da ikke rav i noget som helst :blink:

 

Men vil nu lige sige at amalgam er VIRKELIGT giftigt og derfor ingen mennesker burde have sølvplomber i munden :(

 

Så jeg tror da helt sikkert på, at der er mindre i tun :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay jeg kan godt se alle jeres gode argumenter imod tun og det var jo også derfor jeg spurgte inden jeg kastede mig ud i det :blink:

 

Det serud til at vi må finde på noget andet.

 

Angående størrelsen på tun så er det helt korekt at det er de små tun der kommer på dåse men er der en risiko for at der er langsigtede skader ved det så skal Tacco selvfølgelig ikke have det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...