Hop til indhold

Jeg har da godt nok ...


Freudika
 Share

Recommended Posts

... Fået taget hænderne fulde med den lille hidsigprop jeg har fået inden for i hjemmet her :D

 

Bella er jo en helt anden støbning end Tulle ... meget mere udfarende, meget mere fremme i skoene og meget mere højrystet end Tullen nogensinde har været ...

 

F.eks knurrer hun og bider, hvis vi kommer for tæt på hende når hun ligger med en klov - og det er fair nok, at hun vil forsvare sin ressource - men det går ikke - vi bliver nødt til at lære hende at vi ikke er farlige og ikke

vil tage noget fra hende ... Måden jeg gør det på lige nu er at komme med lidt mad til hende mens hun har kloven - og så stryger jeg hende ned ad ryggen mens jeg taler roligt til hende og giver hende godbiderne ... Er det en ok måde eller findes der en bedre?

 

I dag gjorde hun helt uden grund (nej - uden en grund jeg kunne se) udfald mod min veninde - ikke på samme måde som når hun hvalpebider mig - det var anderledes og mere bestemt på en eller anden måde ... og det er på ingen måde i orden ... og det jeg gjorde var, at jeg holdt hende fast ind til mig til hun var i ro - og så slap jeg hende og så fortsatte hun med at være hys - så holdt jeg hende een gang til og slap hende så snart hun var rolig - og inden hun kunne nå at være hys havde jeg fundet noget andet hun kunne give sig til (kastede godbider på gulvet) ... Jeg er klar over, at det nok ikke er den fedeste måde at håndtere det på - det med at holde hende ... men jeg ved også bare, at det er en meget udfarende hund vi har fået os her - og det ER vigtigt at vi får lært hende at det ikke er i orden .... Og selvom jeg godt er klar over, at det nok ikke er den bedste måde jeg håndterede det på - så er jeg noget i tvivl om hvad jeg skulle ha gjort ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo en hund(erace) med stor privatsfære, og da hun var hvalp, oplevede vi nogle gange noget der minder om det du beskriver.

 

Hvis du giver hende godbidder "oveni" kalvekloven, skal du ikke samtidig røre hende. Det er formildnende menneskesprog, men ikke formidlende hundesprog. Det ligger hunde meget fjernt at få nus mens de spiser.

 

Toffi har aldrig passet på ressourcer overfor mennesker, (kun overfor hunde), men der har været andre ting hun ikke kunne kapere.

Hun kunne f.eks. ikke klare hvis man stak hovedet ned til hende, så snappede hun.

Og hun kunne finde på, alt imens hun lå og hyggede ved siden af en af os, pludselig at snappe ud efter os, hvis hånden kom for tæt på hendes ansigt.

 

Vi lærte at respektere hendes privatsfære ved at undgå at gøre disse ting, som åbenbart var for meget for hende. Det tog os lang tid før vi havde det på rygmarven.

Nu hvor hun er 1 og 3/4 år kan vi sagtens tage vores hovede ned til hende, hun har lært at vi ikke er farlige.

Og hvis hun ligger og hygger / småslumrer ved jeg ærlig talt ikke om hun vil reagere ved at blive pillet i ansigtet, for vi gør det ganske enkelt ikke mere, nu har vi det på rygmarven.

 

Mht. din veninde kan det måske være (igen med udgangpunkt i Toffi, det er min eneste erfaring) udtryk for en lille bitte ting, din veninde har gjort "forkert".

Toffi har et par gange været meget utryg -og derfor faret frem imod- ved et par af min datters veninder, hvis de brugte "forkert" hundesprog. Nu har hendes erfaringer gjort at hun er blevet meget bedre til at tackle folk, der ikke lige har fået læst Turid Rugaas ;-)

Måske kunne du få din veninde til at vende hovedet til siden, smaske, gabe væk med armene osv. næste gang I ses, og så lægge mærke til hvordan Bella´s reaktion på hende er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Bella var rigtig glad for veninden og ville hende rigtig gerne og hoppede rundt på hende ... Så jeg tror ikke, at hun som sådan var utryg ed hende ...

 

Nu er det jo svært når man ikke selv har set hvad du forsøger at beskrive men mon ikke bare at Bella er blevet overkåd?.

 

Da Thailo havde boet hos mig et par døgn var min søster, samt familie på besøg for at se vidunderet. De blev klogere. *GGG* Det endte med at begge børn sad på enten ryglæn eller borde (de var 7 og 9) af skræk for det lille monster og jeg måtte på et tidspunkt redde min søster der i sin naivitet troede at kun kunne ligge på gulvet og lege med ham. Hun mistede en hel del hår inden jeg fik kontrol over dyret. :lol:

 

Jeg tror man skal forsøge at lade være med at bekymre sig for meget, især når man har en voksen hund, der ikke kan undgå at lære fra sig. Sommetider tror man jo næsten at hvalpe er små djævle men når de så vokser til, forandrer de sig og bliver godmodige skabninger. Men det er ikke nødvendigvis en rar periode.:rolleyes:

 

Jeg vil give Vivi ret i at du måske skal lade være med at røre Bella når du giver hende godbidder når hun ligger med kloven, eller måske i en periode skifte den ud med noget mindre spændende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog

Jeg synes den med godbidderne ift. kloven er god, medmindre hun reagere negativt på at du gør det. For så skal du nogle skridt tilbage i indlæringen, og som der bliver nævnt starte med noget mindre godt hun kan ligge med. Jeg ville aldrig bare sige, nå så får hun ikke den slags, for lige pludselig så breder det sig til flere ting;)

 

Den anden situation synes jeg man skal se irl, før man kan rådgive om det:) Men velkommen til en verden med bestemte tøser. Mine egne kan også give mig grå hår i hovedet, ind i mellem:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha - jeg kan huske da Bitten endelig holdte op med at gø af Dolph.. for pludselig forsvandt den lidt betuttede lille hvalp..

Og frem kom en lille djævel med spidse tænder og en utrolig høj gøen!

 

Og lige som Mistys hvalp, så kunne han skalpere alle som lagde sig ned i hans højde.. Desuden kunne han kun vise sin kærlighed på EN måde, og det var ved at spise ens ansigt..

Når han blev ivrig kom han til at bide os i næsen, og han var virkelig en bølle.. helt anderledes end lille forsigtige Bitten..

 

Men tiden gik, Bitten afrettede ham jævnligt når han gjorde forbudte ting.. Og jeg fik efterhånden også forklaret ham at når han vil slikke en på kinden - så dutter det ikke at komme springende med tænderne først, folk tror bare man vil bide ;)

 

Og nu har jeg en noooogenlund rolig hund, også selvom han altid vil være en lille bisse hund ;) Men det er okay, hellere en bisse end to små skræmte vovser..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu tænker jeg om Bella mon kan have glæde af at lære nogle selvkontrolsøvelser?

 

Personligt er jeg bedst til rolige hunde, jeg tror jeg ville få stress af en sæk lopper, men jeg tror at rigtig mange hvalpe ER en sæk lopper, som også ind imellem tester hele følelsesregistret.

Udfaldet mod din veninde, kan det ikke være noget der sker hvalpe indbyrdes, og måske har hun været kørt op af leg og moslen rundt?

 

Jeg tror jeg ville gøre noget andet end at holde fast om hunden. Men jeg ved ikke helt hvad...måske dæmpe hele situationen med hviskende tale og rolighed, gabe og smaske som om det er sovetid.

 

Jeg kender nogen der har en papilon, og den var som hvalp ved at "tage livet af dem", den var hyper og sagde fra, kunne ikke ligge stille og kæle, der var krudt i numsen konstant. De var fortvivlede. Ikke mindst fordi deres tidligere hund -også en papillon- var helt anderledes rolig af sind.

Nu hvor den er næsten voksen, er det stadig en meget aktiv hund, men ikke så meget at det er et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåja - jeg vil også lige sige, at hvis det er mig eller nogen her i huset som Bella bider i - så hvalpeskriger vi - og det virker ... hun stopper prompte :) ...

 

Og så vil jeg sige, at det er jo en lille lab-in-disguise jeg har fået - ALT kan klares med lidt mad ... så den med at bytte kloven for et par godbider den fungerede rigtig fint ... :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg tror du skal tage det lidt afslappet, der er ikke noget ondt i den lille frækkert, mon ikke hun har været kørt godt op?

 

Som de andre, jeg ville ikke køre hånden ned af ryggen, bare giv godbidder.

Kast dem, det er heldigt at hun er madglad, så kan du altid aflede hende ;)

 

Her i huset er klove ikke noget specielt, mon ikke bare hun øver sig i at være hund?

 

Tulle har ikke taget noget fra hende vel?

 

Dejligt at hyl ved hvalpebid virker, jeg tror hun er ganske ganske normal :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du skal tage det lidt afslappet, der er ikke noget ondt i den lille frækkert, mon ikke hun har været kørt godt op?

 

Som de andre, jeg ville ikke køre hånden ned af ryggen, bare giv godbidder.

Kast dem, det er heldigt at hun er madglad, så kan du altid aflede hende ;)

 

Her i huset er klove ikke noget specielt, mon ikke bare hun øver sig i at være hund?

 

Tulle har ikke taget noget fra hende vel?

 

Dejligt at hyl ved hvalpebid virker, jeg tror hun er ganske ganske normal :)

 

Tulle tar noget fra hende fra tid til anden - men får ikke lov ... det sjove var, at det var Bella der hele tiden ville ha den klov som Tulle havde - og Tulle er jo god af sig - så rigtig mange gange gav Tulle hende lov til at få den - og så gik Tulle jo bare hen og tog den, som Bella lige havde forladt ;D ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Tulle tar noget fra hende fra tid til anden - men får ikke lov ... det sjove var, at det var Bella der hele tiden ville ha den klov som Tulle havde - og Tulle er jo god af sig - så rigtig mange gange gav Tulle hende lov til at få den - og så gik Tulle jo bare hen og tog den, som Bella lige havde forladt ;D ...

Ja, det er nok vigtigt at Tulle ikke tager det hun ligger med, det omvendte er ok hvis Tulle giver hende lov, og så kan hun tage Bellas forladte ;)

Typisk hvalpe/voksne :lol:

 

Men det er vigtigt at i øver det tillidsskabende, Bella er jo ikke aggressiv, hun har bare pokkert travlt med at lære at være hund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er nok vigtigt at Tulle ikke tager det hun ligger med, det omvendte er ok hvis Tulle giver hende lov, og så kan hun tage Bellas forladte ;)

Typisk hvalpe/voksne :lol:

 

Men det er vigtigt at i øver det tillidsskabende, Bella er jo ikke aggressiv, hun har bare pokkert travlt med at lære at være hund :-D

 

Vi har "delt klov" et par gange ... og det er der ingen problemer i ... jeg holder den og Bella tygger i den ... og det er helt fint - og tilmed lidt hyggeligt.

 

Jeg går ud fra, at det er det du mener med tillidsskabende bl.a.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Vi har "delt klov" et par gange ... og det er der ingen problemer i ... jeg holder den og Bella tygger i den ... og det er helt fint - og tilmed lidt hyggeligt.

 

Jeg går ud fra, at det er det du mener med tillidsskabende bl.a.?

 

Ja, det har jeg også gjort meget, holdt i ting der var lidt lækre og senere mere lækre :-D

 

Jamen generelt, respekt for grænser og tillidsskabende samvær generelt, det tror jeg du gør hele tiden :)

 

Men Tullen skal selvfølgelig også, det er godt at hun gerne afgiver noget :)

 

Har hun haft en lignende adfærd siden med veninden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...