Hop til indhold

Et utal af spørgsmål:-)


Gæst CHNEVIDE
 Share

Recommended Posts

Gæst CHNEVIDE

Hejsa I to:-)

 

Ja det der med ugler i mosen vil jeg godt skrive under på:-)

 

Jeg forstår stadig ikke systemet helt men det er der vel heller ingen der forlanger :genert:

 

Jeg kan som Janni skriver "måske" få flyttet min hund til DKK men så vil jeg have avlsforbud af årsager som jeg ikke helt forstår???

Jeg står med en sund og rask hund(forhåbentlig) som allerede fra den var 8 uger af har gennemgået omfattende undersøgelser fordi jeg var bange for at den evt. kunne have arvelige/belastende sygdomme.

Jeg ved min hund er den sundeste i verden...sådan da :fornaermet:

Men alligevel vil jeg ikke kunne flytte den og avle på den og det forstår jeg ganske enkelt ikke. Hvis man er interesseret i avl på Løwchen og udbredde racen kan en hund der er født med en rigtig eller en forkert stamtavle jo være lige så god som den anden??

 

Jeg er med på at der skal være regler og disse skal overholdes, men kan kan ikke se hvorfor den ene hund ikke kan være ligeså god som den anden. Nå men alt i alt er det jo min egen dumhed ikke at have sat mig 100% ind i tingene fra starten af, men troede faktisk at en stamtavle var en stamtavle...noget besynderligt noget.

 

Jeg drømmer ikke om avl men jeg drømmer om et kuld hvalpe som jeg kan være med til at sætte i verden og give en god start på livet. Jeg håbede at jeg kunne bidrage til noget godt til racen(det kan jeg også men uden stamtavle)

 

Jeg er så chokeret over at en stamtavle ikke blot er en stamtavle og kan ikke forstå at Mia må have lov at sælge hunde med stamtavle som jo faktisk ikke kan anvendes her i Danmark. Jo måske jeg kan være heldig at kan benytte en af hendes hanhunde men nej det har jeg ikke lyst til og igen med hvilket formål, at avle hunde med en "forkert" stamtavle...hihi ufatteligt:-)

 

Tak for alle jeres svar selvom de ikke helt var hvad jeg ville høre :lun:

 

Jeg vil forsøge at finde en han til Sascha og vil så lade stamtavle være stamtavle selvom jeg synes det er forkert.

 

Knus Pia

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Hejsa I to:-)

 

Ja det der med ugler i mosen vil jeg godt skrive under på:-)

 

Jeg forstår stadig ikke systemet helt men det er der vel heller ingen der forlanger :genert:

 

Jeg kan som Janni skriver "måske" få flyttet min hund til DKK men så vil jeg have avlsforbud af årsager som jeg ikke helt forstår???

 

Hunden vil få avlsforbud, fordi man vel som udgangspunkt ikke føler sig sikre på, at de aner hunden kommer med i sin stamtavle er korrekte (når man som klub ikke selv har stået for arbejdet).

 

Samtidig tror jeg specialklub og DKK ville lukke det hul der gjorde, at mange lavede noget opdræt ingen rigtig kender eller kan se værdien af, for derefter at melde sig ind i DKK på andre forudsætninger end andre længe havde været der på

 

 

Jeg står med en sund og rask hund(forhåbentlig) som allerede fra den var 8 uger af har gennemgået omfattende undersøgelser fordi jeg var bange for at den evt. kunne have arvelige/belastende sygdomme.

Jeg ved min hund er den sundeste i verden...sådan da :fornaermet:

 

Uanset hvor sund og rask du tror hun er, kan du i en alder af 8 uger ikke have fået tjekket for nogle af de vigtigste ting i racen. For nuværende er der ikke resktriktioner når det gælder avl på løwchens og husker ikke hvad der kommer (noget med udstilling og PL?), men en ting er hvad man kan se med det blotte øje, noget andet er hvad der foregår inde bag pels og hud.

 

Og hvis du ikke kender nok til linjerne i avlen, ville jeg måske være ganske forsigtig med projektet, hvis du ikke ønsker andre skal have samme oplevelse som du selv. Nu har du købt din hund nummer to fra anden person end hvor første kom fra, men hvis der er nogle af de samme hunde bagud i tavlen, så kan samme defekt jo risikere at dukke op igen.

 

Men alligevel vil jeg ikke kunne flytte den og avle på den og det forstår jeg ganske enkelt ikke. Hvis man er interesseret i avl på Løwchen og udbredde racen kan en hund der er født med en rigtig eller en forkert stamtavle jo være lige så god som den anden??

 

Man er som udgangspunkt ikke interesseret i at udbrede en race. Man er interesseret i at holde den stærk og sund. Skulle den bare udbredes, ville det være det letteste i verden, men hvis man ikke mener man kan bedre næste generation med sin avl, så bør man holde sig fra det.

 

Jeg er med på at der skal være regler og disse skal overholdes, men kan kan ikke se hvorfor den ene hund ikke kan være ligeså god som den anden. Nå men alt i alt er det jo min egen dumhed ikke at have sat mig 100% ind i tingene fra starten af, men troede faktisk at en stamtavle var en stamtavle...noget besynderligt noget.

 

Ja, det er egentlig lidt besynderligt, at der findes flere stambogsførende organisationer. Hvilket egentlig også er lidt et særsyn for Danmark. Det er ikke noget man kender til i så stor stil i andre lande.

 

Desværre skyldes denne opdeling, at der er nogle for hvem rønnebærrene er ekstraordinært sure. Andre danske stambogsførende organisationer består for mestedelen af opdrættere, der ikke ønsker eller kan indordne sig under de regler som specialklub og kennel klub i enighed indfører. Eller fordi det er noget lettere at få pokaler med hjem fra en international udstilling med under 100 deltagere end det er at vinde noget på en DKK udstilling, hvor man kun får en roset hvis man bliver bedste han eller bedste tæve.

 

DRU, DHL og alle de andre melder ikke særlig tydeligt ud hvad forskellen på deres og en DKK tavle er, mens DKK gør meget ud af at fortælle hvordan strutkuren i den internationale hundeverden ser ud.

 

Det er at sammenligne med andre typer forbund, hvor der er forskellige interesseorganisationer. Se eksempelvis boksning hvor der er flere titler og bælter at hente indenfor samme vægtklasse men i forskellige forbund. Eller når man som fodboldspiller kan være i klub under DBU eller DAI (dansk arbejder idræt) - der er dog kun et sted du rent faktisk kan blive Danmarksmester, og det er i DBU (som anerkendt internationalt).

 

Jeg drømmer ikke om avl men jeg drømmer om et kuld hvalpe som jeg kan være med til at sætte i verden og give en god start på livet. Jeg håbede at jeg kunne bidrage til noget godt til racen(det kan jeg også men uden stamtavle)

 

At lave et kuld hvalpe er at avle. Uanset hvor mange kuld eller hvor mange hvalpe du sætter i verden, så er det at avle på din tæve. Du kan sagtens lave et godt stykke arbejde, selvom du ikke kan give dine hvalpe stambog. Dog tror jeg stadig du får en udfordring i at finde en god avlshan.

 

En hunds konstruktion er jo ikke ligegyldig og bare et spørgsmål om skønhed. Vinklerne har betydning for hundens evne til stødabsorbering. Brystkassens form og størrelse for hundens evne til at optage ilt og arbejde. Hovedets form og størrelse for hjernens bedste. Biddet har betydning for hundens evne til at spise og for dens generelle velbefindende. Og sådan kan man blive ved.

 

Hvis man for hver generation ser stort på den slags ting, og bare parrer to hunde der hver især er søde, er det ligeså ødelæggende for racen som når der avles på ekstremer.

 

Jeg er så chokeret over at en stamtavle ikke blot er en stamtavle og kan ikke forstå at Mia må have lov at sælge hunde med stamtavle som jo faktisk ikke kan anvendes her i Danmark. Jo måske jeg kan være heldig at kan benytte en af hendes hanhunde men nej det har jeg ikke lyst til og igen med hvilket formål, at avle hunde med en "forkert" stamtavle...hihi ufatteligt:-)

 

Hvem som helst må jo sælge hvad de har lyst til. Som privatperson kan jeg også lave min helt egen stambogsførende organisation og udgive stamtavler derfra. Jeg behøver jo ikke fortælle nogen, at det bare er et stykke papir med navne og farver på, og at ingen andre anerkender den og dens rigtighed udover jeg selv. Så selvfølgelig må denne Mia give den gas, og sælge med den slags stamtavle hun har lyst til.

 

Du kan i øvrigt højst sandsynligt flytte din hund til DRU eller DHL (andre stambogsførende organisationer, som vist nok stadig gensidigt accepterer hinandens stambøger), og få tavle på dine hvalpe der. Eller du kan gøre det hele uden tavle.

 

Til sidstnævnte vil jeg dog alligevel understrege, at selvom man ikke laver hvalpe med tavle, har man et ligeså stort ansvar som avler/opdrætter som hvis man laver dem med. At lave hvalpe uden stamtavle bør ikke være en smutvej for at undgå at gøre tingene på den korrekte måde: bedst mulige avlsmateriale (mor og far), korrekt undersøgte forældredyr (ikke bare årligt sundhedstjek), viden om forældredyrs baggrund (for at undgå indavl) og en mulighed for reelt at gøre noget godt for racen.

 

Tak for alle jeres svar selvom de ikke helt var hvad jeg ville høre :lun:

 

Jeg vil forsøge at finde en han til Sascha og vil så lade stamtavle være stamtavle selvom jeg synes det er forkert.

 

Knus Pia

 

Ja, tingene er desværre ikke altid, som man ønsker. Derfor bliver man nogle gange nødt til at revurdere sine planer, og agere anderledes end først tænkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CHNEVIDE

Hej MK1

Tak for dit meget fyldestgørende svar.

 

Jeg er glad for at du har taget dig tid til at uddybe mine spørgsmål og også gøre dem mere let forståelige for sådan en som mig der ikke har forstand på alt det her(men jeg forsøger)

 

Jeg begriber ikke at man har sådanne regler omkring stamtavle osv. fordi man tilskynder jo til at der rundt omkring bliver lavet hvalpe som er uden stamtavle og måske ikke er helt som de skal være efter forskrifterne , dermed mener jeg linier, indavl osv.

 

Jeg synes at der burde være plads til sådan en som migJ Jeg er villig til at få tjekket min hund både for det ene og det andet, gå på udstilling osv. men alligevel vil DKK ikke lade mig avle.

 

Du skriver netop selv essensen af hvad jeg mener: citat:

 

Samtidig tror jeg specialklub og DKK ville lukke det hul der gjorde, at mange lavede noget opdræt ingen rigtig kender eller kan se værdien af, for derefter at melde sig ind i DKK på andre forudsætninger end andre længe havde været der på

Hvis man for hver generation ser stort på den slags ting, og bare parrer to hunde der hver især er søde, er det ligeså ødelæggende for racen som når der avles på ekstremer.

 

Jeg ved at det er sådan deres regler er(har jeg fundet ud af) og fred være med det, men ikke om jeg begriber detJ

 

 

 

Jeg skriver at jeg allerede da Sascha var 8 uger fik hende tjekket temmelig grundigt da jeg var bange for hjertefejl osv.

Efterfølgende har hun været igennem to store undersøger med hjerte diagram, screening af blod osv, disse undersøgelser er fortaget på dyrehospital da Sascha har været meget syg med en tarminfektion for ca. 1 år siden. Vi fik alt tjekket i den anledning J Desuden rejser vi en del med Sascha og dette kræver også en hel del undersøgelser, blodprøver osv.

 

Jeg ved at det er en sund og rask hund jeg har da den naturligvis også er til de gængse halvårlige tjek, dog ved jeg at hun ikke er lyst i øjnene og ej heller fået undersøgt hendes knæ. Og jo hun kan da have en defekt /arveligt noget som er uopdaget, det skal jeg ikke kunne sige, men det kan alle hunde vel??

Uanset hvilken stamtavle de har, man kan jo ikke holde for sygdomme.

 

 

Den første hund jeg havde og så den jeg har nu er slet ikke beslægtet og der ligger intet bagud i tavlen, som du skriver. Naturligvis er det blot det jeg kan se og det må jeg jo stole på.

 

Du skriver:

Man er som udgangspunkt ikke interesseret i at udbrede en race. Man er interesseret i at holde den stærk og sund. Skulle den bare udbredes, ville det være det letteste i verden, men hvis man ikke mener man kan bedre næste generation med sin avl, så bør man holde sig fra det.

 

Dette er et lille prik til mig om at jeg burde holde mig fra projektet da min hund har en forkert stamtavle??

 

Jeg bliver ked af det og har grædt en del gange de sidste par dage fordi jeg er så skuffet over at jeg ikke kan få hvalpe på min hund med en ordentlig stamtavle på, samtidig føler jeg en vis modstand herinde for mit projekt og det gør mig ondt da jeg holder utrolig meget af min hund og synes at det er den bedste i verden. Jeg mener at både den og jeg har meget at byde på til racen.

 

Jeg sidder lidt tilbage med en følelse af at det blot er en andenrangs hund jeg har og det er jeg ked af.

 

Jeg føler et meget stort ansvar overfor racen i al almindelighed men også hvis jeg skulle avle hvalpe. Jeg er rigtig bange for at lave noget forkert og derfor igen ked af ikke at kunne få tavle på dem og blive vejledt omkring både det ene og det andet.

 

Som skrevet tidligere vil jeg få Sascha tjekket og lyst i øjnene osv. så er den del på plads. Når jeg så finder en hanhund vil jeg betale mig fra at også han bliver tjekket.

 

Det er ikke et problem at finde en han hund da jeg allerede har to på beddingJ men et problem for mig da jeg igen ikke kender regelsæt, tjekliste ang. arvelige gener, indavl osv.

 

Du skriver at det kan blive et problem at finde en hanhund, til det vil jeg sige at der jo faktisk er en del af disse i det ganske land og mange af dem ejes jo af almindelige mennesker som jeg selv der ikke har interesse i hverken udstillinger, avl også. Derfor er det for mig ikke noget problemJ og ej heller for andreJ

 

Men nok engang tak for din tid og dine fyldestgørende svarJ

 

Knus Pia :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci

Du har jo på ingen måde en andenrangshund som Freud skriver :-D Sascha er lige så skøn, som du altid har syntes :-D

 

Men når man har med opdrættere, der er (blevet smidt ud?) fra andre organisationer pga det ene eller andet, så kan det jo være tegn på, at opdrætter ikke har sundhed som første prioritet fx. Der er mange mennesker, der vil spinde guld på hvad som helst og i perioder har mange af disse tjent en hulens masse penge på at skamavle på hunde igen og igen :megaked:

 

Når der bliver nævnt knæ og øjne, så er det fordi, de små racer kan døje med disse. Og det kan være det først viser sig, når de er 1 år eller 3 år gamle eller ældre. Jeg kender til flere små selskabshunde, der døjer med knæene og det forringer altså hundenes livskvalitet. Og det må heller ikke være fedt, at stå med en blind hund i en alt for tidlig alder :megaked:

 

Du skal tænke på, at mange opdrættere (der er flere herinde) knokler for at lave sunde, racetypiske hunde med godt sind.

 

Dette er skrevet af en person, der overhovedet ikke har interesse i at opdrætte. Men en person der interesserer sig for det, når jeg skal ud og købe hund og samtidig har en stor forkærlighed for mange af selskabshundene :lun: Og mange af de andre "stambogsførende organisationer" end DKK er i mine øjne forbandede hundeavlere uden etik. De har ingen krav til sundhed eller max kuld og andet og er ofte fup og svindel.

 

Nu vil jeg drøne ind og se billederne af Sascha :-D Løver er nemmerlige skønne :klap:EDIT: Der var ikke nogle billeder

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forsøger lige igen :slem:

 

Min beslutning om at ville have hvalpe på Sascha er som sagt et lidt egoistisk valg da jeg bare så gerne vil have "små" i huset igen:-)

Jeg er selv sygemeldt og har i flere år drømt om at få hundehvalpe.

Min mand siger så bare at vi må ønske at den får mere end 1-2 stykker for ellers kan jeg ikke slippe dem igen og så har vi jo pludselig mange hunde :slem:

 

Min Sascha er en super skøn hund(men sådan siger de fleste jo om deres hund) men Sascha har et roligt gemyt, er meget kærlig og meget lydig, en rigtig "mor" hund:-)

Jeg tror den er perfekt :genert: også til alv men jeg kan godt se pointen i at lade den komme på udstilling for at få den bedømt. Skal der en udstilling til så må vi jo forsøge det:-)

Men kan jo så også læse at den måske har en forkert stambog og så er det jo ærgerligt det hele for så kan jeg jo ikke få hvalpe med stambog men kun hvalpe uden og der kommer så alle mine fordomme til overfladen igen.

Jeg vil helst have hvalpe på hende med stambog, igen for at undgå at andre havner i den situation som jeg selv har været i.

 

Jeg havde egentlig tænkt mig en parring omkring august måned i år men kan godt se at hvis jeg skal på udstilling osv. så kommer det til at knibe.

 

Håber på endnu flere gode råd.

Tak igen fordi I alle gider hjælpe mig, jeg er super glad for at have fundet denne side:-)

 

Knus Pia

Hvis du vil prøve at udstille hende så synes jeg du skal flytte hende over i DKK. DKK har de dommere som har set flest Löwchen i Danmark, og altså ved om din hund er racetypisk.
Link til indlæg
Del på andre sites

altså, nu ved jeg ikke hvor (u)seriøse DRC er, men er der ikke mulighed for, at kontakte dem, og høre om de har kontaktoplysninger på nogle löwchenhanhunde med en (DRC)kåring, som måske kunne bruges? Det burde da i hvert fald være bedre end at fare ud og finde en tavleløs han, hvor man ikke engang kan sikre sig mod indavl osv.
Hvis Mia er den eneste som har opdrættet i DRC, og kun i en ganske kort periode. medmindre selvfølgelig hun opdrætter begge steder :hmm: Nå men hvis hun er den eneste så vil en hanhund jo være i tæt familie med Sascha
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se at jeg er kommet i en klemme her ang. stambogen og det endda en klemme som jeg ikke vidste eksisterede :fornaermet: så irriterende så uheldig jeg er med mine Løwchen.

 

Jeg står endda og fortæller Mia at jeg gerne vil have hvalpe hvis det med tiden viser sig at være en god idé og det er der ikke noget i vejen for...siger hun....hmm ja hvalpe uden stamtavle, det er sg godt nok ærgerligt, specielt når jeg er den type jeg nu er og gerne vil have det hele skal være i orden.

 

Men som jeg kan se det må jeg avle hvalpe uden stamtavle men blot sørge for at det blive nogle ordentlig hvalpe, dermed sige at hun og han hund får de fornødne undersøgelser og være sikker på at der ikke er noget indavl osv. Jeg kan jo lave hvalpe efter alle regler blot bliver de uden stamtavle. Det må være mit bedste bud på det.

Eller hvad mener I ??

 

Knus Pia

 

P.s Jeg har fået taget et par billeder af Sascha og lagt på min profil.

Man må sige hvad man vil..og det gør man sikkert også. hvis du søger rundt på Lowchen-forum vil du opdage at mange andre ting også er blevet sagt, og har været lodret løgn

Link til indlæg
Del på andre sites

Din hund er ikke andenrangs, men det er din hunds stamtavle..

Og en af grundene til at der bliver set så meget ned på nogle af de andre tavler er fx at folk er blevet smidt ud af DKK (ellr er gået med til en "frivillig" fjernesle fra DKK).. De har måske snydt med faderen/forældrene til kuldet. Når man er smidt ud af DKK kan man godt blive medlem hos en anden klub.

 

Hvor meget kender du til de linjer der ligger i din hunds stamtavle? Kan du ikke skrive forældrene til hende evt i en PB?

 

Men jeg tro da godt du kan finde en han til hende..Men han er ikke undersøgt for noget som helst..Og det er hans linjer sikkert heller ikke..

Jeg trro dog stadig at det eneste sted du vil kunne finde en han er efter Mias linjer, eller tinas eller den anden opdrætter der bor i Roslev.. Problemet for dem er at de (sandsynligvis) kun kan købe hunde af hinanden.. Jeg tror (de fleste) i DKK ikke vil sælge til dem..ikke fordi vi har noget mod dem.

 

Så er der da løve-ejere derude der har købt en hund af en DKK opdrætter,. Måske du kan fidne sådan en..

Men jeg ved med sikekrhed at hvis en hvalpekøber rignede og spurgte mig om jeg syens de skule sælge en parring til dig, så ville jeg sige nej.. Sorry .

Men jeg har hentet nyt blod alverdens steder i udlandet og brugt timer på planlægning af mit avlprogram. Jeg bruger mange penge på udstillinger..Jeg vil syens det var spildt hvis alle bare brugte mit afkom til at lavetavleløse hvalpe.

Forøvrigt tror jeg at mange opdrættere skriver på købekontrakten at hvis hunden parrer en anden hund skal der gives abortsprøjte. Ellers får hanhundejere en bod på 50.000 kr.

 

hvis du går med en lille opdrætter i maven, hvorfor så ikke købe en tæve fra en DKK opdrætter? Parringen kan du altid betale dig fra. Sådu behøver kun en hund så er du i gang...

Og hvis du på sigt ønsker at opdrætte (i DKK) så skal du hvertfald ikke begivedig ud i tavleløse hvalpe. Folk husler, og hvis du vil skabe dig et navn så er det en dårlig, nærmest umulig, start du giver dig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CHNEVIDE

Hejsa.

 

Tak Freudika og Gucci for jeres søde ord om at Sascha ikke er andenrangsJ dette kan dog ikke tage min følelse af at det er denJ

Naturligvis har jeg en lige så skøn hund som jeg havde for en uge siden, det ved jeg godtJ men alligevel nager det mig at dens stamtavle er andenrangs som Kennel-Løwchen skriver.

 

Jeg kan kun som Gucci skriver give hende ret ang. opdrættere som foregiver at alt er i skønneste orden og så er det det slet ikke. Gud begribe mig hvorfor disse opdrættere ikke kan standses?? Det er en hård nød at knække det ved jeg alt om og nogle har øjensynligt også forsøgt. Tænk at spinde guld på os uvidende mennesker og så med en hunds liv. Der kan jo i værste fald avles hunde der ikke kan leve særlig længe og dette er jo både hårdt for ejer og hund som jo ofte må igennem et langvarigt sygdomsforløb(det var vi med den første Løwchen)

Jeg vil selv gå gennem ild og vand for min hund og ofre gerne i dyre domme (dette har jeg også gjort) for at hundene skal have et godt liv.

 

Kennel-Løwchen du skriver: Flyt din hund til DKK.

Ja det kan jeg også gøre men så vil jeg jo få et avlsforbud og dette har ikke min interesse for så er jeg jo lige langt.

Om jeg får af vide om min hund er racetypisk eller ej spiller jo ingen rolle hvis ikke jeg må avle på hende.

 

Jeg kan bestemt godt se det fra DKK´s side og også fra jeres side, jer der opdrætter Løwchen.

I bruger masser af ressourcer på en ren race og det beundrere jeg jer for, men set fra min side af er jeg jo havnet i en blindgyde af regler og love.

 

Jeg vil ikke opdrætte Løwchen jeg vil blot prøve at have et kuld hvalpe, dette har været min drøm siden jeg fik vores første Løwchen for snart 6 år siden. Jeg troede at tiden snart nærmede sig men ak jeg skal vist blive klogereJ

 

Jeg kan godt forstå at du ville sige nej hvis en af dine hvalpekøbere ringede men hvis denne opringning ikke kommer og du er uvidende så har du jo ikke en jordisk chance for at finde ud af at der går hunde rundt med gener fra dine hvalpe. De nye hvalpe registreres jo ikke nogen steder da de er tavleløse.

Så misforstå mig ikke her…..jeg ville hellere end gerne have et kuld hvalpe med tavle, men når nu det ikke kan lade sig gøre så må man jo forsøge andre vejeJ Og igen så er det et kuld hvalpe vi snakker omJ

 

Jeg vil lige til sidst indrømme at jeg er meget i tvivl om hvorvidt jeg vil have hvalpe nu da Sascha har en forkert tavle, tror i stedet jeg vil bruge lidt ressourcer på at få stoppet Mia i hendes gøremålJ

 

Hvor meget må man egentlig advarer folk herinde??

Jeg har jo to grelle tilfælde nu.

 

Jeg vil ikke have en hund mere da vi rejser en del og to hunde er for meget, både i omkostninger(dyrlægen) men også hvis de skal passes andet steds hvis vi er på ferie hvor vi ikke kan have hund med.

 

Jeg har som skrevet ikke forstand på alt det her og aner derfor heller ikke hvilke linier der er i Saschas stamtavle så jeg sender lige Kennel-Løwchen en PB.

 

P.s Jeg kan ikke forstå at de billeder jeg har lagt ind ikke er at se for jeg kan se dem?

 

Tak igen for jeres opbakning.

Knus Pia

dsc01570b.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe
Hejsa.

 

Tak Freudika og Gucci for jeres søde ord om at Sascha ikke er andenrangsJ dette kan dog ikke tage min følelse af at det er denJ

Naturligvis har jeg en lige så skøn hund som jeg havde for en uge siden, det ved jeg godtJ men alligevel nager det mig at dens stamtavle er andenrangs som Kennel-Løwchen skriver.

 

Jeg kan kun som Gucci skriver give hende ret ang. opdrættere som foregiver at alt er i skønneste orden og så er det det slet ikke. Gud begribe mig hvorfor disse opdrættere ikke kan standses?? Det er en hård nød at knække det ved jeg alt om og nogle har øjensynligt også forsøgt. Tænk at spinde guld på os uvidende mennesker og så med en hunds liv. Der kan jo i værste fald avles hunde der ikke kan leve særlig længe og dette er jo både hårdt for ejer og hund som jo ofte må igennem et langvarigt sygdomsforløb(det var vi med den første Løwchen)

Jeg vil selv gå gennem ild og vand for min hund og ofre gerne i dyre domme (dette har jeg også gjort) for at hundene skal have et godt liv.

 

Kennel-Løwchen du skriver: Flyt din hund til DKK.

Ja det kan jeg også gøre men så vil jeg jo få et avlsforbud og dette har ikke min interesse for så er jeg jo lige langt.

Om jeg får af vide om min hund er racetypisk eller ej spiller jo ingen rolle hvis ikke jeg må avle på hende.

 

Jeg kan bestemt godt se det fra DKK´s side og også fra jeres side, jer der opdrætter Løwchen.

I bruger masser af ressourcer på en ren race og det beundrere jeg jer for, men set fra min side af er jeg jo havnet i en blindgyde af regler og love.

 

Jeg vil ikke opdrætte Løwchen jeg vil blot prøve at have et kuld hvalpe, dette har været min drøm siden jeg fik vores første Løwchen for snart 6 år siden. Jeg troede at tiden snart nærmede sig men ak jeg skal vist blive klogereJ

 

Jeg kan godt forstå at du ville sige nej hvis en af dine hvalpekøbere ringede men hvis denne opringning ikke kommer og du er uvidende så har du jo ikke en jordisk chance for at finde ud af at der går hunde rundt med gener fra dine hvalpe. De nye hvalpe registreres jo ikke nogen steder da de er tavleløse.

Så misforstå mig ikke her…..jeg ville hellere end gerne have et kuld hvalpe med tavle, men når nu det ikke kan lade sig gøre så må man jo forsøge andre vejeJ Og igen så er det et kuld hvalpe vi snakker omJ

 

Jeg vil lige til sidst indrømme at jeg er meget i tvivl om hvorvidt jeg vil have hvalpe nu da Sascha har en forkert tavle, tror i stedet jeg vil bruge lidt ressourcer på at få stoppet Mia i hendes gøremålJ

 

Hvor meget må man egentlig advarer folk herinde??

Jeg har jo to grelle tilfælde nu.

 

Jeg vil ikke have en hund mere da vi rejser en del og to hunde er for meget, både i omkostninger(dyrlægen) men også hvis de skal passes andet steds hvis vi er på ferie hvor vi ikke kan have hund med.

 

Jeg har som skrevet ikke forstand på alt det her og aner derfor heller ikke hvilke linier der er i Saschas stamtavle så jeg sender lige Kennel-Løwchen en PB.

 

P.s Jeg kan ikke forstå at de billeder jeg har lagt ind ikke er at se for jeg kan se dem?

 

Tak igen for jeres opbakning.

Knus Pia

dsc01570b.jpg

 

 

HUn er i hvertfald en rigtig lækker hund! !

 

Var det ikke muligt, at købe en löwchen med DKk stamtavle.. DU kan, hvis du finder en fornuftig, og ansvarsfuld opdrætter, sagtens få begge hunde passet der når I skulle på ferie:5up:

Så vil du også, om et par år - når hunden er klar til hvalpe, have en god støtte i din opdrætter. Jeg tror helt sikkert at du vil få hjælp og vejledning til valg af hanhund, parring og fødsel. Så vil du heller ikke være helt så usikker omkring det hele. En god opdrætter er altså guld værd, når man vil kaste sig ud i et projekt som det du påtænker.

 

Jeg skal være helt ærlig og sig at jeg, hvis jeg var dig, ville vælge ikke at få et kuld hvalpe på din tæve. Problemet er, at du ikke kan være helt sikker på, hvad der gemmer sig under pelsen på din hund. Hvis de linjer der er brugt, ikke er gode, kan din tæve ( selv hvis hun er rask) godt give det videre til hendes hvalpe..

Jeg har selv måtte aflive en hund pga. den hanhund der blev brugt til avlen viste sig ikke at være helt sund.. Man kan tjekke på kryds og tværs og alligevel blive slemt overrasket. Men når man står som hundeejer, og må aflive en hund som ikke er fyldt de 3 endnu.. Du har også selv prøvet det..

Kunne det ikke være en mulighed med en hund til ( de er jo så små de løver..)

 

og endnu engang, så synes jeg din hund er meget nuttet:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CHNEVIDE

Hej Akrebbe.

 

Tusind tak for dit indlæg:-)

 

Jeg synes også det er en skøn hund jeg har og jeg er meget meget glad for den :hjerte:

Den har et hjerte af guld og det skønneste rolige gemyt.

 

Jeg har bestemt mig for IKKE at avle på Sascha. Vi har talt om det herhjemme og med den store respekt vi har for ordentlige opdrættere og racen Løwchen vælger vi at hoppe over:-)

Jeg synes stadig det er forbandet irriterende og er meget ked af at det ikke skulle være denne gang da jeg er sikker på at Sascha ville blive den perfekte mor :-D

 

Jeg vil ikke udelukke at en hund mere kan komme på tale men ikke lige med det samme:-) jeg synes der følger et stort ansvar med at have hund så "måske" lidt senere eller om et par år.

 

Jeg tænker meget på "dårlige" gener og derfor lader jeg også være med at få hvalpe på Sascha. Jeg ved at det kan gives vidre selvom Sascha ikke er syg, men den kan jo også blive syg, den er jo ikke så gammel endnu.

 

Jeg har skrevet til kennel-Løwchen at jeg ville sende tavlen på Sascha for at få tjekket linierne men dette fravælger jeg også.

Jeg har valgt ikke at avle på Sascha og vælger derfor også at gå i det uvisse ang. dårlige arveanlæg da jeg holder utrolig meget af min hund.

Jeg synes jeg har det bedre ved at gå i det uvisse og dette hænger bestemt sammen med den grimme oplevelse jeg har haft med min første Løwchen hund.

 

Nogle vil mene at jeg kryber udenom men jeg vælger blot at leve i uvished og være lykkelig for min dejlige hund :hjerte:

 

Pyha en tråd jeg fik lavet her:-)

 

Knus Pia

Link til indlæg
Del på andre sites

Vel kryber du ej udenom!

 

Hvad skulle du dog vide det for? Så du kunne gå rundt og ryste i benene over, at farmor og morfar havde svær patella eller døde unge af svagt hjerte?

 

Jeg har det ligesom dig... Jeg havde nær droppet at opdatere Møffes stamtavle af samme grund, da jeg "besluttede", at han ikke skal bruges i avl (han har 'dårlige' hofter på papiret, han mærker intet til det - men han kan måske opnå en avlsgodkendelse om et år, fordi de kan have sat sig til den tid - synes bare ikke, at jeg vil avle på det). Har dog besluttet mig om igen, da jeg måske går rundt med en opdrætter i maven og derfor allerede så småt er i gang med at undersøge bernerlinjerne på kryds og tværs.

 

Og så må jeg så meget tage hatten af for dig! At du ikke vil avle på Sasha altså. Du virker SÅ seriøs omkring det, at jeg tror på, at når du får det hele til at passe ("rigtig" hund osv. - forstå nu "rigtig" på den rigtige måde ;-) for Sasha er jo også rigtig), så får du lavet et super sundt og dejligt kuld, som kommer til at gøre glæde i mange hjem :-D Og som du kan gå rundt og være RIGTIG stolt af og have en god samvittighed over, fordi du ved, at du har gjort alt hvad du kunne og stod i din magt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CHNEVIDE

Hej Bernerazuro

 

Tak for dit indlæg:-)

 

Og nej jeg synes heller ikke jeg kryber uden om men alligevle er der noget der siger ja indeni mig og noget andet der siger nej :fornaermet:

Efter jeg skrev indlægget igår sendte jeg mail til Kennel-Løwchen med navnene alligevel da jeg trods alt også tror på at hvis Sascha skulle have arveanlæg for enten det ene eller det andet så kan jeg måske se farersignalerne i god tid hvis jeg ved de evt. kan komme og gøre hende syg.

Så ja jeg er sgu splittet i to lejre.

Jeg trøster mig med at Sascha ikke har hjertefejl for det var den første Løwchen jeg havde født med og det er Sascha i hvertfald ikke :genert:

 

Det er trist med din egen hund men du har som jeg affundet dig med at sådan er det og alligevel synes vi jo at vi har nogle skønne hunde. Man bliver ked af det når ikke det går som man gerne vil og specielt da når vi snakker en hund for den skifter man jo ikke lige ud :fornaermet:

 

Jeg nærer MEGET stor respekt for racen men bestemt også for de opdrættere som gør et stort stykke arbejde.

Jeg kunne ikke i min vildeste fantasi drømme om at avle hvis jeg vidste at det ikke var nogle sunde hunde jeg fik avlet.

Min hund er som sagt mit et og alt, vi går op og ned af hinanden hver dag da jeg er syg så vi har et nært bånd.

Da jeg måtte aflive min første Løwchen var det derfor uendeligt hårdt og jeg sagde efterfølgende at det var ligeså hårdt som da jeg mistede min far. Man kommer jo til at holde af de kræ :hjerte:

 

Og ja jeg er seriøs og det er jeg kun glad for.

 

Tak for dit inlæg, det varmer mit hjerte :hjerte:

 

Knus Pia

 

bernerazuro user_offline.gif

Guddommelig

Moderator

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa.

 

Tak Freudika og Gucci for jeres søde ord om at Sascha ikke er andenrangsJ dette kan dog ikke tage min følelse af at det er denJ

Naturligvis har jeg en lige så skøn hund som jeg havde for en uge siden, det ved jeg godtJ men alligevel nager det mig at dens stamtavle er andenrangs som Kennel-Løwchen skriver.

 

Jeg kan kun som Gucci skriver give hende ret ang. opdrættere som foregiver at alt er i skønneste orden og så er det det slet ikke. Gud begribe mig hvorfor disse opdrættere ikke kan standses?? Det er en hård nød at knække det ved jeg alt om og nogle har øjensynligt også forsøgt. Tænk at spinde guld på os uvidende mennesker og så med en hunds liv. Der kan jo i værste fald avles hunde der ikke kan leve særlig længe og dette er jo både hårdt for ejer og hund som jo ofte må igennem et langvarigt sygdomsforløb(det var vi med den første Løwchen)

Jeg vil selv gå gennem ild og vand for min hund og ofre gerne i dyre domme (dette har jeg også gjort) for at hundene skal have et godt liv.

Ja det er sørgeligt :megaked: hvis du læser her på lowchenforum (tråden advarsel om løwchenkennel, eller sådan noget lignende) vil du se at andre også er blevet taget ved næsen :roll:

 

Kennel-Løwchen du skriver: Flyt din hund til DKK.

Ja det kan jeg også gøre men så vil jeg jo få et avlsforbud og dette har ikke min interesse for så er jeg jo lige langt.

Om jeg får af vide om min hund er racetypisk eller ej spiller jo ingen rolle hvis ikke jeg må avle på hende.

Jamen det var fordi du sagde du ville lave tavleløse hvalpe så..Så er det nu engang bedre med en hund vurderet af en ordentlig dommer..Når man kigger på sin egen hund kan man da kun se hvor sød og nuttet den er :lun: Sådan har jeg det da ogsså..Jeg skal virkelig tage mig selv i nakken for at få øje på de dårlige ting..Mine hunde er da de smukkeste eksemplarer ever :mrgreen: (men mellem os to så er der da nogle af mine hunde der har været med fejl eller dårlige..Og det var ikke nemt at sige ud..duer ikke..Når jeg udmærket vidste at hunden havde stået mig i 20-30.000 kr)

Jeg kan bestemt godt se det fra DKK´s side og også fra jeres side, jer der opdrætter Løwchen.

I bruger masser af ressourcer på en ren race og det beundrere jeg jer for, men set fra min side af er jeg jo havnet i en blindgyde af regler og love.

 

Jeg vil ikke opdrætte Løwchen jeg vil blot prøve at have et kuld hvalpe, dette har været min drøm siden jeg fik vores første Løwchen for snart 6 år siden. Jeg troede at tiden snart nærmede sig men ak jeg skal vist blive klogereJ

 

Jeg kan godt forstå at du ville sige nej hvis en af dine hvalpekøbere ringede men hvis denne opringning ikke kommer og du er uvidende så har du jo ikke en jordisk chance for at finde ud af at der går hunde rundt med gener fra dine hvalpe. De nye hvalpe registreres jo ikke nogen steder da de er tavleløse.

Så misforstå mig ikke her…..jeg ville hellere end gerne have et kuld hvalpe med tavle, men når nu det ikke kan lade sig gøre så må man jo forsøge andre vejeJ Og igen så er det et kuld hvalpe vi snakker omJ

Næ..så vil jeg sq næsten hellere være uvidende. Det ville ærgre mig grænseløst at "mine" gener blev kastet i grams (undskyld igen).. Det ville føles respektløs på en eller anden måde overfor det arbejde jeg gør for racen... Jeg sælger jo fx heller ikke parringer til hvem som helst..hvis jeg ikke bryder mig om tæven eller hendes linjer siger jeg nej. Jeg ved jo godt at hvis der kommer hvalpe med fejl er det altid hanhundens skyld.Så de linjer hvor jeg ved der er sygdom i siger jeg konsekvent nej. Uanset folk vifter med en DKK tavle.

Jeg vil lige til sidst indrømme at jeg er meget i tvivl om hvorvidt jeg vil have hvalpe nu da Sascha har en forkert tavle, tror i stedet jeg vil bruge lidt ressourcer på at få stoppet Mia i hendes gøremålJ

 

Hvor meget må man egentlig advarer folk herinde??

Jeg tror da bare man kan advare løs. Advarseltråden blev stoppet af Mia. Hun bad Admin slette hendes kennel navn .Men der er så mange oplysninger i tråden at enhver med lidt kendskab til google, hurtigt finder hendes kennel..

 

 

Jeg har jo to grelle tilfælde nu.

Og du kan finde mange flere tilfælde.. fra flere kenneler

Jeg vil ikke have en hund mere da vi rejser en del og to hunde er for meget, både i omkostninger(dyrlægen) men også hvis de skal passes andet steds hvis vi er på ferie hvor vi ikke kan have hund med.

 

Jeg har som skrevet ikke forstand på alt det her og aner derfor heller ikke hvilke linier der er i Saschas stamtavle så jeg sender lige Kennel-Løwchen en PB.

Jeg har kigget på tavlen..Jeg skriver videre i næste post så den her ikke bare lige puff forsvinder.

P.s Jeg kan ikke forstå at de billeder jeg har lagt ind ikke er at se for jeg kan se dem?

 

Tak igen for jeres opbakning.

Knus Pia

dsc01570b.jpg

Hun er fin :lun::lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så skriver jeg videre..Det er noget nemmere når det er uden at quote :mrgreen:

 

Nu har jeg jo set tavlen på din hund..Og som sådan er der ikke noget galt..Det er jo DKK hunde (eftersom kennelen kom fra DKK)..

Men jeg kan alligevel sige noget om hundene. Noget som du selv havde kunne finde ud af hvis det havde været en DKK hund..Og endda også hvis du havde haft adgang til hundeweb.

Hanhunden fik tilbage i 2006 avlsforbud i DKK.. Han var da blevet far til 12 (!) kuld hvalpe, ialt 25 hvalpe..i en race hvor der på daværende tidspunkt var en matadoravlsgrænse på 3 hvalpe.. Det ville for så vidt være forståeligt hvis man havde parret forskellige tæver med ham. Men 5 gange er han parret med samme tæve, og 4 gange med en anden tæve..2 gange med en tæve..og en gang med den sidste tæve. Den ene af tæverne blev der også lavet avlsforbud på.Den blev solgt samme sted hen som din hunds far..og fik yderligere 4 kuld.Det sidste fik den sidste år 8 år gammel.. Dvs den på 8 år fik 10 kuld (DKK siger max 4).

Moren til din hund fik i DKK 3 kuld hvalpe..og i den anden klub har den fået hvertfald 4 kuld. Så 7 kuld og hunden bliver 7 år i år (jeg har hendes bror)..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CHNEVIDE

Hejsa.

 

Åhhhh gudskelov for at der ikke er noget i vejen med linierne:-)

 

Men jeg er så harm og faktisk lige på grædepunktet lige nu da jeg føler med disse hunde. Hvor er det bare forfærdeligt.

 

Kan man da intet stille op for at få sat en stopper for sådan noget??

Hvor mit hjerte bløder for disse hunde og havde jeg plads til dem alle var de velkommen her:-)

 

Hvor må det også gøre ondt som opdrætter at være vidende til at nogle udnytter dyr/løwchen på denne måde.

 

Du skal have tak for din tid med at hjælpe mig. det er jeg taknemmelig for :hjerte:

Som du nok har læst dig til har jeg opgivet at få hvalpe på Sascha men nu er der så sået en lille spirer i mig om at få en hund mere:-) og denne skal bestemt være fra dig af:hjerte:

 

Tak nok engang.

 

P.s Det vil jo faktisk sige at du har en hund der er beslægtet til min Sascha??

 

Knus Pia

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en bror til saschas mor...

En halvbror til Sascha på mors side..

En halvsøster til Sascha på Mors side..

Og en halvsøster til Sascha på Fars side..

 

Da jeg købte mine første hunde, købte jeg af Mia.. Vi snakkede meget om opdræt, og jeg havde stor respekt for mange af hendes tanker. Hun var ikke så god til at socialisere, men hun gjorde sig mange tanker om at opdrætte på en etisk måde.. Jeg ved ikke hvornår filmen knækkede for hende eller hvorfor :vedikke: Synd var det for hun kunne godt være blevet en god opdrætter. De "gamle" opdrættere tør/vil/kan ikke flytte sig..Sådan har vi altid opdrættet og det virker helt sikkert endnu.. men hvalpekøbere flytter sig..Det de ville nøjes med for 5 år siden, rynker de på næsen af nu.

 

Jeg glæder mig til du skal have en til løve :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Troglodyt

Hej Kennel-Løvchen!

Véd du hvor mange Løwchen-hvalpe, der bliver avlet hvert år i Danmark?

Hvor mange kuld må en hanhund være far til?

Hvor mange kuld må en tæve være mor til?

Varierer det alt efter om det er forskellige hanner/tæver der bliver parret, dvs. at der kun bliver produceret 'halvsøskende'?

Jeg er medlem af DKK - hvor ser man hvilke kuld der er registreret i DKK?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Kennel-Løvchen!

Véd du hvor mange Løwchen-hvalpe, der bliver avlet hvert år i Danmark?

omkring 50 hvalpe..
Hvor mange kuld må en hanhund være far til?
Nu er der ikke længere regler for hvor mange kuld en han må være far til..Så længe vi holder os til en indavlsprocent under 6,25 %..Og ikke i hver eneste kuld bruger samme kombination. og tænker os om, så de kuld hvor der kommer fejl i, den kombination holder vi os fra næste gang.. Vi må (efter dispensation) lave en højere indavlsprocent. hvis argumentationen er i orden. Første gang vi, uden dispensation, laver en højere indavlsprocent, får vi en advarsel..Næste gang bliver al avl på hanhunden lukket.

Hvor mange kuld må en tæve være mor til?

Samme svar som ovenfor
Varierer det alt efter om det er forskellige hanner/tæver der bliver parret, dvs. at der kun bliver produceret 'halvsøskende'?
DKK ser heslt ikke vi laver halvsøskende parringer, elelr parrer far/datter eller mor/søn. Jeg kan heller ikke se grunden. Og det er sket at löwchen-opdrættere har lavet den slags parringer..Det er dumt i det hele taget, men det er totalt dumt i så lille en race som løverne er, hvor vi ikke skal gå ret mange generationer tilbage, før vi har MEGET høje indavlsprocenter
.Jeg er medlem af DKK - hvor ser man hvilke kuld der er registreret i DKK?
Log ind på din side på hundeweb, vælg hunddatabasen, og derefter Update..Så finder du alle kuld i alle racer..Hvem der har opdrættet dem, hvem forældrene er osv..
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...