Hop til indhold

Hård eller blød bold


Dorte
 Share

Recommended Posts

Kender I det, at man har fået noget at vide og kun kan huske halvdelen af det :oops:

 

I min gamle DCH-afdeling sagde træneren på et tidspunkt noget omkring om man skulle bruge hård eller blød bold - noget vedrørende byttedrift og at den bløde giver efter.

 

Jeg kan bare ikke huske hvad konklusion var - hård eller blød??

 

Grunden til at jeg er kommet i tanke om det er at jeg forsøger at køre Liva delvis over på bold som belønning. Det giver hende lidt mere drive, når hun ved, at bolden er med.

 

Hendes yndlingsbold er en blå pivebold (blød). Men hvis blød er dårligt, må jeg prøve med en tennisbold i stedet for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Kender I det, at man har fået noget at vide og kun kan huske halvdelen af det :oops:

 

I min gamle DCH-afdeling sagde træneren på et tidspunkt noget omkring om man skulle bruge hård eller blød bold - noget vedrørende byttedrift og at den bløde giver efter.

 

Jeg kan bare ikke huske hvad konklusion var - hård eller blød??

 

Grunden til at jeg er kommet i tanke om det er at jeg forsøger at køre Liva delvis over på bold som belønning. Det giver hende lidt mere drive, når hun ved, at bolden er med.

 

Hendes yndlingsbold er en blå pivebold (blød). Men hvis blød er dårligt, må jeg prøve med en tennisbold i stedet for.

 

 

Jeg kender ikke til nogen endelig konklusion omkring boldes blødhed. man kan sige at nogle hunde animeres til at tygge i bløde genstande og at nogle hunde ikke ønsker at tage en hård bold i munden - den kan iøvrigt også tggges.

Jeg ville som udgangspunkt vælge det emne min hund fungerer bedst på = Vil aflevere, vil have i munden, jage, gå ud efter...

 

Så er det hundens niveau af opkørthed/"drift" der afgør om den tygger eller på anden måde sjusker og det er her ejeren/træneren skal ind i billedet og foretage en vurdering og evt. justering af emnet og måden boldmotivationen opbygges på.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør det - tusind tak.

 

Jeg tror jeg fortsætter med den blå pivebold - i hvert fald indtil vi har fået det der boldbelønning på plads :-D

 

Jeg har prøvet med tov og bold på snor, men det "tændte" hende ikke rigtig, men hvis jeg kaster bolden og lader hende rende lidt med den, er hun glad. Man er vel retriever :lol:

 

Indtil videre er hun ikke supergod til at aflevere igen, men kommer dog med den, når jeg sætter mig på hug med front væk fra hende og aflevere mod en godbid.

 

Så p.t. træner vi vel i intervaller af 3 minutters øvelse, 5 minutters belønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det gør det - tusind tak.

 

Jeg tror jeg fortsætter med den blå pivebold - i hvert fald indtil vi har fået det der boldbelønning på plads :-D

 

Jeg har prøvet med tov og bold på snor, men det "tændte" hende ikke rigtig, men hvis jeg kaster bolden og lader hende rende lidt med den, er hun glad. Man er vel retriever :lol:

 

Indtil videre er hun ikke supergod til at aflevere igen, men kommer dog med den, når jeg sætter mig på hug med front væk fra hende og aflevere mod en godbid.

 

Så p.t. træner vi vel i intervaller af 3 minutters øvelse, 5 minutters belønning.

 

Nu ved jeg ikke på hvilket plan du vil anvende bold som belønning, men det du beskriver her, synes jeg ikke er optimalt :-D

 

Hvis hun skal aflevere bold for godbid mister du hele formålet med at bruge bold, hvor bolden er selve belønningen.

Ved at bytte med godbid bliver godbidden en større forstærker end bolden.

 

Hvis bolden skal virke optimalt vil hun bytte en godbid for en bold!

 

Men igen, jeg ved ikke hvordan du vil arbejde med bolden som forstærker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt ny udi det at bruge bold som belønning - og er faktisk lidt på bar bund.

 

Her efter et par dage med bolden kan jeg godt se, at det fungerer ikke optimalt. Hun har (forståeligt) mindre og mindre lyst til at aflevere bolden.

 

Jeg har også en bold med snor på, men rystelege tænder hende ikke rigtig - hun vil hellere bære.

 

Så jeg er helt åben for forslag. Vil jo gerne have andre muligheder for belønning end godbidderne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Ninjamor siger, så skal du bruge det der virker ;-) om det er en hård bold, blød bold, pidepølse, skin, pivdyr .... er ét fedt.

 

Jacki gider fx. slet ikke hårde bolde, eller bolde på størrelse med en tennisbold (tennisbolde skal du i øvrigt være forsigtige med, de slider hårdt på tænderne) - næ, hun vil have bløde bolde eller bidepølser - så det får hun :mrgreen:

 

Ang. trækkelege så kan de opelskes :-D små korte seancer, hvor du evt. står med ryggen/siden til Luna, og lader hende vinde der, bare hun yder det mindste modtræk (kriterierne øges løbende),så virker du ikke så skræmmende, som hvis du står med front mod hende. Jacki var ca. 14 mdr. før hun synes trækkelege var sjove, nu er det, det bedste hun ved :-D

 

Det er på sigt vigtigt, at Luna får lov til også at bære, da bærefasen er selve driftsmålet i byttedriften - men hun må ikke bære for længe, da opnåelse af driftsmålet er med til at mætte/dræne byttedriften - og sker det skal du vente på, at "mæthedsfornemmelsen" svinder, før du kan tappe ind i byttedriften igen - forsøger du, mens Luna er "mæt", vil du istedet aflære.

 

Til at starte med skal bærefasen være stort set ikke eksisterende - driftsmålet skal ikke opfyldes - dette vil skabe frustation/en stress reaktion i Luna, så hun er mere tændt og opsat på at opnå driftsmålet næste gang muligheden byder sig, denne tændthed kan du udnytte til at betinge fx. bold med.

 

Ha' altid to emner af samme værdi, så du har noget at bytte med, ha' altid fat enten i fx. bolden eller Luna(s line), så du beholder kontrollen over legen - og husk at stoppe legen, mens hun stadig synes, det er VILDT sjovt :-D

 

Tillykke til :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Ninjamor siger, så skal du bruge det der virker ;-) om det er en hård bold, blød bold, pidepølse, skin, pivdyr .... er ét fedt.

 

Jacki gider fx. slet ikke hårde bolde, eller bolde på størrelse med en tennisbold (tennisbolde skal du i øvrigt være forsigtige med, de slider hårdt på tænderne) - næ, hun vil have bløde bolde eller bidepølser - så det får hun :mrgreen:

 

Ang. trækkelege så kan de opelskes :-D små korte seancer, hvor du evt. står med ryggen/siden til Luna, og lader hende vinde der, bare hun yder det mindste modtræk (kriterierne øges løbende),så virker du ikke så skræmmende, som hvis du står med front mod hende. Jacki var ca. 14 mdr. før hun synes trækkelege var sjove, nu er det, det bedste hun ved :-D

 

Det er på sigt vigtigt, at Luna får lov til også at bære, da bærefasen er selve driftsmålet i byttedriften - men hun må ikke bære for længe, da opnåelse af driftsmålet er med til at mætte/dræne byttedriften - og sker det skal du vente på, at "mæthedsfornemmelsen" svinder, før du kan tappe ind i byttedriften igen - forsøger du, mens Luna er "mæt", vil du istedet aflære.

 

Til at starte med skal bærefasen være stort set ikke eksisterende - driftsmålet skal ikke opfyldes - dette vil skabe frustation/en stress reaktion i Luna, så hun er mere tændt og opsat på at opnå driftsmålet næste gang muligheden byder sig, denne tændthed kan du udnytte til at betinge fx. bold med.

 

Ha' altid to emner af samme værdi, så du har noget at bytte med, ha' altid fat enten i fx. bolden eller Luna(s line), så du beholder kontrollen over legen - og husk at stoppe legen, mens hun stadig synes, det er VILDT sjovt :-D

 

Tillykke til :vuf:

Eller Liva?? :engel:

 

 

 

:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

:oops: Liva :oops:

 

Tak for de gode råd. Vi må træne lidt på de der trækkelege og have hende i snor.

 

Så skal jeg "bare" være lidt mere koordineret, så vi ikke ender med at være viklet ind i snoren og trækketorvet - det er nemlig sådan noget, som nemt sker for mig :roll::genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller Liva?? :engel:

 

 

:klap:

 

:oops: Liva :oops:

 

Altså I kan da godt kalde hende Liva, hvis I vil :roll: for mig hedder hun Luna :lun:

 

 

:genert::oops:k020.gif

 

 

Tak for de gode råd. Vi må træne lidt på de der trækkelege og have hende i snor.

 

Så skal jeg "bare" være lidt mere koordineret, så vi ikke ender med at være viklet ind i snoren og trækketorvet - det er nemlig sådan noget, som nemt sker for mig :roll::genert:

 

Hvor lang snor har du da i trækketovet/bolden :genert: 20 cm er alt rigeligt ......

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna - det er jo Jeanettes eller Lonnys.

 

Det er vist lidt længere - det er sådan en standard bold m/snor.

 

Mine trænere har sådan nogle fleecetrækketov, som er flettede. Måske jeg kan få fat i nogle fleecerester i en stofbutik og lave et lille kort et.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Lige en opdatering herfra.

 

Det går stille og roligt frem med at få Liva til at fatte, at leg med trækketov med mig faktisk er skideskægt.

 

Vi leger tit trækkeleg herhjemme - vi trækker lidt frem og tilbage, hun får lov til at vinde ca. 9 ud af 10 gange. Vi er nu nået dertil, at hun efter hun har "vundet" meget hurtigt kommer rendende med tovet igen - for det er jo mere skægt at lege sammen med mig end bare at lege selv :klap:

 

Indtil videre har jeg ikke forsøgt mig med det ude i den store verden udenfor :mrgreen: Der skal lige lidt mere rutine på herhjemme først.

 

Liva er nu så glad for sit tov, at det lige kommer med når der skal soves middagslur

 

dorte-albums-liva-ii-picture14635-050310-231.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...